تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

تحصیل در رشته های مهندسی در کانادا

وی والت آمریکا کانادا تحصیلات رشته های تحصیل در کانادا تحصیل در رشته های مهندسی در کانادا

تحصیل مهندسی در کانادا

کشور کانادا یکی از کشورهای صنعتی دنیاست، شاید صنایع در این کشور مانند آلمان بزرگ و بنام نباشند، اما بدون شک این کشور به این سمت می رود، کشور کانادا پذیرای مهندسین است و دانشگاه های این کشور در بخش مهندسی در سطح جهانی رتبه های برتر را به خود اختصاص داده اند. نسل babyboomer در کانادا در حال بازنشستگی هستند و تا سال 2030، کانادا باید برای این قشر جایگزین پیدا کند. (babyboomer نسلی که پیشرفت کانادا به دلیل حضور و تلاش آن ها بوده است، متولدین 1946 تا 1965). با تحصیل در رشته های مهندسی در کانادا، میتوانید به راحتی کار پیدا کرده و حتی در طول دوران تحصیل خود نیر مشغول به کار شوید، این امکان برای دانشجویان فراهم شده است تا در حین تحصیل در کانادا کار کنند تا با بازار کار این کشور آشنا شده و بتوانند بعد از تحصیل در کانادا کسب و کار خود را داشته باشند. اگر نمی دانید در کدام یک از رشته های مهندسی تحصیل کنید، در این مقاله شرایط تحصیل در چندین رشته را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده ایم تا بتوانید بهترین تصمیم برای انتخاب رشته را بگیرید. 

در این مطلب میخوانید:

  • تحصیل مهندسی در کانادا و شرایط عمومی
  • تحصیل مهندسی در کانادا در مقطع لیسانس
  • تحصیل مهندسی در کانادا در مقطع فوق لیسانس
  • تحصیل مهندسی در کانادا در مقطع دکترا (PhD)
  • تحصیل مهندسی در کانادا در رشته کامپیوتر و تکنولوژی
  • تحصیل مهندسی در کانادا در رشته مکانیک
  • تحصیل مهندسی در کانادا در رشته برق
  • تحصیل مهندسی در کانادا در رشته نفت
  • تحصیل مهندسی در کانادا در رشته صنایع
  • تحصیل مهندسی در کانادا و هزینه های تحصیل
  • تحصیل مهندسی در کانادا و هزینه های زندگی در آن
  • تحصیل مهندسی در کانادا به همراه بورس تحصیلی
  • تحصیل مهندسی در کانادا به زبان انگلیسی
  • تحصیل مهندسی در کانادا و وضعیت ویزای همراه
  • تحصیل مهندسی در کانادا و وضعیت اقامت پس از تحصیل

تحصیل مهندسی در کانادا و شرایط عمومی

کانادا دومین کشور پهناور جهان بعد از روسیه است و جمعیت این کشور 37 میلیون نفر است، شهر اتاوا پایتخت سیاسی این کشور و مرکز استان انتاریو است، این نکته را به خاطر بسپارید که شهر تورنتو را می توان پایتخت تجاری کانادا نامید. زبان انگلیسی و فرانسوی، زبان های رسمی این کشور هستند اما زبان انگلیسی، زبانی است که تقریبا تمام کانادایی ها و مهاجرین به آن تکلم می کنند، زبان فرانسوی، زبان اصلی استان کبک است و بیشترین فرانسوی زبان بعد از پاریس در شهر مونترال استان کبک زندگی می کنند، کبک شهری در آمریکای شمالی با روح فرانسوی است و دو دانشگاه معروف مک گیل و مونترال در این استان واقع شده اند. 

این کشور با داشتن دانشگاه های سطح بالا و رفاه بسیار عالی مقصد بسیاری از دانشجویان به خصوص برای دانش جویانی که قصد ادامه ی تحصیل مهندسی در کانادا را دارند می باشد. کشور کانادا به نسبت مساحتی که دارد جمعیت بسیار کمی دارد از این رو به نیروی کار مهندس نیاز دارد. دانشجویانی که در رشته های مهندسی تحصیل می کنند با داشتن اجازه ی کار پس از تحصیل می توانند اقامت دائم کانادا را اخذ نمایند.

تحصیل مهندسی در کانادا در مقطع لیسانس

مدت زمان تحصیل در رشته ی مهندسی در کانادا همانند ایران چهار یا پنج سال است و در تمامی رشته ها از جمله برق، عمران، صنایع، کامپیوتر، نرم افزار، مکانیک، هوا و فضا، مهندسی پزشکی و معدن می توانید تحصیل کنید. تحصیل در مقطع لیسانس در دانشگاه های کانادا به طور کلی نیازمند مدرک زبان IELTS با نمره ی ۶٫۵ و ارائه ی مدرک دیپلم و مدرک پیش دانشگاهی است. البته امکان تحصیل در رشته های مختلف از جمله رشته های مهندسی در کانادا، بدون مدرک زبان نیز امکان پذیر است. گذراندن پیش نیازهای دروس ریاضیات سال آخر از جمله جبر (پیش حسابان) و حسابان، فیزیک، شیمی و انگلیسی از دیگر شروط اصلی برای تحصیل مهندسی در کانادا است. همانطور که گفته شد نسبت به نوع رشته متقاضی تحصیل مهندسی در کانادا مدت زمانی بین ۴ الی ۵ ساله دارد. هزینه های تحصیل در مقطع لیسانس در کانادا هم بسته به شهر و رشته متغییر است در ابتدا شهریه ها را بررسی کرده ایم.

تحصیل مهندسی در کانادا در مقطع فوق لیسانس

تحصیل در مقطع فوق لیسانس در کانادا مانند سایر کشور ها پروسه ای دو ساله است. مدرک زبان IELTS با نمره ی ۶٫۵ نیز از شرایط اصلی ورود به این مقطع است. اگر دانشجوی متقاضی تحصیل مهندسی در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا قادر نباشد به هر دلیلی نمره زبان مذکور را ارائه نماید، در برخی دانشگاه های امکان تحصیل بدون مدرک زبان نیز میسر است که البته با گذراندن دوره زبان پیش از شروع کورس اصلی امکان پذیر خواهد بود. همچنین ارائه ی مدرک لیسانس در رشته های الکترونیک، نرم افزار، برق، معماری، مکانیک، IT، ریاضی، جبر، و یا سایر رشته های مرتبط، با حد نصاب نمره ای که از سوی دانشگاه کانادایی تعیین شده است نیاز است.

لازم به ذکر است که گپ تحصیلی در کشور کانادا امری بسیار حساس  و مهم است. یعنی اگر دانشجو بین آخرین مدرک تحصیلی اخذ شده از دانشگاه تا اقدام برای تحصیل در مقطع بعدی، وقفه ای بیشتر از ۴ الی ۵ سال داشته باشد، این وقفه ی به وجود آمده باید با نامه ی کار که مرتبط با رشته ی تحصیلی دانشجو باشد و مدرک بیمه توجیح شود، در غیراینصورت حتی با داشتن نامه ی پذیرش از دانشگاه، امکان ریجکتی ویزا وجود دارد.

تحصیل مهندسی در کانادا در مقطع دکترا (PhD)

تحصیل مهندسی در کانادا در مقطع دکتری برای متقاضیان از ۲ طریق امکان پذیر است. راه اول برای کسانی است که رزومه ی بسیارخوب و قوی در خصوص رشته ی تحصیلی خود دارند که می توانند از مقطع کارشناسی مستقیم به مقطع دکتری بروند. راه دوم برای کسانی است که با گذراند دوره ی کارشناسی ارشد در رشته های مرتبط با گذرانده اند. تحصیل مهندسی در کانادا در مقطع دکتری نیازمند مدارک و شرایط خاصی است که هر متقاضی باید این شرایط را ارائه دهد تا مجاز به تحصیل در این مقطع شود. این مدارک عبارتند از:

  • داشتن استاد راهنما که طرح و موضوع تحقیق شما را حمایت کند
  • دانش زبان انگلیسی (آیلتس 7 یا تافل 100)
  • حداقل دو مقاله ی isi
  • ارائه ی مدرک کارشناسی ارشد با معدل مشخص شده

تحصیل در مقطع دکتری در کانادا‌ به صورت پروژه های تحقیقاتی صورت می گیرد که دانشگاه حمایت های مالی را برای دانشجویان در این مقطع لحاظ می کند. پروسه ی تحصیل در مقطع دکتری در کانادا بسته به نوع رشته متفاوت است اما معمولا بین ۴ الی ۵ سال به طول می انجامد.

تحصیل مهندسی در کانادا در رشته کامپیوتر و تکنولوژی

تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در کانادا

هر یک از دانشگاه های کانادا که دارای دانشکده ی مهندسی است، از رشته ی مهندسی کامپیوتر نیز دارد. اما در بسیاری از دانشگاه ها این رشته به عنوان رشته ای تخصصی در مهندسی الکتریک، الکترونیک و یا به عنوان دوره ای ترکیبی از علوم کامپیوتر و دپارتمان های مهندسی برق در نظر گرفته می شود. از این رو، در بسیاری از دانشگاه های کانادا این دپارتمان را دانشکده ی مهندسی الکتریک و کامپیوتر (Electronics and Communication Engineering-ECE) نامیده می شود، داشتن تحصیلات تکمیلی در این رشته برای برخی از مشاغل ضروری و ارزشمند است. از دانشگاه های ارائه دهنده ی رشته ی مهندسی کامپیوتر در کانادا می توان به دانشگاه های زیر اشاره کرد.

دانشگاه مموریال نیوفاندلند، دانشگاه دالهاوزی، دانشگاه شربروک، دانشگاه لاوال، دانشگاه واترلو، دانشگاه رایرسون، دانشگاه تورنتو، دانشگاه کوئین، دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه ویکتوریا، دانشگاه کارلتون، دانشگاه ساسکاچوان، دانشگاه مک گیل.

نکته ای که در خصوص تحصیل مهندسی در کانادا می توان به آن اشاره نمود این است که پذیرش در رشته ی مهندسی کامپیوتر در مقطع ارشد و دکترا در کانادا در برخی از دانشگاه ها ممکن است نیازمند مدرک GRE باشد و برای تحصیل در رشته ی کامپیوتر در کانادا علاوه بر مدارک تحصیلی، داشتن مهارت کافی در زبان انگلیسی هم برای تحصیل در دانشگاه مورد نیاز است. حد نصاب نمره ی زبان برای پذیرش در دانشگاه معمولا آیلتس با نمره ی بالاتر از 7 می باشد.

فرصت های شغلی برای رشته ی مهندسی کامپیوتر در کانادا

مهندسان کامپیوتر در سراسر بخش های دولتی و خصوصی کانادا همانند زیر استخدام می شوند:

  • زیرساخت های کامپیوتری و سخت افزارهای ارتباطات مخابرات
  • شرکت های مهندسی، ساخت و مخابراتی
  • شرکت های مشاوره فناوری اطلاعات
  • موسسات آموزشی و تحقیقاتی
  • سازمان های مراقبت های بهداشت و سلامت

استان های کانادا از جمله انتاریو، برنامه ای برای پذیرش نیروهای متخصص در زمینه ی کامپیوتر و IT دارند، که از طریق این برنامه ها می توانید اقامت دائم کانادا را اخذ نمایید.

بازار کار رشته ی مهندسی کامپیوتر در کانادا

کانادا از کشورهای رو به رشد در زمینه ی فناوری اطلاعات می باشد و دولت کانادا تلاش های بسیار زیادی را به منظور جذب نیروی ماهر در حوزه ی فناوری اطلاعات از جمله مهندسان کامپیوتر، برنامه نویسان، طراحان نرم افزار و بسیاری از مشاغل مرتبط با این حوزه انجام داده است. در حال حاضر حدود ۸۱,۲۰۰ متخصص در زمینه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات و در زمینه های کامپیوتری در کانادا مشغول به فعالیت هستند.

تحصیل مهندسی در کانادا در رشته مکانیک

استان های غربی کانادا (آلبرتا-کلگری) به دلیل داشتن نفت و گاز پذیرای مهندسین مکانیک هستند و افرادی که در کانادا در رشته ی مهندسی تحصیل مکانیک تحصیل کنند، آینده ی شغلی بسیار خوبی دارند و حقوق هنگفتی دریافت می کنند، مهندسی مکانیک دومین رشته ی پرطرفدار در کانادا بعد از مهندسی عمران است.

دانشگاه های برتر کانادا در رشته مهندسی مکانیک

  • دانشگاه تورنتو -University of Toronto (رتبه ۳۷ جهان)
  • دانشگاه مک گیل  – McGill (رتبه ۴۶ جهان)
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا – University of British Columbia (رتبه ۱۰۰-۵۱)
  • دانشگاه مک مستر – McMaster (رتبه ۱۵۰-۱۰۱)
  • دانشگاه واترلو – Waterloo (رتبه ۱۵۰-۱۰۱)
  • دانشگاه کوئین – Queen’s University (رتبه ی ۲۰۰-۱۵۱)
  • دانشگاه مونترال – Montreal University (رتبه ۲۰۰-۱۵۱)
  • دانشگاه کنکوردیا – Concordia (رتبه ۳۰۰-۲۰۱)
  • دانشگاه لاوال – Laval (رتبه ۳۰۰-۲۰۱)
  • دانشگاه آلبرتا – Alberta (رتبه ۳۰۰-۲۰۱)
  • دانشگاه کلگری – Calgary (رتبه ۳۰۰-۲۰۱)
  • دانشگاه اتاوا – Ottawa (رتبه ۳۰۰-۲۰۱)
  • دانشگاه وسترن آنتاریو – University of Western-Ontario (رتبه ۳۰۰-۲۰۱)

فرصت های شغلی  مهندسی مکانیک در کانادا

مشاغل مهندسی مکانیک هم در شرکت های خصوصی و هم در شرکت های دولتی به چشم می خورد. اکثر مهندسان مکانیک در حال حاضر در بخش های صنعتی یا صنایع نفت و گاز مشغول به کار می باشند. اما در صنایع دیگر نیز هر از گاهی فرصت های شغلی وجود دارد. علی رغم کار برای شرکت های صنعتی، اکثر مهندسان مکانیک در یک محیط اداری کار می کنند و بنابراین گاهی اوقات از محل های ساختمانی و صنعتی بازدید می کنند تا پروژه ها و تجهیزات را کنترل کنند. در حال حاضر، بیشترین تقاضا برای مهندسان مکانیک در استان های غربی کانادا است. محل هایی همانند ونکورر، کلگری و ادمونتون جایی هستند که بهترین چشم انداز شغلی برای این رشته را دارند. مهندسان مکانیک ممکن است تخصص خاصی در تحقیق یا توسعه، تست یا انواع مختلف ساخت یا مدیریت داشته باشند. بسیاری از صنایع به انواع متخلفی از سیستم های مکانیکی و مهندسین مکانیک نیاز دارند و به این دلیل بازار کار رشته ی مهندسی مکانیک در کانادا جزو بهترین ها می باشد. تحصیلات تکمیلی برای کارهای تخصصی در موسسات تحقیقاتی، شرکت های مشاوره و یا در شرکت های تحقیق و توسعه مفید خواهند بود.

تحصیل مهندسی در کانادا در رشته برق

رشته ی الکترونیک و رشته ی برق در برخی مواقع به عنوان دو رشته ی مجزا که رشته ی الکترونیک متمرکز بر سیستم های الکترونیکی در مقیاس های کوچک همانند کامپیوترها و مدارهای مجتمع و رشته ی برق متمرکز بر سیستم های الکتریکی در مقیاس های بزرگ همانند انتقال قدرت و کنترل موتور هستند، در نظر گرفته می شوند. اما در اکثر دانشگاه های کانادا این دو رشته با هم ادغام شده و در کنار رشته ی مهندسی کامپیوتر به طور مشترک در دپارتمان کامپیوتر و برق (ECE) ارائه می شود. در حال حاضر، ۳۸ دوره ی مختلف از رشته ی مهندسی مکانیک در مقطع لیسانس و ۲۵ دوره ی مختلف در مقطع ارشد در کانادا ارائه می شود. در صورتی که فرد بخواهد در سمت های مدیریتی یا نظارتی حوزه ی الکتریک و برق فعالیت داشته باشد، ممکن است نیاز به اخذ مدارک تحصیلات تکمیلی داشته باشد .

بازار کار رشته ی مهندسی برق در کانادا

کد شغلی این رشته در سیستم طبقه بندی ملی مشاغل کانادا (NOC) برابر 22310 می باشد. بعد از مهندسی عمران و مهندسی مکانیک، مهندسی برق با بیش از 1,800 موقعیت شغلی، سومین رشته ی پرتقاضا در کانادا در میان سایر رشته های مهندسی می باشد. بازار کار مهندسی برق در کانادا در سال های اخیر از رشد چشمگیری برخوردار بوده است و این رشته در اکثر شهرهای کانادا بخصوص در مراکز استان ها تقاضای زیادی داشته است. از این رو، اکثر مهندسان برق در کانادا که دارای مجوز مهندس حرفه ای (P.Eng- Professional Engineer) از نظام مهندسی یکی از استان های کانادا هستند، می توانند در اکثر بازارهای کانادایی کار خود را با حقوق ۷۰,۰۰۰ دلار در سال شروع کنند. به جز استان کبک که در آن حقوق مهندسان برق به طور قابل توجهی پایین تر از میانگین حقوق کل کشور است. غرب کانادا تقاضای شدید در زمینه ی مهندس برق ماهر دارد.

تحصیل مهندسی در کانادا در رشته نفت

دوره های آموزشی در رشته ی مهندسی نفت در اکثر دانشگاه های کانادا به بخش های مختلف زمین شناختی، مهندسی مخزن و مهندسی تسهیلات نفت و گاز دسته بندی می شوند. پذیرش در رشته ی مهندس نفت در کانادا بسیار رقابتی است و اخذ مدرک از دانشگاه های کانادا این امکان را برای فرد به وجود می آورد که در هر کشوری که بخواهد تحصیل کند و حقوق بالایی دریافت می کند. شرایط کار در این رشته شباهت زیادی به مهندسی مکانیک دارد.

تحصیل مهندسی در کانادا در رشته صنایع

در حال حاضر ۲۱ دوره ی مختلف از رشته ی مهندسی صنایع در مقطع لیسانس و ۱۴ دوره ی مختلف در مقطع ارشد، در کانادا ارائه می شود. دانشجویانی که علاقمند به تحصیل در مقطع لیسانس این رشته هستند باید در مقطع دبیرستان دوره های ریاضیات همانند جبر، مثلثات و حسابان، علوم کامپیوتر و علومی مانند شیمی و فیزیک را بگذرانند. دوره های لیسانس مهندسی صنایع در کانادا شامل کلاس های تئوری و تمرین در آزمایشگاه دانشگاه می باشد. بسیاری از کالج ها و دانشگاه های کانادا دوره های آموزشی مشارکتی (Co-op) را ارائه می کنند که در آن دانشجویان در ضمن گذراندن دوره ی آموزشی با مهارت های عملی نیز آشنا می شوند. دوره های تحصیلات تکمیلی مهندسی صنایع در کانادا با سه عنوان مدرک ارشد علوم کاربردی (MASc-Master of Science)، ارشد مهندسی (Meng-Master of Engineering) و دکترا ارائه می شوند. مدرک تحصیلات تکمیلی به مهندسان صنایع اجازه می دهد تا به عنوان یک پروفسور در کالج یا دانشگاه تدریس کرده یا در کارهای تحقیقاتی مشارکت داشته باشند.

تحصیل مهندسی در کانادا و هزینه های تحصیل

همانطور که گفته شد، هزینه های تحصیل مهندسی در کانادا به نوع رشته ای که می خواهید در آن تحصیل کنید و به شهر محل تحصیل شما مرتبط است. اما به طور کلی اگر بخواهیم هزینه ی تحصیل در رشته های مهندسی در کانادا را بیان کنیم می توانیم برای مقطع لیسانس یا کارشناسی مبلغی بالغ بر ۲۶ تا ۲۸ هزار دلار کانادا و سایر مقاطع مانند فوق لیسانس و دکتری در حدود ۱۵ تا ۱۷ هزار دلار کانادا در سال در نظر گرفت. این ارقام برای رشته های مهندسی و پزشکی که واحد های عملی بیشتری دارند بیشتر است. در جدول زیر هزینه ی تحصیل برای یک سال در برخی از رشته های تحصیلی در کانادا را مشاهده می کنید:

رشته ی تحصیلیمقطع لیسانسفوق لیسانس و دکتری
رشته های مهندسی30.742$17.753$
داروسازی34.726$11.642$
رشته های آموزشی19.461$15.231$
رشته های علوم انسانی26.175$13.520$
رشته های علوم اجتماعی24.808$14.304$
دندانپزشک55.802$21.635$
حقوق29.756$15.941$

تحصیل مهندسی در کانادا و هزینه های زندگی در آن

یکی دیگر از پرسش ها در خصوص مهاجرت تحصیلی به کانادا، هزینه های اقامت و زندگی دانشجویی در این کشور است. هزینه های زندگی بسته به شهر و محل زندگی افراد متفاوت است. سبک زندگی هر شخص با شخص دیگر متفاوت است و همین امر، سبب گوناگون بود هزینه های زندگی افراد ساکن در کانادا می شود. اما در حالت کلی دولت کانادا هزینه ی یک سال زندگی در کانادا را به صرف داشتن یک زندگی معمولی در حدود ۱۵ هزار دلار کانادا بیان کرده است که این مبلغ شامل هزینه هایی مانند اجاره ی مسکن، خوراک، حمل و نقل، بیمه و ساید هزینه ها می شود. در جدول زیر هزینه های بعضی اقلام مصرفی در اتاوا پایتخت کانادا را مشاهده می کنید: 

نیازهای اساسی زندگیقیمت
1 لیتر شیر2.19$
500 گرم نان2.87$
1 کیلوگرم برنج3.39$
12 عدد تخم مرغ3.04$
1 کیلوگرم پنیر11.77$
1 کیلوگرم مرغ15.57$
1 کیلوگرم گوشت15.57$
1 کیلوگرم سیب زمینی2.01$
1 کیلوگرم گوجه3.39$
آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر (اجاره)1.367.11$
آپارتمان 1 خوابه خارج شهر (اجاره)1.063.10$
آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر (اجاره)2.293.55$
آپارتمان 3 خوابه خارج از مرکز شهر (اجاره)1.743.43$

تحصیل مهندسی در کانادا به همراه بورس تحصیلی

بورسیه ی تحصیلی برای دانشجویانی که قصد تحصیل مهندسی در کانادا و سایر رشته ها را دارند، شرایط و مدارک خاصی را نیاز دارد که دانشگاه های کانادا برای اهدای بورسیه به دانشجویان متقاضی این شرایط را تعیین کرده اند. این شرایط و مدارک عبارت است از:

  • داشتن رزومه ی تحصیلی قوی و نمرات سطح بالا در مقطع قبلی
  • ارائه حداقل دو مقاله isi
  • مدرک زبانی با نمره بالا
  • داشتن ترجمه ی کتاب و یا تألیف کتاب

بورسیه ها در دانشگاه های کانادا انواع مختلفی دارد مانند: حمایت های مالی برای انجام پروژه های تحقیقاتی دانشجویان، وام ها و کمک هزینه هایی که با داشتن رزومه ی خوب و قابل قبول به افراد می دهند و یا سایر وام هایی که به دانشجویان ممتاز در دانشگاه ها داده می شود. در جدول زیر نام برخی از بورسیه های اعطا شده در دانشگاه های کانادا را مشاهده می فرمایید:

نام بورسیهمشخصات بورسیه
بورسیه ترودوقابل ارائه به 15 متقاضی دوره دکتری
مبلغ کل: 60 هزار دلار
بورسیه وزارت امور خارجه کاناداقابل ارائه به 900 متقاضی
بورسیه Land We Loveمبلغ کل: 500 دلار
بورسیه دستیار تدریس (TA)فردی که این بورسیه را اخذ می کند در مواردی همچون نمره دادن، کمک به دانشجویان و … با استاد مورد نظر همکاری می کند.
بورسیه ملبورسیهکه الیزابت دومقابل ارائه به دانشجویان تبعه کشورهای مشترک المنافع
بورسیه دانشگاه کارلتون برای دانشجویان بین المللی در قالب دستیار استادسالیانه بیش از 10.000 دلار
بورسیه کالج دونیا1000 دلار

تحصیل مهندسی در کانادا به زبان انگلیسی

تحصیل مهندسی در کانادا و یا تحصیل در سایر رشته های تحصیلی در این کشور اغلب به زبان انگلیسی است. اما در استان کبک که زبان رسمی مردم در این ایالت فرانسوی است، تحصیل نیز به زبان فرانسوی است، البته این مورد برای تمامی رشته ها نمی باشد و در دانشگاه های استان کبک دروس به زبان انگلیسی نیز تدریس می شوند. اکثر افرادی که متقاضی تحصیل در سایر کشور های جهان هستند، خواهان تحصیل به زبان انگلیسی می باشند زیرا زبان انگلیسی غالبا به عنوان زبان دوم در همه جای جهان به افراد تدریس می شود، مردم تمایل بیشتری به تحصیل به این زبان دارند. همنطور که گفته شد به جز استان کبک که غالبا تحصیل به زبان فرانسوی امکان پذیر است، در سایر ایالت های کانادا زبان تحصیل در مقاطع دانشگاهی و مدارس به طور متداول به زبان انگلیسی است.

تحصیل مهندسی در کانادا و مدارک مورد نیاز

اولین قدم برای تحصیل در کانادا، اخذ پذیرش از دانشگاه های کانادا است، زمان درخواست برای اخذ پذیرش از دانشگاه های کانادا باید تمامی مدارک مورد نیاز برای دانشگاه به صورت الکترونیکی ارسال بفرمایید، بعد از دریافت پذیرش از دانشگاه، باید برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا اقدام کرده و مدارک زیر را برای اداره ی مهاجرت کانادا ارسال بفرمایید.

  • مدارک تحصیلی و ریزنمرات مقاطع قبلی به صورت ترجمه شده
  • فرم در خواست پذیرش تحصیلی
  • رزومه ی متقاضی به صورت ترجمه شده (CV)
  • توصیه نامه از اساتید دانشگاه در مقطع قبلی
  • انگیزه نامه (SOP)
  • پاسپورت معتبر
  • مدارک هویتی ترجمه شده
  • عکس پاسپورتی ۲ قطعه
  • پرینت حساب بانکی برای نشان دادن تمکن مالی مورد نیاز در حین تحصیل
  • بیومتریک
  • سوپیشینه

شایان ذکر است که این مدارک برای همه ی مقاطع تحصیلی باید وجود داشته باشد و با چیدمان صحیح به سفارت ارائه شود.

تحصیل مهندسی در کانادا و وضعیت ویزای همراه

برای مهاجرت تحصیلی به کانادا منظور از همراه چه کسی است و چه شرایطی برای مهاجرت همراه به کانادا وجود دارد. در بعضی کشور ها فرزند تا ۱۶ سال و در اکثر کشور های جهان فرزند تا ۱۸ سال می تواند زیر مجموعه ی همراه برای پدر یا مادر قرار بگیرد. همسر و فرزندان (تا 18 سال) دانشجویی که می خواهند در کانادا تحصیل کند، می توانند همزمان با دانشجو به کانادا بیایند و همسر وی اجازه ی کار نامحدود دارد و فرزندانش می توانند در مدارس کانادا تحصیل کنند. 

تحصیل مهندسی در کانادا و وضعیت اقامت پس از تحصیل

تحصیل مهندسی در کانادا و به طور کلی تحصیل در کانادا در هر مقطعی و یا تحصیل در هر کشور دیگری منجر به اخذ اقامت دائم یا شهروندی (‌تابعیت) نخواهد شد. ویزا های تحصیلی منجر به اقامت های موقت می شوند و شخص فقط تا مدت تحصیلش در آن کشور مجوز یا اجازه اقامت دارد و بعد از اتمام دوره ی تحصیل باید خاک آن کشور را ترک کند. برای تبدیل اقامت های موقت به اقامت های بلند مدت متقاضی باید به کار تمام وقت در کانادا مشغول شود که این کار باید در رشته ای که در یکی از دانشگاههای کانادا تحصیل نموده است، باشد. در کانادا اقامتی موسوم به PGWP یا Post-Graduation Work Permit به فرد بعد از اتمام دوره ی تحصیلش داده می شود. اقامت PGWP  به اندازه ی سال هایی است که در کانادا تحصیل کرده است که بیشترین زمان بعد از اتمام تحصیل در کانادا سه سال است. اکثر افرادی که در کانادا تحصیل می کنند از سیستم اسکیل ورکر یا نیروی کار ماهر کشور کانادا ویزای خود را به ویزا کاری تغییر می دهند یا بعد از ۳ سال کار کردن در کانادا می توانند اقامت دائم خود را دریافت کنند. از آنجا که میزان بیکاری در کشور کانادا پایین است، لذا شانس پیدا کردن کار در رشته های مهندسی در این کشور بالاست و فارغ التحصیلان رشته های مهندسی همچون عمران، IT، الکترونیک، مکانیک، نفت و … با داشتن دانش و مهارت می توانند مشغول به کار شوند و این پروسه به اخذ اقامت دائم کانادا و در انتها پاسپورت کانادایی منجر می شود.


مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی