تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

تفاوت گرین کارت و شهروندی آمریکا

وی والت آمریکا ایالات متحده اطلاعات کاربردی تفاوت گرین کارت و شهروندی آمریکا

مقایسه و فرق گرین کارت و شهورندی آمریکا

برای بسیاری گرفتن اقامت دائم قانونی، اهداف پایانی در طول فرایند مهاجرت است. هنگامی که شما در وضعیت حقوقی خوبی قرار گرفته اید و شخصیت اخلاقی خوب را برای پنج سال با گرین کارت نشان داده اید، شما می توانید برای درخواست شهروندی واجد شرایط باشید. بنابراین، فرق گرین کارت و تابعیت آمریکا این است که گرین کارت آخرین قدم به سوی شهروندی است.

داشتن یک اقامت دائم قانونی اجازه می دهد تا دارنده برای زندگی و کار در ایالات متحده آمریکا، شبیه به شهروندی U.S. باشد. با این حال، برخی از مزایای وجود دارد که فقط شهروندان ایالات متحده میتوانند از آن لذت ببرند از جمله رأی دادن در انتخابات عمومی، کار برای دولت فدرال، خدمت به عنوان نماینده منتخب در دولت، دریافت کمک فدرال برای تحصیلات عالی که البته بعضی از مزایا نیز وجود دارد که تحت بررسی دقیق قرار می گیرند.

اقامت قانونی دارندگان گرین کارت

پس از اینکه کسی به ایالات متحده مهاجرت کرد، اقامت دائم قانونی اولین گام ضروری است. دارنده گرین کارت معتبر به این معنی است که این فرد دارای حقوق قانونی برای کار و اقامت دائم در ایالات متحده است. راه های مختلفی وجود دارد که کسی بتواند اقامت دائم قانونی را بدست آورد:

  • یک همسر، اعضای خانواده یا کارفرمای می تواند مهاجر را حمایت کند (درخواست تجدیدنظر)
  • پس از دریافت حمایت بشر دوستانه
  • برنده شدن در قرعه کشی ویزا (لاتاری).

هنگامی که اقامت قانونی به دست آمد، مهاجر یک کارت شناسایی سبز دریافت می کند که به او این امکانات را می دهد:

  • کار و زندگی در ایالات متحده برای همیشه
  • سفر و بازگشت ایالات متحده
  • درخواست دیگر اعضای خانواده برای دریافت وضعیت گرین کارت

در حالی که اقامت قانونی در اکثر موارد شما را از اخراج (حمایت بشر دوستانه) می بخشد، نقض هر یک از شرایط اقامت (مانند عدم گزارش تغییرات اقامت، ارتکاب جرائم و یا اعمال تروریست یا جاسوسی) برای بازداشت توسط اداره مهاجرت و اجرای قانون اخراج می تواند منجر به اخراج فرد مهاجر شود.

محدودیت های گرین کارت

دارندگان گرین کارت مجاز به سفر و بازگشت به ایالات متحده هستند، اما آنها در مدت زمانی که می توانند دور باشند محدود می شوند. ماندن در خارج از ایالات متحده برای بیش از حد مجاز زمان ممکن است منجر به رها شدن اقامت قانونی شود و آنها را مجبور به بازگشت به کشور خود کند.

تحت قانون مهاجرت ایالات متحده، شهروندی ایالات متحده بالاترین مقام شهروندی است که کسی میتواند به آن دست یابد. شهروندان ایالات متحده مجاز هستند که به طور نامحدود در ایالات متحده زندگی کنند و تحت محاربه با اخراج قرار گیرند که بر روی دارندگان گرین کارت تأثیر می گذارد. تنها راه لغو شهروندی مهاجر این است که مهاجرین هنگام تقاضا، مرتکب تقلب شوند. شهروندان ایالات متحده حقوق مشابه دارندگان گرین کارت را دارند و آنها نیز مجاز به موارد زیر هستند:

  • رای دادن در انتخابات
  • درخواست برای اقوام و اقلیت های دور که باید حمایت بشر دوستانه بگیرند
  • گرین کارت به عنوان یک کارت اقامت دائم آمریکا است که به مهاجران اعطا می گردد تا بتوانند در کشور آمریکا اقامت داشته باشند. نکته مهم در زمینه گرین کارت آمریکا آن است که این افراد شهروند و تبعه کشور خودشان باقی می مانند و اگر قصد خروج از کشور آمریکا را داشته باشند باید پاسپورت کشور خود را استفاده نمایند و گرین کارت آن ها برای ورود مجدد به خاک کشور آمریکا استفاده می گردد.

فردی که دارای سیتیزن شیپ آمریکا می باشد به معنای آن است که این فرد از مزیت های زیر نسبت به افرادی که دارای گرین کارت آمریکا هستند برخوردار است:

  • داشتن حق رای
  • این افراد می توانند راحت تر برای آوردن خانواده خود به آمریکا اقدام نمایند.
  • نوزادان این افراد شهروند آمریکا محسوب می گردند.
  • این افراد می توانند به راحتی از مزایایی همچون بهداشت در آمریکا برخوردار گردند.
  • این افراد می توانند برای اخذ گذرنامه درخواست نمایند.
  • امکان داشتن شغل های فدرالی برای افرادی که سیتیزن آمریکا هستند وجود دارد.

روند اخذ شهروندی ایالات متحده

پس از 5 سال یا بیشتر از داشتن حق قانونی، دارنده گرین کارت می تواند برای شهروندی U.S. (طبق قانونی) درخواست کند. راه های دیگر برای تبدیل شدن و شهروندی ایالات متحده ؛

  • در ایالات متحده متولد شده باشید و یا انتخاب تحصیل در آمریکا
  • در خارج از کشور در والدین شهروند ایالات متحده متولد شده است
  • زندگی در ایالات متحده به عنوان یک کودک هنگامی که یک پدر و مادر تحت طبابت است
  • پیوستن به ارتش ایالات متحده

افرادی که از طریق اخذ گرین کارت کشور آمریکا به این کشور وارد می شوند می توانند با رعایت قوانین زیر به سیتیزنی و شهروندی آمریکا برسند:

  • سن فرد متقاضی سیتیزنی باید بالای 18 سال باشد.
  • از تاریخی که گرین کارت فرد صادر شده است حداقل 4 سال و 9 ماه گذشته باشد.
  • به مدت ۵ سال بدون وقفه در آمریکا اقامت داشته باشند.این دوره زمانی برای افرادی که از طریق ازدواج با یک فرد آمریکایی گرین کارت دریافت کرده، سه سال در نظر گرفته شده است.
  • در صورتی که در طول 60 ماه، فرد متقاضی بیشتر از 6 ماه را در خارج از کشور آمریکا گذرانده باشد اجازه شهروندی برای او صادر نخواهد شد.
  • فرد باید در آزمون مربوط به تاریخ دولت آمریکا شرکت نماید.
  • فرد توانایی صحبت به زبان انگلیسی را داشته باشد.

قانون مهاجرت ایالات متحده تصریح کرده که مهاجران قانونی دارای حق اقامت دائم در این کشور معمولاً باید پیش از ارائه تقاضای تابعیت خود، به مدت ۵ سال بدون وقفه در آمریکا اقامت داشته باشند. این دوره زمانی برای افرادی که از طریق ازدواج با یک فرد آمریکایی گرین کارت دریافت کرده، سه سال در نظر گرفته شده است.

افرادی که قصد دارند درخواست شهروندی خود را ۹۰ روز زودتر از پنجمین سال دریافت گرین کارت خود ارسال کنند می توانند برای محاسبه تاریخ دقیقی که می توانند برای ارسال درخواست خود اقدام کنند از این لینک استفاده کنند.
⚠️ به دلیل یکسان نبودن تعداد روزهای ماه‌های میلادی در موارد متعددی دیده شده که افراد به جای ۹۰ روز ۹۱ یا ۹۲ روز زودتر پرونده خود را ارسال کرده و پس از ماه ها انتظار در روز مصاحبه متوجه اشتباه خود شده اند و درخواست شهروندی آن‌ها تنها به همین دلیل رد شده است.
👈همچنین برای محاسبه درست و دقیق هزینه هریک از خدمات اداره خدمات شهروندی و مهاجرتی ایالات متحده(USCIS) می توانید از این لینک استفاده کنید.

تمدید گرین کارت آمریکا

ساکنان دائمی قانونی باید گرین کارت خود را هر 10 سال تجدید کنند. هر بار آنها باید USCIS را به مبلغ 540 دلار پرداخت کنند. اگر برنامه شما برای زندگی چندین دهه در ایالات متحده است، این به راحتی می تواند به کمک شما بیاید. به علاوه، اگر گرین کارت شما از بین رفته، آسیب دیده یا دزدیده شود، باید مبلغ دیگری را برای جایگزینی آن پرداخت کنید.

اگر میخواهید دیگر اعضای خانواده را به ایالات متحده ببرید، در آن صورت شهروند بودن به شما اولویت میدهد. علاوه بر این، شهروندان می توانند از طریق ازدواج گرین کارت دریافت کنند. تحت شرایط مهاجرت به آمریکا این به فرزندان شما نیز انتقال می یابد.


بیشتر بخوانید:

مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی