تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

معماری و طراحی داخلی در کانادا

وی والت آمریکا کانادا اطلاعات کاربردی مشاغل کانادا معماری و طراحی داخلی در کانادا

تجربیات معماری و طراحی داخلی در کانادا

رشته معماری در کانادا یکی‌ از رشته‌های خوب و پر درامد محسوب می‌شه. تنها مشکل این رشته مخصوصاً برای اونهایی که از کشور‌های دیگه به کانادا مهاجرت می‌کنن، بحث تأیید مدارک دانشگاهی و گرفتن  معماری هست که پروسه ای‌ بسیار سخت و پر هزینه به حساب میاد. لذا بسیاری از دوستان ترجیح میدن به جای کار کردن در رشته معماری، رشته‌های مرتبط رو انتخاب کنن. یکی‌ از این رشته‌ها طراحی داخلی‌ هست. در این مطلب سعی‌ شده اطلاعات مفید و کاربردی راجع به این رشته به اشتراک گذاشته بشه که امیدوارم مورد توجه شما قرار بگیره.



سوال: در چه پوزیشن و چه شرکتی کار می کنید؟

پاسخ: از سال 2014 وارد کانادا شدم. لیسانس معماری دارم و بیشتر تجربه کاریم در زمینه معماری بوده ولی در ایران، کارهای طراحی داخلی مغازه هم انجام داده بودم.  بعد از 2 ماه کار در سایت و 3 ماه کار در پروژه Warehouse Sale  نزدیک کریسمس، به این شغل فعلی مشغول شدم. این یک شرکت Interior Design هست و با توجه به تعداد 12 نفر پرسنل، در رده بندی کانادایی، جزء شرکت های کوچک (Small Company) محسوب میشه. اسم شرکت، جانسون چوء (Johnson Chou) هست.

برای کسانی که علاقه به طراحی داخلی دارند، شرکت خوبیه و در سطح بالایی از طراحی داخلی قرار داره و با سازنده های بزرگ کار می کنه و مدیر شرکت فرد شناخته شده ای هست و برنده جوایزی هم در این زمینه بوده. خیلی خوبه که افراد علاقمند، به سایت این شرکت مراجعه کنن و با تیپ کلی کارهاشون آشنا بشن.

johnsonchou

اغلب افرادی که از ایران میان، سابقه کار معماری دارند ولی در اینجا سیستم کار طراحی داخلی خیلی متفاوت از ایران هست. به این مفهوم که دقت کار در اینجا خیلی بالاست. نه به این معنی که در ایران کار خوب انجام نمیشه بلکه در اینجا کار بسیار مرتب و دقیق با دیسیپلین کانادایی انجام میگیره. بطور مثال ممکنه زمان تحویل پروژه به خاطر تکمیل و دقت نقشه ها، به تعویق بیفته. یعنی به هیچ وجه به خاطر محدودیت زمانی، نقشه های ناقص ارسال نمیشه، حتی اگر برای شرکت هزینه داشته باشه و اعتبارش خدشه دار بشه.

پوزیشنی که در این شرکت دارم، Interior Design Technologist هست. مسئولیتی که من دارم اینه که نقشه های معماری و مکانیک و برق دریافتی را با نقشه های شرکت، مقایسه و کنترل می کنم. تنظیم کلی نقشه ها از مسئولیت های دیگر من هست. مثلا نقشه هایی که قراره ارسال بشه، مثل پلان فرنیچر یا نقشه های reflected ceiling plan (RCP)، باید تنظیم و مرتب بشه و بعداً ارسال بشه. این کار دقیقاً نیاز به نقشه کشی داره. از جمله کارهایی که در پوزیشن من تعریف میشه، مدلسازی طرح اولیه طراح هست (Sketch up). یعنی من وظیفه طراحی ندارم و طراحی (حتی در موارد خیلی جرئی مثل جابجایی محل یک ردیف چراغ در نقشه) فقط وظیفه نفر اول شرکت هست. ولی انجام بقیه مراحل بعد از طراحی، در حیطه وظایف تکنولوژیست قرار میگیره.

بطور خلاصه وظایف تکنولوژیست در سه مورد زیر خلاصه میشه:

  • کنترل نقشه های بقیه مشاوران با نقشه های شرکت (Control)
  • تنظیم و مرتب سازی نقشه ها (Setup)
  • نقشه کشی طرح ها (Sketch up)



سوال: لطفاً توضیح مختصری بدید در مورد اینکه طراح داخلی در اینجا دقیقاً چه کاری انجام میده. یعنی وظایف یک چنین شرکتی چی هست. مثلاً آیا این شرکت فقط چیدمان مبلمان را انجام میده یا بعد از سفت کاری، بقیه طراحی داخلی ساختمان با این شرکت هست؟

پاسخ: برای پاسخ باید وظایف شرکت طراحی داخلی رو بر اساس پروژه دسته بندی کنم:

1-     پروژه های کاندو: کار طراح داخلی در کاندوها، انتخاب مصالح مثل کابینت آشپزخانه، کاشی و… هست. بطور مثال برای خریداران کاندو، سه تا آپشن وجود داره که شامل Dark option و Light option و Medium option میشه. یعنی بعد از مدلسازی آپارتمان با چوب و کابینت به رنگ تیره یا روشن، طرح را در اختیار خریدارها قرار میدیم. یعنی طراحی پلان سوئیت با مهندس معمار هست و محل دیوار ها و کابینت و …  از قبل مشخص هست. خارج از سوئیت ها، طراحی راهروها، چراغ های محوطه، رنگ دیوارها، کاغذ دیوار، سقف کاذب، طرح موکت، لابی، جیم، پارتی روم، استخر و چیدمان تجهیزات این فضاها از جمله وظایف طراح داخلی هست. در بعضی موارد، ممکنه طراحی پلان داخلی هم بعنوان پیشنهاد طراح داخلی، مطرح بشه که به درخواست کارفرما بستگی داره. بنابراین، طراح داخلی به هیچ عنوان در نقشه معماری تغییری ایجاد نمیکنه. مگر بصورت مشاوره و پیشنهاد مطرح بشه.

2-     پروژه های تجاری: در این پروژه ها، وظیفه طراح داخلی، شامل تغییر کلی پلان مغازه، جانمایی تأسیسات، انتخاب مصالح و … هست و نسبت به دسته قبل، امکان تغییرات بیشتری وجود داره.

3-     پروژه های بازسازی خانه های شخصی یا آپارتمان ها: در این پروژه ها هم بر اساس خواست کارفرما، امکان تغییر محل دیوارها، طرح پلان، مصالح و … وجود داره.

4-     پروژه های دفاتر اداری: در پروژه هایی که نیاز به تغییر چیدمان دیوارها باشه، Demolish Plan از طرف طراح داخلی ارائه میشه. حتی گاهی طرح پلان ساختمان کاملا تخریب و بازسازی میشه. ولی گاهی طراحی فقط در حد تغییر چیدمان پارتیشن ها و اتاق ها و تجهیزات شرکت بر اساس تعداد کارمندان، انجام میگیره.

در کلیه پروژه ها، پیشنهاد فرنیچر از طرف طراح داخلی ارائه میشه ولی بسته به سلیقه کارفرما ممکنه خریداری بشه یا نه. گاهی بر اساس نیاز کارفرما، با کارخانه های سازنده هماهنگی صورت میگیره و پلان چیدمان همراه با قیمت نهایی، توسط طراح داخلی تهیه میشه. البته معمولا کارفرماهای پولدارتر از طرحهای فرنیچر شرکت طراح داخلی استفاده میکنن. چرا که معمولا طرح های فرنیچر این شرکت ها، به دلیل زیبایی، پرهزینه هستن.



سوال: اگر یک نفر قصد داشته باشه در یک شرکت طراح داخلی مشغول به کار بشه، باید با چه نرم افزارهایی کار بکنه؟ آیا افرادی که در ایران هستن و هنوز وارد کانادا نشدن، فرصت یادگیری و تمرین دارن یا نه؟

پاسخ: در طراحی داخلی، از نرم افزار اتوکد برای همه کارهای نقشه کشی و اغلب از نرم افزار SketchUP برای مدلسازی سه بعدی استفاده میشه. در ایران، VRAY با 3DMAX شناخته شده بود ولی در اینجا از vray برای رندر گرفتن از  SketchUP استفاده میشه. فتوشاپ برای کارهای اصلی استفاده ای نداره ولی در کارهای گرافیکی، کاربرد داره.

در شرکت های بزرگی که بخش طراحی داخلی مجزا دارن (مثل IBI، Bentley، HOK) از نرم افزار Revit هم استفاده میشه. دلیل این مسأله هم این هست که در این شرکت ها، همه بخش ها مثل معماری و سازه و مکانیک و برق با نرم افزار Revit کار می کنن. بنابراین، طراحان داخلی هم باید برای هماهنگی بین بخش ها از همین نرم افزار استفاده کنن. در شرکت های متوسط و کوچک به دلیل هزینه 4000 دلاری هر کامپیوتر برای این نرم افزار، از اون استفاده نمیکنن.



سوال: اگر کسی بخواد در زمینه طراحی داخلی کار بکنه، آیا نیازی به گرفتن سرتیفیکیت خاصی داره یا نه؟ بطور مثال آیا سرتیفیکیتی که برای اتوکد یا بقیه نرم افزارها از کانادا دریافت بکنن، ارزش داره یا همین که کار با آنها رو بلد باشن، کافیه؟

پاسخ: خیر. در واقع طراحی داخلی نیاز به سرتیفیکیت خاصی نداره. یک مؤسسه برای طراحان داخلی هم وجود داره به اسم Aarido فقط کسانی که مدرک لیسانس طراحی داخلی دارن و اینجا نیاز به تأیید مدرک دارن (این مرحله هم پروسه طولانی داره که باید مدارک به اتاوا ارسال بشه و …) میتونن عضو این مؤسسه بشن. این organization حرفه ای برای طراحی داخلی هست. مشابه PEO. یعنی با عضویت و انجام مراحل بعدی، میتونن لایسنس طراحی داخلی رو دریافت کنن که در شرکت ما هیچکس این لایسنس رو نداره. اغلب افرادی که در زمینه طراحی داخلی کار میکنن، لیسانس معماری دارن.

arido



سوال: چطور این شغل رو پیدا کردید؟ آیا از طریق سازمان های کاریابی خاصی، این شغل رو پیدا کردید؟ آیا برنامه خاصی مثل طرح  IPLAN مؤسسه JVS برای رشته معماری یا طرح Engineering Connection مؤسسه Access Employment برای مهندس ها، برای طراحی داخلی هم وجود داره؟ به نظر شما کدوم روش بهتر هست برای ورود به این زمینه شغلی؟

پاسخ: مثل اغلب شغل ها، بهترین روش پیدا کردن کار، کانکشن هست. من از طریق یک فرد کانادایی، به کسی معرفی شدم که شرکت بازرگانی داشت و با توجه به تجربیاتی که ایشون در زمینه استخدام داشت، قرار شد روی رزومه من کار کنیم و رزومه رو بر اساس خواست کارفرماها، اصلاح کنیم. بعد از مدتی از طریق ایشون به مدیر شرکت فعلی معرفی شدم. بعد از دادن رزومه، پورتفولیو و کاور لتر، یک اینترویو حضوری داشتم. بعد از اون طی یک تماس تلفنی و صحبت در مورد حقوق، استخدام شدم. در شرکت ما، به جر یک نفر، بقیه از طریق کانکشن وارد شرکت شدن. مثلا یکی از کانکشن ها، اساتید هستن.

اگر بخواهیم به کسی که میخواد وارد شغل طراحی داخلی بشه، کمک کنیم، باید بگم که علاوه بر نرم افزارها، Building Code خیلی اهمیت داره. یعنی اگر دوره های مربوط به Building Code در رزومه وجود داشته باشه، خیلی در روند استخدام تأثیر داره. حتماً همون ماه اول برای این دوره ثبت نام کنن و بگذرونن. من در حال حاضر در حال گذروندن این دوره در Ryerson هستم. یعنی همیشه به کنترل نقشه ها با این استانداردها، نیاز هست.

مورد بعدی که در شرکت های بزرگ خیلی مورد توجه هست، دوره ای به نام LEED هست. این دوره مربوط به طراحی سازگار با محیط هست (Environmental Design). این دوره بیشتر در مورد مصالح هست و از اونجایی که اغلب کارهای طراحی داخلی با مصالح مختلف هست، این دوره در شرکت های بزرگ اهمیت داره. این دوره در خیلی از کالج ها و دانشگاه ها، برگزار میشه.

مثل بقیه رشته های مهندسی یا معماری، برای طراحی داخلی، برنامه خاصی در مؤسسات مختلف وجود نداره. دوره کوآپ هم در دانشگاه ها وجود داره. بطور مثال تعدادی از دانشجوهای لیسانس دانشگاه واترلو هستن که بصورت دوره کوآپ در شرکت ما مشغول به کار هستن.



سوال: آیا افرادی که از طریق کوآپ دانشگاهی وارد شرکت شما شدن، پولی دریافت میکنن، یا پرداخت میکنن یا بطور رایگان کار می کنن؟

پاسخ: افرادی که در شرکت ما از طریق دوره کوآپ دانشگاه وارد شدن، بابت کارشون پول دریافت می کنن. ولی در مورد دوره کوآپ مدرسه یورکدیل یا … برای طراحی داخلی، تابحال نشنیدم که فردی وارد شرکتی بشه و بطور رایگان کار بکنه.

دوره های کوآپ دانشگاه هم اغلب جزء واحدهای درسی لیسانس هست که باید 5 تا دوره بگذرونن و مشابه دوره کارآموزی دانشگاه های ایران هست. در این دوره ها، دانشجو به مدت 4 تا 7 ماه در شرکت کار میکنه و بعد میره. ولی بزرگ ترین حسنی که داره، احتمال بیشتر استخدام دانشجوها بعد از فارغ التحصیلی و در همون شرکت هست. در بعضی از دانشگاه ها مثل دانشگاه تورنتو، برای رشته های فوق لیسانس هم دوره کوآپ وجود داره.



سوال: در پایان اگر مطلب خاصی یا توصیه ای در مورد این رشته هست، بفرمایید.

پاسخ: یکی از مطالبی که میتونم بیان کنم و یک مسأله کاملا شخصی محسوب میشه، مهمترین موارد مورد نیاز در اینجا، زبان هست. حتی اگر مشکل زبان تأثیری روی کار نداشته باشه، روی ارتباطات بین همکارها، تأثیر زیادی داره.

برای افرادی که لیسانس معماری دارن، توصیه می کنم قبل از خروج از ایران، به سایت CACB.ca، سر بزنن و همه مدارکی که لازم هست رو با خودشون بیارن. دلیل اصلی هم رقابت زیاد بین فارغ التحصیلان معماری هست. معادل سازی مدرک لیسانس معماری ایران توسط CACB با مدرک لیسانس معماری کانادا، باعث تمایز ما در بین افراد دیگه میشه و در همه ایالت ها، این مدرک مورد نیاز هست. چرا که پروسه طولانی برای پر کردن جداول و ارسال مدارک داره و اگر قبل از خروج از ایران انجام نشه، بعداً باعث دردسر میشه. اگر این معادل سازی سریع انجام بشه، خیلی سریع بعد از ورود به کانادا میتونن برای OAA ثبت نام کنند.

مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی