تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

مهمترین فاکتورها برای اپلای و پذیرش دانشگاه های خارجی

وی والت مشترک کشورها تحصیلات مهمترین فاکتورها برای اپلای و پذیرش دانشگاه های خارجی

ممکن است شما دانشجوی سال دوم و سوم کارشناسی باشید و یا همین امسال تحصیل در دوره ی ارشد را شروع کردید و تمایل دارید برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروید. برای موفقیت چه فاکتورهایی را باید در نظر بگیرید؟ ما شما را راهنمایی می کنیم.

مهمترین فاکتورها برای موفقیت در اپلای و اخذ پذیرش از دانشگاه های خارجی

حواستان به معدل تان باشد
اینکه الان چه دانشگاه هایی تحصیل می کنید، شما رانگران نکند. خیلی از دانشجویان بخاطر اینکه دانشگاه آزاد و یا غیرانتفاعی تحصیل می کنند، نگرانند. این مورد شما رو نگران نکند، یک اینکه کاری از دست شما بر نمی آید؛ دو اینکه شاید باور نکنید اما برای خارجی ها، به جز چند تا دانشگاه در ایران، بقیه شبیه هم هستند. بنابراین اینجا مهم نیست در چه دانشگاهی درس می خوانید، مهم این است که چه عملکردی دارید، بنابراین معدل بالا، قرار گرفتن در ده درصد بالای کلاس و فعالیت های کلاسی شما نقش مهمی را بازی می کند.

کجا می خواهید بروید؟
خیلی ها دوست دارند از کشور خارج شوند. کجا؟ هر جا . اما دقت کنید که کشور با کشور کلی فرق دارد و نمیشود با یک برنامه ریزی تمام کشورهای دنیا را پوشش داد. بنابراین توصیه می کنیم، با تحقیق و بررسی، ابتدا کشورهایی که قصد ادامه تحصیل دارید را انتخاب کنید.

بعد می توانید بر اساس آن تصمیم بگیرید. مثلا اگر می خواهید به آلمان بروید، باید آلمانی بخوانید و برای اسپانیا، اسپانیایی. اینطور می توانید بگوید: با آلمانی خواندن می توانم آلمان، اتریش، سوئیس و … را در لیستم داشته باشم.

در انتخاب کشور، این فاکتورها را در نظر بگیرید: اینکه آیا رشته ی شما رو دارد؟/ اینکه آب و هوای آن کشور چطور است/ ؟اینکه اوضاع اقتصادی آن کشور به سامان است؟/ اینکه بازار کار چگونه است؟/ شرایط اقامت بعد از تحصیل چیست/ و ده ها سوال دیگر.

زبان. شرط خانمان سوز
خیلی از ما؛ تک تک شرایط دانشگاه ها را داریم، اما وقتی پای زبان به میان می آید، تمام قصر آرزوهامان به تلی از خاک تبدیل میشود. الان بهترین موقعیت برای خواندن زبان و آماده کردن مدرک مورد نیاز است. اگر سال دوم یا سوم کارشناسی هستید یا سال اول ارشد، می توانید تا اتمام تحصیل مدرک زبان خود را آماده کنید. زبان شوخی بردار و صدالبته کار یکی دو روز نیست. وقتی مورد شماره دو (مقصد مورد نظر) را درست انتخاب کنید، می توانید بر اساس آن روی زبان وقت بگذارید.

می خوام فول فاند بشوم
تا حالا شده از خودتان در مورد فول فاند شدن سوال کنید؟ اگر قرار باشد همه ی افراد با هر شرایطی بتوانند فول فاند بشوند که اصلا نیاز نیست انقدر خودتان را اذیت کنید. کسی می تواند دنبال فول فاند باشد که از قبل خود را برای این رقابت نفسگیر آماده کرده باشد.

معدل بالا، نمره زبان عالی، رزومه و فعالیت علمی و هنری خیلی خوب کمترین شرایطی هستند که شما را سمت فول فاند می برند. پس اگر این فاکتورها را ندارید، زیاد امیدوار نباشید. بنابراین الان که دانشجو هستید، برای به دست آوردن اینه ا تلاش کنید. زمان خیلی زود می گذرد، این را باور کنید.

 هنرمند بی هنر نباشیم
زمانی که دانشجو بودم، اصطلاح هنرمند بی هنر را خیلی به کار می بردیم. برای افرادی که اتفاقی سر از هنر در آورده بودند و پس از 4 سال، حتی یک کار هنری تولید نکرده بودند. دانشگاه هایی که به شما بورس میدهند اما به این مورد خیلی حساس هستند؛ انها از شما حداقل بیست کار هنریِ خوب می خواهند. بنابراین باید پورتفولیوی خیلی قوی داشته باشید تا بتوانید در رقابت با سایر متقاضیان پیروز بشوید.

 سقف آرزوهایمان را درست بنا کنیم
آرزو چیز بدی نیست؛ در پروسه ی اپلای آدم های بلندپرواز را دوست دارم. چرا که دنبال بهترین ها هستند. اما دقت کنید که آرزو و توهم را با هم اشتباه نگیرید. تصور کنید، فردی با معدل 19 و رشته مرتبط، و با نمره ی زبان 104 تافل، که در رزومه خود چند تا نمایشگاه خوب (داخلی/ خارجی) داشت باشد و اتفاقا پورتفولیوش بهتر از اساتیدش هست، دوست دارد در دانشگاه نیویورک تحصیل کند.

این آدم بلندپرواز نیست. بلکه با کمی مکاتبه و پیگیری می تواند به این آرزوش برسد. پس آدم متوهم چه کسی است؟.

 ما به فردی که معدل 14 رشته ی غیرمرتبط دارد، مدرک زبان ندارد و زبانش هم در حد 40 تافل هست، و رزومه اش بیشتر از یک صفحه نمیشود و بدتر از همه، دو نمونه کار خوب ندارد، اما می خواهد در استنفورد تحصیل کن، متوهم میگوییم. بنابراین، لطفا متوهم نباشید و برای به دست آوردن شرایط خوب تلاش کنید. دقت کنید که ضعف شما پروسه ی اپلای را طولانی تر می کند و در نهایت انرژی، وقت و هزینه ی شما را بر باد میدهد.


مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی