تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

دوره های تحصیلی در کانادا

وی والت آمریکا کانادا تحصیلات تحصیل در کانادا دوره های تحصیلی در کانادا

تحصیل در کانادا با دیپلم

دوره‌ی لیسانس در کانادا، بسته به دانشگاه ها، سه یا چهار سال طول می‌کشد. جهت تحصیل مقطع لیسانس در کانادا،  دانشجو می بایست مدرک دیپلم یا ۱۲ ساله دوره دبیرستان را دارا باشد.

تحصیل کارشناسی در کانادا

تحصیل برای دوره کارشناسی در کانادا چهار سال به طول می انجامد، با این وجود دوره های سه ساله در موسسات منتخب وجود دارد. آموزش و پرورش در کانادا توسط هر استان و قلمرو به طور مستقل اداره می شود، اما چارچوب مشترکی برای مدارک در سال ۲۰۰۷ توسط شورای وزیران آموزش و پرورش کانادا، تعیین گشته است. کانادا یکی از محبوب ترین مقاصد جهان برای دانشجویان بین المللی است که انواع مختلفی از تجارب و فرصت ها را در کشوری که به دلیل وسعت گسترده، شهرهای چند فرهنگی و زیبایی های طبیعی شناخته شده است، ارائه می دهد.

دوره های کارشناسی در کانادا به ۴ صورت ارائه می شود:

  1. برنامه های عمومی ارائه آموزش گسترده و آماده سازی فارغ التحصیلان
  2. برنامه های دانشگاهی در موضوع خاص که فارغ التحصیلان را برای تحصیلات تکمیلی در این رشته یا اشتغال آماده می کند.
  3. برنامه های کاربردی که مهارت را در اولویت کار قرار می دهند.
  4. برنامه های حرفه ای که فارغ التحصیلان را برای حرفه ای در یک زمینه خاص آماده می کنند.

هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی در کانادا

شهریه دوره کارشناسی در کانادا توسط دانشگاه تعیین می شود. با این حال، کانادا کمترین میزان شهریه را برای دانشجویان خارجی در مقایسه با سایر کشورهای آنگلوفون، انگلیس، استرالیا، نیوزیلند و ایالات متحده ارائه می دهد.

شرایط ادامه تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد

دوره فوق لیسانس در کانادا یک یا دو سال تحصیلی به طول می انجامد که شامل پایان‌نامه، کارآموزی، یا مقاله پژوهشی یا آموزش محور (course-based) می باشد. متقاضی می بایست مدرک ۴ ساله کارشناسی با معدل حداقل(-B) 14 را ارائه دهد.

دوره دکترا در کانادا

کانادا مقصدی جذاب و چند فرهنگی برای تحصیل و یادگیری است. همین ویژگی‌ ها باعث شده است که این کشور با فراهم کردن فرصت‌ های غنی پژوهشی برای کمک به رشد تخصصی مخاطبان، به یکی از گزینه‌های عالی برای تحصیلات دوره‌ی دکتری تبدیل شود. بیش از یک‌ سوم از کل تحقیقات و پژوهش‌های کانادا در دانشگاه‌ هایش انجام می‌شود و همین میلیاردها دلار به اقتصاد این کشور کمک می‌کند.

شرایط پذیرش دکترا در کانادا

شرایط پذیرش دکترا در کانادا دانشگاه به دانشگاه و رشته به رشته متفاوت است  اما عموما موارد زیر را لحاظ می‌کنند:

مدرک کارشناسی ارشد در حوزه‌ی مرتبط با نمرات بالا و توانایی و پتانسیل بارز پژوهشی.

مدارک زبان؛ البته اگر زبان انگلیسی و فرانسوی زبان اصلی شما نباشد و مقاطع قبلی را به هیچ یک از این‌ها نگذرانده باشید، باید مدرکی برای اثبات مهارت‌تان در یکی از این زبان‌ها ارائه دهید. (بعضی از رشته‌های ارائه‌شده در بخش فرانسوی‌زبان کبک به هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی هستند.)

نمره‌ی بالا در آزمون‌هایی مثل GRE و GMAT.

ممکن است در موارد استثنایی بتوانید برای دوره‌ی دکتری «پذیرش سریع» ــ یعنی بدون مدرک کارشناسی ارشد ــ بگیرید. در این حالت باید در دو سال پایانی مقطع کارشناسی‌تان نمرات بالایی (معدل رتبه اول) داشته باشید و پتانسیل بالایی برای فعالیت دانشگاهی مثل انتشار مقالات پژوهشی و … از خود نشان دهید.

مدت دوره دکترا در کانادا

اکثر دوره‌های دکتری در کانادا حدود چهار تا شش سال زمان می‌برند.

هزینه‌ی تحصیل در کانادا در مقطع دکترا

در کانادا، شهریه‌های مقطع دکتری بسته به دانشگاه و رشته متفاوت است و عموما حدود دو برابر هزینه‌های دانشجویان کانادایی است. البته استثنایی هم وجود دارد و آن هم دانشگاه تورنتو است که از پاییز سال ۲۰۱۸، اکثر دانشجویان بین‌المللی همان شهریه‌های دانشجوهای کانادایی را پرداخت کرده اند.

اگر قرار باشد حد و اندازه‌های شهریه‌های دوره‌ی دکتری کانادا را نشان دهیم، می‌توانیم شهریه‌ی دو دانشگاه بریتیش کلمبیا و مانیتوبا را با هم مقایسه کنیم: دانشگاه بریتیش کلمبیا سالانه هزینه‌ی ۷۶۴۱ دلار کاناد برای  دوره‌ی دکتری دریافت می‌کند حال آن‌که این مبلغ در دانشگاه مانیتوبا ۱۰۲۴۰دلار کانادا است.

فاند دکترا در کانادا

تعداد زیادی بورسیه‌ دکتری در کانادا ارائه می شود  که تحصیل در این کشور را برای دانشجویان بین‌المللی مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌کند.

برخی نمونه‌های بورسیه‌های دکتری برای تحصیل در کانادا از این قرارند:

بورسیه‌های وانیر کانادا که سالانه ۵۰۰۰۰ دلار کانادا به دانشجویان برتر دکتری (بین‌المللی و داخلی) در رشته‌های علوم اجتماعی، یا علوم انسانی، علوم طبیعی، مهندسی و علوم پزشکی اعطا می‌کنند.

بورسیه‌های دکتری بنیاد پیر الیوت ترودو که در زمان نوشتن این متن در حال بازبینی است.

کمک‌هزینه‌ی تحصیلی دکتری چهارساله‌ی دانشگاه بریتیش کلمبیا که سالانه حداقل ۱۸۲۰۰ دلار کاناد به‌علاوه‌ی شهریه کامل را به دانشجویان برجسته و ممتاز دکتری (بین‌المللی و داخلی) اعطا می‌کند.

شرط معدل برای تحصیل در کانادا

یکی از سوالاتی که برای بیشتر متقاضیان تحصیل در کانادا پیش می آید این است که شرط معدل برای ادامه تحصیل در کانادا چقدر است؟

معدل لازم برای پذیرش در دانشگاه های کانادا بسته به دانشگاه و رشته ها متفاوت است اما بسیاری از دانشگاه های کانادا حداقل معدل لازم  برای پذیرش را ۱۵ در نظر می گیرند. همچنین باید در نظر داشت که برای پذیرش در دانشگاه های برتر کانادا معدل باید از این میزان بیشتر باشد.نحوه پذیرش(اپلای) دوره دکتری در کانادا

نحوه پذیرش(اپلای) دوره دکتری در کانادا

فرایند پذیرش دانشگاه‌های مختلف کانادایی تفاوت دارد اما معمولاً برای درخواست پذیرش در دوره‌های دکتری باید گام‌های زیر را طی کنید:

اول تصمیم بگیرید که می‌خواهید برای کدام رشته‌ی دکتری درخواست بدهید. علاوه بر این، استاد راهنما و موضوع پژوهشی‌تان را نیز مشخص کنید. ممکن است شما دنبال دریافت پذیرش از رشته‌ای باشید که از طرف خود دانشگاه معرفی شده و خودشان نیز حوزه‌ها و موضوعات پژوهشی را مشخص کرده باشند (به‌ویژه در علوم). اما در مقابل ممکن است در برخی از رشته‌ها (به‌ویژه در رشته‌های هنر و علوم انسانی) بتوانید پروژه‌ی پژوهشی خودتان را معرفی کنید و با آن پذیرش دکتری آزاد بگیرید. ممکن است برخی از دانشگاه‌ها از شما بخواهند که از استاد راهنمای انتخابی‌تان نیز نامه‌ای در حمایت از پروژه‌تان بگیرید و به‌عنوان یکی از مدارک درخواستی، ارسال کنید.

اگر برای دوره‌ی دکتری آزاد درخواست می‌دهید، باید بر اساس دستورالعمل‌های دانشگاه موردنظر، یک پروپوزال پژوهشی نیز ارسال کنید که در آن تصویری کلی از موضوع پژوهش‌تان و نیز دلایل‌تان برای اهمیت این پروژه را توضیح دهید.

به‌شکل آنلاین اپلای کنید، هزینه‌های مربوطه را بپردازید و مدارک لازم را ضمیمه کنید. این مدارک ممکن است برخی یا همة موارد زیر باشد:

Statement of Purpose (SOP) که در آن سوابق و تجارب دانشگاهی/حرفه‌ای‌تان از جمله جوایز، انتشارات و تجارب مرتبط را مطرح می‌کنید. در این متن، باید با رعایت محدودیت کلمات، اهداف حرفه‌ای خود و امور موردنظر دانشگاه را ذکر کنید.

دو یا سه توصیه‌نامه (از جمله یک توصیه‌نامه از استاد راهنمای مدنظرتان). این افراد حتی‌المقدور باید از میان افراد دانشگاهی باشند.

ریزنمرات و گواهی‌ مقاطع تحصیلی؛ ممکن است دانشگاه‌های کانادا این قید را مطرح کنند که دانشگاه مقاطع قبلی شما ریزنمرات رسمی آن مقاطع را مستقیما به دانشگاه موردنظرتان ارسال کنند. در این صورت، این ریزنمرات باید به زبان انگلیسی و همراه با یک ترجمة درست و رسمی باشد.

  • نمونه‌ی نوشتار (اکثراً برای دوره‌ی دکتری هنر و علوم انسانی).
  • رزومه و CV
  • نتایج آزمون زبان (در صورت نیاز)
  • نمونه کارهای خلاقانه (در صورت اپلای برای دوره‌ی دکتری هنر و علوم انسانی.)

ممکن است برخی از دانشگاه‌های کانادا از شما بخواهند که در یک مصاحبه‌ی ورودی شرکت کنید.

وقتی پذیرش گرفتید، گام بعدی درخواست مجوز تحصیل است. این مجوز در مدت اقامت‌تان نقش ویزای دانشجویی را ایفا می‌کند. هم‌چنین باید بیمه‌ی سلامت هم دریافت کنید و توصیه‌هایی را که در وب‌سایت دانشگاه برای شما در نظر گرفته شده، مرور کنید.


بیشتر بخوانید:

مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی