تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

هزینه های تحصیل در استرالیا

وی والت اقیانوسیه استرالیا تحصیلات هزینه های تحصیل در استرالیا

هزینه تحصیل در استرالیا

استرالیا یکی از معروف ترین و محبوب ترین مقاصد تحصیلی در جهان است. اگرچه این افزایش نرخ رشد دانشجویان در استرالیا نشانگر پتانسیل بالای استرالیا برای تعلیم نیرو متخصص و کیفیت بالای متدهای آموزشی در استرالیا می باشد اما نمیتوان از هزینه تحصیل در استرالیا که رقم چشم گیری است چشم پوشی کرد!

آیا استرالیا برای دانشجویان خارجی گران است؟

در پاسخ به این سوال میتوان گفت، استرالیا گران ترین مقصد تحصیلی برای دانشجویان خارجی است! برای مثال یک دانشجو دکترا با احتساب شهریه و زندگی در یکی از شهرهای بزرگ استرالیا در سال 2020 هزینه ای بالغ بر 50 هزار دلار استرالیا دارد. این رقم در مقایسه با سایر کشورهای انگلیسی زبان همچون انگلستان، آمریکا و کانادا بسیار بالاست. البته هزینه های زندگی در شهرهای بزرگ استرالیا بسیار بیشتر از سایر شهرهای استرالیا می باشد. که دانشجویان با اقامت در اطراف شهرهای کوچک تر بسیاری از هزینه های زندگی خود را کاهش دهند اما بیشترین هزینه تحصیل در استرالیا ، شهریه دانشگاه های استرالیا است که نسبت به سایر دانشگاه های جهان همچنان بالاتر است و تنها کاری که میتوان برای کسر هزینه شهریه انجام داد گرفتن اسکالرشیپ و فاند از دانشگاه محل تحصیلشان است. پرداخت شهریه در استرالیا برخلاف سایر کشورها سالانه نیست و دانشجو در آغاز هر ترم تحصیلی می بایست شهریه خود را بپردازد. این شهریه های در هر ترم ممکن است ثابت باشند یا افزایش داشته باشند اما این افزایش شهریه درصد بالایی نیست و نگرانی در دانشجویان به وجود نمی آورد. بنابراین هزینه تحصیل در استرالیا برای بسیاری از دانشجویان مقرون به صرفه نیست.

هزینه تحصیل در استرالیا در مقطع لیسانس

هزینه تحصیل در استرالیا کاملا بستگی به رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل دارد. هزینه تحصیل در مقطع لیسانس در استرالیا سالانه بین 20 تا 45 هزار دلار استرالیا می باشد. البته در رشته های پزشکی شهریه های بیشتر است، دانشجویان رشته های کارشناسی رشته های پزشکی و پیراپزشکی بین 55 تا 71 هزار دلار استرالیا در سال شهریه دانشگاه پرداخت میکنند.

هزینه تحصیل در استرالیا در مقطع فوق لیسانس و دکترا

هزینه تحصیل در استرالیا در مقطع فوق لیسانس و دکترا برای دانشجویان بین المللی بین 22 تا 59 هزار دلار استرالیا است. این ارقام متوسط شهریه اکثر رشته ها هستند اما برخی از رشته ها در دانشگاه های مختلف ممکن است شهریه ای بالاتر یا پائین تر داشته باشند.

هزینه تحصیل در استرالیا مخارج جانبی دیگری نیز دارد مانند هزینه کتاب و وسایل آموزشی و بیمه درمانی که متوسط نرخ هزینه کتاب و لوازم آموزشی بین 500 تا 1000 دلار استرالیا در سال است و هزینه بیمه های درمانی از 30 دلار استرالیا در ماه شروع میشوند.

هزینه زندگی دانشجویی در استرالیا

بر اساس اعلام دولت استرالیا بطور متوسط هر دانشجو برای یک سال زندگی در استرالیا بدون احتساب شهریه دانشگاه حدودا بهً 20300 AU$  نیازمند است. اگر فرد دارای یک همراه باشد می بایستی مبلغی حدود 7100 AU$به هزینه های خود اضافه نماید و اگر فرد دارای فرزند باشد به ازای هر فرزند می بایست مبلغ 3000 AU$ را به هزینه های سالانه خود اضافه نماید. نکته قابل توجه آن است که اگر فرد فرزند زیر 18 سال داشته باشد باید هزینه شهریه مدارس فرزندان خود را نیز در نظر داشته باشد.

بطور میانگین هر فرد در طول یک هفته بین 28 تا 80 دلار استرالیا تغذیه، بین 20 تا 55 دلار استرالیا  هزینه تلفن و اینترنت، بین 15 تا 55 دلار استرالیا هزینه حمل و نقل عمومی، بین 80 تا 150 دلار استرالیا هزینه تفریحات و سرگرمی و بین 35 تا 140 دلار استرالیا هزینه و .. می  نمایند. با یک حساب ساده حداقل هزینه زندگی در استرالیا برای یک نفر 311 دلار استرالیا میباشد که درجدول زیر نرخ برخی از خدمات و محصولات بطور متوسط در دسامبر 2019 اشاره شده است براساس آمارهای رسمی بیش از 30% مخارج ماهانه هر فرد در استرالیا صرف مسکن و بیش از 32% مخارج صرف تغذیه میشود.

خدمات / محصولاتنرخ (AU$)خدمات / محصولاتنرخ (AU$)
متوسط اجاره ماهانه یک آپارتمان یک خوابه در اطراف شهر1267.5متوسط اجاره ماهانه یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر1666
شروع نرخ تاکسی ها4.5شارژ ماهانه آپارتمان (هزینه برق، تهویه، حمل زباله ، آب و ..)205.16
بلیط سینما18هر پاکت سیگار 20 تایی30
هر بطری نوشابه کوکاکولا یا پپسی3.30هروعده غذا برای یک نفر در یک رستوران ارزان20
یک کیلو گوشت قرمز16.1یک کیلو فیله مرغ10.5
یک بطری آب معدنی 1.5 لیتری2یک قرص نان 500 گرمی2.5
یک کیلو برنج سفید2.65یک کیلو سیب4.3

آیا تحصیل رایگان در استرالیا امکان پذیر است؟

خیر، متاسفانه تحصیل در استرالیا به طور رایگان برای دانشجویان بین المللی در هیچ مقطع تحصیلی ارائه نمیگردد و هر دانشجوی بین المللی ملزم به پرداخت شهریه در هر ترم تحصیلی می باشد مگر آنکه از اسکالرشیپ ها و فاندهای ارائه شده در دانشگاه محل تحصیل خود استفاده کنند. در حال حاضر تنها در مقطع دکتری دانشجویان ممتاز می توانند از بورسیه تحصیلی استفاده کنند تا بخشی از هزینه تحصیل در استرالیا آنها تامین شود. پیشنهاد می شود دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در استرالیا را دارند قبل از ورود به استرالیا بخشی از هزینه تحصیل در استرالیا را تامین کنند.

گران ترین شهرهای استرالیا

همانند هر کشوری در دنیا هزینه تحصیل در استرالیا و هزینه زندگی در استرالیا به شدت وابسته به شهر محل سکونت فرد دارد در نتیجه هزینه زندگی در شهرهای بزرگ استرالیا به نسبت شهرهای کوچک بیشتر است. گران ترین شهر استرالیا سیدنی است و پس از آن داروین رتبه دوم گران ترین شهر استرالیا را به خودش اختصاص داده. پایتخت استرالیا یعنی کانبرا چهارمین شهر گران استرالیا است، نیوکاسل رتبه پنجم و ملبورن در رتبه هفتم گرانترین شهرهای استرالیا قرار دارند.

هزینه زندگی در شهرهای بزرگ استرالیا

* جهت مشاهده هزینه ها لطفا بروی شهر مورد نظر کلیک کنید.

#شهر
1Gold Coast
2Hobart
3Adelaide
4Brisbane
5Canberra
6Melbourne
7Perth
8Sydney

ارزان ترین شهرهای استرالیا برای تحصیل

چهار شهر Gold Coast، Adelaide، Brisbane و Canberra شهرهای بزرگ استرالیا هستند که نسبت به سایر شهرهای بزرگ استرالیا چون سیدنی و ملبورن ارزان تر هستند. بسیاری از دانشجویان برای پایین آوردن هزینه تحصیل در استرالیا ، در دانشگاه های این شهرها مشغول به تحصیل میشوند.

شهر Gold Coast

این شهر اولین شهر بزرگ مقرون به صرفه استرالیا برای است و هزینه تحصیل در استرالیا را برای دانسجویان بسیار کاهش میدهد. تحصیل در شهر ساحلی Gold Coast جذابیت های منحصر بفرد خود را دارد. این شهر مشهورترین منطقه توریستی استرالیا است که در استان کوئینزلند استرالیا واقع شده است. علاوه بر زیبایی های طبیعی و صنعت گردشگری پویا این شهر سومین ارائه دهنده بهترین خدمات تحصیلی استرالیا در سال 2019 انتخاب شد. سه دانشگاه Griffith University ، Bond University و Southern Cross University در این شهر واقع شده اند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که مقر اصلی دانشگاه Griffith University در بریزبن است اما برخی از دانشکده های این دانشگاه در Gold Coast است. زندگی ارزان در این شهر باعث شده که جمعیت زیادی از دانشجویان بین المللی در این شهر ساکن شوند. دانشجویان در این شهر بسیار راحت تر می توانند از پس هزینه تحصیل در استرالیا برآیند.

شهر Adelaide

شهر آدلاید پنجم شهر پر جمعیت استرالیا است. مدیران شهر آدلاید به گونه ای برنامه ریزی کردند که تحصیل و زندگی در این شهر برای دانشجویان خارجی آسان باشد. این شهر بعد از Gold Coast دومین شهر مقرون به صرفه برای دانشجویان بین المللی است. این شهر محل استقرار دانشگاه University of Adelaide یکی از دانشگاه های برتر جهان است. به جز دانشگاه آدلاید دانشگاه های دیگری همچون Australian Catholic University ، University of South Australia و Flinders University در آدلاید واقع شده اند و ارائه دهنده خدمات آموزش عالی در استرالیا هستند. جالب است بدانید که آدلاید به پایتخت غذا و نوشیدنی استرالیا معروف است.

شهر Brisbane

بریزبن سومین شهر بزرگ استرالیا و همچنین مرکز استان کوئینزلند است. این شهر یکی از زیباترین و ارزان ترین شهر های جهان به شمار میرود. دانشگاه های زیادی در این شهر واقع شده اند. از جمله این دانشگاه ها میتوان به دانشگاه های University of Queensland، Queensland University of Technology، Griffith University، James Cook University، Central Queensland University و … است. تمرکز این تعداد از دانشگاه های بین المللی و سومین شهر مقرون به صرفه استرالیا برای دانشجویان بین المللی، بریزبن را به یکی از محبوب ترین شهرها برای دانشجویان بین المللی تبدیل کرده است تا بتوانند با کمترین هزینه تحصیل در استرالیا را تجربه کنند. همچنین بریزبن از امکانات رفاهی و امنیت مناسبی برخوردار است. داشتن فرودگاه بین المللی، نزدیکی به سواحل استرالیا، تجمع برندها و مراکز خرید بزرگ و … یک زندگی متفاوت و جذاب را برای دانشجویان به ارمغان آورده است.

شهر Canberra

کانبرا پایتخت استرالیا، نود و نهمین شهر ارزان برای زندگی در دنیا است علاوه بر آن این شهر چهارمین شهر ارزان استرالیا نیز می باشد. دانشگاه هایی چون Australian National University، Charles Sturt University، Australian Catholic University و University of Canberra از جمله دانشگاه های مهم استرالیا هستند. تحصیل و زندگی در پایتخت استرالیا جذابیت ها و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد. کما اینکه هزینه تحصیل در استرالیا در این شهر نسبت به سایر شهرهای مهم استرالیا از جمله ملبورن و سیدنی کم تر است.

شهریه دانشگاه های استرالیا

بعد از هزینه زندگی در استرالیا بایستی هزینه تحصیل در استرالیا یعنی تحصیل در دانشگاه ها را در نظر گرفت! میزان شهریه ای که هر دانشجو پرداخت می کند بستگی به دانشگاه محل تحصیل و رشته ی تحصیلی وی دارد برای مثال به طور میانگین در سال 2018 متوسط شهریه سالانه دوره کارشناسی30 هزار دلار استرالیا و دوره کارشناسی ارشد 32 هزار دلار استرالیا بوده. کما اینکه وب سایت های دولتی و رسمی استرالیا سقف میزان شهریه سالانه دانشگاه ها در این کشور را 37 هزار دلار استرالیا اعلام نمودند. البته به این نکته توجه داشته باشید که پرداخت شهریه دانشگاه ها در هر ترم صورت می گیرد نه سالانه!

بورسیه تحصیلی استرالیا

 بسیاری از دانشجویان خارجی در پی دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه های استرالیا هستند تا بتوانند بخشی از مخارج تحصیلی خود را تامین کنند. سقف بورسیه تحصیلی اعطا شده به دانشجویان در استرالیا 15 هزار دلار استرالیا میباشد که در مقاطع تحصیلی دکترا میزان بورسیه تحصیلی بیشتر از سایر دوره هاس و می توان گفت تقریبا در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد اخذ بورسیه امکان پذیر نمی باشد.

درآمد دانشجویان در استرالیا

یکی از بزرگترین مزایای تحصیل در استرالیا مجاز بودن فعالیت اقتصادی دانشجویان است. این امر می تواند به تامین هزینه تحصیل در استرالیا کمک شایانی بکند. به این صورت که هر دانشجو میتواند در هر هفته تا 20 ساعت فعالیت شغلی و اقتصادی داشته باشد. همین امر باعث شده تا دانشجویان بتوانند بخشی از مخارج تحصیل و زندگی خود را تامین کنند. حداقل درآمد دانشجویان در استرالیا در سال 2019 ساعتی 19.5 دلار استرالیا (بدون احتساب مالیات) است. به این ترتیب یک دانشجو در استرالیا با حداقل درآمد در هفته بدون کسر مالیات میتواند 390 دلار استرالیا درآمد داشته باشد. در زمان تعطیلات دانشگاه ها مثل تعطیلات تابستانی، دانشجویان میتوانند مشغول به کار تمام وقت شوند که با حداقل درآمد بدون احتساب مالیات 741 دلار استرالیا دریافتی داشته باشند.

ارزان ترین دانشگاه برای تحصیل در استرالیا کدام است؟

دانشجویان با تحصیل در برخی از دانشگاه های استرالیا میتوانند هزینه تحصیل در استرالیا را به حداقل برسانند. ارزان ترین دانشگاه ها از نظر شهریه در استرالیا به شرح زیر می باشند:

  • دانشگاهFlinders University  شروع شهریه سالانه از  10,350 دلار استرالیا
  • دانشگاه  IPAG Business Schoolشروع شهریه سالانه از 13,000 دلار استرالیا
  • دانشگاه University of Wollongong شروع شهریه سالانه از  18,800 دلار استرالیا
  • دانشگاه University of New England شروع شهریه سالانه از  19,100 دلار استرالیا
  • دانشگاه  Victoria Universityشروع شهریه سالانه از 21,800 دلار استرالیا

هزینه تحصیل در بهترین دانشگاه های استرالیا

هزینه تحصیل در استرالیا آن هم در بهترین دانشگاه های این کشور ممکن است رقم بالایی باشد اما خدمات آموزش که دانشجو در قبال شهریه ای که می پرداز بسیار ارزنده تر می باشد. متوسط شهریه برترین دانشگاه های استرالیا:

  • دانشگاه Australian National University متوسط شهریه سالانه 48.000 دلار استرالیا
  • دانشگاه  University of Sydney متوسط شهریه سالانه 57,000 دلار استرالیا
  • دانشگاه University of Queensland متوسط شهریه سالانه 46,800 دلار استرالیا

هزینه های سفارت استرالیا

از جمله هزینه های مهم دانشجویان که قبل از ورود به استرالیا باید پرداخت نمایند هزینه ویزای دانشجویی یا همان هزینه سفارت استرالیا است. این هزینه برای ویزای دانشجویی استرالیا یعنی ویزای SubClass 500 برابر با 620 دلار استرالیا است. هزینه ویزا هم به صورت آنلاین و هم به صورت نقدی در سفارت استرالیا پرداخت میشود. این وجه به هیچ عنوان قابل استرداد نیست حتی اگر درخواست ویزای دانشجویی متقاضی ریجکت شود!

هزینه بیمه دانشجویی در استرالیا

یکی از مهم ترین هزینه هایی که دانشجویان متقاضی تحصیل در استرالیا باید به آن توجه داشته باشند، هزینه بیمه دانشجویی استرالیا است. تحت پوشش بیمه بودن دانشجویان در استرالیا الزامی است و یکی از شروط پذیرش ویزای دانشجویی استرالیا، بیمه بودن دانشجو است. شرکت های بیمه زیادی در استرالیا مشغول به فعالیت هستند برخی از مهم ترین شرکت های بیمه دانشجویی در استرالیا شرکت های NIB ، BUPA ، ALLIANZ و MEDIBANK هستند. این شرکت ها با نرخ های مناسبی به دانشجویان خدمات بیمه ارائه میدهند. اما در پوشش دهی خدمات درمانی در این شرکت ها متفاوت است.

هزینه خدمات درمانی در استرالیا بالاست در نتیجه بهتر است دانشجویان شرکت بیمه ای را انتخاب کنند که خدمات درمانی جامع ای را پوشش دهد. اغلب شرکت های بیمه هزینه ویزیت پزشک، تهیه دارو و هزینه بیمارستان ها را پوشش می دهند. اما بیشتر بیمه ها در استرالیا خدماتی چون هزینه های بارداری و زایمان، جراحی زیبایی، دندانپزشکی و چشم پزشکی را پوشش نمیدهند. مسلم است که هزینه های بیمه های مختلف نیز با هم متفاوت است. به طور کلی بیمه یک دانشجوی مجرد در استرالیا سالانه 500 تا 560 دلار استرالیا هزینه دارد. برای دانشجویان متاهل بدون فرزند سالانه 2900 تا 3900 دلار و دانشجویان متاهلی که یک فرزند داشته باشد سالانه 5200 تا 6300 دلار هزینه بیمه دانشجویی باید پرداخت نماید.

مقایسه هزینه تحصیل در استرالیا و کانادا

هزینه تحصیل در استرالیا نسبت به هزینه تحصیل در کانادا کمی بیشتر است. به طور کلی استرالیا نسبت به کانادا گران تر است. اما به همان میزان، درآمد ها نیز در استرالیا بالاتر است.

برای مقایسه هزینه تحصیل در استرالیا و کانادا در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بهتر است به دو جدول زیر نگاهی بیاندازیم.

مواردتحصیل کارشناسی کاناداتحصیل کارشناسی در استرالیا
شهریه های سالانه10 تا 30 هزار دلار15 تا 33 هزار دلار
هزینه زندگی سالانه10 تا 12 هزار دلار19 تا 20 هزار دلار
مدت زمان4 سال3 سال
مجموع هزینه20 الی 42 هزار دلار34 الی 53 هزار دلار
مواردتحصیل کارشناسی ارشد در کاناداتحصیل کارشناسی ارشد در استرالیا
شهریه های سالانه15 تا 35 هزار دلار20 تا 37 هزار دلار
هزینه زندگی سالانه10 تا 12 هزار دلار19 تا 20 هزار دلار
مدت زمان1 الی 2 سال1 الی 2 سال
مجموع هزینه25 تا 47 هزار دلار39 تا 57 هزار دلار

همانطور که در جدول فوق ذکر شده است شاید تفاوت کمی در شهریه دانشگاه های این کشور وجود داشته باشد اما به طور کلی هزینه تحصیل در استرالیا تقریبا 30 درصد بیشتر از هزینه تحصیل در کانادا است. هزینه اخذ ویزای تحصیلی استرالیا نیز تقریبا 3 برابر بیشتر از هزینه اخذ ویزای تحصیلی کانادا است.

مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی