تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

آشنایی با شرایط و هزینه‌های زندگی در ایالت تگزاس آمریکا

وی والت آمریکا ایالات متحده زندگی شهرهای آمریکا آشنایی با شرایط و هزینه‌های زندگی در ایالت تگزاس آمریکا

ایالت تگزاس آمریکا

در این مطلب، ایالت تگزاس و شرایط زندگی در این شهر را معرفی کرده ایم؛ ایالت تگزاس یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان ناخالصی در سطح جهانی است و همچنین با توجه به حضور دانشگاه‌های معتبر در این ایالت، شرایط تحصیلی بسیار مناسبی را برای مهاجران فراهم آورده است.

تگزاس (Texas) از ایالات جنوبی آمریکا و هم مرز با مکزیک است. این ایالت از غرب با نیومکزیکو، از شمال شرقی با آرکانزتس، شرق با لوئیزیانا، از شمال با اوکلاهاما و از شمال شرقی با آرکانزاس هم مرز است. ایالت تگزاس پس از کالیفرنیا دومین ایالت پرجمعیت و پس از آلاسکا بزرگترین ایالت در آمریکا است. مساحت کل تگزاس چیزی حدود ۶۹۶۲۰۰ کیلومتر مربع است. طبق آخرین آمارها در سال ۲۰۱۹، دارای جمعیتی حدود ۲۹ میلیون نفر بوده است.

بزرگ‌ترین شهر تگزاس، هیونستن است. این شهر چهارمین شهر بزرگ در کل آمریکا نیز هست. شعار اصلی تگزاس، ایالت تک ستاره است که این شعار روی پرچم و مهر ایالتی آن درج شده است.


آشنایی بیشتر با ایالت تگزاس

شاید اغلب افراد ایالت تگزاس را بیابانی و با آب و هوای گرم بشناسند، اما جالب است بدانید که تنها ده درصد از این ایالت، از بیابان تشکیل شده است. تگزاس در سال ۱۸۳۶ استقلال خود را از مکزیک اعلام کرد و در سال ۱۸۴۵ به آمریکا  پیوست. اگر تگزاس یک کشور خود مختار بود، به هفتمین کشور تولید کننده نفت در جهان تبدیل می‎شد. این ایالت، تعهد و وفاداری مختص به خود را دارد و در تگزاس کشتن فردی به منظور جلوگیری از دزدی امول، قانونی است. این ایالت ۶٫۸ درصد جمعیت کل آمریکا را تشکیل می‌دهد اما ۱۲٫۸ درصد گازهای گلخانه‌ای تولید شده در این کشور را تولید می‌کند.


آب و هوا در ایالت تگزاس

آب و هوای در نقاط مختلف این ایالت، به علت وسعت بسیار زیاد آن، متفاوت است. به طور مثال ال پاسو در غربی‌ترین نقطه تگزاس، دارای میانگین بارش سالیانه ۲۲۰ میلی‌متر است، این در حالی است که میزان بارش در مناطق جنوبی این ایالت، ۱۶۰۰ میلی‌متر در سال است. همچنین دالاس در منطقه مرکزی تگزاس، دارای میزان بارش سالیان، در حدود ۹۴۰ میلی‌متر است. به طور کلی آب و هوا در شرق این ایالت، مرطوب و شرجی و در غرب، خشک و بیابانی می‌باشد. گرم‌ترین دمای ثبت شده در ماه‌های تابستان، در مناطق غربی، ۲۶ درجه سانتی‌گراد است، در حالی که در برخی دیگر از مناطق شرقی، این دما حتی به ۳۲ درجه نیز می‌رسد.


فرهنگ تگزاس

شهرهای لاباک، دالاس، هیوستون و آماریلو و مناطق اطراف آن‌ها، از نظر فرهنگی جز ایالت‌های جنوبی آمریکا محسوب می‌شوند و فرهنگ‌ لاتینوها، در آن‌ها حضور بسیار مشهودی دارد. همچنین در این شهر‌ها عیدهایی مانند سینکو دو مایو، فیستا سن آنتونیو و فیستا نوچه دل ریو هر ساله به صورت پر تعداد در مناطق مختلف برگزار می‌شود.


جمعیت تگزاس

همانطور که بیان شد، جمعیت تگزاس تا سال ۲۰۱۳ برابر ۲۶٫۴۴۸٫۱۹۳ نفر بود که رشد ۵٫۲% را نسبت به آمارهای سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد. تا سال ۲۰۱۴ ۳٫۵ میلیون از جمعیت این ایالت از اتباع خارجی بود.

طبق این آمارها از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ تگزاس بیشترین رشد را در زمینه مهاجرت‌های غیر قانونی دارد و بر طبق آمارها، حدود ۱٫۲ میلیون نفر آن‌ها به صورت غیر قانونی به این ایالت مهاجرت کرده بودند. بیش از دو سوم کل جمعیت تگزاس، در شهرهای بزرگ مانند هیوستون ساکن هستند.


نژاد مردمان تگزاس

متوسط سن اهالی تگزاس ۳۳٫۱ سال است و مردم با نژادهای مختلفی در این ایالت زندگی می‌کنند. همچنین بیش از ۶۰۰ هزار نفر در تگزاس مسلمان هستند. جمعیت تگزاس را می‌توان در موارد زیر دسته‌بندی کرد.

  • سفید آمریکایی: ۷۰٫۴%
  • سیاه پوست یا آفریقایی آمریکایی: ۱۱٫۸%
  • بومی آمریکایی: ۰٫۷%
  • آسیایی: ۳٫۸%
  • سایر نژادها: ۱۰٫۵%
  • دو یا چند نژادی: ۲٫۷%


ایرانیان ساکن ایالت تگزاس

جمعیت زیادی از ایرانی‌تبارها و فارسی زبانان، در این ایالت زندگی می‌کنند که اکثر این افراد در شهر هیوستن، جایی که در سال ۱۹۹۴ بیش از ۵۰ هزار ایرانی در آن ساکن بودند، زندگی می‌کنند. همچنین گفته می‌شود، امروزه بیش از ۳۰ هزار ایرانی در شهر دالاس سکونت دارند. نفوذ و قدرت ایرانیان در این شهر به قدری بالا است که در سال ۲۰۱۹ مایک پوپئو، ویزر امور خارجه آمریکا، پشت درب‌های بسته با افراد سرشناس جامعه ایرانیان مقیم دالاس دیدار و گفت و گو کرد. همچنین خبرنامه «شهروند دالاس» از سال ۱۳۷۸، به صورت رایگان هر هفته منتشر می‌شود.



آشنایی بیشتر با شهرهای تگزاس

از شهرهای مهم ایالت تگزاس می‌توان موارد زیر اشاره کرد.

آستین

آستین (Austin) به عنوان مرکز ایالت تگزاس شناخته می‌شود. این شهر دارای جمعیتی در حدود ۹۷۶ هزار نفر است و تمامی مراکز دولتی، مجلس عوام و سنای تگزاس در این شهر مستقر شده است. همچنین بزرگ‌ترین پایگاه نظامی جهان، با نام فورت هود، در ۹۷ کیلومتری این شهر واقع شده است.

هیوستن

هیوستن پرجمعیت‌ترین شهر در ایالت تگزاس و چهارمین در کشور آمریکا، با جمعیتی در حدود ۶۳۱۳۱۵۸ نفر است. همچنین این شهر به عنوان بزرگ‌ترین شهر در جنوب ایالات متحده نیز شناخته می‌شود. بندر هیوستن از نظر حجم مبادلاتی بین‌المللی، اولین و از لحاظ حجم کل مبادلاتی دومین بندر در آمریکا می‌باشد.

دالاس

دالاس سومین شهر بزرگ در ایالت تگزاس و نهمین شهر بزرگ در کل ایالات متحده آمریکا است. همچنین این شهر از لحاظ اقتصادی و امکانات رفاهی، در مقیاس شهرهای جهانی در سطح شهرهای بتای مثبت قرار دارد. دالاس دارای جمعیتی در حدود ۱۱۹۷۸۱ نفر است مساحت آن نیز به ۳۹۰۱ مایل مربع می‌رسد.

سن آنتونیو

سن آنتونیو (San Antonio) هفتمین شهر بزرگ آمریکا و دومین شهر بزرگ ایالت تگزاس است و طبق آمارها در سال ۲۰۱۴  این ایالت دارای جمعیتی در حدود ۱۳۲۷۰۰۰ نفر است. والرو و تسورو، از بزرگ‌ترین شرکت‌ها نفتی آمریکای شمالی در این شهر مستقر شده‌اند و همچنین نیروهای مسلح آمریکا و صنایع پزشکی در این شهر حضور چشم‌گیری دارند.

ال پاسو

ال پاسو (El Paso) شهری مرزی و در غرب تگزاس می‌باشد، براساس سرشماری انجام شده در سال ۲۰۱۰ حدود ۶۴۹۱۲۱ نفر جمعیت داشته است. این شهر ششمین شهر بزرگ این ایالت است و دارای آب و هوای خشک و بیابانی می‌باشد.



بررسی اقتصاد ایالت تگزاس

تگزاس در رتبه پنجم میزان رشد اقتصادی در آمریکا و چهاردهمین اقتصاد جهانی از نظر تولید ناخالصی داخلی است. در سال ۲۰۱۲، میزان تولیدات ناخالصی در این ایالت، در حدود ۱٫۳ میلیارد دلار بود که تقریبا با اسپانیا، در این زمینه برابری می‌کرد. تگزاس با حجم صادراتی به ارزش ۲۶۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴، به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده در میان پنج ایالت آمریکا معرفی شده است.

اقتصاد تگزاس بر پایه فناوری اطلاعات، صنایع انرژی‌زا مانند باد، نفت و گاز و کشاورزی است. این ایالت ۸ میلیارد بشکه نفت ذخیره دارد و همچنین اولین محصول کشاورزی آن‌ها نیز پنبه می‌باشد.


بررسی هزینه‌های زندگی در ایالت تگزاس

  • جهت مشاهده بروز هزینه های زندگی در ایالت تگزاس آمریکا لطفا اینجا را کلیک کنید.
  • برای مشاهده هزینه زندگی در شهر های مختلف نیز لطفا بروی اسم شهر مورد نظر در زیر کلیک کنید.
شهر
Cost of Living in Galveston, Texas
Cost of Living in League City, Texas
Cost of Living in Alvin, Texas
Cost of Living in Baytown, Texas
Cost of Living in Angleton, Texas
Cost of Living in Houston, Texas
Cost of Living in Clute, Texas
Cost of Living in Freeport, Texas
Cost of Living in Sugar Land, Texas
Cost of Living in Spring, Texas


هزینه تحصیل برای کودکان

یکی از مهم‌ترین موارد برای مهاجرت‌های خانوادگی، هزینه تحصیل کودکان است. شهریه مدارس پیش‌دبستانی یا مهد کودک به صورت تمام روز و خصوصی ماهانه حدود ۱۲۰۰-۵۰۰ دلار است. همچنین شهریه مدارس ابتدایی بین‌المللی برای یک سال، ۲۷۰۰۰-۱۴۰۰۰ دلار است.

هزینه‌های رفاهی

هزینه‌های اساسی مانند برق، گرمایش و … در این ایالت به صورت ماهانه، برای یک آپارتمان ۸۵ متری، مابین ۸۵-۲۳۵ دلار است. هزینه یک دقیقه استفاده از تلفن همراه، بدون تخفیف ۰٫۲۳-۰٫۰۵ دلار است و همچنین برای اینترنت (۱۰ مگابایت بر ثانیه)، ۴۰ الی ۸۰ دلار می‌باشد.

هزینه حمل و نقل در ایالت تگزاس

به طوری کلی هزینه‌های حمل و نقل در این ایالت، چیزی حدود ۹۰-۳۵ دلار است. به طور مثال یک بلیط یک‌طرفه وسایل نقلیه معمولی بین ۲٫۵۰-۱ دلار است. طبق تعرفه اعلام شده هزینه اولیه ورودی به تاکسی‌ها ۲-۳ دلار و هر یک کیلومتر سفر با آن بین ۲۵-۲۰ دلام می‌باشد. در تگزاس هزینه هر یک لیتر گازوئیل، ۰٫۶۷ دلار  اعلام شده است.

هزینه خرید روزانه

خریدهای روزانه نیز بخش اصلی از هزینه‌ها در این ایالت را تشکیل می‌دهند. برای مثال هزینه خرید شیر ساده  لیتری ۰٫۷۹ دلار، نان تازه پانصد گرمی ۲٫۱۸ دلار، برنج سفید به ازای هر یک کیلو ۶-۱ دلار، تخم مرغ ۱۲ تایی ۳٫۳۰-۱ دلار، پنیر محلی به ازای یک کیلو ۱۰ دلار، سینه مرغ بدون استخوان و پوست، به ازای یک کیلو ۴-۱۱ دلار و گوشت گاو یا گوشت قرمز به ازای یک کیلو ۶ الی ۱۵ دلار است.



دانشگاه‌های معتبر در ایالت تگزاس

تگزاس دارای ۱۷ کتابخانه، ۷ موزه و دانشگاه‌های معتبری است و جز ایالاتی است که بیشترین بودجه پژوهشی را دارد. همچنین این ایالت دارای تیم‌های ورزشی مهوری نیز می‌باشد. معتبرترین دانشگاه‌های این ایالت، به شرح زیر است.


دانشگاه هیوستون

دانشگاه هیوستن یکی از دانشگاه‌های دولتی در ایالت تگزاس می‌باشد که در سال ۱۹۲۷ در شهر هیوستن تاسیس شد. این دانشگاه از اصلی‌ترین دانشگاه‌های تگزاس است و با داشتن بیش از ۳۵۰۰۰ هزار دانشجو، جز بزرگترین و سطح‌ بالاترین دانشگاه‌ها نیز به حساب می‌آید. همچنین در رتبه‌بندی یو اس نیوز، در رتبه ۱۹۰ دانشگاه‌های ملی و ۱۸۰ در دانشگاه‌های دولتی را بدست آورده است.

دانشگاه تگزاس

دانشگاه تگزاس در شهر ریچاردسون و ۲۹ کیلومتری دالاس قرار دارد. محوطه این دانشگاه حدود ۲٫۹ کیلومتر است که از سال ۲۰۰۷ بالغ بر ۹۳۰۰۰ متر مربع به فضای آموزشی آن اضافه شده است. این موسسه دارای  برنامه آموزشی شامل ۵۳ دوره کارشناسی، ۶۲ دوره کارشناسی و ۳۰ دوره دکترا می‌باشد و علاوه بر آن میزبان بیش از ۵۰ موسسه و واحد پژوهشی می‌باشد.

دانشگاه لامار

دانشگاه لامار در سال ۱۹۲۳ در بومونت ایالت تگزاس آمریکا تاسیس شد و در رشته‌ها و مقاطع مختلفی مانند کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو می‌پذیرد. این موسسه از سطح علمی و پژوهشی بسیار بالایی برخوردار است. همچنین این دانشگاه در زمینه ورزشی، دارای رشته‌ها و امکانات بسیار خوبی نیز می‌باشد و تیم‌های آن در زمینه‌ها مختلف به رقابت می‌پردازند.

دانشگاه A&M

دانشگاه ای اند ام به عنوان هفتمین دانشگاه بزرگ آمریکا شناخته می‌شود و ظرفیت پذیرش ۴۹۰۰۰ دانشجو در ده‌ کالج مختلف را دارد. این موسسه به عنوان یکی از دانشگاه‌های تحقیقاتی فارغ التحصیلان و اولین نهاد عمومی شناخته می‌شود. همچنین از نظر کتابخانه‌های تحقیقاتی برجسته با مجموعه تحقیقاتی بیش از ۸٫۲ میلیون جلد کتاب و ۲٫۵ میلیون ریز نگاشته یکی از بهترین کتابخانه‌های ایالت به حساب می‌آیند. دانشگاه ای اند ام در سال ۱۸۷۹ با تمرکز بر مکانیک و کشاورزی تاسیس شد.

دانشگاه تگزاس

دانشگاه تگزاس در سال ۱۹۳۷ در شهر آستین ایالت تگزاس تاسیس شد. این دانشگاه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های آمریکا شناخته می‌شود و یکی از اعضای لیگ آیو عمومی و انجمن دانشگاه‌های آمریکایی است و در حال حاضر بیش از ۴۹۰۰۰ دانشجو در این موسسه تحصیل می‌کنند. این دانشگاه در حدود ۱۷۰ رشته، در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا را  به متقاضیان اائه می‌دهد.

دانشگاه فناوری تگزاس

دانشگاه فناوری تگزاس (TTU)، یک دانشگاه تحقیقاتی عمومی در شهر لاباک است که در سال ۱۹۲۳ تاسیس شد. این موسسه پژوهش و تحقیقات فراوانی در زمینه‌های مختلف مانند اپید میولوژی، قدرت پالس، محاسبات شبکه، نانوفوتونیک و … انجام می‎‌دهد و جز برجسته‌ترین دانشگاه‌های ملی به حساب می‌آید.

دانشگاه سام هیوستون

دانشگاه سام هیوستون یکی از دانشگاه‌های عمومی در شهر هانتس ویل در ایالت تگزاس است که در سال ۱۸۷۹ تاسیس شد. این دانشگاه یکی از قدیمی‌ترین موسسات علمی در جهت آماده سازی و تربیت اساتید و معلمان است و سطح علمی بسیار بالایی دارد. در حال حاضر، بیش از ۱۶۰۰۰ دانشجو، در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در این دانشگاه فعالیت دارند.

مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی