تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

سیستم آموزشی در ایالات متحده آمریکا

وی والت آمریکا ایالات متحده تحصیلات تحصیل در آمریکا سیستم آموزشی در ایالات متحده آمریکا

سیستم آموزشی آمریکا

محصلان آمریکایی و بین المللی در سیستم آموزشی این کشور با طیف گسترده ای از مراکز و برنامه های تحصیلی مواجه هستند. از این جهت حائز اهمیت است که با شناخت درست این سیستم انتخاب دقیق تری با توجه به گزینه های پیش رو برای آینده خود رقم بزنید. در این مطلب هر آنچه که درباره سیستم آموزشی آمریکا لازم است بدانید گردآوری شده است.


ساختار آموزشی آمریکا

در ساختار آموزشی آمریکا عموما تحصیلات از شش سالگی آغاز می شود و 12 سال به طول می انجامد. شش سال اول تحصیل در مدارس ابتدایی را Elementary یا Primary به معنای تحصیلات ابتدایی میخوانیم. شش سال دوم دبیرستان را Secondary Education یا تحصیلات ثانویه مینامیم. تحصیل در مقطع Secondary Education نیز خود به دو بخش middle school یا junior high school  و high school تقسیم می شود. دانش آموزان پس از سپری کردن 12 سال تحصیلی در مدارس مدرک دیپلم خود را دریافت می کنند.

تحصیلات در مقطع دانشگاهی به Post-Secondary Education شناخته می شود که به معنای تحصیلات پسا ثانویه است. در دوره دانشگاهی، مقطع Associate که معادل فوق دیپلم در ایران است را در مدارس یا کالج ها یا موسسات فنی حرفه ای میگذرانیم.


بارم بندی نمرات در دانشگاه های آمریکا

دانشجویان بین المللی همانند دانشجویان آمریکایی جهت درخواست برای پذیرش در موسسات  این کشور موظف به ثبت transcript خود خواهند بود. ترنسکریپت شامل یک کپی از سابقه تحصیلی دانشجویان می باشد که در سیستم تحصیلی آمریکا شامل نمرات و مینگین نمرات (GPA) می شود. نمرات کسب شده در دوره های آموزشی معمولا با استفاده از درصد طبقه بندی می شود.

بارم بندی نمرات در نظام تحصیلی آمریکا ممکن است پیچیده باشد مخصوصا برای دانشجویان بین المللی که خواهان ادامه تحصیل در این کشور هستند  چراکه بارم بندی نمرات به فاکتورهای متعددی وابسطه است. برای مثال دو متقاضی را در نظر بگیرید که هر دو با GPA 3.5 در یک دانشگاه درخواست پذیرش داده اند. در این صورت دانشگاه با در نظر گرفتن استاندارد های مدارس هر دو متقاضی، اولویت را به شخصی خواهد داد که در مدارس معتبر تری تحصیل کرده باشد.


درخواست پذیرش در دانشگاه های آمریکا

همچنین برای درخواست پذیرش در دانشگاه های آمریکا نکات زیر را بخاطر داشته باشید:

  • شما باید آخرین سطح و مدارک تحصیلی خود را که در کشورتان بدست آورده اید در آمریکا معادل سازی کنید.
  • توجه کاملی به شرایط پذیرش هر دانشگاه و کالج با توجه به رشته تحصیلی‌تان داشته باشید، چرا که ممکن است هر دانشگاه از شرایط بخصوصی پیروی کند.
  • پیش از اقدام برای درخواست پذیرش دانشگاه با مشاورین تحصیلی مشورت کنید تا مطمئن شوید از شرایط پذیرش دانشگاه برخوردار هستید.

مشاورین تحصیلی می توانند شما را راهنمایی کنند که آیا برای پذیرش در دانشگاه های آمریکا نیاز به گذراندن سال های تحصیلی بیشتری در کشور خود دارید یا خیر. همچنین در شرایطی دانشجویان بین المللی برای پذیرش در دانشگاه کشور خود وارد کالج یا دانشگاه های آمریکایی می شوند که ممکن است دولت و کارفرمایان در برخی از کشور ها تحصیلات آمریکایی  آن ها را به رسمیت نشناسند.


سال تحصیلی در آمریکا

در کشور آمریکا سال تحصیلی از ماه آگوست یا سپتامبر آغاز شده و در ماه ژوئن یا می به پایان می رسد. اما به طور معمول دانشجویان از فصل پاییز وارد دانشگاه ها می شوند و این فرصت خوبی برای دانشجویان بین المللی تازه وارد است که همراه با سایر دانشجویان سال تحصیلی را همراه شوند.

یک سال تحصیلی در آمریکا متشکل از دو ترم است که آن را semesters می نامند و در بعضی از دانشگاه های این کشور یک سال تحصیلی متشکل از سه ترم است که به عنوان trimesters شناخته می شود. همچنین دانشجویان می توانند به طور اختیاری در ترم تابستانی نیز شرکت کنند.



تحصیلات عالیه در آمریکا



1.مقطع کارشناسی

در آمریکا دانشجویانی که خواهان دریافت مدرک کارشناسی (bachelor’s degree) خود هستند باید در مقطع لیسانس (undergraduate) در دانشگاه یا کالج های این کشور به مدت 4 سال تحصیل کنند. همچنین دانشجویانی که در کالج های 2 ساله (community college) این کشور تحصیل می کنند قادر هستند پس از دریافت انتقالی مدرک کارشناسی خود را دریافت کنند. نحوه دریافت انتقالی از کالج های دوساله و چگونگی اخذ مدرک در ادامه توضیح داده شده است.

دروس پیش نیاز

دو سال اول تحصیلی در مقطع کارشناسی عمدتا طیف مختلفی از درس ها را در برمی گیرد که به آن دروس پیش نیاز (prerequisite courses) گفته می شود. تاریخ، علوم اجتماعی، هنر و ادبیات از جمله دروس پیش نیاز در مقطع کارشناسی بشمار می روند. هدف اصلی دروس پیش نیاز بدست آوردن یک دانش عمومی و پایه ای در زمینه های مختلف، پیش از شروع دروس تخصصی است. به دلیل وجود دروس پیش نیاز بسیاری از دانشجویان ترجیح می دهند تا در یک community college شرکت کرده، مدرک کاردانی را بدست آورده و سپس در دوره های چهار ساله کارشناسی شرکت نمایند.

رشته تحصیلی

Major تخصصی است که فرد در رشته تحصیلی خود کسب کرده است. برای مثال کسی که Major خبرنگاری را دارد، یعنی وی دارای مدرک کارشناسی (bachelor) خبرنگاری است. برای بدست آمدن Major در دانشگاه های آمریکا، دانشجویان موظف هستند واحد های تحصیلی مشخصی را پاس کنند. Major دانشجویان در آغاز سال سوم تحصیلی باید مشخص شده باشد.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد دانشگاه های آمریکا اجازه تغییر Major است. تغییر Major در دانشگاه های این کشور بسیار معمول بوده و هر دانشجو قبل از به پایان رساندن دوره لیسانس می تواند تا زمان پیدا کردن علاقه اصلی خود چندین بار اقدام به تغییر Major کنند. البته بخاطر داشته باشید که تغییر رشته تحصیلی مسبب سپری کردن واحد های درسی بیشتری می شود و به عبارتی دیگر وقت، آنرژِی و مخارج بیش تری را رقم می زند.


2. مقطع کارشناسی ارشد

بسیاری از دانشجویان پس از سپری کردن دوره لیسانس و اخذ مدرک کارشناسی برای تخصص و پیشرفت بیشتر به ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس ((graduate و دریافت مدرک کارشناسی ارشد ((master‘s degree روی می آورند. در بسیاری از سمت های شغلی رده بالا مانند، مهندسی و علوم بهداشتی اخذ مدرک کارشناسی ارشد الزامی می باشد.

پیشنیاز تحصیلی

ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه و کالج های آمریکا امکان پذیر است و شرکت در آن ملزم به داشتن GRE می باشد. همچنین جهت تحصیل در رشته های بخصوصی گذراندن آزمون هایی مانند LAST برای رشته های حقوق، GMAT برای رشته های تجارتی و MCAT برای رشته های پزشکی الزامی است.

مدت زمان اخذ مدرک

برنامه های آموزشی در مقطع فوق لیسانس به مدت 1 تا 2 سال تحصیلی طول خواهد کشید. برای مثال برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد در رشته MBA که طرفداران زیادی در بین محصلان آمریکایی دارد 2 سال زمان لازم است یا برای بدست آوردن مدرک کارشناسی ارشد در رشته روزنامه نگاری 1 سال تحصیل لازم است.

غالب واحد های درسی دانشجویان فوق لیسانس در کلاس های حضوری سپری می شود و جهت اخذ مدرک داشجویان موظف به تهیه پایان نامه خواهند بود.


3.مقطع دکتری

دانشگاه های بسیاری دستیابی به مدرک کارشناسی ارشد را اولین قدم برای کسب مدرک دکترا (PhD) می دانند. برخی دیگر از دانشگاه ها، دانشجویان را بدون صدور مدرک کارشناسی ارشد مستقیما با مدرک دکتری فارق التحصیل می کنند. دانشجویان آمریکایی می توانند مدرک دکتری خود را در طی 3 الی 4 سال اخذ کنند و دانشجویان بین المللی جهت دریافت مدرک PhD ملزم به سپری کردن 5 تا 6 سال تحصیلی خواهند بود.

دو سال اول تحصیل در مقطع دکتری صرف کلاس های حضوری و سمینار ها می شود و حداقل 1 سال نیز جهت تهیه پایان نامه به زمان نیاز است. پایان نامه دکتری باید حاوی تحقیقات و طرح هایی باشد که در هیچ مجله یا ژورنالی منتشر نشده باشد. همچنین پایان نامه باید خلاصه ای از موضوع  و زمینه تحصیلی دانشجویان باشد.



تحصیلات عالیه در آمریکا چه ویژگی هایی دارد؟



محیط کلاسی

تعداد دانشجویان در هر کلاس بسته به نوع آن متفاوت است. ممکن است برخی از کلاس های سخنرانی (lecture class) بیش از صد دانشجو داشته باشد و برخی از کلاس های سمیناری تنها از چندین دانشجو جهت مباحثه (discussion class) تشکیل شده باشد. فضای کلاس های درسی در آمریکا بسیار پویا است و دانشجویان می توانند عقیده خود را آزادانه مطرح کرده و در گفت و گو های مختلفی شرکت کنند. اساتید دانشگاه به طور معمول هر هفته یک بار بخشی از کتاب درسی یا سایر منابع مطالعاتی را به دانشجویان واگذار می کنند و دانشجویان نیز جهت همگام شدن با کلاس به طور هفتگی آن ها را ارائه می دهند.


نمره دهی

معیار اصلی نمره دهی استادان برای دانشجویان بر طبق روال زیر است.

  • هر استاد  یک کلاس مشارکتی مخصوص به خود را تعیین می کند و دانشجویان باید در این کلاس ها به بحث و گفت و گو بپردازند (به ویژه در کلاس های سمیناری) که اغلب اوقات یکی از فاکتور های مهم نمره دهی بشمار می رود
  • یک امتحان میان ترم که در ساعات معمول کلاسی گرفته می شود
  • ارائه یک یا چند تحقیق و گزارش جهت ارزیابی
  • کوئیزهایی که هرچند وقت یکبار توسط اساتید گرفته می شود. معمولا این کوئیزها تاثیر زیادی در نمره نهایی نخواهد داشت و صرفا جهت همگام بودن دانشجویان با کلاس گرفته می شود
  • امتحان نهایی که پس از آخرین جلسه آموزشی گرفته می شود


واحد های درسی در آمریکا

هر درس از واحدهای مشخصی تعیین شده است که معمولا برابر با تعداد ساعاتیست که دانشجویان در هر کلاس سپری می کنند. هر درس شامل 3 تا 5 واحد خواهد بود.  یک برنامه تحصیلی تمام وقت (full-time program) در دانشگاه بین 12 تا 15 واحد است (4 تا 5 درس در هر ترم) و دانشجویان جهت فارق التحصیلی باید به طور کامل آن ها را سپری کنند.

دریافت انتقالی از دانشگاه

اگر دانشجویی قبل از دریافت مدرک تحصیلی در دانشگاه جدیدی ثبت نام کند قادر است تا اکثر واحد های سپری شده در دانشگاه اول را با دانشگاه جدید تطبیق دهد. این بدان معناست که یک دانشجو می تواند به دانشگاه دیگری منتقل شود و در زمان عادی دوره تحصیلی خود فارغ التحصیل شود.



انواع دانشگاه های آمریکا



دانشگاه و کالج های ایالتی

دانشگاه و کالج های ایالتی توسط دولت یا ایالت های آمریکا اداره و تامین مالی می شوند. در تمامی 50 ایالت آمریکا دست کم یک دانشگاه و چندین کالج ایالتی وجود دارد. نام اغلب این دانشگاه ها همانند نام ایالتی است که در آن واقع شده اند مانند دانشگاه ایالتی واشنگتون یا دانشگاه ایالتی میشیگان.


دانشگاه و کالج های خصوصی

این دست از مراکز تحصیلی به طور خصوصی اداره می شوند و هزینه شهریه آن بیشتر از دانشگاه یا کالج های ایالتی است. همچنین  دانشگاه های خصوصی کوچک تر از دانشگاه های ایالتی هستند. دانشگاه و کالج های خصوصی پذیرای دانشجویان با هر مذهب و عقیده ای خواهند بود اما درصدی از آن ها تریجح به پذیرش دانشجویانی دارند که دین و عقیده آن ها مشابه با اعتقاداتی باشد که دانشگاه یا کالج بر آن اساس ایجاد شده است.


Community College  یا کالج های دو ساله

Community College یا کالج های دو ساله مراکز تحصیلی هستند که مدرک کاردانی ( و قابل انتقال) به دانشجویان خود اعطا می کنند. مدرک های تحصیلی کاردانی انواع مختلفی دارند و مهم ترین فاکتور در آن ها قابل انتقال بودن آن مدرک می باشد. معمولا دو نوع اصلی مدرک کاردانی وجود دارد. مدارک کاردانی که قابل انتقال به مدارک تحصیلی بالاتر هستند و مدراک کاردانی که دانشجویان را مستقیما برای بازار کار آماده می کند. مهم ترین مدارک کاردانی انتقال پذیر شامل مدرک کاردانی هنر (associate of arts) و مدرک کاردانی علوم (associate of science) می باشد.

غالب کالج های دو ساله قابل انتقال به دانشگاه و کالج های 4 ساله هستند. به این معنا که دانشجویان ابتدا 2 سال تحصیلی در این کالج ها سپری می کنند و پس از دریافت مدرک کاردانی، 2 سال اضافی در دانشگاه و کالج های دیگر جهت اخذ مدرک کارشناسی خود ادامه تحصیل می دهند. دو مزایای اصلی Community College عبارتند از:

  • دانشجویان قادر خواهند بود برای ادامه تحصیل در مقطع لیسانس دروس خود را در دانشگاه جدید تطبیق دهند.
  • بسیاری از Community College ها پس از اتمام تحصیل مدرک ESL را به فارق التحصیلان اعطا می کنند که سبب می شود دانشجویان برای مقاطع تحصیلی بالاتر آماده باشند


موسسات فنی

موسسات فنی مراکز تحصیلی 4 ساله ای هستند که به فارق التحصیلان خود در زمینه علوم فنی مدرک کارشناسی اعطا می کنند. بعضی از موسسات فنی دوره های آموزشی کوتاه مدت را نیز ارائه می دهدند.


بیشتر بخوانید:

مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی