تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

مهاجرت به کانادا بدون وکیل


آیا مهاجرت به کانادا بدون وکیل امکانپذیر است ؟!

این سوالی است که فکر خیلی از کسانی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند به خود مشغول کرده است. برخی بر این باورند که خودشان می‌توانند پروسه مهاجرت به کانادا را بدون وکیل طی کنند و در مقابل هم کسانی هستند که وکیل خوب می‌شناسند و کارشان را به او می‌سپارند.

آیا برای مهاجرت حتما باید وکیل داشته باشید؟

جواب قطعی به این سوال یک کلمه است: خیر

شما برای هیچ کدام از پروسه‌های ویزا و اخذ اقامت کانادا از نظر قانونی نیازی به وکیل مهاجرتی ندارید.

امروزه اطلاعات نامحدود و بعضا رایگان در دسترس همه قرار دارد و اگر به زبان انگلیسی مسلط باشید دامنه اطلاعاتی که در اختیار شماست بسیار وسیع‌تر هم خواهد بود. در حقیقت با این ابزار هر آنچه که برای ارائه یک پرونده ویزا و برخی پرونده‌های مهاجرتی به اداره مهاجرت کانادا لازم دارید قابل جستجو و دست یابی است.

برای بررسی دقیق تر این موضوع لازم است محاسن ، معایب و خطرات احتمالی ارائه پرونده بدون وکیل را بررس کنیم.

محاسن ارائه پرونده بدون داشتن وکیل مهاجرتی

-صرفه جویی در هزینه‌های مهاجرت:

بدون شک بزرگترین حسن این کار صرفه جویی در هزینه‌ها خواهد بود. وکلا با توجه به تجربه، تخصص و دامنه فعالیت کارمزدهایی را تحت عنوان حق الوکاله از شما دریافت خواهند کرد، بدیهی است این کارمزد متناسب با تجربه و تخصص وکیل، متفاوت خواهد بود (مانند تمامی مشاغل خدماتی دیگر).

-نیازی به انتخاب وکیل ندارید:

شاید دلیل دیگر این تصمیم دشواری انتخاب وکیل صادق و مجرب باشد که باعث شود بجای جستجو برای یافتن وکیل مهاجرتی خودتان آستین را بالا بزنید و کار را شروع کنید.

معایب ارائه پرونده بدون داشتن وکیل

-اطلاعات نادرست:

اگر تنها از منابع فارسی مثل وب‌سایت‌ها، کانال‌ها و گروه‌های مجازی برای جمع آوری اطلاعات استفاده می‌کنید باید در یک جمله بگویم “احتمال موفقیت شما خیلی کمتر از چیزی است که فکر می‌کنید.

همانطور که حتماً می‌دانید عموماً مطالب وب‌سایت‌ها مربوط به شرکت‌های مهاجرتی است و اطلاعات کامل و اجرائی و به قول معروف فوت کوزه‌گری را به رایگان در اختیار شما نمی‌گذارند.

در رابطه با کانال‌ها و گروه‌ها نیز تجربه نشان داده حجم بالای اطلاعات متناقض شک و تردید زیادی را ایجاد می‌کند و در مجموع فایده چندانی برای متقاضیان مهاجرت ندارند. این گروه‌ها پر است از افرادی با شرایط مشابه و نتایج مختلف‌، افرادی با تنوع و سلیقه‌های متعدد در چیدمان مدارک و … . همچنین افراد خبره و کاربلد هم عموماً وقت و علاقه‌ای به راه اندازی کانال و اطلاع رسانی رایگان ندارند.

در رابطه با منابع زبان اصلی و انگلیسی نیز شاید بهترین و معتبرترین مرجع سایت اداره مهاجرت کانادا باشد که مرجع تمام قوانین ویزا و اقامت کاناداست. تمامی وکلا پروسه‌ها را طبق این قوانین پیش می‌برند، اما لازم است دقت کنید پروسه‌ها به شکل قانون ارائه شده و فاقد ریزه کاری‌های اجرایی است.

مثال ساده در توضیح این مطلب این که از نظر اداره مهاجرت کانادا ترجمه رسمی، ترجمه‌ای است که مهر مترجم رسمی را داشته باشد و نیازی به تاییدیه‌های دیگر نیست و یا برای سابقه کار مطلبی راجع به ارائه سابقه بیمه عنوان نشده است.

در حالی که با توجه به روحیه برخورد با پرونده‌های ارسالی از ایران کاملاً روشن است تائیدیه دادگستری و امور خارجه برای ترجمه‌ها و همچنین ارائه سابقه بیمه در کنار سابقه کار برای موفقیت پرونده الزامی است.

اینها مثال‌های ابتدایی و ساده از تفاوت قوانین و شکل اجرایی آن‌هاست. هر پروسه پیچیدگی‌های منحصر به خود را دارد که تنها با تجربه و تکرار می‌توان مسیر را به درستی طی کرد.

تخصص محور بودن روش‌های مهاجرتی

بسیاری از افراد در فرآیند تصمیم‌گیری، به مهاجرین پیش از خود اقتدا می‌کنند و توصیه‌های ایشان را چشم بسته می‌پذیرند. چرا؟! صرفاً به این دلیل که یک بار مهاجرت کرده و مهمتر از آن در حال حاضر در کانادا زندگی می‌کنند.

برای روشن شدن بیشتر موضوع به موارد زیر توجه کنید:

  • آیا شما به عنوان یک ایرانی از قوانین مهاجرت به ایران یا حتی اخذ ویزای ایران اطلاع دارید؟
  • آیا می‌دانید چند دسته ویزا برای ورود به ایران وجود دارد؟
  • آیا می‌دانید یک خارجی با ویزای توریستی ایران چه مدت می‌تواند در ایران اقامت داشته باشد؟
  • آیا می‌دانید برای اخذ ویزای توریستی ایران چه مدارکی باید ارائه دهید؟

اگر شما جواب این سوالات را راجع به کشوری که به آن طعلق دارید نمی‌دانید چطور می‌شود به اطلاعات یک مهاجر اعتماد کرد؟

قوانین مهاجرتی و مهمتر از آن الگوریتم اجرایی آن هر روزه در حال تغییر است و صرفا داشتن تجربه یک پروسه موفق مربوط به سال‌های گذشته دلیل بر ارائه راهکارهای بروز‌، تخصصی و کارآمد برای شما نیست. شاید بهتر باشد از اطلاعات ارزشمند این افراد در رابطه با سبک زندگی در کانادا، قیمت‌ها، پیدا کردن کار، محل زندگی و … استفاده کنید.

در حالی که یک وکیل کار بلد و با تجربه ابتدا پروسه متناسب با شرایط شما را پیش رویتان می‌گذارد و روش اجرای آن را ترسیم می‌کند تا تصور درستی از ابتدا تا انتهای مسیر در اختیار شما قرار گیرد.

در انتها می‌توان گفت اگر قصد انجام پروسه‌های ویزای توریستی و حتی تحصیلی را دارید و دانش زبان انگلیسی شما به حدی هست که می‌توانید اطلاعات را به راحتی از مراجع رسمی استخراج کنید، توانایی مکاتبه به زبان انگلیسی را دارید و مهم تر از همه حوصله، وقت و دقت کافی برای این کار را دارید می‌توانید کار را به تنهایی انجام دهید.

اما اگر قصد انجام پروسه‌های اقامتی پیچیده را دارید توصیه می‌شود حتما از یک وکیل کار آزموده و حرفه‌ای استفاده کنید، چرا که شما یک بار این مسیر را طی می‌کنید و ممکن است یک اشتباه یا ناآگاهی کوچک سرنوشت شما را دستخوش تغییر کند.


مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی