تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

تحصیل پزشکی در کانادا


تحصیل در رشته پزشکی در کشور کانادا

آزمون ورودی دانشکده دندانپزشکی DAT و برای دانشکده داروسازی PCAT نامیده می شود. MCAT فقط برای مدارس پزشکی است.

در کانادا، دانشکده‌ی پزشکی یعنی یک دانشکده یا گروه در دانشگاه که پزشکان آینده را آموزش می‌دهد و معمولاً مدارک سه تا پنج‌ساله‌ی پزشکی (M.D.) یا مدرک پزشکی و ارشد جراحی (M.D.  و C.M.) اعطا می‌کند. اگرچه در حال حاضر اکثر دانشجویان ورودی به رشته‌ی پزشکی قبلاً مدرک دیگری گرفته‌اند، اما به لحاظ فنی، در کانادا مدرک M.D.  معادل  مدرک دوره‌ی کارشناسی به حساب می‌آید. در حال حاضر هفده دانشکده‌ی پزشکی در کانادا وجود دارند.

برخی دانشکده‌ها مثل مانیتوبا، مک‌مستر و تورنتو، علاوه بر آموزش پزشکان آینده، مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد دوساله برای آموزش دستیاران پزشکی نیز ارائه می‌دهند. معدل موردنیاز برای پذیرش در رشته پزشکی نیز معمولاً بین ۳.۵ تا ۴ (از ۴) است. بر اساس آمار انجمن دانشکده‌های پزشکی کانادا، اکثر دانشجویان پذیرفته‌شده معدل میانگین ۳.۸ (۹۵/۵ درصد) داشتند.

شرایط پذیرش رشته پزشکی در کانادا

دانشجویان پزشکی اول در یکی از رشته‌های غیرپزشکی (غالبا رشته‌های علوم زیستی) مدرک کارشناسی می‌گیرند و بعد به سراغ رشته‌ی پزشکی می‌آیند. با این حال، این‌طور نیست که همه‌ی دانشکده‌ها‌ی پزشکی کانادا برای پذیرش نیازمند مدرک کارشناسی باشند. مثلا در کبک، اگر دیپلم دوساله CEGEP (معادل کلاس دوازدهم استان‌های دیگر به‌علاوه سال اول دانشگاه) داشته باشید، می‌توانید برای گرفتن پذیرش در دانشکده‌های پزشکی کبک اقدام کنید.

اکثر دانشکده‌های پزشکی غرب کانادا حداقل ۲ سال و اکثر دانشکده‌های انتاریو حداقل ۳ سال تحصیل دانشگاهی قبل از درخواست رشته‌ی پزشکی لازم  است. دانشگاه مانیتوبا از متقاضیان می‌خواهد که مدرک قبلی خود را پیش از ورود به دانشکده‌ی پزشکی تکمیل کنند. انجمن دانشکده‌های پزشکی کانادا سالانه راهنمای دقیق شرایط ورود به دانشکده‌های پزشکی کانادا را منتشر می‌کند.

عموما دانشکده‌های پزشکی دانشجویانشان را بر اساس سوابق، شرح‌ و حال فردی، عملکرد دوره کارشناسی (GPA)، نمرات آزمون ورودی کالج پزشکی (MCAT) و مصاحبه انتخاب می‌کنند. دانشکده‌های پزشکی کبک (هم فرانسوی‌زبان و هم انگلیسی‌زبان)، دانشگاه اتاوا (دانشکده دوزبانه) و دانشکده پزشکی انتاریوی شمالی (دانشکده‌‌ای با حال‌و‌هوای فرهنگ فرانسوی) از متقاضیان MCAT نمی‌خواهند؛ زیرا MCAT معادل فرانسوی ندارد. برخی دانشکده‌ها مثل دانشگاه تورنتو و دانشگاه کوئین، در صورتی از نمره‌ی‌ MCAT برای گزینش استفاده می‌کنند که دو متقاضی در سایر شرایط تقریبا هم‌ارز و هم‌اندازه باشند. سایر دانشکده‌ها مثل دانشگاه اونتاریوی غربی، بیش‌تر ترجیح می‌دهند که بر اساس عملکرد فرد او را قضاوت کنند و نه نمره‌ی MCAT. دانشگاه مک‌مستر از بخش تحلیل و استدلال انتقادی MCAT برای تعیین صلاحیت مصاحبه و پذیرش استفاده می‌کند.

آزمون ورودی کالج پزشکی (MCAT)

MCAT یک آزمون چند گزینه‌ای استاندارد است که برای ارزیابی توانایی حل مسئله، تفکر انتقادی و دانش مفاهیم علوم طبیعی، رفتاری و اجتماعی و پیش ‌نیازهای تحصیل پزشکی طراحی شده است.

انجمن کالج های پزشکی آمریکا (AAMC) در آوریل ۲۰۱۵ نسخه‌ی جدید آزمون MCAT را راه‌اندازی کرد که طبق آن، نمرات در چهار بخش گزارش می‌شوند:

  • اصول بنیادی زیست‌شناسی و بیوشیمی سیستم ‌های زنده
  • اصول بنیادی شیمیایی و فیزیکی سیستم ‌های زیست ‌شناسی
  • اصول بنیادی فیزیولوژیکی، اجتماعی و زیست ‌شناختی رفتار
  • مهارت ‌های تحلیل و استدلال انتقادی

تقریباً همه‌ی دانشکده‌ های پزشکی ایالات متحده و بسیاری از دانشکده ‌های کانادا از شما می‌خواهند نمرات آزمون MCAT را در فرم درخواست ‌تان ثبت کنید. بسیاری از دانشکده ‌ها نمرات MCAT را پس از سه سال از تاریخ برگزاری ‌شان، قبول نمی‌کنند.


بیشتر بخوانید:

مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی