تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

بررسی شهر ونکوور کانادا


معرفی شهر ونکوور کانادا

در این مطلب قصد داریم شما را با شهر ونکوور کانادا که یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهرهای این کشور است آشنا کنیم. در میان شهرهای کانادا، ونکوور یکی از شهرهای نام‌آشنا برای ایرانیان است، اما آشنایی نسبی با این شهر برای اقامت موقت یا دائمی کافی نیست و همه با ویژگی‌ها و امکانات این شهر به خوبی آشنا نیستند.

محتویات این مطلب:

  • ونکوور کجاست؟
  • نام ونکوور از کجا آمده است؟
  • تاریخچه ونکوور کانادا
  • ونکوور، از مناسب‌ترین شهرها برای زندگی
  • ونکوور، شهر باران
  • دانشگاه‌های ونکوور
  • اقتصاد ونکوور کانادا
  • وسایل نقلیه در ونکوور
  • جهان‌-شهر
  • ونکوور، میزبان رویدادها
  • زیبایی ونکوور کانادا
  • دیدنی‌های ونکوور


ونکوور کجاست؟

ونکوور یکی از شهرهای اصلی در غرب کانادا می‌باشد که در استان بریتیش کلمبیا واقع شده است. این شهر در شبه جزیره بورارد و بین ورودی بورارد از شمال و رودخانه فریزر در جنوب قرار گرفته است.

 ونکوور پرجمعیت‌ترین شهر استان است و سومین منطقه متروپولیتن بزرگ در کانادا است. همچنین این شهر بیشترین تراکم جمعیت را در میان شهرهای کانادا دارد و در هر کیلومتر مربع آن حدود 5400 نفر زندگی می‌کنند. تنوع قوم و زبان هم در شهر ونکوور بسیار زیاد است. 52% ساکنان این شهر، بومی انگلیسی‌زبان نیستند، 48.9% نه انگلیسی‌زبان هستند و نه فرانسوی زبان و 50.6% عضو گروه‌های اقلیت هستند.


نام ونکوور از کجا آمده است؟

شهر ونکوور نامش را از جورج ونکوور، سیاحی که سال 1792 به این منطقه آمد و روی منطقه‌های مختلف اسم‌های انگلیسی گذاشت، آمده است. البته تا سال 1886 نام این شهر گزتاون بود، و پس از قرارداد راه‌آهن کانادا نام شهر، به نام فعلی تغییر کرد.


تاریخچه ونکوور کانادا

تحقیقات باستان‌شناسی نشان می‌دهد 8000 تا 10000 سال پیش افرادی در این منطقه زندگی می‌کردند.  ونکوور جزو شهرهای جوان استان بریتیش کلمبیا محسوب می‌شود و تا سال 1862 اروپایی‌های زیادی در این منطقه زندگی نمی‌کردند. در قرن نوزدهم جمعیت این شهر از 1000 نفر به 100000 هزار نفر رسید و صنایع کم‌کم رشد کردند. قرن بیستم برای ونکوور سال‌های رشد صنعت و جمعیت و البته جنبش‌های مختلف بود. با رشد صنعت جنبش‌های کارگری در این منطقه شکل گرفتند و گارگران برای بهتر شدن شرایط اعتراض کردند. جنبش‌های فمنیستی در کانادا هم از همین قرن آغاز شد.


ونکوور، از مناسب ‌ترین شهرها برای زندگی

سال‌ها است که نام ونکوور در میان پنج شهر برتر برای زندگی به چشم می‌خورد و ده سال پیاپی اولین شهر برتر دنیا از نظر کیفیت زندگی، به انتخاب بخش اطلاعات و تحقیق اکونومیست بوده است. در سال 2011 بنا شد که ونکوور تا سال 2020 به سبزترین شهر دنیا تبدیل شود. همچنین این شهر در سال 2007 یکی از تمیزترین شهرهای دنیا به انتخاب فوربز شناخته شد.

پایدار بودن منابع انرژی یکی از مهم‌ترین مباحث دنیا در سال‌های اخیر است. با توجه به گرمای کره‌ی زمین و تجدیدناپذیر بودن بخش بزرگی از منابع انرژی، ونکوور گام‌هایی برای تبدیل شدن به شهری پایدار برداشته است. انرژی الکتریکی ونکوور از منابع تجدیدپذیر مانند انرژی هیدرولیک تامین می‌شود.


ونکوور، شهر باران

برای بسیاری نام کانادا با برف و سرما گره خورده و تصور عمومی بر این است که همه جای کانادا زمستان‌ها یخ‌بندان و تابستان‌ها هم نسبتا خنک است. اما شهر ونکوور با این تصور تفاوت زیادی دارد. این شهر به بارانش مشهور است و تقریبا 165 روز از سال باران می‌بارد که گاهی چندین روز پشت سر هم هوا ابری و بارانی می‌شود. همچنین این شهر یکی از گرم‌ترین شهرهای کانادا در زمستان است و در تابستان‌ها دما تا 22 درجه می‌رسد. هوای مطبوع و دلپذیر ونکوور باعث شده یکی از محبوب‌ترین شهرها برای اقامت و سفر باشد.


دانشگاه‌های ونکوور

وضعیت تحصیلی یکی از مهم‌ترین عوامل اقامت در یک شهر یا مهاجرت است. داشتن مدرسه و دانشگاه‌های خوب در یک شهر باعث می‌شود دانشجویان از شهرهای دیگر جذب شوند و فعالیت‌های علمی و پژوهشی رونق بگیرد.

ونکوور هم یکی از شهرهای برتر از نظر علمی است؛ پنج دانشگاه عمومی در ونکوور وجود دارند، که بزرگ‌ترین آن‌ها دانشگاه بریتیش کلمبیا است و بعد از آن دانشگاه سایمن فریزر بزرگ‌ترین دانشگاه به شمار می‌رود. این دو دانشگاه روی هم 90000 دانشجو در سال 2008 داشتند. نام دانشگاه بریتیش کلمبیا غالبا در بین 40 دانشگاه برتر دنیا دیده می‌شود و دانشگاه سایمن فریزر در میان 200 دانشگاه برتر دنیا جای گرفته است.

بخش بزرگی از دانشجویان این دانشگاه‌ها را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند در تحقیقی که سال تحصیلی 2008-2009 انجام شد، مشخص شد 53% از دانشجویان به زبانی غیر از انگلیسی در خانه صحبت می‌کنند.


اقتصاد ونکوور کانادا

علاوه بر قطب علم و پژوهش، ونکوور یکی از بزرگ‌ترین مراکز صنعتی در کانادا است. پورت مترو در کانادا بزرگ‌ترین بندر کانادا است که سالانه با بیش از 160 کشور مختلف روابط اقتصادی دارد و بیش از 172 میلیارد دلار درآمد کسب می‌کند. این شهر مقر مرکزی صنعت جنگل و معدن کانادا هم هست و همچنین در سال‌های اخیر توسعه نرم‌افزار، بیوتکنولوژی، توسعه‌ی بازی‌های کامپیوتری، استودیوهای انیمیشن و تهیه کنندگی تلویزیون و صنعت فیلم هم به صنایع کانادا اضافه شده‌اند.

ونکوور برای صنعت میلیارددلاری فیلم و سریالش به هالیوود شمال مشهور شده است و بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های مشهور اطراف مترو ونکوور فیلم‌برداری شده‌اند. این شهر سالانه 65 فیلم و 55 سریال را میزبانی می‌کند و سومین مرکز تولید فیلم و سریال در شمال آمریکا است که باعث ایجاد 20000 شغل شده است.

از مشهورترین فیلم‌های ساخته شده در ونکوور می‌توان به مجموعه‌‌ها‌ی «گرگ‌ومیش»، «شبی در موزه» و «ماموریت غیرممکن» اشاره کرد. مشهورترین سریال‌های ساخته شده در این شهر هم شامل چندین مجموعه قهرمانی مثل «کمان» و «فلش» است.

صنعت گردشگری یکی دیگر از منابع تامین درآمد برای شهر ونکوور است و سالیانه 4.8 میلیارد دلار درآمد نصیب افراد شاغل در این حوزه می‌کند. 70000 شغل به واسطه‌ی گردشگری هم ایجاد شده‌اند.

آب‌وهوای مناسب، موقعیت‌های خوب شغلی و تنوع مشاغل باعث شده عده‌ی زیادی از بومیان کانادایی یا شهروندان کشورهای دیگر به زندگی در این شهر جذب شوند. این مسئله باعث کمبود مسکن در ونکوور و گرانی بیش از حد املاک در این شهر شده است.

اگرچه ونکوور یکی از بهترین شهرها برای اقامت است و چندین بار به عنوان شهر برگزیده برای زندگی انتخاب شده اما در سال 2019 چهارمین شهر گران دنیا از نظر املاک شناخته شد و در کل یکی از گران‌ترین شهرهای کانادا برای زندگی است. دولت هم با اقدامات مختلف سعی دارد هزینه‌ی مسکن را در این شهر کاهش دهد.


وسایل نقلیه در ونکوور

یکی دیگر از موارد مهم در انتخاب شهر مقصد برای مهاجرت یا تفریح، وضعیت وسایل حمل‌ونقل عمومی است. ونکوور از ابتدای صنعتی و پرجمعیت شدن وسایل نقلیه مختلفی را تجربه کرده است. تراموا و اتوبوس‌های گازوئیلی از اشکال اولیه حمل‌ونقل در این شهر بوده است. در حال حاضر هم وسایل نقلیه عمومی در ونکوور شامل قطارهای درون‌شهری، اتوبوس و اتوبوس دریایی است و تقریبا می‌توان به همه‌جای این شهر با وسایل حمل‌ونقل عمومی سفر کرد.

استفاده از ماشین‌های شخصی هم در این شهر بسیار رایج است و همین باعث ترافیک‌های طولانی در خیابان‌های آن می‌شود. اگرچه ترافیک در سال‌های اخیر در ونکوور سنگین‌تر شده است اما تعداد ماشین‌ها چندان زیاد نشده است. در سال 2012 بدترین ترافیک را در کانادا داشت و البته دولت مدام در جستجوی راه‌هایی برای بهبود وضعیت تردد و حمل‌ونقل است. استفاده از دوچرخه هم در کانادا بسیار رایج است و بافت شهری هم برای رفت‌وآمد دوچرخه‌سواران مناسب‌سازی شده است.


جهان‌-شهر

ونکوور به شهر محله‌ها معروف است. هر محله در این شهر ترکیب شخصیتی و قومی خاص خودش را دارد. در گذشته انگلیسی‌ها، اسکاتلندی‌ها و ایرلندی‌ها بزرگ‌ترین گروه‌ها را در کانادا تشکیل می‌دادند و عناصر جامعه و فرهنگ بریتانیایی در کانادا مشهود بود. امروزه بزرگ‌ترین گروه جمعیتی ونکوور را چینی‌ها تشکیل می‌دهند و البته جمعیت‌ هندی‌ها، ایتالیایی‌ها، یونانی‌ها و ژاپنی‌ها هم قابل توجه است. مهاجرت به ونکوور از دهه 80 میلادی شروع شد و موجب تنوع قومی و زبانی در کانادا شد.

بیشترین درصد مهاجران را چینی‌ها تشکیل می‌دهند و تقریبا 30% ساکنان شهر ونکوور نژاد چینی دارند. ونکوور مقصدی برای اهالی جنوب آسیا مثل فیلیپینی‌ها، اندونزیایی‌ها، ویتنامی‌ها و کره‌ای‌ها هم هست. تنوع نژادی در این شهر باعث شده فرهنگ آن بسیار متنوع باشد و ملیت‌های مختلف در کنار هم زندگی می‌کنند.


ونکوور، میزبان رویدادها

ونکوور میزبان کنفرانس‌ها و رویدادهای بین‌المللی زیادی بوده است. در میان این رویدادها می‌توان به میزبانی بازی‌های متعددی از جام‌جهانی زنان در سال 2015 و المپیک زمستانی و پارالمپیک 2010 اشاره کرد. همچنین از سال 2014 این شهر میزبانی کنفرانس‌های “تد” را هم برعهده داشته است.


زیبایی ونکوور کانادا

ونکوور با اقیانوس در یک طرف و کوه‌ها در طرف دیگرش، یکی از زیباترین شهرهای دنیا به شمار می‌رود و طبیعت بسیار زیبایی دارد. این شهر یکی از بهترین شهرها برای کسانی است که فعالیت‌های تفریحی بیرون از خانه را دوست دارند. وجود کوه و اقیانوس در دو طرف ونکوور باعث شده این شهر امکانات مختلفی برای تفریح و استفاده از طبیعت را داشته باشد. اسکی و ورزش‌های برفی در زمستان تا کایاک‌رانی و ورزش‌های آبی در تابستان محبوب‌ترین تفریحات اهالی این شهر و گردشگران هستند.



دیدنی‌های ونکوور


پارک استنلی

پارک استنلی یکی از مشهورترین جاهای دیدنی در ونکوور است. پارک استنلی در جنوب شبه‌جزیره قرار دارد و مساحت آن بیش از 400 هکتار است. پارک استنلی جای دیدنی محبوبی هم برای گردشگران و هم برای بومی‌ها است و جاذبه‌های زیادی مثل سی‌وال که پیاده‌راهی برای دوچرخه‌سواری، دویدن یا پیاده‌روی است، ساحل و آکواریوم دارد.

ساعت بخار ونکوور

گفتیم ونکوور در گذشته به نام گزتاون شناخته می‌شد و از گسی جک قدیمی‌ترین محله ونکوور الهام گرفته شده بود. حالا از آن محله قدیمی پیاده‌راهی آجری، لامپ‌های خیابانی به سبک ویکتوریایی و ساعت بخاری به جا مانده است.

معبد جیمی هندریکس

جیمی هندریکس خواننده‌ی مشهور در سیاتل به دنیا آمده بود اما به مادربزرگش در ونکوور زیاد سر می‌زد و به او در چرخاندن رستورانش کمک می‌کرد. این مکان حالا به جایی محبوب برای دوست‌داران هندریکس تبدیل شده است.

دنیای علم

ساختمان‌های کروی‌شکل دنیای علم فضای پژوهش بسیار خوبی برای بچه‌ها است. آب، هوا، حرکت و ابداع تم‌های این دنیا هستند و مکان مناسبی برای یادگیری کودکان است.

موزه مردم‌شناسی

موزه مردم‌شناسی بریتیش کلمبیا فرهنگ نقاط مختلف دنیا را بررسی می‌کند و به طور خاص روی نسل‌های اولیه بریتیش کلمبیا تاکید می‌کند. این موزه هنر اولیه و وسایلی که نشان‌دهنده‌ی فرهنگ مردم آسیا، آمریکا، آفریقا و اروپا را ارائه می‌دهد.

مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی