تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

بررسی کشور کانادا


آنچه که باید درمورد کشور کانادا بدانید

کانادا کشوری است در شمال قاره آمریکای شمالی، با مساحت ۹٬۹۸۴٬۶۷۰ کیلومتر مربع، دومین کشور پهناور جهان است. هرچند کانادا، دومین کشور بزرگ دنیاست، اما جمعیت کانادا تنها حدود 38,082,079 میلیون نفر (یکشنبه، ۳ ژانویه ۲۰۲۱) جمعیت دارد.

ساختار حکومت در کانادا از پادشاه یا ملکه بریتانیای کبیر، دولت فدرال، دو مجلس سنا و عوام، دولت‌های ایالتی و یک فرماندار کل که به عنوان نماینده ملکه ایفای نقش می‌کند، تشکیل شده ‌است. رأی دهندگان کانادا و شهروندان نیز در قاعده این هرم قرار می‌گیرند. این کشور تا سال ۱۷۱۳ مستعمره فرانسه بود. در این سال انگلیس کنترل آن را در دست گرفت و در قرن نوزدهم کانادا استقلال یافت.

شخص اول کانادا ملکه الیزابت دوم است که قانون به امضا و به نام او رسمیت و ضمانت اجرایی می‌یابد. پایتخت سیاسی کانادا شهر اتاوا است، محلی که در آن مجلس کشور و خانة فرماندار کل قرار دارد. او به صورت تشریفاتی رئیس مملکت است و به عنوان نماینده ملکه الیزابت دوم در کانادا، مستعمرة سابق بریتانیای کبیر، زندگی می‌کند.

این کشور با دارا بودن ۱۰ استان و ۳ ناحیه توسط دولت‌ استانی و مستقل از هم اداره می‌شود ولی در کل تحت پوشش دولت فدرال اداره میشود. این کشور از غرب و شرق به اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام و از شمال به اقیانوس منجمد شمالی و قاره شمالگان محدود می‌شود و از جنوب و شمال غرب با ایالات متحده آمریکا همسایه‌است. نزدیک به ۹۰ درصد از جمعیت این کشور تا فاصله ۲۰۰ کیلومتری مرز آمریکا زندگی می‌کنند. با وجود وسعت بسیار زیاد این کشور، کانادا از نظر پراکندگی جمعیت چهارمین کشور دنیاست. در هر کیلومتر مربع فقط ۳ نفر زندگی می کنند و شش شهر کانادا که جمعیتی بیش از یک میلیون نفر دارند عبارتند از : تورنتو، مونترآل، ونکوور، کلگری، ادمونتون و اتاوا

درباره کشور کانادا

پایتخت: شهر اتاوا پایتخت کشور کانادا است. پرجمعیت ترین شهر کانادا تورنتو میباشد. شهرهای مونترال و ونکوور در رده های بعدی هستند.

مسافت: واحد اندازه گیری مسافت در کانادا کيلومتر ميباشد. کانادا بيشتر از ۷۰۰۰ کيلومتر پهنا دارد. سفر زمینی از هاليفاکس (شرق کانادا) تا ونکوور (غرب کانادا) حدود ۷ روز به طول ميکشد و اين در حالی است که همين مسير به صورت هوايی حدود ۷ ساعت به طول می انجامد.

جمعيت: جمعيت کانادا بر طبق آخرين گزارش اداره آمار کانادا 38,082,079 میلیون نفر (یکشنبه، ۳ ژانویه ۲۰۲۱) است. حدود ۸۰٪ مردم کانادا در شهرهایی که کمتر از ۲۵۰ کیلومتر تا مرزهای آمریکا فاصله دارند زندگی میکنند.

مهاجرت: یکی از مهمترین بخشهای اقتصاد و جمعیت کانادا محسوب میشود. هر ساله هزاران نفر از مهاجرتهای قانونی و کلاسهای مختلف مهاجرتی وارد کانادا شده و در بازار کار کانادا مشغول به جذب و شروع زندگی جدید میکنند. 

جمعیت فرانسوی زبان: زبان فرانسه زبان مادری حدود ۶.۶ میلیون کانادائی است. بیشتر فرانسوی زبانان در استان کبک زندگی می‌کنند. مونترآل دومین شهر بزرگ فرانسوی زبان دنیاست  اما در حدود يك میلیون نفر از آنها در استان‌های دیگر کانادا خصوصا انتاریو و نیوبرانزویک زندگی می‌کنند. زبان فرانسه به همراه زبان انگلیسی، دو زبان رسمی در کشور کانادا محسوب می‌شوند.

نظام آموزشی: نظام آموزشی و ساختار كانادا در ایالات و قلمروهای آن به کلی با یکدیگر متفاوت اند. اما به طورکلی می‌توان گفت نظام های آموزشی کشور کانادا از یک دوره پیش دبستانی با مدت زمانی ۱ تا ۲ سال؛ مقطع آموزش ابتدایی با مدت زمان ۵ تا ۸ سال و مقطع آموزش متوسطه، تا پایان پایه ۱۲ تحصیلی، تشکیل شده ‌است.

اقتصاد کانادا: کانادا،‌ به عنوان یکی از اعضای گروه هشت کشور صنعتی دنیا، دارای اقتصاد گسترده و گوناگونی است.

واحد پول کانادا، دلار است که از نظر حجم مبادلات در سطح جهانی هفتمین واحد پول دنیا است. صنایع منابع طبیعی از قبیل جنگل داری، معدن داری، کشاورزی، صنایع نفت و گاز طبیعی، و ماهیگیری از مهمترین منابع تولید کار و درآمدهای صادراتی میباشند. کانادا همچنین رهبر جهان در زمینه ارتباط راه دور، بیوتکنولوژی، هوافضا و صنایع دارویی است. روز به روز تعداد کارونیروی انسانی در خدمات و صنایع فن آوری اطلاعات افرایش میابد.

کانادا کشوری نوین و دارای فناوری پیشرفته ‌است و توان تأمین انرژی سوختی خود از منابع درون‌مرزی را دارد. این کشور دارای منابع گسترده طبیعی است، و برخی از استان‌های آن وابستگی شديدي به استفاده از این منابع دارند.

این کشور از نظر صنعت و فناوری، کشوری پیشرفته است که سیستم اقتصادی آن به شدت به خصوص در بخش بازرگانی و دادوستد به ایالات متّحده وابسته است، به نحوی که باعث شده این کشور رابطه اقتصادی پیچیده و بلند مدتی را با این کشور داشته باشد – وابستگی این کشور به بخش منابع طبیعی گرانبهایش نیز بسیار زیاد می‌باشد.

نزدیکی جغرافیایی این کشور، به آمریکا سبب شده تا روابط اقتصادی کانادا و آمریکا بسیار گسترده باشد، به گونه‌ای که آمریکا و کانادا بزرگترین رابطه اقتصادی را در جهان دارند و حجم معاملات این دو کشور با هم از معاملات هر دو کشور دیگری در جهان بیشتر است.

تورنتو نیز که از شهرهای مهم این کشور است از نظر فعالیتهای بورسی در دنیا بین ۱۰ کشور مهم از نظر بورس است.

کانادا در کنار آمریکا و مکزیک اعضای تشکیل دهنده پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی NAFTA است.

آب و هوای کانادا

آب و هوای کانادا بطور کلی سرد است بجز در بخش جنوب غربی، جایی که استان بریتیش کلمبیا و شهر ونکوور در آن قرار دارند، که دارای آب و هوای معتدل است. پایتخت کانادا  شهر اتاوا میباشد که با رکورد شب های زمستانی  35 (بعضا بیشتر نیز میشود در برخی مناطق) درجه ی سانتیگراد زیر صفر دومین پایتخت سرد دنیاست.

بيشتر كانادا چهار فصل بهار، تابستان، پائيز و زمستان را به شکل قابل تفكيك  تجربه مي كند. دمای هوا در کانادا از جایی به جای دیگر می تواند بسیار متفاوت با شد.

بهار: بهار فصل باراني در بسياري از نقاط كانادا است. دماي هوا در طول روز به تدريج بالا مي رود ولي شب ها خنك است. ميانگين دماي هوا در ماههاي مارس، آوريل و اوايل مي در حدود ١۲ درجه سانتي گراد بالاي صفر است. 

تابستان: تابستان رسماً از ۲١ ژوئن آغاز مي شود. ولي براي اغلب كانادايي ها  ماه هاي جولاي و آگوست تابستان محسوب مي شود. در قسمت هاي جنوبي كانادا دماي هوا به طور معمول بالاي ۲۰ درجه سانتي گراد است و گاهي اوقات به بالاي ۳۰ درجه نيز مي رسد. 

پائيز: فصل پائيز از ماه سپتامبر آغاز مي شود. هوا خنك مي شود و برگهاي درختان زرد مي شوند و مي ريزند. معمولاً در اين موقع  از سال باران زيادي مي بارد. در برخي مناطق كانادا بخصوص در مناطق شمالي و يا كوهستاني اين كشور بارش برف از نيمه دوم اكتبر آغاز مي شود. ميانگين دماي هوا در طول روز درحدود ١۰ تا ١۲ درجه سانتي گراد مي باشد. ماههاي پائيز عبارتند از سپتامبر، اكتبر و نوامبر. 

زمستان: در طول ماههاي زمستان (دسامبر، ژانويه و فوريه) دماي هوا در بيشتر نقاط كشور در طول روز و شب زير صفر است. دماي برخي مناطق گاهاً به ۲۵- درجه زير صفر مي رسد و اين در حالي است كه سواحل غربي كانادا به ندرت دماي زير صفر را تجربه مي كنند. در بيشتر مناطق كانادا از اواسط دسامبر تا اواسط ماه مارس برف بر روي زمين ديده مي شود. هر چه قدر كه ارتفاع منطقه بيشتر باشد و يا به شمال كانادا نزديكتر باشد زمستان هاي سختتري نيز در آنجا وجود دارد. 

استان‌ها و نواحی کانادا

کشور کانادا دارای ۱۰ استان و   ۳ قلمرو و کلا به ۵ منطقه اصلی به نامهای Atlantic، Prairies, North, Central  و West Coast تشکيل شده است. فرهنگ و جمعيت هر يک از اين بخشهای کانادا متفاوت بوده و چهره ای زیبا از چند فرهنگی کانادا ترسیم کرده است.

– Atlantic یا منطقه آتلانتيک: ازمجوعه استانهای Nova Scotia, New Brunswick, Prince Edward Island و Lanrador & NewFounland  تشکيل شده و ماهيگيري،‌ کشاورزی، جنگلداری، استخراج معدن و توريست از مهمترين فعاليت های منطقه آتلانتیک به شمار ميرود.

– Central Canada یا کانادای مرکزی: از مجموعه استانهای Ontario و Quebec تشکيل گشته است. اين منطقه پرجمعيت ترين ناحيه در کشور کانادا است. انتاريو و کبک مجموعا بيشترین سهم از تولید محصولات کانادا را دارا هستند.

– Prairies یا منطقه فلات: از مجموعه استانهای Manitoba، Saskatchewan و Alberta تشکيل شده است. بیشتر زمینهای این ناحیه صاف و بارور میباشند و برای کشاورزی ایده آل هستند. همچنین این مناطق  غنی از منابع انرژی میباشند. این منطقه از کوههای راکی آغاز شده و در غرب آلبرتا به پایان میرسد. سلسله جبال راکی شامل بلندترین قلل آمریکای شمالی میباشند.

– West Coast یا سواحل غربی: شامل استان British Columbia است که به دلیل دامنه ها و جنگل های بسار زببایش مشهور میباشد. منابع طبیعی این استان از قبیل چوب و ماهیگیری برای اقتصاد کشور بسیار مهم میباشد. ميوه کاری و توريسم از ديگر فعاليتهای مهم اين استان ميباشد.

– North یا منطقه شمال: این منطقه از مجموعه سه سرزمین کانادا تشکیل شده و شامل Yukon ، Northwest Territories و Nunavut است. این منطقه یک سوم از زمینهای کانادا را تشکیل میدهد. از منابع مهم این منطقه میتوان به نفت، گاز طبیعی، طلا، روی و سرب اشاره کرد.

استانهای کانادا استقلال بيشتري نسبت به نواحي دارند و مسئوليت­ برنامه­ هاي اجتماعي از قبيل برنامه ­هاي بهداشتي، آموزشي و رفاهي را بر عهده دارند. در كل كانادا شرايط اقتصادي مطلوبش را مديون همين استانهاست به طوريكه درآمد اين ۱۰ استان با هم از درآمد دولت مركزي (فدرال) بيشتر است. اگرچه استان ها هر يك براي خود سياست­گذاري مي­كنند اما همگي تحت نظارت دولت فدرال هستند. به طور مثال با نظارت دولت طرح يكسان­سازي حقوق و درآمدها در تمامي استانها به اجرا درآمده به طوريكه ميزان ماليات در هر استان با ميزان درآمد در همان استان همخواني دارد و عدالت بين استانهاي ثروتمندتر و استانهاي كم ­درآمدتر برقرار شود.

ده استان كانادا عبارتند از:

  1. آلبرتا
  2. بریتش کلمبیا
  3. مانیتوبا
  4. نیوبرانزویک
  5. نیوفالند و لابرادور
  6. نوا اسکوشیا
  7. انتاریو
  8. جزیره پرینس ادوارد
  9. کبک
  10. ساسکچووان

و سه ناحیه کانادا عبارتند از:

  1. ناحیه شمال غربی
  2. نوناووت
  3. یوکان

زبان‌های کانادا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادمونترال، از دو اجتماع عمدهٔ فرانسوی زبان‌ها و اجتماع مهم انگلیسی زبان‌ها تشکیل شده‌است.

کانادا دارای دو زبان اصلی رسمی است، زبان انگلیسی ۵۹٫۷ ٪ و زبان فرانسه ۲۳٫۲ ٪ جمعیت کانادا راتشکیل می‌دهد.

در ژوئیه سال ۱۹۶۹، برطبق لایحهٔ «زبان رسمی کانادا» از افراد فرانسوی زبان هم به اندازهٔ انگلیسی زبانها در دولت فدرال استفاده شد. این مسئله روندی را آغاز کرد که طی آن رسماً کانادا خود را به عنوان یک ملت دوزبانه شناخت و آنرا باور کرد. انگلیسی زبانها و فرانسوی زبانها، جایگاه برابری در پارلمان، دادگاههای فدرال و در تمامی نهادهای فدرال دارند.

در صورتی که تقاضاها به مقدا ر کافی باشد، مردم این حق را دارند که ارائه خدمات دولت فدرال را به انگلیسی ویا فرانسوی دریافت کنند. از آنجایی که چند فرهنگه بودن جزء سیاستهای رسمی دولت است، برای اینکه بتوان شهروند این کشور شد باید بتوان هم به زبان فرانسه وهم انگلیسی صحبت کرد زیرا ۹۸ ٪ کانادایی‌ها حداقل به یکی از این دوزبان صحبت می‌کنند، ۶۷٫۵ ٪ تنها به زبان انگلیسی و ۱۳٫۳ ٪ به زبان فرانسه و ۱۷٫۸ ٪ به هر دوزبان سخن می‌گویند.

در کبک، بیشتر فرانسوی صحبت می‌شود، اما درجاهای دیگر نیز جمعیت فرانسوی زبان وجود دارد، خصوصاً در بخش‌های شمالی نیوبرنزویک، بخش‌های شمالی؛ شرقی و جنوب غربی انتاریو و بخش‌های جنوبی مانیتوبا. ازمیان کسانی که زبان فرانسه زبان اصلی آنهاست، ۸۵ ٪ در کبک زندگی می‌کنند و سپس انتاریو بیشترین جمعیت را دارد. زبان فرانسه زبان رسمی کبک است و نیوبرنزویک تنها استانی است که به دو زبان رسمی در آنجا سخن می‌گویند. در حالیکه ساکنان مانیتوبا، انتاریو و کبک به هر دو زبان صحبت می‌کنند و رسماً مکاتبات را به هر دو زبان انجام می‌دهند تنها در قانون اساسی نیوبرنزویک استفاده از دو زبان در مسائل حقوقی پیش بینی شده‌است.

درهیچ استانی مثل کبک و نیوبرنزویک، زبان یا زبانهای رسمی قراردادی این چنین وجود ندارد. اما زبان فرانسه به عنوان زبان قانون و زبان فرامین در دادگاهها و دیگر مراکز خدماتی حتی درمیان استان‌ها و بخش‌هایی که به زبان انگلیسی یا اینکتیتوت سخن می‌گویند استفاده می‌شود. در انتاریو، زبان فرانسه تا حدی جایگاه قانونی دارد، اما به طور کامل در مراکز رسمی استفاده نمی‌شود. برخی از زبانهای بومی هنوز هم در بخش‌های شمالی، جایگاه خود را به عنوان زبان رسمی حفظ کرده‌اند.

اینکتیتوت زبان اکثریت مردم در ناناوت است ویکی از سه زبان رسمی در این بخش است. زبانها ی غیر رسمی نیز اهمیت زیادی در کانادا دارد و۵۲۰۲۲۴۵ نفر به این زبانها صحبت می‌کنند. برخی از زبانهای غیر رسمی مهم عبارت‌اند از : زبان چینی که زبان اول ۸۵۳۷۴۵ نفر است، زبان ایتالیایی (۴۶۹۴۸۵ نفر ) وزبان آلمانی (۴۳۸۰۸۰ نفر ) وپنجابی (۲۷۱۲۲۰ نفر).

مهاجرت به کانادا

مهاجرت ایرانیان: کشور کانادا هرساله هزاران مهاجر جديد میپذیرد. شرايط خوب تحصيلي، کاري، و رفاهي در کانادا در مقايسه با ساير کشورهاي جهان اين کشور را به مقصدي مطلوب براي مهاجرين بدل کرده است. سابقه مهاجرت ايرانيان به کانادا به سال‌هاي اول قرن بيستم و عمدتاً بعد از جنگ جهاني دوم مي‌رسد، زماني که تنها 12 نفر ايراني در اين کشور زندگي مي‌کردند و اين رقم به‌تدريج افزايش يافت.

اما نخستين موج واقعي مهاجرين ايراني در سال ١٩٧٠ به کانادا رسيد، و از آن به بعد يعني تا سال ١٩٧۸رقم مهاجرين از ١٠٠ نفر در سال به ٦۰۰ نفر در سال رسيد. بعد از سال ١٩٧۸ تعداد مهاجرت‌ها به چند هزار نفر در سال رسيد و اين روند همچنان ادامه دارد. به لحاظ آماري، بعد از آلماني‌ها، ايراني‌ها دومين گروه بزرگ مهاجران تحصيل‌کرده در کانادا را تشکيل مي‌دهند.

ميانگين سني اکثر مهاجران تا ۳٩ سال است و تنها درصد بسيار کمي يعني حدود هفت درصد از آنان بالاي شصت سال دارند. ايراني‌ها در کانادا بسیاری مراکز فرهنگی شامل مدرسه‌هاي فارسي‌، اتحاديه مهندسين و معماران ايراني مقيم کانادا، مرکز فرهنگي ايرانيان و بسياري مراکز ديگر را تشکيل داده‌اند. براي ايرانيانِ متقاضيان مهاجرت که به زبان فرانسه تسلط دارند، بخش “کبک” شرايط ويژه‌اي در نظر گرفته است البته دانستن زبان ديگري مثل فرانسه علاوه بر انگلیسی و به عبارتي دوزبانه بودن نيز سبب گرفتن امتيازات بالاتر هم برای مهاجرت و هم برای استخدام در کانادا مي‌شود. 

كشور كانادا همیشه مهاجر پذیر بوده است و دلایل مهاجر پذیری آن را میتوان به وسعت کشو و جمعیت پایین آن نسبت داد. کانادا به جمعيت بيشتري احتياج دارد تا پول بيشتري وارد کانادا شود و مالیات بیشتری در کانادا پرداخت شود که به سهم خود درآمد سرانه كشور را بالاتر خواهد برد و باعث پرداخت مالیات کمتر توسط مردم خواهد شد.

کانادا تنها کشوری در جهان اول است که همه ساله به طور متوسط دویست و پنجاه هزار نفر مهاجر می پذیرد. این خطه برای بسیاری از مهاجران تبدیل به سرزمین فرصت ها گشته است، خواه برای کسانی که جویای علم هستند، خواه کسانی که در صدد فرصت های سرمایه گذاری در سطوح برون مرزی برای دوران بازنشستگی می باشد و خواه کسانی که صرفاً به دنبال کیفیت بهتر و بالاتر زندگی و تجربه کردن محیطی دیگرگونه اند .شاید که هدف زندگیشان در جای دیگری به انتظارشان نشسته است .

کانادا دومين کشور پهناور جهان با جمعيتي حدود 30 ميليون نفر ,  سي و پنجمين کشور پر جمعيت جهان است . اين کشور از سوي سازمان ملل متحد براي چندمين سال متوالي رتبه اول را بعنوان بهترين کشور دنيا براي زندگي کسب کرده است.

علاوه بر زيبايي و محيط زيست سالم  , کانادا به جهت داشتن فرهنگهاي مختلف قومي و نژادي و برخورد يکسان همه آنها از حقوق و آزادي ها به خود مي بالد . چرا که تنها يک دموکراسي با ثبات  , توانايي ارائه چنين حقوقي را داراست .علاوه بر استاندارد بالاي سطح زندگي در کانادا , برخورداري از امنيت حتي در مراکز بزرگ شهري , خدمات پزشکي عمومي و رايگان  , سيستم بانکي بسيار منظم  , آموزش و پرورش و تحصيلات دانشگاهي مدرن و همچنين فرصت طلايي جهت ايجاد بيزينس هاي موفق باعث شده که اين کشور همواره خواستگاه مهاجرين بوده و باشد.

کانادا یکی از زیباترین کشورهای دنیاست. مناظر طبیعی و گردشگاه های حفاظت شده این کشور در دنیا بی نظیرند. کانادا با داشتن بزرگترین مجموعه دریاچه ها و رودخانه های پر خروش آب شیرین دنیا و هزاران کیلومتر مربع جنگل های دست نخورده همیشه سبز کاج و …بلوط، به عنوان میراث زیست محیطی دنیا شناخته شده است.

چين، كره، ويتنام، فيليپين، هند، كشورهاي خاورميانه مانند ايران، عراق، افغانستان، پاكستان و مصر بیشترین صادرکننده مهاجر به کانادا هستند و همچنین بعد از فروپاشي اروپاي شرقي هم تعداد زیادی به کانادا مهاجرت كردند. بیشترین مهاجرین معمولا در شهرهای تورنتو، وونکهوور و مونترال ساکن میشوند ولی اخیرا استانهای آلبرتا، مانيتوبا نیز برای مهاجرین به یک مقصد دلنشین تبدیل شده اند.


مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی