تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

شرایط اقامت در آلمان

وی والت اروپا آلمان ویزا و مهاجرت شرایط اقامت در آلمان

مهاجرت به آلمان

در این مقاله اخذ اقامت آلمان از طریق تحصیل، یافتن کار و ویزای جاب سیکر و دوره های آوسبیلدونگ را بررسی می کنیم و بعد از آن شرایط اخذ تابعیت آلمان را بررسی خواهیم کرد، درباره یتحصیل در آلمان این نکته بسیار مهم است که بدانید تحصیل در آلمان رایگان است و می توانید به زبان انگلیسی و رایگان تحصیل کنید، تحصیل پزشکی نیز در آلمان رایگان است و می توانید در رشته های دندانپزشکی و داروسازی نیز به صورت رایگان تحصیل کنید.

مهاجرت از طریق کاری به آلمان راه های مختلفی دارد می توانید با داشتن ایده ای جدید و خلاقانه از راه خود اشتغالی و استارت آپ به آلمان بیاید یا در این کشور سرمایه گذاری کنید، می توانید با یافتن شغلی با درآمد معین بلوکارت (BlueCard) را اخذ کرده و در این کشور مشغول به کار شوید با اخذ بلو کارت (کارت آبی اتحادیه ی اروپا) اولین قدم ها برای اخذ اقامت آلمان را برداشته اید.

در این مطلب میخوانید:

  • اقامت در آلمان از طریق کار
  • دوره ی آوسبیلدونگ در آلمان
  • اقامت از طریق سرمایه گذاری در آلمان
  • اقامت در آلمان از طریق تحصیل
  • تابعیت و اقامت آلمان

اقامت در آلمان از طریق کار

آلمان کشوری صنعتی است و نیاز به نیروی کار متخصص در این کشور بالا می باشد، اما میانگین سنی در جمعیت کشور آلمان بسیار بالا می باشد و اصطلاحاً جمعیت این کشور پیر است و نیروی کار جوان در این کشور با کمبود مواجه است، از این رو دولت آلمان پذیرای نیروهای جوان و متخصص است که می خواهند در کشور کار و زندگی کنند. برای کار در آلمان دو راه پیش روی مهاجرین است که عبارتند از:

اخذ ویزای کار آلمان از طریق پیشنهاد کار یا  Job Offer

در این روش شخص باید پیش از اخذ ویزای آلمان و مراجعه به سفارت، یک پیشنهاد کار از کارفرمایی مورد تایید در کشور آلمان داشته باشد. شخص باید بتواند با ارائه ی رزومه ی مناسب از راه دور در کشور آلمان کاریابی کند و کارفرما را متقاعد به استخدام کند.

در قوانین جدید ویزای کار آلمان در سال 2020، این شرایط آسان تر شده است و شما برای همه مشاغل مورد نیاز آلمان می توانید پیشنهاد کار بگیرید و شهروندان آلمان یا اتحادیه اروپا نسبت به شما اولویتی ندارند.

همچنین اگر فرد بالای 45 سال دارد باید شغل اکتسابی بالای 3،685 یورو در ماه درآمد داشته باشد، نکته ی مثبت این روش این است که با توجه به اینکه کارفرما دارید و وضعیت اشتغال شما در این کشور مشخص است، شانس بسیار بالایی برای دریافت ویزا دارید.

ویزای جستجوی کار آلمان (Job Seeker)

برای حل مشکلات ذکر شده در روش قبل، کشور آلمان به متخصصین ویزای جستجوی کار ارائه می دهد. این ویزا به مدت 6 ماه اعتبار دارد و شخص در این زمان فرصت دارد که شخصا در کشور آلمان به جستجوی کار بپردازد. در صورتی که شخص در این زمان با موفقیت استخدام شود می تواند اقامت کاری آلمان را کسب نماید و در غیر این صورت باید آلمان را ترک نماید.

متقاضیان دریافت این نوع ویزا باید مدرک زبان آلمان B1 و حداقل 3 سال سابقه کار داشته باشند. همچنین شخص باید بتواند در این مدت 6 ماهه هزینه های زندگی خود را تامین نماید. همچنین اگر فرد بالای 45 سال دارد باید شغل اکتسابی بالای 3،685 یورو در آمد در ماه داشته باشد. اشخاصی که داری مدرک تحصیلی لیسانس هستند یا یک دوره دو ساله تخصصی فنی حرفه ای یا دانشگاهی گذرانده اند، می توانند با داشتن سایر شرایط برای این ویزا اقدام کنند، البته مدرک تحصیلی باید مورد تایید آلمان قرار بگیرد.

دوره ی آوسبیلدونگ در آلمان

دوره ی اوسبیلدنگ را می توان هم معنی با دوره های فنی حرفه ای یا دوره های کوتاه مدت آموزش عملی یک مهارت دانست. متقاضیان کار در کشور آلمان، می توانند با شرکت در دوره ی آوسبیلدونگ برای ورود به بازار کار آماده شوند. طول این دوره ها بین 18 تا 24 ماه است. شرایط سنی برای آوسبیلدونگ مهم است و افراد باید کمتر از 25 سال سن داشته باشند.

با توجه به کالجی که پذیرش می گیرید باید مدرک زبان آلمانی B1 یا B2 ارائه دهید. این دوره ها شما را برای مشاغل تخصصی آماده می کنند و با توجه به مهارت هایی که یاد می گیرید، شانس بالایی برای کاریابی خواهید داشت. علاوه بر این بسیاری از کالج ها به شما برای یافتن کار در آلمان کمک می کنند و شانس شما را بالاتر می برند. 

پس از اخذ ویزای کار آلمان به یکی از دو روش ذکر شده، در صورتی که شخص به مدت 4 سال متوالی در کشور آلمان زندگی کند و مالیات پرداخت کند می تواند برای اخذ اقامت دائم آلمان درخواست دهد. پس از گذشت 3 سال از اقامت دائم نیز شخص می تواند برای اخذ تابعیت و پاسپورت آلمان درخواست دهد.

اقامت از طریق سرمایه گذاری در آلمان

آلمان جزء صنعتی ترین و ثروتمند ترین کشور های اروپایی و جهان محسوب می شود و شرکت های بزرگی مانند پورش، بی ام دبلیو، نستل و بسیاری دیگر در این کشور حضور پررنگ دارند. موفقیت های اقتصادی آلمان سبب شده است که سرمایه گذاران خارجی نسبت به سرمایه گذاری در این کشور اقدام نمایند. برخی ممکن است تنها به قصد کسب سود و افزایش سرمایه کشور آلمان را برای سرمایه گذاری انتخاب نمایند، اما سرمایه گذاری در آلمان اگر به روش صحیح انجام شود می تواند منجر به اخذ اقامت آلمان نیز گردد. در حال حاضر برای اخذ اقامت آلمان از طریق سرمایه گذاری باید یک شرکت در این کشور ثبت نمود. سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت در آلمان 25،000 یورو می باشد که در مقایسه با بسیاری از کشور ها بسیار اندک است. اما آنچه که این روش اخذ اقامت در آلمان را بسیار سخت کرده است این است متقاضی باید یک طرح توجیح اقتصادی یا بیزنس پلن ارائه دهد و اثبات نماید که طرح وی تاثیر مثبت بسزایی در اقتصاد آلمان خواهد داشت. طرح اقتصادی باید به تایید اتاق بازرگانی آلمان برسد که با سخت گیری زیادی انجام می شود و هر ساله تعداد بسیار اندکی از طرح ها تایید می شوند.

اقامت در آلمان از طریق تحصیل

دانشگاه های آلمان در سطح جهان از رتبه علمی خوبی برخوردارند و در مجامع علمی شناخته شده هستند. علاوه بر این، امکان تحصیل رایگان در دانشگاه های آلمان برای خارجیان، سبب شده است که هر ساله دانشجویان بین المللی زیادی کشور آلمان را به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی خود انتخاب نمایند. نرخ بیکاری پایین در این کشور و موقیعت های شغلی فراوان برای فارغ التحصیلان نیز دلیلی دیگری برای محبوبیت این کشور نزد دانشجویان خارجی می باشد. هر ساله ایرانیان بسیاری نیز که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند، آلمان را به عنوان یکی از کشورهای کاندید در نظر می گیرند.

توجه به این نکته ضروری می باشد که تنها با تحصیل در آلمان نمی توان اقامت دائم و تابعیت این کشور را به دست آورد و شرایط گرفتن اقامت دائم آلمان از طریق تحصیل کمی متفاوت است. فرد باید نوع اقامت خود را به کار یا سرمایه گذاری تبدیل کند یا با فردی آلمانی ازدواج کند تا بتواند روند اخذ اقامت دائم را آغاز نماید.

همان طور که در بالا اشاره کردیم دانشجویان در حال تحصیل در کشور آلمان پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی خود می توانند به دنبال کار بگردند، مهلت جستجوی کار برای این فارغ التحصیلان 18 ماه می باشد. در صورت گرفتن پیشنهاد شغلی از کشور آلمان می توانند مشغول به کار شوند و ویزای تحصیلی خود را به نوع کاری تبدیل کنند. از این طریق دانشجویان می توانند روند اخذ اقامت دائم و تابعیت آلمان را طی نمایند.

آلمان کشوری ثروتمند و پیشرفته می باشد که با شرایطی از جمله امکان تحصیل رایگان، امکان کار و نرخ بیکاری پایین، امکانات رفاهی و امنیتی بالا و بسیاری از موارد و نکات دیگر افراد زیادی را برای مهاجرت به این کشور علاقه مند کرده است. بسیاری از افراد تمایل بسیاری دارند که تابعیت و پاسپورت کشور آلمان را اخذ نمایند و در این کشور زندگی کنند. رسیدن به تابعیت در این کشور از راه های بسیاری امکان پذیر است که در این نوشتار به صورت کامل بررسی شدند.

تابعیت و اقامت آلمان

در ابتدا لازم است با معنای تابعیت و اقامت آشنا شده و بعد از آن شرایط اخذ هر یک در کشور آلمان را بررسی کنیم، تابعیت رابطه ای معنوی، سیاسی، حقوقی و بین المللی است که بین شخص و دولت برقرار می شود، از طرف حاکمیت نشات می گیرد و فرد جزو ملیت محسوب می شود. فرد تبعه اجازه شرکت در مشاغل خاص و حق رای را دارد و در قبال دولت وظایف و حقوقی را داراست، به تبع دولت نیز وظایفی در قبال اتباع خود دارد. حق تابعیت را نمی توان از کسی سلب نمود.

از سوی دیگر، اقامت، حضور فرد در قسمتی از خاک کشور را گویند که بسته به نوع آن متفاوت است، حضور فرد موقتی می باشد و فرد اجازه شرکت در مشاغل خاص و یا حق رای را ندارد هم چنین اقامت قابل سلب می باشد که به دو نوع اقامت موقت و اقامت دائم تقسیم می شود. برای کسب تابعیت آلمان یکی از شرایط اصلی زندگی در این کشور به مدت مشخص می باشد که برای افراد مختلف تفاوت می باشد، در زیر به رایج ترین شرایط که می توان تابعیت آلمان را کسب نمود اشاره شده است.

فرد به مدت 8 سال در آلمان زندگی و کار کرده و مالیات پرداخت کرده باشد. فرد به مدت ۶ سال در یکی از مدارس کشور آلمان تحصیل نماید. فرد از یکی از مدارس کشور آلمان فارغ التحصیل شود. فرد در کشور آلمان اموزش حرفه ای دیده باشد و به موفقیت های بالا دست یابد. پدر و مادر فرد در کشور آلمان اقامت دائم داشته باشند یا ۸ سال در کشور آلمان زندگی کرده باشند.


مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی