تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

اصول رزومه نویسی به سبک کانادایی


نحوه رزومه نویسی به سبک کانادایی


چرا به رزومه احتیاج داریم؟

اگر تصمیم به شروع فعالیت در اجتماع و محیط های کاری را به عنوان یک فرد حرفه ای دارید، الزم است بایدها و نبایدهای آن را رعایت کنید. شک نداشته باشید که داشتن یک رزومه کاری به زبان انگلیسی شفاف و روان الزامی است. در بازار رقابتی کانادا که مهاجرانی از سراسر دنیا به امید یافتن شغل مناسب کوله بار سفر بسته اند، باید رزومه ای بنویسید که گویای این باشد که چرا شمابهترین کاندیدا برای شغل مورد نظر هستید! رزومه تاثیر گذاری که کارفرما را به بیشتر دانستن ترغیب کند.

شاید در نگاه اول نوشتن رزومه کاری به زبان انگلیسی به نظر آسان بیاید ولی این طور نیست! اگر اصول و قوانین نگارش، ترتیب، خوانا و قابل فهم بودن رزومه رعایت نشود، ممکن است رزومه شما فارغ از قوی یا ضعیف بودن آن از جلوی چشمان کارفرما حذف شود! مطمئن باشید همیشه رزومههای غیرحرفهای زیادی به دست مدیران میرسد و طبیعتا وقت محدود مدیر استخدام، اجازه نمیدهد همه آنها را به دقت بررسی کند! باور کنید یا نه، کل زمانی که مدیر استخدام صرف نگاه اولیه به رزومه شما خواهد کرد کمتر از سی ثانیه است!

پس شما باید بتوانید با ایجاد تمایز به وسیله یک رزومه کاری تاثیرگذار از رقبای سهل انگار خود پیشی بگیرید. با استفاده از رزومه به سبک کانادایی، سریعتر می توانید در کانادا، کار پیدا کنید. رزومه های کانادایی فرمت های گوناگونی دارند ، اما در یکسری استانداردها شبیه به هم هستند که در اینجا استاندارد کلی رزومه نویسی کانادایی را بررسی می کنیم.

ما با استفاده از تجربیات خود و دوستانمان و همچنین بهره گیری از جدیدترین فرمت های رایج در رزومه نویسی کانادایی، مطلب پیش رو را از مرجع آمریکا و کانادا برای شما آماده سازی کردیم که با بهره گرفتن از آن درکمتر از یک ماه به شغل دلخواه خود در کانادا برسید.


کوتاه بنویسید

رزومه باید کوتاه، مختصر و دقیق باشد. در کانادا ، رزومه اکثر افراد محدود به دو صفحه است.
اگر به تازگی فارغ التحصیل شده اید و تجربه کاری زیادی ندارید، سعی کنید رزومه شما بیش از یک صفحه نشود.


برای هر شغل مشخص ، رزومه خود را مناسب سازی کنید!

متخصصان شغل و استخدام توصیه می کنند که برای هر شغل و پوزیشنی که مد نظر دارید، رزومه متفاوتی داشته باشید.

به عنوان مثال ، شما هم تجربه مدیریت بازرگانی دارید و هم بازاریابی و فروش. در حال حاضر که برای پوزیشن بازاریابی اقدام می کنید، باید رزومه خود را متناسب با این سمت تکمیل کنید. در بازار کار امروز، یک رزومه ، برای تمام مشاغل جواب نمی دهد. با تغییر شرح کار و تجربیات شغلی ، مهارت ها و موفقیت ها و تمرکز بر روی پوزیشن استخدامی، شانس استخدام خود را باال ببرید. برخی مشاغل هستند که کلا به یک رزومه جدید و فرمت خاص نیاز دارند.

برای این کار در سایت های کاریابی به دنبال شغلی که دوست دارید بگردید و ببینید در شرح این شغل ها چه توانایی هایی الزم است. لیستی از آن ها تهیه کنید و توانایی هایی که دارید را در لیست مشخص کنید. این کار به شما کمک می کند بر اساس شغلی که مدنظر دارید توانایی هایتان را دسته بندی و اولویت بندی کنید و در رزومه بیاورید.

حتی با اینکار می توانید ببینید چقدر برای این شغل قوی هستید و ممکن است مورد قبول واقع شوید و یا نیاز است در کلاس های مختلف شرکت کنید تا توانایی هایتان را به روز کنید.


کار داوطلبانه را به رزومه خود اضافه کنید

کاناداییها به فعالیتهای داوطلبانه اهمیت زیادی میدهند پس در ابتدا سعی کنید حداقل چند ساعت کار داوطلبانه انجام دهید و سپس تجربه کار داوطلبانه خود را در بخش تجربیات کاری اضافه کنید.
مهم است که در مورد کارهایی که در گذشته انجام داده اید صحبت کنید تا با نوع نگرش شما در نحوه انجام کارها آشنا شوند.


از شبکه های اجتماعی استفاده کنید

امروزه بسیاری از کارفرمایان، رزومه شما را با حضور آنلاین در شبکه های اجتماعی بررسی می کنند.
لینکدین یکی از شبکه های اجتماعی محبوب مربوط به بیزنس و کسب و کار است.

زمانی که رزومه خود را برای یافتن شغل در کانادا بروز رسانی می کنید، مطمئن شوید که پروفایل لینکدین خود را نیز به روز کنید. برای مشاغل مهم، کارفرمایان معمولا به طور کلی حضور شما در فضای نت را بررسی می کنند. ابتدا نام شما را گوگل می کنند و وب سایت یا وبالگ شما را میخوانند و سپس در شبکه های اجتماعی مانند لینکدین، FB و TW به دنبال نام شما می گردند.

تاثیر اول بسیار مهم است. اگر احتمال می دهید که پستی از شما در شبکه های اجتماعی هست که تاثیر منفی روی شخصیتتان دارد، همین الان آن را حذف کنید.


فرمت بندی رزومه بسیار مهم است

رزومه انگلیسی مهاجرت به کانادا باید تمیز، سازماندهی شده و فرمت مشخص و ثابتی داشته باشد. (مثال: فونت و بولت پوینت) اگر برای شغلی اپالی می کنید که توجه به جزئیات بسیار مهم است، بنابراین باید این دقت به جزئیات را در رزومه خود لحاظ کنید.

از عنوان و زیر عنوان برای بخش بندی رزومه استفاده کنید. به عنوان مثال:

  • مدارک و گواهینامه ها Qualifications
  • تجربه کاری تخصصی Experience Professional
  • تحصیالت Education


با استفاده از کلمات کلیدی ، رزومه خود را غین کنید

خیلی مهم است که از کلمات کلیدی در رزومه خود استفاده کنید.
کارفرمایان تمام لغات رزومه انگلیسی را نمی خوانند. کلمات کلیدی به توصیف مهارت ها و مدارک می پردازند.
شما می تواند کلمات کلیدی از آگهی استخدام شرکت های خارجی استخراج کنید.
رزومه و CV خود را تا جایی که می توانید با کلمات کلیدی غنی کنید. اما زیاده روی نکنید!


همیشه قبل از ارسال رزومه ، یکبار آن را مرور کنید

  • قبل از ارسال و ایمیل کردن رزومه ، آن را بخوانید و سعی کنید حداقل یک مورد را اصلاح کنید.
  • مطمئن شوید که عنوان شرکت ، عنوان شغل و تاریخ ها دقیق باشند.
  • رزومه خود را از روی صفحه مانیتور نخوانید و حتما آن را پرینت کنید و از روی کاغذ بخوانید.
  • فایل Resume خود را حتما به صورت PDF ذخیره کنید و از ارسال رزومه با فرمت .Docx Word خودداری کنید.
  • فایل ورد، بسته به هر سیستم عامل و ویندوزی، تغییر می کند و آرایش رزومه شما تخریب می شود.


اطلاعات تماس خود را دقیق وارد کنید Contact Information

  • در بخش اطلاعات تماس، حتما نام و آدرس فعلی محل سکونت خود را وارد کنید.
  • شماره تلفن را همراه با کد شهر و کشور وارد کنید. کد کشور 001 آمریکا و کانادا – 0098 ایران است.
  • آدرس ایمیل را مناسب انتخاب کنید. به عنوان مثال mmmdyus12346@mail.com ایمیل مناسبی نیست.
  • ایمیل حرفه ای شامل نام و نام خانوادگی کامل شما(Ali.Karimi@gmail.com)، یا نام کامل و مخفف نام خانوادگی (Divid.K@gmail.com)، یا مخفف نام و نام خانوادگی کامل (A.demiral@gmail.com) است. اگر در شرایط خاص مجبور به استفاده از عدد شدید، سعی کنید از اعداد معنادار مثل سال تولد خود به میلادی استفاده کنید.


هدف حرفه ای و شغیل خود را به خوبی بیان کنید

دومین بخش از رزومه انگلیسی به سبک کانادیی ، شامل بیان هدف شما در زندگی حرفه ای است.

این بخش شامل تعریف شخصیت شما ، عالقه مطالعاتی و پوزیشنی که علاقه به استخدام شدن در آن را دارید می شود. مهم است که هدف حرفه ای شما مشخص ، دقیق و متناسب با شغلی باشد که قصد ادامه فعالیت دارید و می خواهید اپلای کنید.

بنابراین الزم است که این بخش از رزومه را بر مبنای هر شغل مناسب سازی کنید! به عبارت دیگر هر شغل، رزومه خاص خود را نیاز دارد، شما نباید یک برگ رزومه عمومی دست گرفته و از فروشگاه مواد غذایی تا جواهر فروشی آن را ارائه کنید.


انواع رزومه کانادایی

  • ترتیبی (Chronological):

رزومه های ترتیبی رایج ترین نوع رزومه هستند. در این نوع، شما سوابق شغلی خود را از آخر به اول، به ترتیب تاریخ وارد می کنید. اکثر کارفرمایان این رزومه ترتیبی را ترجیح می‌دهند، چون با نگاه اول به تاریخچه شغلی شما پی‌می‌برند. اگر سوابق شغلی شما مرتبط با شغل موردنظر کارفرماست و بین سوابق کاری خود وقفه ندارید، بهترین نوع رزومه برای شما رزومه ترتیبی می‌باشد.

  • رزومه مهارت‌ محور (Functional):

برخلاف رزومه ترتیبی در این نوع رزومه شما روی مهارت‌ها و تجارب حرفه ای خود تمرکز می‌کنید و تاریخ آن را در اولویت های بعدی و بعد از توضیح هر مهارت قرار می‌دهید. سوابق شغلی را نیز بدون ذکر توضیحات بعد از مهارت ها قرار می‌‌دهید. اگر اخیراً فارغ‌التحصیل شده‌اید و سوابق شغلی زیادی ندارید یا بین سوابق قبلی وقفه‌های زیادی دارید، نگارش این نوع رزومه را به شما پیشنهاد می کنیم.

  • رزومه ترکیبی (Combination):

در این نوع رزومه کاری به زبان انگلیسی شما در کنار سوابق شغلی که به ترتیب ذکر می‌شوند، مهارت‌ها و تجاربی را که در شغل مربوطه، کسب کرده اید را عنوان می‌کنید. این نوع رزومه که ساختار آن نیز منعطف تر است، از گذشته شما دیدی داستان مانند به خواننده می‌دهد.

  • رزومه هدفمند (Targeted):

در رزومه هدف دار شما می‌توانید سوابق خود را مناسب با موقعیت شغلی ایجاد شده معرفی نمایید. یعنی سوابق و حتی مدارک تحصیلی بی ارتباط با موقعیت شغلی را حذف کنید و از سوابق حرفه‌ای، مهارتها و تجاربی که در شغل درخواستی کارایی دارند و خواننده به دنبال آن است، سخن بگویید. البته تا جای ممکن بهتر است از کلمات کلیدی عینا مطابق با آگهی استخدام استفاده نکنید. در این نوع نگارش باید توجه داشته باشید که خودتان باشید. شما قادر به تغییر گذشته خود نیستید و کوچکترین بزرگنمایی و دروغ حتی درباره علائق شما می‌تواند به اخراج شما منجر شود.


ترتیب بخش های مختلف رزومه انگلیسی

  • راه های ارتباطیresume
  • نام و نام خانوادگی
  • شماره تماس همراه
  • آدرس ایمیل
  • آدرس سایت
  • آدرس لینکدین

معرفی نامه

معرفی نامه انواعی دارد. شما در این بخش در حد چند جمله درباره توانایی هایی که کسب کرده اید و چیز های حرفه ای که شما را با دیگران متمایز می کند می نویسید. لطفا بیش از یک پاراگراف نشود.

سوابق کاری

برای نوشتن سوابق کاری باید از نزدیک به گذشته بنویسیم یعنی اگر در حال حاضر در شرکت معماری مشغول به کار هستید و قبل از آن در شرکت هوافضا کار میکردید ابتدا شرکت معماری و سپس شرکت هوافضا را بنویسید و همین طور به گذشته تر ادامه دهید.

در بخش سوابق کاری ابتدا باید سمت خود را ذکر کنید و سپس نام شرکت و سپس مدت زمانی را که در آن کار کرده اید. دقت داشته باشید در رزومه فقط باید موارد مرتبط با عنوان شغل خود را بنویسید.

مثال: اگر مدرس زبان انگلیسی هستید و یا در کارخانه آب معدنی اپراتور دستگاه بوده اید و می خواهید رزومه ای تحت عنوان شغلی مدرس زبان انگلیسی بنویسید، آوردن نام کارخانه آب معدنی کار بسیار اشتباهی است.

سوابق تحصیلی

  • اگر سابقه کار به درد بخوری ندارید جای این بخش را با تجربیات و سوابق کاری عوض کنید.
  • ابتدا مقطع و نام رشته خود را بنویسید
  • سپس نام دانشگاه و نام شهر دانشگاه
  • در نهایت تاریخ شروع و پایان تحصیالت
  • این بخش هم باید از آخر به اول نوشته شود. یعنی اگر در حال حاضر دانشجوی دکترا هستید با همین شروع می کنید و بعد
  • کارشناسی ارشد و بعد کارشناسی را می نویسید.
  • در رزومه انگلیسی و نمونه آن نیازی به نوشتن دبیرستان و رشته و .. نیست مگر اینکه اصلا به دانشگاه نرفته باشید.

مهارت ها

در این بخش مهارت های مرتبط با شغلتان را می نویسید مثال اگر برای مهندسی شیمی میخواهید اپلای کنید در مهارت ها ننویسید ، شنا یا خوانندگی. این موارد کاملا بی ربط هستند و اهمیت چندانی هم ندارد.

مدارک کسب کرده / آنچه به دست آورده اید

در این بخش اگر مدارک فنی غیر تحصیلی دریافت کرده اید می آورید مثال دوره های فنی و حرفه ای و مدارک آن را در این بخش بنویسید.
اگر جایزه ای دریافت نموده اید هم در همین بخش باید بنویسید.

زبان ها

اگر دو زبان یا بیشتر بلد هستید در این بخش با توضیحات جزئی بیان کنید.
مثال زبان فارسی زبان مادری است و زبان انگلیسی را به خوبی صحبت می کنید و می نویسید و … و زبان عربی را در حد خواندن و نوشتن بلدید.

ما به طور کلی راه حل ساده این است که چندین نمونه روزمه انگلیسی را مقابل خود قرار دهید و هر کاری که آنها کردند شما هم تکرار کنید اما درباره شغل و زندگی خودتان.

از روی resume های دیگران می توانید کپی بردارید کنید و فقط بخشی که مربوط به شما می شود را جای گذاری کنید.
در ادامه یک نمونه رزومه استاندارد برای الگو گرفتن می بینید:

اشتباهات املایی و گرامری، رزومه شما را نابود می کند. برای اطمینان از درست بودن املای کلمات تنها به فرهنگ لغات نرم افزار Word تکیه نکنید. اگر به دانش زبان انگلیسی خود مطمئن نیستید، حتماً از یک مترجم حرفه ای کمک بگیرید.


بیشتر بخوانید:

مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی