تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

شرط معدل برای اخذ پذیرش و اپلای در کشور های مختلف دنیا

وی والت مشترک کشورها تحصیلات شرط معدل برای اخذ پذیرش و اپلای در کشور های مختلف دنیا

شرط معدل برای اپلای و اخذ پذیرش در کشور های مختلف

اگر شما قصد ادامه ی تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور را دارید، باید  به این نکته توجه داشته باشید که معدل شما اهمیت بسیاری در فرآیند پذیرش دارد. بر همین اساس پایین بودن معدل، گزینه های شما را برای دریافت پذیرش از کالج ها و دانشگاه های مختلف محدود می شود. دانستن این مساله باعث بی انگیزه شدن و کاهش اعتماد به نفس دانشجویان می شود. 

‌شرط معدل برای اخذ پذیرش دانشگاه در کشور های مختلف دنیا متفاوت است و به مقطع و رشته مورد نظر شما بستگی دارد، برای مثال در رشته پزشکی و زیر شاخه های آن برای دانشگاه های خوب در کشور های پیشرفته باید معدل بالا ارائه شود و این معدل بالای ۱۵ باشد، لازم به توضیح است که درس های تخصصی متقاضیان نیاز به نمره های بهتری دارند.

شرط معدل در پذیرش برای مهاجرت

شرط معدل برای اپلای در کشورهای اروپایی

کشور هایی مانند فرانسه و آلمان که دارای سطح تحصیل و زندگی خوبی هستند دانشجویان را با شرایط و ضوابط سخت تری پذیرش میکنند و شرط معدل برای اپلای از شروط اصلی می باشد، برای مثال این کشور ها در بعضی رشته ها معدل بالای ۱۸ را قبول دارند.

در رشته هایی مانند مهندسی سخت گیری ها کمتراست، معدل دیپلم و پیش دانشگاهی اهمیت کمتری داشته و شرایط پذیرش آسان تراست ولی هنگامی که معدل دیپلم پایین باشد مدرک زبان دارای اهمیت بیشتری می شود. گفتن این نکته لازم است که هنگامی از دانشگاه های معتبر تقاضای پذیرش داشته باشید باید رشته دیپلم و پیش دانشگاهی با هم مرتبط باشند زیرا برای بعضی از دانشگاه ها این موضوع دارای اهمیت بسیاری است.

در مقطع کارشناسی ارشد نمره مقطع قبلی که همان کارشناسی است دارای اهمیت زیادی است و به معدل دیپلم و پیش دانشگاهی اهمیتی داده نمیشود ، البته دیپلم و پیش دانشگاهی جزء مدرک لازم برای ترجمه هستند اما همیشه ملاک اصلی برای دانشگاه ها دو مقطع آخر است، ولی نمرات کارشناسی مهم تر از پیش دانشگاهی بوده و باز هم دروس تخصصی اولویت بیشتری دارند ، کسانی که دوره کاردانی گذراندند به این موضوع توجه داشته باشند که نمرات این مقطع با نمرات دوره کارشناسی بررسی میشود و بعد میانگین نمرات این دو مقطع ملاک قرار داده می شود.

همانطور که توضیح دادیم شرط معدل در اکثر کشورها بالای ۱۵ است اما هر چقدر سطح کیفی دانشگاه مورد نظر شما بالا تر باشد شرط معدل هم بالاتر میرود  به خصوص برای دانشجویانی که متقاضی گرفتن بورسیه هستند قطعا باید نمرات بالا و مدرک زبان خوبی ارائه دهند.

افرادی که معدل زیر ۱۵ دارند، در بعضی از کشورها و دانشگاه ها میتوانند اپلای کنند و جای امیدواری وجود دارد ولی این نکته را بدانید که باید برای جبران کسری معدل گزینه های مثبت مانند مدرک زبان خوب و سابقه کار داشته باشند تا در صد شانس خود را افزایش دهند. بسیاری از دانشجویان اطلاعات کافی برای شرط معدل برای اخذ پذیرش و اپلای در دوره های دکتری را ندارند برای مثال شخصی با معدل کارشناسی۱۳ و معدل کارشناسی ارشد ۱۸ اقدام به اپلای در مقطع دکتری میکند به این امید که معدل کارشناسی ارشد خوبی دارد، این اعتقاد در ذهن خیلی از دانشجویان هست که کاملا نادرست است زیرا معدل کارشناسی برای گرفتن پذیرش در مقطع دکتری دارای اهمیت بسیاری است.

حداقل معدل، تافل و GRE آمریکا

در هر دانشگاهی حداقل معدل کارشناسی و نمره تافل و GRE برای متقاضیان اپلای در نظر گرفته می شود. اگر شما این حداقل ها را داشته باشید،‌ پرونده شما بررسی می شود. در مورد دانشگاه های درجه ۱ که رقابت بسیار بالا است و تنها داشتن این حداقل نمره ها کافی نیست. برای مثال یک دانشگاه با نمره تاقل ۹۰، در عمل شاید دانشجویی با نمره تافل زیر ۱۰۰ را اپلای نکند، زیرا همیشه بهترین ها را انتخاب می کنند. پس بهتر است قبل از ارسال درخواست به دانشگاه، با جستجو در اینترنت یا ارتباط گرفتن با دانشجوها و اساتید، اطلاعاتی در مورد شانس پذیرش گرفتن بدست بیاورید.

بررسی اولیه پرونده های اپلای عموما توسط کارمندان معمولی انجام میشود. با نداشتن حداقل معدل، تافل و GRE، یا توصیه نامه و ریزنمرات، احتمال اینکه پرونده شما به دانشکده ارسال نشود خیلی زیاد است. اما اگر بتوانید با یک استاد ارتباط بگیرید و از رزومه شما را بپذیرد، حداقل این را میدانید که پرونده شما بررسی خواهد شد.

‌شرط معدل برای کانادا

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در کانادا را دارند این است که شرط معدل برای ورود به دانشگاه‌های کانادا چقدر است و تاثیر آن برای گرفتن پذیرش از دانشگاه تا چه حد می‌تواند مهم باشد. پیشینه تحصیلی متقاضیان تحصیل در کانادا یکی از مهم‌ترین مواردی است که دانشگاه‌ها برای دادن پذیرش به آن نگاه می‌کنند. هر دانشگاه در کانادا برای کسانی که برای تحصیل در آن دانشگاه اپلای می‌کنند شرط معدل جداگانه‌ای در نظر دارند و این شرط معدل بسته به رشته می‌تواند تغییر کند.

به صورت کلی اکثر دانشگاه‌های کانادا شرط معدل 3 از 4 را مد نظر دارند. بعضی از دانشگاه ها شرط معدل 3.2 یا 3.4 در دو سال آخر را هم برای متقاضیان قرار داده‌اند. دانشگاه‌های آمریکا و کانادا بیشتر معدل افراد را از 4 نمره حساب می‌کنند. به دلیل اینکه دانشگاه‌های ایران سیستم نمره‌دهی بر مبنای 20 دارند، بسیاری از متقاضیان ایرانی امکان دارد که برای حساب کردن GPA به مشکل بربخورند. به همین دلیل بسیاری از دانشگاه‌ها شرط معدل برای کشور‌های مختلف را به صورت جداگانه در سایت خود قرار می‌دهند. شرط معدل برای دانشجویان ایرانی اکثراً نمره 15 از 20 است. همچنین بعضی از دانشگاه‌ها برنامه‌ای تحت عنوان ماشین حساب GPA در سایت دانشگاه می‌گذارند تا دانشجویانی که معیار مدل آن‌ها متفاوت است بتوانند به راحتی GPA خود را محاسبه کنند.

برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد معدل دوره کارشناسی ملاک شرط معدل است و برای مقطع دکتری هم معدل کارشناسی و هم معدل کارشناسی ارشد دانشجویان مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین بعضی از رشته‌ها علاوه بر شرط معدل، مدرک آزمون GRE از داوطلبان می‌خواهند. برای مثال شرط معدل برای پذیرش از دانشگاه بریتیش کلمبیا 16 از 20 برای کارشناسی ارشد و 16 از 20 برای دکتری است.

راهکارهایی برای دانشجویانی که معدل پایین دارند

این که شما از معدل پایینی در دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد خود برخوردار بوده اید و از آن به عنوان یک ضعف بزرگ در راه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور نام ببرید، برداشت نادرستی است. داوطلبان زیادی هستند که معدل پایینی دارند اما توانسته اند از دانشگاه های معتبر اروپایی، پذیرش تحصیلی و حتی بورس دریافت کنند.

شرط معدل برای اپلای قطعا شانس شما را برای اخذ پذیرش در رشته های پر مخاطب که رقابت شدیدی بین آن ها همواره در میان متقضیان از سراسر جهان است، کاهش خواهد داد و اساتید دانشگاه ها را برای سرپرستی پایان نامه شما در مقاطع دکترا و اعطای کمک های تحصیلی، تشویق نخواهد کرد.اما آیا همه رشته های دانشگاهی، جراحی مغز و اعصاب، دندانپزشکی، روان شناسی بالینی، حقوق، مهندسی هوا فضا، انرژی هسته ای یا MBA هست؟ یا همه دانشگاه ها به آکسفورد و کمبریج انگلیس، یا اوپسالا و KTH سوئد و سوربن و لیون فرانسه خلاصه می شود؟

قطعا این طور نیست و صدها رشته ای که در هزار دانشگاه و مرکز آموزش عالی قاره سبز در مقاطع مختلف تحصیلی تدریس می شود، فرصت های زیادی را برای متقاضیان به این رشته ها در سراسر جهان فراهم کرده اند که بر اساس توان مندی و قابلیت های فردی و علمی داوطلبان، میتواند مورد انتخاب آنان قرار گیرد. با همه این اوصاف، راه حل های زیادی برای کم کردن اثر منفی معدل پایین در پرونده تحصیلی شما موجود است که برای رفع این نقیصه بهتر است به توصیه هایی که در ادامه ارائه شده است، توجه کنید:

نه معدل بالا و نه معدل پایین، شرط لازم یا شرط کافی برای دریافت پذیرش تحصیلی در مقاطع تحصیلات تکمیلی در اروپا و اخذ بورس تحصیلی نیست. معدل دوره هایی که گذرانده اید، تنها یک عنصر از عناصر مورد نیاز برای قبولی می باشد. در هیچ حالتی، با اتکای صرف به معدل خود، پرونده تحصیلی ناقص را به دانشگاه ها ارسال نکنید.

دانشگاه باید به یک جمع بندی درست از پرونده تحصیلی شما برای اعطای پذیرش به شما برسد و این جمع بندی، معدل مدار نیست! قطعا متقاضیانی که معدل ۴ از ۵ یا ۱۷ از ۲۰ در دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد دارند، شانس بیش تری برای مجاب کردن دانشگاه مورد نظر خود برای اعطای پذیرش تحصیل دارند، اما در برخی از رشته ها و دانشگاه های اروپا که رقابت بسیار شدیدی بین متقاضیان وجود دارد، معدل ۱۹ از ۲۰ هم نمی تواند به تنهایی برگ برنده ای محسوب شود. 

مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی