تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

بهترین روش های روزمره برای یادگیری زبان

وی والت مشترک کشورها اطلاعات کاربردی آزمون و یادگیری زبان بهترین روش های روزمره برای یادگیری زبان

راهکارهایی روزمره برای یادگیری زبان

زندگی پر مشغله امروز ممکن است مانعی در یادگیری زبان جدید به نظر برسد. افراد زیادی ممکن است فرصت شرکت در کلاس‌های زبان حضوری و مجازی را نداشته باشند. خبر خوب این است که راهکارهایی هستند که با به کارگیری‌شان می‌توان زبان‎آموزی را وارد زندگی روزانه کرد.

 در این جا پانزده راهکار روزمره یادگیری زبان را با هم مرور می‌کنیم.

از فناوری استفاده کنیم
از گوشی همراه بهره ببریم. اپلیکیشن‌های آموزشی و فرهنگ‌ لغتهای فراوانی را می‌توان بر گوشی هوشمند نصب کرد. از امکانات گوشی‌های هوشمند استفاده کنیم تا تلفظ و ترجمه عبارات و واژگان متفاوت را یاد بگیریم و تکرار کنیم. علاوه بر این از امکاناتی همچون ضبط صدا و تقویم گوشی همراه نیز می‌توان در راه آموزش بهره برد، مثلا زمان‌هایی را که برای آموزش در نظر می‌گیریم در تقویم تلفن همراهمان ثبت کنیم. اینگونه برنامه‌ریزی‌مان دقیق‌تر و در دسترس خواهد بود.

زبان نمایش موبایل، رایانه شخصی‌، شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجوگر را می‌توانیم هر از چند گاهی تغییر دهیم.

از زمان‌های رفت و آمد بیشترین بهره را ببریم
امروز بیش از هر زمانی وقت افراد در رفت و آمد می‌گذرد. اگر با حمل و نقل عمومی رفت و آمد می‌کنیم، فرصت خوبی است که کتاب یا رایانه شخصی یا گوشی همراهمان را مرور کنیم. اگر خودمان رانندگی می‌کنیم می‌توانیم از سیستم صوتی ماشین برای گوش کردن و تکرار کردن یک زبان جدید نهایت استفاده را ببریم. اگر فقط نیم ساعت از زمان رفت و آمد روزانه‌مان را صرف زبان‌آموزی کنیم به این معنی است که ماهانه نزدیک به پانزده ساعت خودمان را در معرض یادگیری زبان جدید قرار داده‌ایم. این زمان‌های کوتاه را به هیچ عنوان دست کم نگیریم.

دوستی‌های اینترنتی برقرار کنیم
اینترنت فرصت‌های فراوانی را در اختیارمان قرار داده است. از طریق اینترنت و اپلیکیشن‌های آموزشی موجود می‌توانیم دوستانی پیدا کنیم که زبان مادری‌شان همان زبانی است که ما مشغول آموختنش هستیم. با آنان ارتباط برقرار کنیم و مثلا هفته‌ای یک ایمیل برای یکدیگر بفرستیم و از هفته‌‌مان برای هم تعریف کنیم. هر ماه یک ملاقات تصویری کوتاه ترتیب دهیم و گفتگو کنیم. دوستی‌های اینچنینی سرشار از یادگیری‌اند. اینگونه نه تنها زبان‌مان را تقویت می‌کنیم بلکه دانش فرهنگی خودمان را نیز افزایش می‌دهیم. از ارتباط برقرار کردن هراس به دل راه ندهیم.


سرگرمی‌ها و علایق‌مان را در زبان جدید دنبال کنیم
اگر رشته ورزشی یا سرگرمی خاصی را سال‌ها دنبال کرده‌ایم، درباره آن‌ها در زبان جدید مطلب و عکس پیدا کنیم. اصطلاحات تخصصی را در زبان جدید پیدا کنیم و با افرادی که همان سرگرمی‌ها را دنبال می‌کنند و زبان مادری‌شان با ما متفاوت است ارتباط برقرار کنیم. فیلم‌ها را با زیرنویس زبان اصلی ببینیم. ترانه‌هایی به زبان جدید گوش کنیم و متن ترانه را پیدا و زمزمه کنیم.

با خودمان به زبان جدید سخن بگوییم
ممکن است این کار عجیب به نظر برسد اما یکی از بهترین راهکارهای تقویت سخن‌گفتن تمرین و تکرار است. با گوشی‌های جدید، می‌توانیم صدای خودمان را ضبط کنیم. سلسله سوالاتی را در زبان جدید برای خودمان در نظر بگیریم و روزانه پنج دقیقه پاسخ خودمان به آن سوالات را ضبط کنیم. این روش کمک می‌کند تا هم ساختارهای گفتاری زبان جدید را تمرین و تکرار کنیم، هم پیشرفت خودمان را در طول زمان مشاهده کنیم. از آنجاییکه در این روش به خودمان گوش می‌دهیم، می‌توانیم تفکرمان را نیز بهتر بشناسیم.

یادداشت‌برداری هدفمند را تمرین کنیم
سعی کنیم واحد یادگیری زبان را برای خودمان بزرگ کنیم یعنی به جای یاد گرفتن واژگان منفرد به یادگیری عبارات و جملات بپردازیم. اگر واژه‌ای برایمان جدید است، مثالی از کاربرد آن واژه در یک عبارت یا جمله را پیدا و یادداشت کنیم. یک راهکار مفید برای اینکه واژه یا عبارت مورد نظر بهتر در حافظه ذخیره شود این است که در یادداشت مورد نظر بنویسیم که کجا و در چه شرایطی به آن عبارت برخورد کردیم. اینگونه هر بار که به یادداشت‌مان رجوع می‌کنیم، موقعیتی که برای نخستین بار عبارت را مشاهده کردیم برایمان تداعی می‌شود و مغز آن را به صورت فعال ذخیره می‌کند.

از هر فرصتی برای برقراری ارتباط بهره ببریم
اگر به گردشگری برمی‌خوریم که به زبانی که درحال یادگیری‌اش هستیم سخن می‌گوید، فرصت را مغتنم بشماریم و ارتباط برقرار کنیم حتی اگر در حد یک سلام و احوالپرسی ساده باشد.

هدف‌های قابل اندازه‌گیری داشته باشیم
برای ارزیابی پیشرفت و موفقیت، هدف‌های آموزشی باید مشخص و قابل اندازه‌گیری باشند مثلا برای یادگیری بیست عبارت جدید با توجه به فرصتی که داریم برای خودمان ضرب الاجل تعیین کنیم.

هر چه بیشتر فرصت شنیدن زبان جدید را برای خودمان فراهم کنیم
پیش از سخن‌ گفتن باید شنید. هر زبان جدیدی در ابتدا عجیب به نظر می‌رسد. هر چه بیشتر و بیشتر به آن زبان گوش کنیم، آشنا و آشناتر می‌شود و راحت‌تر می‌توانیم به آن زبان سخن بگوییم. به مناظره، اخبار و ویدئوهای علمی گوش کنیم حتی اگر فهم کاملشان دشوار باشد. در منابع شنیداری تنوع ایجاد کنیم.

احوالپرسی را به زبان‌های مختلف یاد بگیریم
یک احوالپرسی ساده شامل چند عبارت کوتاه می‌شود. تصور کنید که اگر هر هفته به یک زبان احوالپرسی را تمرین کنید، در پایان سال با افراد زیادی در دنیا می‌توانید حال و احوال کنید.

از اشتباه نترسیم
آنچه مهم است رساندن مفهوم به زبان جدید است. اشتباه کردن اهمیتی ندارد. هراس از اشتباه باعث می‌شود سر کلاس و در محیط‌های اجتماعی کمتر ارتباط برقرار کنیم. ممکن است از قضاوت دیگران هراس داشته باشیم اما فراموش نکنیم که همه در حال یادگیری هستیم و یادگیری بدون اشتباه کردن امکان ندارد. مهم برقراری ارتباط است.

چند دقیقه پیش از خواب و چند دقیقه پس از بیدار شدن را به زبان‌آموزی اختصاص دهیم
مطالعات نشان می‌دهند که زبان‌آموزی به محض اینکه از خواب بیدار می‌شویم فوائد فراوانی دارد. اینگونه به مغز یادآوری می‌کنیم که یادگیری زبان در اولویت است، ضمن اینکه اگر همان مطالبی را که قبل از خواب مطالعه کردیم، دوباره هنگام بیدار شدن مرور کنیم، بهتر در حافظه ذخیره می‌شوند. چند دقیقه زبان‌آموزی پیش از آنکه بخوابیم کمک می‌کند که این کار برایمان عادت شود. به لحاظ عصب‌شناختی این قضیه به فرایند تثبیت اطلاعات در حافظه کمک فراوانی می‌کند.

در میان دوستانمان و اعضای خانواده شریک آموزشی پیدا کنیم
هر از چند گاهی با یکدیگر بنشینیم و چیزهای جدیدی را که در زبان جدید یاد گرفته‌ایم با یکدیگر در میان بگذاریم. موسیقی، فیلم و مطالب جذاب را با یکدیگر مرور کنیم و درباره‌شان حرف بزنیم. حتی می‌توانیم با هم مسابقه طراحی و برای آن جایزه تعیین کنیم.

انگیزه‌مان را از یادگیری زبان جدید مدام به خودمان یادآوری کنیم
چرا در حال یادگیری فلان زبان هستیم؟ وقتی به آن زبان مسلط شدیم، چه استفاده‌هایی از آن می‌خواهیم ببریم؟ از هم اکنون برای خودمان برنامه‌ریزی کنیم.

از هر فرصتی برای در معرض قرار دادن خودمان به زبان جدید استفاده کنیم
مثلا می‌توانیم از برچسب بر روی اشیا، وسائل خانه و اتاقمان استفاده کنیم و واژه معادل در زبان جدید را درشت روی برچسب‌ها بنویسیم. کتاب‌های مخصوص کودکان در زبان جدید را مطالعه کنیم.

همه ما ممکن است گرفتار باشیم اما هر قدر زبان جدید را بیشتر به زندگی روزانه راه دهیم، مغزمان اهمیت بیشتری به آن می‌دهد. زبان‌آموزی باید پیوسته باشد. پس حتی اگر فقط نیم ساعت وقت خالی داریم، میتوانیم ده دقیقه‌اش را به تمرین و تکرار یک عبارت اختصاص دهیم. مهم این است که به زبان‌آموزی مثل یک کار روزانه نگاه کنیم هر چند که وقت کم داشته باشیم. شاید بتوان هفته‌ای فقط چند ساعت خالی پیدا کرد و در کلاس‌های حضوری یا مجازی آموزش زبان ثبت‌نام کرد.

 آنچه نباید فراموش کنیم این است که یادگیری زبان جدید برای همه میسر است به شرطی که ذهنیت یادگیری را هیچگاه از دست ندهیم.


مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی