تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

مهندسی صنایع غذایی و سرپرست کنترل کیفیت انبار و مواد غذایی در کانادا

وی والت آمریکا کانادا اطلاعات کاربردی مشاغل کانادا مهندسی صنایع غذایی و سرپرست کنترل کیفیت انبار و مواد غذایی در کانادا

مهندسی صنایع غذایی و سرپرست کنترل  کیفیت انبارها و محصولات مواد غذایی در کانادا

سرپرست کنترل  کیفیت انبارها و محصولات مواد غذایی در کانادا

سوال: لطف میکنید رشته صنایع غذایی و گرایش‌های مربوط به آن برای ورود به بازار کانادا را معرفی کنید؟

جواب: رشته صنایع غذایی دارای چهار گرایش اصلی است که رزومه افراد جویای کار حتما باید در یکی از این فیلدها باشد و برای هر شغلی رزومه خاص آن تهیه شود. لذا رزومه‌ای که ترکیبی از این گرایش‌ها باشد، روزمه موفقی نخواهد بود. این گرایش‌ها به ترتیب شامل QC که همان Quality Control (کنترل کیفیت)، Research and Development،  Quality Assurance (تضمین کیفیت) و استاندارهای بهداشت و Lab که انجام کارهای microbial و chemical محصولات مواد غذایی است می‌باشد. برای متقاضیان رشته مهندسی صنایع غذایی، قسمت کنترل کیفیت در کارخانه‌های مواد غذایی مستعدترین مکان جهت مشغول بکار شدن است. ( مطابق توصیه Advisor در Ontario Employment).

سوال: کسانی که هنوز  لند ننموده‌اند به غیر از زبان بهتر است در چه زمینه‌ای اطلاعات خود را افزایش دهند؟

جواب: در اینجا روش متداولی که مهندس صنایع غذایی می‌تواند برود سر کار، روش لینکدین می‌باشد و برای این کار باید Job description یک یا دو تا کار آخر با دقت فراوان و با توضیحات کامل نوشته شود. معمولا اگر فردی در کارهای آزمایشگاهی و کنترل کیفیت سوابقی در حدود دو سال داشته باشد می‌تواند به سرعت در این حیطه مشغول بکار شود. داشتن سرتیفیکیت‌هایی همچون  HACCP، ISO 2200،GMP و GLP کمک شایانی به ارائه یک رزومه موفق و تسریع در کاریابی می‌نماید. و البته می‌توان بعدا اگر این دوره‌ها را در کانادا ارتقا دادند، قید نمایند (EX. Seneca College). همچنین توصیه می‌شود وظایف شغلی هر فیلد به دقت مطالعه گردد چون در مصاحبه‎های شغلی از همان وظایف شغلی و حیطه کاری پرسیده می‌شود.

سوال: چه اقداماتی در زمینه ورود به این بازار کار بعد از لند می‌توان انجام داد؟

جواب: جهت کاریابی مراجعه به Ontario Employment و تشکیل پرونده گام بسیار خوبی محسوب میشود. هفته‌ای یک بار در جلسات شرکت نمایند و روزمه خود را اصلاح نمایند و از Advisor خود بخواهند که برایشان mentor بگیرد. در کنار این کار، فعالیت پیوسته بر روی  لینکدین نیز عامل دیگری در موفقیت فرد برای ورود به بازار کار به حساب می آید. یکی از سیاستهای خوب در مورد لینکدین، عوض کردن تایتل آن به چیزی است که در آن فیلد به دنبال کار هستیم.

بعنوان مثال Activity looking for new opportunity in QC و نیز افزایش کانکشن‌های لینکدین تا حدود 1000 تا هم اقدام موثر دیگری در این زمینه است. می‌توان به افرادی که در فیلد ما هستن پیام داد وگفت که نیوکامر هستیم و urgently جویای کار. اگر پروفایل رزومه و لینکدین یکی باشد وآدرس هم تورنتو باشد وقتی به مدیران کنترل کیفیت پیام داده شود، حداقل 5 یا 10 تا از آنها رزومه درخواست خواهند نمود و یکی دو نفر هم برای مصاحبه دعوت خواهند کرد. سابقه کار مرتبط شما در اینجا قابل قبول خواهد بود. روش دیگر برای وارود به بازار کار به اینصورت است که فهرست کارخانجات مواد غذایی را از اداره بهداشت گرفته و بعد با آنها تماس بگیرند و با مدیران آنها صحبت نمایند (روش Cold Calling). برای مهندسین صنایع غذایی، شیمی و بیوتکنولوژی فرصت‌های شغلی زیادی در فیلدهای عنوان شده وجود دار

سوال: معرفی کالج Academy of Applies Pharmaceuticals Sciences (AAPS)؟

جواب: مدیران و استادان این کالج ایرانی هستند و برای رشته مهندسی صنایع غذایی اطلاعات و پشتیبانی خوبی را فراهم می‌نمایند. در کالج Academy of Applies Pharmaceuticals Sciences (AAPS) به آدرس 200 Consumers Road که مدیران آن ایرانی می‌باشند، جلسات و work shop هایی مخصوص کاریابی برای مهندسین صنایع غذایی برگزار می‌شود. در این کالج حتی بر روی روزمه افراد به شکل تخصصی کار می‌شود که البته باید در دوره‌های آن ثبت نام نموده که چیزی حدود 15 هزار دلار هزینه و حدود 11 ماه نیز زمان می‌برد. البته اگر کسی کار پیدا کند نیاز چندانی به این دوره‌ها نخواهد داشت چون کارخانه‌ها معمولا training های خود را دارند. کلاس های این مرکز سه روز در هفته و عصرها برگزار می‌شود و osap نیز ارائه می‌دهد.

سوال: برای مهندسین صنایع غذایی چه سرتیفیکیت‌هایی در کانادا وجود دارد و آیا اخذ آنها توصیه می‌شود یا خیر؟

جواب: استانداردهای:

که استاندارهای بریتش کانادایی هستند قابل توصیه می‌باشند که البته در همین برنامه‌های بریجینگ برای نیوکامرها در صورتی که اعلام کنند که هنوز درآمدی ندارند با اخذ نامه مهر و موم شده از مراکز commissioner oath می‌توانند با کسب Bursary از پرداخت هزینه برای این دوره‌ها معاف شوند.

toronto.ca

سوال: برای رشته مهندسی صنایع گرفتن لایسنس P.eng ضروری می‌باشد یا خیر؟

جواب: رشته صنایع غذایی unregulated است و نیازی به گرفتن این قبیل لایسنس ها نیست. گرفتن این لایسنس بعدها در بحثهای مدیریتی می‌تواند نقش داشته باشد ولی برای شروع اصلا نیاز به گرفتن این لایسنس احساس نمی‌شود.

سوال: توصیه های عمومی برای مهندسینی که در صدد ورود به بازار کاردر این رشته هستند:

جواب: برای کسانی که از ایران می‌ایند حیطه کنترل کیفیت برای ورود به بازار کار متداول‌تر است و اگر رزومه خوبی تهیه گردد فرصت‌های شغلی خوبی در این زمینه وجود دارد. توصیه می‌شود افراد جویای کار رزومه خود را down grade نمایند. مثلا کسانی که به عنوان مدیر یا سرپرست مشغول به کار بودند، چون در ابتدای ورود پیدا کردن کار با این عناوین کمی سخت می‌باشد، بهتر است کمی رزومه خود را اجرایی‌تر نمایند. از رشته‎‌های دیگر همچون شیمی، بیوتکنولوژی و رشته‌های مربوط به دو فیلد عنوان شده و منابع طبیعی نیز می‌توانند وارد این حیطه کاری شوند. در حالت کلی هر فردی با هر رشته‌ای در صورتی وظایف شغلی مربوط به کنترل کیفیت را انجام داده باشد،‌ می‌تواند در این حیطه وارد بازار کار شود. از آنجایی که نود درصد کارخانه‌ها در می‌سی‌ساگا می‌باشند لذا مهندسین صنایع غذایی در زمینه کنترل کیفیت می‌توانند در آنجا مشغول به کار شوند.


مهندسی صنایع غذایی کانادا

سوال : لطفا معرفی مختصر و کلی از خودتون و اشتغال در رشته صنایع غذایی داشته باشید.

جواب : من از رشته مهندسی سخت افزار کامپیوتر به صنایع غذایی تغییر رشته دادم. البته تحصیلاتم در رشته ی صنایع غذایی در کشور کاناداست. در فوریه فارغ التحصیل شده و در مارچ همان سال مشغول به کار شدم.

از نظر من رشته صنایع غذایی وضعیت نسبتاً خوبی برای اشتغال داره اما برای دوستانی که در ایران یا کانادا در رشته ی صنایع غذایی تحصیل کردن و فارغ التحصیل شدن، گرفتن گواهینامه HACCP بسیار اهمیت داره.

 HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Point) گواهینامه معتبریه که باید از طریق سازمانهای آموزشی معتبر دریافت بشه. حداقل زمان آموزش 16 ساعته که معمولا در طی دو روز انجام میشه و پس از آموزش با گذروندن امتحان مربوطه، موفق به دریافت این گواهینامه میشید.

کسایی که این گواهینامه رو دارن میتونن در زمینه Food Quality در پروسه تولید محصول غذایی مشغول بکار بشن. البته شاید افرادی با مدرک دیپلم هم بتونن این گواهینامه رو دریافت کنن اما برای اشتغال و پیداکردن شغل مناسب در کارخانه های صنایع غذایی، داشتن مدرک آکادمیک بسیار اهمیت داره.

با داشتن این مدرک و دونستن نقاط حساس در مرحله تولید، افراد مورد سنجش قرار میگیرن که بعنوان مثال نقاط دمایی حساس در پروسه تولید یا در مرحله بسته بندی اون محصول غذایی را بدونن. پس گواهینامه ی HACCP، حداقل مدرک معتبر در حوزه صنایع غذاییه.

در کارخانه های سطح بالاتر، بسته به نوع محصول تولیدی و وسعت پروسه تولید، گواهینامه های معتبر دیگه ای مثل SQF هم هست که البته سه سطح مختلف داره. اما با وجود این گواهینامه ها، بهتره که یک مهندس صنایع غذایی برای پیدا کردن شغل مناسب برای دریافت  گواهینامه HACCP اقدام کنه، حتی اگه فوق لیسانس صنایع غذایی داشته باشید اعتبار این گواهینامه اهمیت ویژه ای داره.

سوال : با این توضیح، مسیر پیدا کردن شغل مناسب در حوزه صنایع غذایی از شروع پروسه باید به چه صورت باشه؟ یعنی از چه سطحی شروع میشه و نهایت به چه جایگاهی میرسه؟

جواب : با توجه به اینکه هر کسی شرایط منحصر بفرد خودش رو داره، افراد اهداف مختلفی از مهاجرت و در نهایت فعالیت در حوزه صنایع غذایی رو دنبال میکنن. اما با اینکه من کمی شرایط متفاوت تری از حالت معمول داشتم میتونم بگم پیدا کردن شغل در حوزه صنایع غذایی وضعیت خوبی داره و با اخذ گواهینامه های مرتبط امکان پیدا کردن کار با سطح متوسط در شروع امکانپذیره. البته افراد در ابتدا نباید توقع کاری بالایی داشته باشن بلکه با تلاش و بررسی و تحلیل مناسب شرایط، امکان پیشرفت وجود داره. میشه در ابتدا بعنوان دستیار لابراتوری کارو شروع کرد و افرادی که تحصیلات میکروبیولوژی دارن میتونن در لابراتورهای صنایع غذایی کار پیدا کنن.

در نهایت هم میتونن بعنوان بازرسان کارخانجات صنایع غذایی حضور پبدا کنن که شرایط مالی نسبتاً خوبی داره. افرادی که بعنوان بازرس صنایع غذایی چندین کارخانه رو بازرسی میکنن افراد خبره و باتجربه ای میشن که در نهایت میتونن دفتر مشاوره ی مستقلی در حوزه کسب و کار مشاوره صنایع غذایی داشته باشن که کمک زیادی در ارتقا کیفیت پروسه تولید محصول غذایی داره و این ارتقا کیفیت تولید بیشتر و در نهایت فروش بیشتر محصول و سودآوری بیشتری را برای کارخانه ها داره که واحدهای تولیدی صنایع غذایی استقبال میکننن.

با اینکه تغییر رشته دادم ولی با این حال از این تغییر رشته آکادمیک و کار در حوزه صنایع غذایی رضایت دارم تا جایی که از مونترال به نوااسکوشیا آمدم. نوااسکوشیا از نظر آب و هوایی سرمای مونترال رو نداره و تقریبا آب و هوایی مثل شمال ایران داره و بعلت جمعیت سن بالایی که داره شرایط کار و موقعیت های شغلی برای جوان ها بهتره.

در آخر میتونم اضافه کنم که برای اشتغال در حوزه صنایع غذایی اخذ مدرک کانادایی و الزاماً تحصیل در دانشگاه های کانادایی خیلی مهم نیست بلکه سابقه کار کانادایی اهمیت بیشتری داره.

مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی