تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

نحوه اقدام برای ویزای دانشجویی آمریکا

وی والت آمریکا ایالات متحده تحصیلات تحصیل در آمریکا نحوه اقدام برای ویزای دانشجویی آمریکا

اگر شما نیز قصد ادامه تحصیل در آمریکا را دارید و شهروند آمریکا محسوب نمی‌شوید برای رفتن به این کشور حتما نیازمند ویزا هستید. ارسال تقاضانامه برای گرفتن ویزای آمریکا خود می‌تواند یک فرایند طولانی مدت محسوب گردد به همین علت بهترین کار این است که شما بایستی مطمئن گردید که در حدود ۳ تا ۵ ماه قبل از شروع دوره تحصیلی خود این فرایند را به صورت صحیحی آغاز نموده‌اید.

به صورت کلی چند گام اساسی در روند اخذ ویزای دانشجویی آمریکا وجود دارد. با این حال این گامها در سفارت آمریکا در کشورهای مختلف ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشد برای همین منظور بهتر است حتما جزییات را در وب سایت سفارت مطالعه کرده و در صورت وجود مشکل حتما آن را از خود سفارت سوال نمایید.

چطور ویزای دانشجویی آمریکا بگیریم؟

به صورت کلی دانشجویان متقاضی دریافت ویزا بایستی ۵ مرحله را برای اخذ ویزا طی نمایند:

مراحل درخواست برای ویزای تحصیلی آمریکا

1- دادن درخواست به دانشگاه مقصد و گرفتن پذیرش از برنامه بازدید کنندگان دانشجویی و تبادلی (SVEP) 
2- پرداخت هزینه‌ی سیستم اطلاعاتی بازدید کننده دانشجویی و تبادل (SEVIS)
3- تکمیل درخواست فرم ویزای تحصیلی آمریکا به همراه ارایه عکس (جدید)
4- پرداخت هزینه درخواست ویزا
5- برنامه ریزی و حضور در مصاحبه

در ادامه هر یک از بخشهای فوق به صورت دقیق‌تر توضیح داده می‌شود.

۱- درخواست دادن به دانشگاه مقصد و گرفتن پذیرش از برنامه بازدید کنندگان دانشجویی و تبادلی (SVEP) 

به عنوان یک دانشجوی بین المللی شما بایستی مطمئن گردید که شما یک برنامه تحصیلی صحیح و دارای اعتبار را انتخاب نموده‌اید و این برنامه توسط برنامه بازدید کنندگان دانشجویی و تبادلی (SVEP) تایید شده باشد.

این تاییدیه بسیار مهم می‌باشد به طوری که موید آن است که مدرک موسسه و دانشگاه مورد نظر در تمامی نقاط دنیا برای کارفرمایان،دانشگاهی، دولتی و خصوصی شناخته شده و مورد تایید است.

برای فهمیدن این که آیا موسسه یا دانشگاهی دارای این اعتبار می‌باشد و توسط برنامه بازدید کنندگان دانشجویی و تبادلی تایید شده است می‌توانید از اینجا اقدام نمایید.

بر خلاف برخی از کشورها ایالات متحده فاقد سیستم مرکزی پذیرش دانشجو می‌باشد در نتیجه شما برای هر موسسه یا دانشگاه مورد نظر بایستی به صورت جداگانه اقدام به ارسال مدارک برای پذیرش نمایید.

زمانی که موسسه و یا دانشگاه مدارک شما را تایید و شما موفق به اخذ پذیزش از آن شدید دانشگاه و یا موسسه مورد نظر اطلاعات شما را در سیستم برنامه بازدید کنندگان دانشجویی و تبادلی ثبت می‌نماید و در نتیجه برای شما فرم ثبت نام متناسب با وضعیت شما برایتان ارسال می‌گردد (فرم I-20 چنانچه شایسته ویزای F و یا M باشید و یا فرم DS-2019 در صورتی که واجد شرایط ویزای نوع J باشید).

برنامه بازدید کنندگان دانشجویی و تبادلی، دانشجویان بین المللی را  به صورت‌های F و M دسته‌بندی می‌نماید در حالی که دپارتمان ایالتی (DoS)، برنامه‌های بازدید کنندگان تبادلی و دانشجویان بین المللی را به صورت ویزای J دسته بندی می‌کند.

هم دپارتمان ایالتی (DoS) و هم برنامه بازدید کنندگان دانشجویی و تبادلی از سیستم اطلاعاتی بازدید کنندگان دانشجویی و تبادلی برای بررسی و مشاهده‌ی تغییرات در موسسات و برنامه‌های بازدیدکننده تبادلی و دانشجویان بین المللی استفاده می‌کنند.

۲- پرداخت هزینه‌ی سیستم اطلاعاتی بازدید کنندگان دانشجویی و تبادلی (SEVIS)

شما بایستی هزینه مربوط به سیستم اطلاعاتی بازدید کننده دانشجویی و تبادل را حداقل سه روز قبل از ارسال تقاضانامه خود برای ویزا را ارسال نموده باشید. برای پرداخت هزینه شما نیازمند  ارسال یک فرم آنلاین هستید. این فرم از طریق وبسایت امور گمرکی و مهاجرت آمریکا (ICE) برنامه بازدید کنندگان دانشجویی و تبادلی قابل دسترسی است.
در زمان نوشتن این متن هزینه دریافتی I-901 برای دارندگان ویزای  F و  M  برابر ۲۰۰ دلار آمریکا و دارندگان ویزای J می‌باشد.
شما می‌توانید رسید پرداخت خود را دریافت و آن را پرینت نمایید و از همین رسید به عنوان تایید پرداخت هزینه در زمان انجام مصاحبه و یا حتی زمان ورود به آمریکا در امور گمرکی فرودگاه استفاده نمایید.

۳- تکمیل درخواست فرم ویزای تحصیلی آمریکا به همراه ارایه عکس (جدید)

زمانی که شما فرم سیستم اطلاعاتی بازدید کنندگان دانشجویی و تبادلی را دریافت و هزینه آن را پرداخت نمودید شما می‌توانید با سفارت آمریکا در کشور خود (کشور مورد نظر) در مورد گرفتن ویزای دانشجویی مشورت نمایید و یک وقت ملاقات بگیرید. بهتر است هرچه زودتر اقدام به دادن درخواست نمایید. ویزای شما می‌تواند تا حداکثر ۱۲۰ روز قبل از ورود شما به آمریکا صادر شود.

درخواست آنلاین ویزا: DS-160
در تمامی موارد شما نیاز دارید تا یک فرم آنلاین ویزا به نام DS-160 را تکمیل نمایید. شما نیاز دارید تا محلی را که قصد دارید از آنجا درخواست دهید را مشخص نمایید و مطمئن گردید که مدارک و اطلاعات مورد نیاز برای تکمیل فرمها را در اختیار دارید. بعد از انتخاب و جواب دادن به سوال امنیتی شما به صفحه فرم منتقل می‌گردید. در بالای صفحه شما می‌توانید آی دی یا شناسه هویت درخواست خود را مشاهده نمایید.
شما نیاز دارید تا این شناسه را ذخیره کنید تا در صورت برزو مشکل با کمک آن فرم را پیگیری کنید.

اطلاعات شخصی که نیاز است در فرم DS-160 وارد گردد عبارت است از:

  • نام و محل تولد
  • آدرس و شماره تلفن
  • جزییات پاسپورت
  • جززیات برنامه سفر و همراهان سفر
  • جزییات مسافرتهای قبلی به آمریکا
  • هدف شما از ورود به آمریکا
  • جزییات تحصیلات و شغل خانواده
  • اطلاعات امنیتی و سوابق بیمه
  • شناسه هویت (آی‌دی) سیستم اطلاعاتی بازدید کنندگان دانشجویی و تبادلی و آدرس موسسه/دانشگاه پذیرفته شده و برنامه‌ی تحصیلی‌ای که قصد شرکت در آن را دارید.
  • تا حد مقدور سوالات را به صورت کامل و دقیق جواب دهید چرا اکه اگر اشتباهی داشته باشید ممکن است در زمان مصاحبه مجبور شوید برنامه ریزی خود را تغییر دهید.
  • برای یافتن جواب سوالات بخشهایی که نمیدانید می‌توانید از سایت travel.state.gov  کمک بگیرید.

پس از تکمیل فرم شما نیاز دارید تا فرم را به صورت دیجیتالی امضا کنید که این کار با زدن گزینه Sign Application در پایین صفحه فرم مقدور است. پس از آپلود درخواست برای شما بارکدی به همراه شناسه هویت ثبت نام ارسال می‌گردد که شما بهتر است آن را پرینت نموده و در روز مصاحبه همراه داشته باشید.
-* همچنین بهتر است کل فرم تقاضانامه را نیز پرینت نمایید.

۴- پرداخت هزینه درخواست ویزا آمریکا

هزینه درخواست ویزا همچنین به هزینه خوانش ماشینی ویزا نیز موسوم است (MRV). مطمئن باشید که دستورالعمل پرداخت که بر روی وبسایت سفارت قرار دارد را به خوبی مطالعه نمودید چرا که این موارد ممکن است دارای تغییرات باشد. به صورت عمومی سه راه برای پرداخت وجه غیرقابل برگشت و غیرقابل انتقال ویزا وجود دارد که عبارت اند از:

  • توسط شخص از طریق یک حساب بانکی
  • از طریق تلفن
  • آنلاین 

۵- برنامه ریزی و حضور در مصاحبه

بخش آخر اخذ ویزا حضور در مصاحبه است. با این حال این کار از طریق تلفن و یا آنلاین نیز مقدور است.
تا زمانی که در مصاحبه شرکت نکنید (حضوری یا غیر حضوری) فرایند ارسال درخواست ویزای شما تکمیل نشده است.

مدارک لازم برای مصاحبه عبارت‌اند از:

  • پاسپورت معتبر دارای اعتبار تا حداقل ۶ ماه بعد از اتمام حضور شما در آمریکا. همچنین شما بایستی پاسپورت فعلی و قدیمی خود را همراه داشته باشید.
  • فرم امضا شده‌ی سیستم اطلاعاتی بازدید کنندگان دانشجویی و تبادلی I-20 یا DS-2019
  • فرم DS-7002 (برای دارندگان ویزای J-1)
  • رسید پرداخت سیستم اطلاعاتی بازدید کنندگان دانشجویی و تبادلی
  • بارکد و شناسه هویت صفحه خوانش ماشینی ویزا
  • رونوشت نامه قرار ملاقات با سفارت
  • ۱ تا ۲ عدد عکس با کیفیت مطابق قوانین اعلام شده

علاوه بر موارد فوق بایستی مدارک زیر نیز آماده گردد:

  • رونوشت مدارک تحصیلی
  • نمرات آزمون‌های استاندارد سنجش زبان انگلیسی مانند TOEFL ،LAST، GRE، GMAT و غیره.
  • گواهی تایید کننده توانایی مالی به منظور مخارج زندگی (بورسیه تحصیلی، حامی مالی و یا حساب بانکی شخصی)
  •  همچنین می‌توانید همراه خود گواهی مربوط به کارفرمایان و سوابق شغلی خود را نیز به همراه داشته باشید.

هر گونه تغییری در ویزای انفرادی یک شخص منجر خواهد شد به این که یکی از موارد زیر را نیز به همراه داشته باشید:

  1. رونوشت گواهی ازدواج و یا تولد (همسر/فرزند)
  2. رونوشت درخواست ویزای اصلی و یا تاییدیه‌ی USCIS برای وضعیت متقاضی اصلی ویزا
  3. رونوشت صفحه اطلاعات شخصی از پاسپورت متقاضی اصلی

مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی