تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

پیدا کردن استاد در اپلای تحصیلی برای مقطع ارشد و دکترا

وی والت مشترک کشورها تحصیلات پیدا کردن استاد در اپلای تحصیلی برای مقطع ارشد و دکترا

چهار روش کلی جهت پیدا کردن سوپروایزر در پروسه اپلای تحصیلی

اگر دارید برای مقطع دکتری یا ارشد اقدام می کنید، پس خوب است بدانید که تماس گرفتن با اساتید، تاثیر فوق العاده ای در بالا بردن شانس شما در گرفتن پذیرش و ساپورت مالی (فاند) دارد، چرا که اساتید نقش مهمی در انتخاب و پذیرش اپلیکنت ها دارند و حتی بخش عمده ای از فاند دانشجو از طریق گرنت خود استاد تامین می شود. به همین دلیل، خوب است که از همان زمان که مشغول آماده شدن برای مدارک زبان هستید (یعنی اواخر تابستان)،مکاتبه با اساتید را هم شروع کنید.

اما چطور باید یک استاد مناسب رشته و فیلد پژوهشی مان را برای پذیرش مسئولیت ادامه تحصیل مان در مقطع دکتری پیدا کنیم؟ برای جستجوی اساتید راهکارهای مختلفی وجود دارد. اما در این میان، چهار روش شناخته شده وجود دارد که بیش از روش های دیگر کاربردی است. در ادامه به این چهار روش اشاره خواهم کرد:

الف: مشورت با افراد مطلع و باتجربه:

می توانید برای پیدا کردن استاد مورد نظرتان، با افرادی که دارای تجربه و اطلاعات کافی هستند مشورت کنید. بهترین افراد برای مشورت، اساتید داخلی شما و یا دانشجویانی هستند که پیش از شما پذیرش گرفته اند. ممکن است این تصور را داشته باشید که اساتید داخلی شما اطلاع چندانی از اساتید خارجی ندارند، اما بهتر است امتحان کنید و این فرصت را از دست ندهید. گاهی بسیاری از اطلاعاتی که به دنبال شان هستیم درست در مقابل ما قرار دارند، اما بدون آنکه متوجه شان شویم از دست شان می دهیم!  

ب: یافتن استاد از طریق جستجو در وبسایت های دانشگاه های مختلف (جستجوی دپارتمان محور):

یک روش شناخته شده برای یافتن استاد، به ویژه زمانی که می دانید از کدام دانشگاه ها می خواهید پذیرش بگیرید، جستجوی استاد در وبسایت دانشگاه های هدف است. به عبارت دیگر شما با مراجعه به وبسایت دانشگاه ها و جستجو در بخش هیات علمی دپارتمان ها می توانید اساتیدی که بیشترین مشابهت کاری را با شما دارند شناسایی کرده و سپس با آنها مکاتبه کنید.

برای این کار کافی است به وبسایت دانشگاه مقصدتان وارد شوید و در سربرگ منوها، به دنبال گزینه استادان دانشکده یا کالج یا دپارتمان بگردید تا بتوانید رشته خاص خودتان را از میان دانشکده ها و دپارتمان های مختلف پیدا کنید. سپس در صفحه ویژه رشته تان، به قسمت اکادمیک استف یا اعضای هیئت علمی وارد شوید. در این بخش ها، لیست اعضای علمی دپارتمان معرفی می شوند که با کلیک بر روی هر کدام از اعضا (اساتید) می توانید پیج استاد مورد نظر را مشاهده کنید و ببینید که آیا متناسب برنامه شماست یا خیر

ج: یافتن استاد از طریق پایگاه های علمی و شبکه های اجتماعی آکادمیک

این روزها شبکه های اجتماعی در همه حوزه ها نفوذ کرده اند. یکی از مواردی که استفاده از شبکه های اجتماعی بسیار مفید است در بحث جستجوی استاد است. البته هر شبکه ای مفید نخواهد بود و شما لازم است فقط به شبکه های تخصصی آکادمیک مراجعه کنید. مهم ترین شبکه های اجتماعی آکادمیک عبارتند از گوگل اسکالر، ریسرچ گیت، و شبکه آکادمیا. این شبکه ها که از مهم ترین سوشال نتورک های آکادمیک هستند.

در واقع یک دیتابیس بسیار بزرگ و جامع از همه اساتید و آکادمیسین های برجسته دانشگاه ها هستند. به عبارت دیگر، همه اساتید دانشگاه ها (و البته خیلی از اساتید دانشگاه های کشورمان) در این شبکه ها پیج خاص خودشان را دارند و شما کافی است فیلد تحقیقاتی مورد نظرتان را در سرچ باکس این وبسایت ها وارد کنید تا بتوانید لیست بلندبالایی از اساتید مرتبط با آن حوزه را به شما نشان دهد. یادتان باشد که شما هم، به عنوان یک آکادمیسین جوان، به زودی باید در این شبکه ها پیج خاص خودتان را داشته باشید.

د: یافتن استاد از طریق جستجو در مقالات و منابع پژوهشی:

ضمنا یک راه فوق العاده دیگر، استفاده از مقالات و پژوهش های منتشرشده است. این راه به ویژه برای دانشجویانی مناسب است که کاملا با فیلد تحقیقاتی شان آشنا هستند و می دانند قرار است در زمان اخذ پذیرش روی چه پروژه ای کار کنند. در این روش می توانید در بخش های مختلف یک مقاله، از جمله بخش مولف مقاله، ادبیات نظری مقاله، و یا بخش منابع و مآخذ مقاله و … به نام های اساتید مرتبط با حوزه کاری تان دست پیدا کنید. وقتی نام اساتید را پیدا کردید کافی است نام شان را گوگل کنید تا اطلاعات تکمیلی از جمله دانشگاه محل تدریس شان، فیلدهای تحقیقاتی شان، اطلاعات تماس شان و غیره را به دست بیاورید.


مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی