تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

دوره های تخصص یا رزیدنتی در کانادا

وی والت آمریکا کانادا تحصیلات رشته های تحصیل در کانادا دوره های تخصص یا رزیدنتی در کانادا

پزشکی در کانادا

مرحله نخست شامل گذراندن دوره پزشکی عمومی است که معمولا 3 تا 4 سال بطول می انجامد و دانش پایه از این رشته را همزمان با مهارت های جدید پزشکی به فرد آموزش می دهد. بعد از گرفتن مدرک پزشکی، این پزشکان به تحصیلات عالیه خود ادامه می دهند و یا طرح آموزشی خود را شروع می کنند. طرح آموزشی آخرین مرحله تحصیلات پزشکی، قبل از مدرک کالج و شناخته شدن بعنوان یک پزشک کامل است. این مقاله اطلاعات مفیدی به متقاضیان و علاقه مندان راجع به تحصیل تخصص پزشکی در کانادا می دهد.

دانشجویان در پاییز سال آخر تحصیل خود وارد خدمات پذیرش رزیدنتی  کانادا می‌شوند. دانشجویان اولویت‌هایشان در بیمارستان‌ها و تخصص‌ها را مشخص می‌کنند. از آن طرف، برنامه‌ها و دوره‌های رزیدنتی  نیز دانشجویان متقاضی را رده‌بندی می‌کنند و بدین‌ترتیب، دانشجویان بر اساس سوابق و اولویت‌هایشان به بیمارستان‌ها معرفی می‌شوند.

طول آموزش پس از کارشناسی با توجه به انتخاب تخصص متفاوت است. مثلا پزشک خانواده برنامه‌ای دوساله است که از طریق کالج پزشکان خانواده‌ی کانادا ارائه شده است. علاوه بر این، برنامه‌های سه‌ساله در حوزه‌های مختلف پزشکی مثل اورژانس، مادر/کودک، مراقبت از سالمندان، مراقبت تسکینی با پزشکی ورزشی نیز دردسترس متقاضیان است. بقیه‌ی دوره‌های رزیدنتی  تخصصی توسط کالج سلطنتی پزشکان و جراحان کانادا ارائه می‌شوند و اکثراً پنج‌ساله هستند.

پزشکی داخلی و کودکان برنامه‌های چهارساله هستند که در سال پایانی، فرد می‌تواند به تکمیل فلوشیپ در پزشکی داخلی یا اطفال بپردازد یا به سراغ فلوشیپ‌های طولانی‌تر (مثل تخصص قلب) برود. دوره‌های رزیدنتی  معدود جراحی مثل جراحی قلب، جراحی اعصاب و برخی برنامه‌های جراحی عمومی هم شش سال طول می‌کشند. پس از پایان اکثر این دوره‌های رزیدنتی  هم فرد می‌تواند در یکی از فلوشیپ‌های ذیل تخصصش ادامه‌ی تحصیل بدهد.

البته بین سازماندهی آموزش دوره رزیدنتی  در کانادا و ایالات متحده تفاوت‌های کوچکی وجود دارد. برای مثال، فارغ‌التحصیلان M.D. بدون مرحله‌ی میانی انترنی، مستقیماً وارد دوره‌ی رزیدنتی  می‌شوند. البته این تفاوت‌ها تا حدودی سطحی است؛ چرا که در بسیاری از دوره‌های رزیدنتی  کانادا، سال اول پس از کارشناسی بسیار مشابه دوره‌ی انترنی چرخشی با چرخش‌های ۱-۲ ماهه در رشته‌های مختلف است.

پزشکی در کانادا چند سال است ؟

تحصیلات کارشناسی: ۴ سال

تحصیلات پزشکی (MD): ۴ سال

دوره ی رزیدنتی یا تخصص:  بسته به نوع تخصص ۳ تا ۷ سال


بیشتر بخوانید:

مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی