تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

نحوه کاریابی در کشور ترکیه

وی والت اروپا ترکیه نحوه کاریابی در کشور ترکیه

چگونه می توانم در ترکیه کار پیدا کنم؟

در این نوشته در رابطه با پیدا کردن کار و حقوق کارگری در ترکیه صحبت خواهیم کرد.


راه های کاریابی در کشور ترکیه

راه های زیادی برای پیدا کردن کار در ترکیه وجود دارد. برای بالا بردن شانس پیدا کردن کار در ترکیه می توانید از روش های زیر استفاده کنید؛

  • می توانید دوستان، همسایگان و اعضای خانواده خود را در خصوص اینکه به دنبال کار می گردید، مطلع کنید.
  • می توانید آگهی های استخدام اینترنتی را دنبال نموده و یا در وبسایت های نیروی انسانی عضو شوید.
  • می توانید آگهی های استخدام روزنامه ها را دنبال کنید.
  • می توانید در شرکت های مشاور کاریابی ثبت نام کنید.
  • می توانید به صورت مستقیم به نهادها و یا موسسات مراجعه کنید.
  • به عنوان یکی از قابل اعتماد ترین روشها می توانید با ثبت نام در سازمان کار ترکیه (İŞKUR) شانس پیدا کردن کار را بیشتر کنید.


سازمان کار ترکیه (ایشکور)

سازمان کار ترکیه (İŞKUR) یک سازمان دولتی است که فعالیت هایی را در زمینه پیدا کردن کار و آموزش های حرفه ای اجرا می کند. اتباع خارجی هم می توانند مانند شهروندان ترک در سیستم سازمان کار ترکیه ثبت نام کنند. در صورتی که دارای شماره هویت مخصوص اتباع خارجی باشید، می توانید از طریق شبکه اینترنتی ایشکور و یا با مراجعه حضوری به اداره استانی سازمان کار و اشتغال ثبت نام نموده و از خدماتی که توسط  سازمان کار ترکیه ارایه می شود بهرمند شوید. در صورتی که در چارچوب حمایت موقت در ترکیه ساکن هستید، پس از سپری کردن 6 ماه در این چارچوب می توانید در برنامه ها و کلاس های آموزش حرفه ای تشکیل شده از سوی سازمان کار ترکیه شرکت نموده و در این چارچوب در آموزش های حرفه ای و آموزش های ضمن خدمت در محل کار شرکت نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن 4447587، مرکز مشاوره با شماره 170 تماس گرفته و یا به آدرس اینترنتی iskur.gov.tr مراجعه نمایید.


خدمات اصلی ارایه شده از سوی سازمان کار ترکیه به شکل زیر است:

  • کمک به ثبت نام برای پیدا کردن کار
  • ارایه خدمات مشاوره کاری و شغلی
  • تخصیص حقوق در چارچوب بیمه بیکاری برای افرادی که از کار بیکار شده اند
  • ایجاد اشتغال برای معلولین و افراد سابقه دار
  • ارایه آموزش های حرفه ای برای معلولین
  • ارایه کلاس های آموزش حرفه ای، کلاس های کارآفرینی و کلاس های شروع به کار برای بیکاران و افرادی که می خواهند در زمینه شغلی پیشرفت کنند.


کلاس های آموزشی توسط سازمان کار ترکیه برگزار می شود

کلاس های آموزش حرفه ای: این کلاس ها به منظور افزایش مهارت های افراد بیکار به منظور پیدا کردن راحت تر کار برگزار می شود.

کلاس های آموزش شروع به کار: این کلاس ها به منظور افزایش مهارت و کسب تجربه کاری برای افراد بیکار برگزار می شود. افراد شرکت کننده در این کلاس ها دوره آموزشی خود را نزد یک کارفرما سپری می کنند. این افراد می توانند یا خودشان کارفرمای مورد نظر را پیدا کنند و یا از سازمان کار ترکیه بخواهند تا برای آنها کارفرما پیدا کند.

کلاس های آموزش کارآفرینی: این کلاس ها به منظور کمک به افرادی که می خواهند کارآفرینی کرده و یا شغل خود را ارتقا دهند، برگزار می شود.


به هنگام شروع به کار به چه مواردی باید دقت نمود؟

بعد از پیدا کردن شغل متناسب با شرایط مد نظر خود، مواردی وجود دارد که باید به آنها دقت نمایید. دقت کردن به موارد زیر و رعایت این موارد مانع از متضرر شدن شما در زندگی شغلی خواهد شد. در صورتی که شغل مورد نظر بیشتر از 1 سال طول نخواهد کشید در این صورت نیازی به عقد قرارداد مکتوب ضروری نمی باشد. اما در صورتی که مدت اشتغال شما در این شغل بیش از 1 سال طول خواهد کشید در این صورت عقد قرارداد مکتوب الزامی می باشد. به هنگام عقد قرارداد استخدام، قرایت مفاد قرارداد با دفت بسیار زیاد ضروری است. در این رابطه باید به مواردی از قبیل نوع کار، محل کار و دستمزد دقت کنید. یک نسخه از قرارداد را حتما دریافت کنید. مدت آزمایشی به هنگام شروع به کار حداکثر 2 ماه می باشد. در طول مدت آزمایشی کارفرما موظف به پرداخت حقوق و حق بیمه می باشد.


حداقل حقوق کارگری ترکیه

حداقل حقوق کارگری ترکیه را میتوانید از طریق این لینک csgb.gov.tr (سایت رسمی) مشاهده کنید.


از حقوق شغلی خود مطلع باشید!

  1. در زندگی شغلی هیچ کس نمی تواند به دلایلی نظیر زبان، ملیت، رنگ پوست، جنسیت، معلولیت، تفکر سیاسی، باور فلسفی، مذهب و موارد مشابه در حق شما تبعیض قایل شود.
  2. هیچ کس نمی تواند شما را به زور وادار به کار کند.
  3. کارفرما موظف به پرداخت حق بیمه شما به مانند دیگر کارکنان می باشد.
  4. کارفرما موظف به پرداخت حقوق شما در قبال زحماتتان می باشد. در صورت عدم پرداخت می توانید با مراجعه به مراجع مربوطه و یا از طریق اقامه دعوی کارفرما را مجبور به پرداخت کنید.
  5. کارفرما نمی تواند شما را مجبور به عدم استفاده از مرخصی سالانه استحقاقی نماید. بعلاوه کارفرما موظف است در هر هفته 24 ساعت مرخصی بی وقفه به شما بدهد.
  6. کارفرما موظف به اخذ تدابیر مربوطه در خصوص سلامت و ایمنی کار می باشد.
  7. شما حق عضویت در سندیکاهای کارگری را دارید.
  8. هم شما و هم کارفرما حق فسخ قرارداد استخدام با رعایت مدت زمان های مربوط به اطلاع رسانی را دارید.
  9. در قرارداد استخدام از سوی کارفرما و یا به دلایل موجه از سوی شما فسخ گردد، شما حق دریافت حق سنوات مربوطه را دارید. (در صورتی که قرارداد به دلایل موجه از سوی کارفرما فسخ گردد، ممکن است حق دریافت حق سنوات نداشته باشید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص این که کدام دلایل موجه هستند، می توانید با مرکز تلفن وزارت خانواده، کار و خدمات اجتماعی با شماره 170 تماس گرفته و یا به آدرس اینترنتی www.iskur.gov.tr مراجعه کنید.
  10. در ترکیه برخی مشاغل ممنوعه وجود دارد که اتباع خارجی اجازه اشتغال به این مشاغل را ندارند. برای اطلاع از اینکه کدام مشاغل برای اشتغال اتباع خارجی ممنوع می باشند، می توانید به آدرس اینترنتی www.ailevecalisma.gov.tr مراجعه کنید.
مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی