تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

نحوه تحصیل رایگان در دانشگاه های خارجی

وی والت مشترک کشورها تحصیلات نحوه تحصیل رایگان در دانشگاه های خارجی

چطور در دانشگاه های خارجی رایگان درس بخوانیم؟
با توجه به بالا رفتن نرخ دلار و کاهش ارزش ریال در در سال های اخیر، تامین هزینه های تحصیل از سوی دانشجویان به شدت سخت شده است و به همین علت اکثر متقاضیان تحصیل در دیگر کشورهای دنیا به دنبال تحصیل رایگان هستند. شرایط تحصیل رایگان در بعضی از کشور‌های دنیا وجود دارد و متقاضیان می‌توانند در بعضی از مطرح‌ترین دانشگاه های دنیا با هزینه کم یا رایگان، مشغول به تحصیل شوند.

در ادامه میخواهیم شما را با بعضی از کشورهای دنیا که در آن ها امکان تحصیل رایگان حتی بدون دریافت بورسیه تحصیلی وجود دارد، آشنا کنیم.

تحصیل رایگان در خارج

 آشنایی با انواع بورسیه‌های تحصیلی

با توجه به بالا بودن هزینه‌های تحصیل در بسیاری از کشورهای دنیا، بسیاری از دانشجویان متقاضی تحصیل در کشورهای خارجی، تمایل به دریافت بورسیه تحصیلی دارند. در این مطلب شما را با انواع بورس تحصیلی و شرایط استفاده از آن‌ها آشنا می کنیم.

برای اخذ بورسیه و فاند تحصیلی راه‌های زیادی وجود دارد. توصیه می‌کنیم در هنگام فرستادن درخواست پذیرش به دانشگاه‌های مختلف، درخواست بورسیه شدن را نیز بفرستید تا در صورت کامل بودن مدارک و داشتن همه ی شرایط لازم، بتوانید از بورسیه و فاند تحصیلی استفاده کنید. 

 انواع بورس تحصیلی

1. بورس تحصیلی در ازای انجام فعالیت:
(در این نوع از بورس تحصیلی شما در ازای کاری که برای دانشگاه یا اساتید انجام می‌دهید، به صورت ماهیانه حقوق دریافت می کنید. این حقوق هم می‌تواند از سوی دانشگاه پرداخت شود و هم از سوی اساتید)

دانشجویان مقاطع دکتری و فوق لیسانس می‌توانند بیش‌ترین بهره را از این نوع بورس تحصیلی ببرند. بر همین اساس دانشجویانی که این بورس را دریافت می کنند، به دو دسته تقسیم می شوند:

◾️ دستیار تحقیق (Research Assistantship)
دستیار تحقیق یا RA، افرادی هستند که در ازای کار در آزمایشگاه یا کمک به اساتید در حوزه های مختلفی مثل نوشتن مقاله، کتاب، انجام تحقیقات و… ، حقوق مشخصی از سوی استاد دریافت می کنند. دستیاران تحقیق بیش تر از میان دانشجویان دکتری انتخاب می شوند؛ اما، در مواردی دیده شده که دانشجویان فوق لیسانس موفق شدند این عنوان را کسب نمایند.

برای دریافت این نوع از بورسیه تحصیلی پیشنهاد می کنیم اساتیدی را انتخاب کنید که زمینه ی کاری آن ها شبیه به علایق و زمینه‌ی کاری شما باشد تا تایید شوید و بتوانید در پست دستیار تحقیق فعالیت داشته باشید و حقوق دریافت کنید.

◾️ دستیار تدریس (Teaching Assistantship)
دستیار تدریس یا TA، همان استاد حل تمرین در ایران است. این افراد از میان دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد انتخاب می شوند و وظیفه‌ی آن‌ها، برگزاری کلاس‌های حل تمرین و رفع اشکال، تصحیح اوراق امتحانی و… است.

دستیار تدریس به صورت ماهیانه از طرف دانشگاه حقوق دریافت می کند. از جمله شرایطی که می‌توانید با داشتن آن موقعیت دستیار تدریس را به خود اختصاص دهید، می‌توان به تسلط و اشراف کامل به زبان انگلیسی به ویژه محاورات روزمره و برخورداری از دانش علمی اشاره کرد.  با کسب این عنوان می توانید به صورت ماهیانه حقوق دریافت کنید و به سادگی هزینه های زندگی خود را تامین کنید.


2. بورسیه تحصیلی بدون انجام فعالیت:
◾️ وام (Loan)
دانشجویان می‌توانند در طول دوران تحصیل از نهادهای مختلف دولتی، تقاضای دریافت وام کنند. این وام‌ها شرایط بازپرداخت گوناگونی دارند و همواره برای تامین هزینه‌های شهریه به دانشجو اعطا می‌شوند و مستقیما به حساب دانشگاه واریز می شوند.
توجه داشته باشید که برای دریافت وام باید یک ضامن معتبر داشته باشید که در شهر محل تحصیل شما ساکن باشد و شهروند رسمی کشور محل تحصیل تان محسوب شود.

◾️ بورسیه تحصیلی Scholarship
نوعی کمک بلاعوض از سوی دانشگاه است که برای تامین هزینه‌های تحصیل، اقامت و… به دانشجویانی با سوابق علمی درخشان اعطا می شود و برای تداوم داشتن آن، شرایط ویژه ای از جمله بالا بودن معدل دانشجو در طول ترم‌های تحصیل، نیاز است.

◾️ کمک هزینه تحصیلی Grant
کمک هزینه بلاعوضی است که در طول دوران تحصیل از سوی سازمان‌های خصوصی، دولتی یا مردم نهاد به دانشجویان در هر سال تحصیلی اعطا می شود.
توجه داشته باشید که هر سازمان شرایط ویژه ای را برای دریافت این بورس تحصیلی در نظر می گیرد.

◾️ کمک هزینه تحصیلی Fellowship
کمک هزینه‌ی تحصیلی‌ای است که بیش تر به دانشجویان دوره‌ی دکتری و در مواردی به دانشجویان کارشناسی ارشد تعلق می گیرد. این بورسیه تحصیلی، مخصوص دانشجویان و گروه‌های است که بر روی پروژه‌های تحقیقاتی کار می کنند و هر سال هم تمدید می شود.

توجه داشته باشید که فلوشیب هم می‌تواند از سوی دانشگاه اعطا شود و هم از جانب بعضی از نهادهای خصوصی و خیریه؛ بنابراین، اگر بتوانید در دوران تحصیلی خود بر روی پروژه های تحقیقاتی کار کنید، می توانید از این بورسیه تحصیلی استفاده کنید.

◾️ کمک هزینه تحصیلی Award
این کمک هزینه‌ی تحصیلی در مواردی به شما اعطا خواهد شد که به واسطه‌ی انجام فعالیتی خاص، شایسته‌ی تقدیر شناخته شوید؛ برای مثال، شرکت در انواع مسابقات علمی، فرهنگ و هنری و کسب رتبه در آن ها می تواند این بورسیه تحصیلی را برای شما به همراه بیاورد.

تفاوت جالب این بورسیه تحصیلی با انواع دیگر این است که به صورت مستقیم به حساب شما واریز می شود و نیازی نیست حتما آن را برای تحصیل خرج کنید. ذکر این نکته ضروری است که مقدار کمک هزینه تحصیلی Award چندان زیاد نیست.

◾️ کمک هزینه تحصیلی Waiver
با دریافت این بورسیه تحصیلی، تنها از بخشی از هزینه‌های دانشگاه و شهریه معاف خواهید شد؛ برای مثال، با این بورس تحصیلی می توانید هزینه های خوابگاه یا یک واحد درسی را پرداخت کنید.
شرایط دریافت این بورسیه تحصیلی متناسب با مقطع تحصیلی و نوع دانشگاه شما متفاوت است؛ بنابراین اگر برای پرداخت بخشی از شهریه در شرایط اضطراری قرار گرفتید، می‌توانید از این بورسیه تحصیلی استفاده کنید.


 بورسیه تحصیلی در شرایط اضطراری
◾️ کمک هزینه مربوط به معلولیت‌ها یا بیماری‌های خاص
این بورس تحصیلی همان طور که از نام آن مشخص است برای سهولت تحصیل افراد دارای معلولیت های جسمی و ذهنی، اعطا می شود. از جمله ی این معلولیت‌ها بیماری‌ها می توان به نابینایی، ناشنوایی، ناتوانی در حرکت و بیماری های خاصی نظیر ایدز و… اشاره کرد.

◾️ کمک هزینه مهارت‌های خاص
در صورتی که در کنار تحصیل، مهارت خاصی دارید، می توانید از این بورس تحصیلی استفاده کنید. از جمله ی این مهارت ها می توان به مهارت های هنری، توانایی نواختن ساز و مهارت های ویژه در رشته های ورزشی مختلف اشاره کرد. هدف از اعطای این بورس تحصیلی، تشویق دانشجویان به انجام مهارت هایی است که به آن ها علاقه مند و در آن تخصص دارند.

◾️ کمک هزینه Financial Need
این کمک هزینه ی تحصیلی به دانشجویان کوشا و مستعدی تعلق می گیرد که توانایی پرداخت هزینه‌های تحصیلی خود را به هیچ عنوان ندارند، برای استفاده از این کمک هزینه تحصیلی، باید اثبات کنید توانایی مالی پرداخت شهریه یا سایر هزینه های اقامتی خود را ندارید.

◾️ کمک هزینه‌ی مخصوص بانوان
این بورسیه تحصیلی همان طور که از نام آن مشخص است تنها به بانوان اعطا خواهد شد و هدف آن تشویق زنان به ادامه تحصیل در شاخه های گوناگون است؛ بنابراین همه ی خانم ها با مهارت های گوناگون می توانند از این بورسیه تحصیلی استفاده کنند.

در نهایت برای پرداخت شهریه و سایر هزینه های دانشگاه می توانید از انواع بورسیه های تحصیلی که در بالا درباره آن ها توضیح دادیم استفاده کنید، با این حال راه‌های دیگری نیز برای تامین هزینه‌های زندگی و شهریه در کشورهای خارجی وجود دارد که یکی از این راه ها گذراندن دوران کارورزی است.

شما به عنوان یک دانشجو می توانید در مراکز مختلف برای یادگیری امور عملی رشته ی خود مشغول به کار شوید و حقوق دریافت کنید. توجه داشته باشید که در حال حاضر پیدا کردن کار متناسب با رشته ی تحصیلی تان یا همان کارورزی بسیار دشوار است و همه ی دانشجویان تنها مجازند در هفته ۲۰ ساعت در هفته مشغول به کار شوند؛ همچنین دانشجویانی که به عنوان TA و RA مشغول به کار هستند، تنها می تواند در تابستان به عنوان کارورز مشغول به فعالیت شوند.

بسیاری از دانشجویان برای تامین شهریه، در حین تحصیل به کارهای دیگری نیز مشغول می شوند. به این دسته از مشاغل، کار دانشجویی می گویند که به عنوان شغل نیمه وقت تلقی می شوند و دانشجویان از پرداخت مالیات نیز معاف هستند. در این باره در مقالات پیشین به صورت مفصل توضیح دادیم.

در نهایت در صورتی که مایل به ادامه تحصیل در خارج از کشور هستید، می توانید از بورس های تحصیلی متنوعی استفاده کنید تا تقریبا به صورت رایگان در کشورهای دیگر به عنوان دانشجو مشغول به تحصیل شوید.
اراسموس: بورسیه ای از سمت اتحادیه اروپا و طی معاهده بولونیاست که دانشجویانی که برای تحصیل، مهاجرت به ترکیه و یا تحصیل در اروپا را تجربه می‌کنند به مدت حداکثر 2 ترم به کشور دیگری بطور کاملا رایگان می روند و هزینه‌ای از خودشان پرداخت نمی‌کنند. این در صورتی است که بخواهند آن کشور را به عنوان مقصد تحصیل مقطع بعدی انتخاب کنند و شرایط خاص خود را دارد. 

طرح مولانا: بورسیه‌ای که طبق آن دانشجویان می توانند به دانشگاه های برتر ترکیه برای تحصیل در ترکیه تبادل مقطعی شوند.


مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی