تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

نکات مهم برای آزاد سازی مدرک تحصیلی و دریافت دانشنامه

وی والت مشترک کشورها اطلاعات کاربردی نکات مهم برای آزاد سازی مدرک تحصیلی و دریافت دانشنامه

اگر قصد مهاجرت به ویژه مهاجرت تحصیلی داشته باشید، یکی از مهم ترین کارهایی که باید انجام بدید اینه که پیگیر دریافت مدارک تحصیلی اعم از مدارک مدرسه و دانشگاه باشید.

آزاد سازی مدرک تحصیلی و دریافت دانشنامه

اول از همه لازمه توضیح بدم که دانشنامه با گواهی موقت تفاوت داره. گواهی موقت قابل ترجمه رسمی نیست مگر گواهی موقت دانشگاه پیام نور و دانشنامه از اعتبار بالاتری نسبت به گواهی موقت برخورداره.

برای گرفتن دانشنامه و ریزنمرات، بسته به این که از چه دانشگاهی و چه دوره ای (روزانه یا شبانه) فارغ التحصیل شدید، روال کار کمی فرق می کنه. اما در حالت کلی این مدارک برای گرفتن دانشنامه و زیرنمرات لازمه:
ارائه اصل گواهینامه موقت
ارائه برگه تسویه حساب (اگر دانشجوی شهریه پرداز بودید)
ارائه برگه تسویه با صندوق رفاه دانشجویان (اگر خوابگاه یا وام در طول تحصیل استفاده کرده باشید)
اصل و تصویر دانشنامه مقطع قبلی
برگه لغو تعهد رایگان (یا برگه انجام تعهد آموزش رایگان)
کپی تمام صفحات کارت ملی و شناسنامه
دو قطعه عکس سه در چهار

شما باید با به همراه داشتن مدارک ذکر شده برای ثبت درخواست و پیگیری صدور دانشنامه از طریق دانشگاه اقدام کنید. این مرحله برای هر دانشگاه متفاوته و باید در این مورد به قوانین دانشگاه که معمولا تو سایت دانشگاه هست عمل کنید. البته مدارک لازم در تمام دانشگاه‌ها یکسانه و فقط در نحوه ثبت درخواست تفاوت دارند (اگر تو سایت دانشگاه در این مورد چیزی ننوشته با امور فارغ التحصیلان دانشگاه تماس بگیرید). درخواست صدور دانشنامه در بعضی از دانشگاه‌ها به صورت حضوری و در بعضی دیگر به صورت اینترنتی انجام می‌شه.

اگر دانشجوی روزانه دانشگاه های تحت مجموعه وزارت علوم بودید، باید از طریق سامانه سجاد برای گرفتن گواهی لغو تعهد رایگان اقدام کنید.

این گواهی برای گرفتن دانشنامه و ریزنمرات لازمه. در واقع شما باید به سامانه جامع خدمات آموزشی سازمان امور دانشجویان (سجاد) مراجعه کنید . از طریق پورتال سازمان امور دانشجویان و از سربرگ خدمات، بخش امور دانشجویان داخل را انتخاب کنید و سپس در این قسمت جهت ثبت درخواست بر روی لغو تعهد آموزش رایگان کلیک نمایید، توی سایت اطلاعاتتون رو به صورت کامل وارد و ثبت نام کنید و مدارکی که ازتون می خواد آپلود کنید. در نهایت درخواستتون برای لغو تعهد آموزش رایگان رو ثبت کنید.

برای اینکه تعهد آموزش رایگان شما باطل بشه چند تا راه وجود داره:
اول: شما مدت زمان تعهد مدنظر را در داخل کشور مشغول به کار بودید و برای این کار سابقه بیمه هم دارید.
روش دوم نامه عدم کاریابیه. اگر بعد از فارغ التحصیلی در اداره کاریابی ثبت نام کرده باشید و تا شش ماه کاری برای شما پیدا نشده، می تونید با بارگذاری نامه کاریابی که نشون میده برای شما کاری پیدا نشده و مهر هم داره، تعهدتون رو لغو کنید.

اگر دو روش قبلی به شرایط شما نمی خوره باید به روش سوم متوسل بشید که پرداخت هزینه است یعنی بسته به اینکه چه سالی، چه رشته ای و چه مقطعی درس خوندید، می تونید هزینه تحصیلتون رو پرداخت کنید.


مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی