تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

تجربیات اپلای دانشجویان ایرانی برای مهاجرت

وی والت مشترک کشورها تحصیلات تجربیات اپلای دانشجویان ایرانی برای مهاجرت

همونطور که میدانید باید پیوسته ایمیل بفرستید. اگر 200 ایمیل زدید و جواب نگرفتید از اول به همه ی آن اساتید ایمیل ریمایندر بفرستید. 

تجربیات اپلای دانشجویان ایرانی

تجربه اول
ارشد مهندسی از علم و صنعت با معدل ۱۸/۳۰، تافل ۱۰۷ 
یه مقاله، تجربه کار صنعتی
۳۸۰ تا ایمیل ارسال کردم به کانادا و آمریکا و جواب‌های خوبی نگرفتم. 
از این بین یکی بوستون آمریکا بود که چون مصاحبه نکرد و فهمیدم زیاد ریجکتی دارد اپلای نکردم. 
یکی هم یو‌بی‌سی کانادا که گفته برای ۲۰۲۲. 
بقیه اکثرا گفتن پوزیشن ندارند یا تمپلیت جواب دادند.

تجربه دوم 
ارشد زمین شناسی زیست محیطی دارم
معدل لیسانس چهارده و معدل ارشد 16
از پارسال تابستان ایمیل زدن و شروع کردم و حدود بیست پوزیشن اروپا اپلای کردم. پارسال رزومه خوبی نداشتم، نه مقاله نه زبان و نه کار پژوهشی. با این اوصاف چون یکی از دوستانم دقیقا با شرایط من از سوئد فول فاند گرفت، من هم نا امید نشدم.
همزمان با زبان خواندن و مقاله نوشتن، ایمیل هم میزدم.
پوزیشن های اروپا را همه ریجکت شدم.
امسال آیلتس  6 و نیم گرفتم مقاله من هم چاپ شده و ریکام های خوب گرفتم و در یک طرح ملی با استادم دارم همکاری میکنم.
سطح رزومه من بالا رفته و همین باعث شد جواب های زیادی بگیرم که گفتند رزومه خوب و عالیه ای دارید.
تا به امروز نهصد و پنجاه الی هزارتا ایمیل فرستادم (ریمایندرها را هم حساب کردم). بعلاوه، دارم برای آیلتس مجدد میخوانم، که هفت بگیرم خیالم راحت باشد.
دانشگاه تورونتو اپلای کردم که اصلا شانسی برای خودم نمیبینم، جوابش فبریه میاد. یک پوزیشن هم انگلیس اپلای کردم، استادش خیلی از رزومه م خوشش اومد.
در کل چندان امیدوار نیستم به این دو تا اپلای. 
تمرکزم و گذاشتم را زبان فعلا، روزی یک ساعت هم سرچ میکنم دانشگاه ها را و پوزیشن های اروپا رو.
اولویتم کانادا، استرالیا، کشورهای حوضه اسکاندیناوی
آمریکا را بخاطر سخت گیری ها و استرس های ویزا و اینکه شاید ویزای سینگل بدن، کلا گذاشتم کنار، وگرنه موقعیت برام توی آمریکا خیلی زیاد تره. خودم هم قلبا آمریکا را دوست دارم، اما متاسفانه مجبورم بذارمش کنار


تجربه سوم 
من ارشد برق از دانشگاه پلی تکنیک میلان با معدل ۱۰۸ از ۱۱۰ دارم.
– دانشگاه به زبان انگلیسی بود بنابراین زبان ندادم. 
– تا الان ۴ تا مقاله داشتم که توی ۲تا کنفرانسی نفر اول بودم و بقیه همکاری بود.  

 تخصصم حفاظت شبکه های قدرت و ماشین لرنینگ مرتبط با کارم بود. برای مقطع دکتری توی کانادا و آمریکا، حدود ۴۰۰ تا ایمیل برای هم اساتید کاملا مرتبط و هم اساتید با زمینه کاری هوش مصنوعی فرستادم. شاید در کل ۱۰، ۱۵ تا ایمیل جواب گرفتم که اکثرا یا ریجکت بود یا نوشته بودن از طریق دپارتمان اقدام کن. از بین همه ۱ موقعیت قطعی توی کانادا و یکی توی آمریکا گرفتم. اما استاد کانادا پول خیلی کمی بهم پیشنهاد داد. 

در ادامه یک نکته ای به شدت به چشمم با اهمیت اومد و آن داشتن یه آشنا توی دانشگاه هدف بود. یکی از اساتید آمریکا که توی زمینه کاری من جز بهترین هاست و ۲ تا ایمیل من جواب نداده بود، بعد از اینکه یکی از دوستام از دپارتمان خودش بهش ایمیل داد و من سی سی کرد، توی ۶ ۷ دقیقه ریپلای کرد و گفت که سی ویم دیده و خوشش اومده و برای بهار سال آینده بهش از طریق همین دوستم پیام بدم تا باهام مصاحبه بزاره. (این قضیه هم برای خودم و هم برای چندتا مورد از دوستام اتفاق افتاد)

تجربه چهارم   
تعداد ایمیل: به صورت پراکنده و کم (زیر ۱۰ تا) از تابستان ایمیل زدم. نکته‌ای که دستم اومد این بود که توی حوزه مورد علاقم که هوش بود پاسخ خوبی نمیتونستم بگیرم چون گرایشم نرم افزار بود و تخصص و تجربه زیادی نداشتم. از نوامبر ایمیل‌هارو جدی کردم و صرفا به اساتیدی که توی فیلدی که داشتم کار میکردم و مرتبط با تزم بود ایمیل زدم. ایمیل هام صرفا به اساتیدی بود که توی آن فیلد خاص مرتبط با تزم کار میکردن یعنی کاربرد هوش توی مهندسی نرم‌افزار.

دقیق نشمردم ولی طی ۲ شب حدود ۲۰ با ایمیل تقریبا تمپلیت حاوی ریز نمرات و رزومه‌ام ایمیل ارسال کردم (اینجا فیلترم صرفا فیلد اساتید بود و اینکه گفته بودن دنبال دانشجو هستن و یا اینکه نگفته بودن ایمیل نزنید و لیست اساتید را از یه کنفرانس مرتبط با فیلدم در آوردم). از اینجا به بعد هم ایمیل میزدم ولی گزینشی مثلا حس میکردم فلان استادم فیلدش میخوره و دوست دارم باهاش کار کنم. اینا هم بیشتر ۱۰-۱۵ تا نشد.

رزومه‌ام: معدلم توی کارشناسی 18 و خرده‌ای دانشگاه آزاد بود و ارشد 17 و خرده‌ای شریف. سابقه کار داشتم. رشته مهندسی کامپیوتر. زبان هم نداده بودم و ذکر میکردم که میرسونم تافلو.

پاسخ‌ها: از موقعی که ایمیل‌ها را جدی و صرفا در فیلد مربوط به تزم ایمیل ارسال کردم پاسخ‌های زیادی گرفتم. حدود نصف ایمیل‌ها پاسخ‌های مختلف گرفتن. وقتی پاسخ جدی‌ میگرفتم با استاد قبلی کمتر جلو میرفتم چون یه پاسخ بهتری داشتم که میتونست به نتیجه برسه. نهایتا با یه استادی از کنکوردیا کانادا و همچنین توی اروپا از دانشگاه زوریخ و دلفت مصاحبه کردم. دلفت و کنکوردیا آفر دادند و آفر دلفت را قبول کردم. این بین با استادی از دانشگاه اتاوا هم اسکایپ کرده بودم که خواست آفر بده که کنسلش کردم. اساتیدی هم بودن که گفته بودن اپلای کن و یا اینکه تسک دادند و یا پیپیر گفتن ریویو کن ولی چون دو تا گزینه جدی داشتم دیگه با اونا ادامه ندادم. این اساتید از دانشگاه‌های مک‌گیل، اتاوا، آلبرتا، پلی‌تکنیک مونترال بودن. 

درمورد زبان: من چون زودتر از ددلاینای اپلای ایمیل ارسال کردم و مدرک زبان نداشتم میگفتم که زبان را میرسونم ولی خب چون استادم تو دانشگاه دلفت مدرک نخواست منم تافلی که ثبت نام کرده بودم را کنسل کردم. صرفا برای کنکوردیا دولینگو دادم که آفر را بگیرم که یه هفته‌ای کارش انجام شد (خواندن و آزمون دادند). 

نکته دیگه هم اینکه کلی خودمو آماده کرده بودم برای اینکه الان برای ۴-۵ تا دانشگاه کانادا برای ترم فال ۲۰۲۱ اپلای کنم ولی اصلا به اونجا نرسید و ۱۵ مارچ یعنی همین زمستون دکترا را شروع میکنم. نتیجه اینکه یوقتا زودتر از اونی که فکر میکنید تموم میشه همه چیز و اصلا به اپلای کردن نمیرسه. البته خب شاید ریسک هم کردم، اینجور موقعها یه سری‌ها یه پوزیشن دیگه را اپلای میکنن تا اکسپت بگیرن و توی آب‌نمک داشته باشن. ولی خب بنظرم هم جای یکی دیگه پر میشد و هم من دیگه تافل را کنسل کردم و مدارکم آماده نبود. و از طرفی دوست نداشتم استاد را الاف خودم کنم.

نکته آخرم اینکه در زمان مناسب به فرد مناسب ایمیل زدن مهمه. من اگر یه هفته ایمیلمو دیتر میزدم دو پوزیشنی که آفر گرفتم را از دست میدادم. خیلی هم بستگی به شانس دارد البته.

تجربه پنجم
برای دکترای برق اپلای میکنم. کارشناسی و ارشد معدل 17.70
برای آمریکا پارسال اقدام کردم. حدود ۹۰ تا ایمیل ارسال کردم ۳ ۴ تا جواب نسبتا خوب داشتم. یکیش را اسکایپ کردم و همون را هم پذیرش گرفتم ولی به خاطر کرونا فعلا مجبور شدم دیفر کنم به فال 2021.
کانادا را امسال ایمیل ارسال کردم حدود ۵۰ تا. خیلی بد جواب میدادند. یک اسکایپ داشتم که همونم اوکی شده تقریبا.
اروپا هم حدود ۳۰ تا پوزیشن اپلای کردم که فقط ۲ تا را شورت لیست شدم و مصاحبه شدم. یکیش را ریجکت شدم یکیش هنوز خبری نشده.

تجربه ششم
ارشدم را ۹۴ از یه دانشگاه غیر انتفاعی با معدل ۱۶ گرفتم سه تا مقاله دارم و ایلتس ۷.۵ 
حدود ۱۵۰۰ تا ایمیل و ریمایندربه آمریکا وکمی هم کانادا ارسال کردم و تا حالا ۴ تا اسکایپ داشتم و الباقی گفتن بعد از اپریل باز بهمون ایمیل بده ببینیم پوزیشن داریم. متاسفانه ۹۸٪ میگن بخاطر کرونا پوزیشن و بودجه ندارن. یه استاد گفت اخر ژانویه جواب مصاحبه مون را میده

تجربه هفتم‌      
كارشناسی معدل ١٤ ارشد ١٧ ؛ ١٦ تا مقاله دارم كه ١١ تاش ای اس آی و ٨ تاش Q1/Q2 كه بیشتر مقالاتم اسم اولم و دو مقاله اسم دوم 
برای دكترا دارم اپلای میكنم هنوز نمره زبان ندارم  
حدود ١٠ تا ایمیل فقط دانشگاه مونترال و دو تا تورنتو دادم 
تورنتو یه استاد جواب داد و قرار شد اپریل اگر ظرفیت داشت اسكایپ كنیم 
اروپا ١٥ تا پوزیشن فرستادم كه حدود ١٠ تا جواب اومد كه ٢ تاش رفتم شرت لیست كه زیر ١٠٠ بودن و از یكی كه رنك دانشگاهش زیر ٥٠ است پذیرش گرفتم و الان دارم كارهای سفارتو انجام میدم 
برای پلن ب هم دارم دنبال یه پوزیشن دیگه ام هستم و تورنتو هم اپریل ایمیل میدم ولی به احتمال زیاد همین پوزیشنی كه الان پذیرش گرفتم را میرم اگر ویزا بدن

تجربه هشتم
من دارم برای دکتری عمران اقدام میکنم. معدل لیسانس ۳.۶۷ و ارشد ۳.۸۱ از یکی از دانشگاهای خوب تهران و دوتا مقاله (یدونه q1) دارم.تافل ۱۰۰ را هم چند ماه پیش گرفتم و شروع کردم به اپلای. هدفم هم کانادا بوده و بالای ۲۰۰ تا ایمیل فرستادم تا الان که هیچکدومشون موفق نبوده. ۹۰ درصد که اصلا جواب ندادند. ۱۰ درصد هم گفتن پوزیشن نداریم. ۲۰ ۳۰تا پوزیشن اروپایی هم اپلای کردم که ۲ تاشو شورت لیست شدم. که اونا هم موفقیت آمیز نبود. (هرچند تو یکیشون شانس بالایی داشتم و تقصیر خودم شد که نتونستم بگیرم). در مجموع اینکه بسیار نامید شدم نسبت به گرفتن پذیرش.

تجربه نهم
لیسانس عمران معدل ١٥.٧ و ارشد ١٨.٦ از دانشگاه *** رشته حمل و نقل.
تافل ٩٦
نیوزلند ٣ تا و استرالیا ٤ تا جواب خوب گرفتم، كه به دلیل شرایط ورود خروج این كشورها موقع كرونا گفتند جولای دوباره اقدام كنم.
فقط یك نیوزلند احتمال قبولی امسال هست.
تو كانادا جواب ویژه نگرفتم و چند تا استاد عادی گفتن اپلای كن بررسی می كنیم.

تو آمریكا 5 تا جواب خوب گرفتم كه بعد از چندین مكاتبه و ارسال research and personal statement ,استادا گفتن اپلای كن كه فعلا خبری نیست. همچنین یكی از دانشگاه ها GRE را Waive نكرد و متاسفانه از دست دادم.

تو اروپا ٤ تا پوزیشن اپلای كردم كه فعلا در حال بررسی هستش ولی تنها ایمیلی كه به یك استاد ارسال کردم استقبال كرد سوپروایز كنه یك پروپوزال بنویسم تا فاند بگیره برام كه در حال مكاتبه هستیم. ٤ تا پوزیشن هم تا آخر ژانویه فرصت هست اپلای می كنم. متاسفانه ولی برا اطلاعات بیشتر ایمیل می زنم جواب می دن كه برا رعایت عدالت نمی شه مطالب بیشتر گفته بشه، ولی تركر كه استفاده می كنم، ایمیلی كه cv فرستادم می بینم هر دو سه روز باز می شه.

كلا ١٢٠ تا ایمیل ارسال کردم و حدود ٣٠ الی ٤٠ ایمیل دیگه هم گرفتم كه به انواع دلایل مثل نبود پوزیشن یا كرونا یا مرخصی استاد یا نداشتن فاند امكان اپلای نبود.


مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی