تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

بررسی شهر تورنتو کانادا


آشنایی با شهر تورنتو کانادا

شهر تورنتو کانادا (Toronto) در جنوب شرقی کشور کانادا و جنوب استان آنتاریو در نزدیکی مرز ایالات متحده آمریکا قرار گرفته و از شرق و غرب و جنوب به 3 دریاچه می‌رسد اما، از آنجایی که از 3 جهت به خشکی متصل است شبه جزیره محسوب نمی‌شود.

تورنتو بزرگ‌ترین، پرجمعیت‌ترین، معروف‌ترین شهر کانادا و مرکز استان آنتاریو می‌باشد اما، پایتخت این کشور نیست. جمعیت این شهر در سال 2017 میلادی برابر با 2930000 نفر بوده و با این جمعیت در رتبه چهارم پر جمعیت‌ترین شهرهای آمریکای شمالی پس از لوس آنجلس و بالاتر از شیکاگو قرار دارد.

تاریخچه شهر تورنتو

پیش از سال 1800 میلادی و ورود اروپاییان به ناحیه تورنتو، قبایل سرخ پوست که در حقیقت بومیان آمریکا بودند، در آنجا زندگی می‌کردند. پس از ورود اروپاییان به این منطقه کم کم جمعیت مهاجران از بومیان پیشی گرفت و عده زیادی از بومیان از این منطقه کوچ کردند.

در ادامه مهاجران از کشورهای مختلف مانند ایتالیا، آلمان، فرانسه، چین و … به این منطقه وارد شدند و شهر تورنتویی که امروز می‌شناسیم را شکل دادند که شهری چند فرهنگی و متشکل از اقوام و نژادهای مختلف از سراسر دنیاست.

اقتصاد تورنتو

تورنتو را می‌توان پایتخت اقتصادی کشور کانادا دانست. این شهر همان نقشی را برای کانادا دارد که نیویورک برای ایالات متحده آمریکا دارد و نکته جالب نزدیکی جغرافیایی این دو شهر به یکدیگر است. تورنتو یکی از مراکز اقتصادی دنیاست و بازار بورس آن در جایگاه هفتم با ارزشترین بازارهای مالی دنیا قرار دارد.

دفتر اصلی بسیاری از شرکت‌های بزرگ بین المللی و 5 بانک بزرگ کانادا، در این شهر واقع شده‌اند و با این اوصاف مشخص است که بیش از هر جای کانادا، در این شهر فرصت شغلی وجود دارد. البته در کنار فرصت‌های شغلی زیاد باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که در تورنتو هزینه‌های زندگی نیز بیشتر از شهرهای دیگر کاناداست.

سبک معماری تورنتو

شهر تورنتو از نظر سبک معماری و شکل و شمایل ساختمان‌ها، یک شهر با معماری مدرن محسوب می‌شود. البته مناطقی از این شهر دارای بافت قدیمی و دارای ساختمان‌هایی با سبک معماری کلاسیک می‌باشند. تورنتو از نظر سبک معماری و شهرسازی شباهت زیادی به شهرهایی مثل نیویورک و شیکاگو در آمریکا دارد.

دانشگاه تورنتو (University Of Toronto)

این دانشگاه که از سال 1850 بصورت حرفه‌ای شروع به فعالیت در زمینه آموزش عالی نموده مهمترین دانشگاه این شهر و کشور کاناداست و در وصف آن همین بس که کشف سلول‌های بنیادی، انسولین و ساخت اولین میکروسکوپ الکترونی و ده‌ها کشف علمی مهم دیگر نتیجه کار محققان این دانشگاه بوده است. دانشگاه تورنتو همواره در فهرست بهترین دانشگاه‌های جهان بوده و شهرتی جهانی دارد.

آدرس وب‌سایت دانشگاه تورنتو: utoronto.ca

دانشگاه یورک (York University)

دانشگاه یورک تورنتو جز سه دانشگاه برتر کشور کاناداست و از افتخارات آن می‌توان به همکاری با سازمان فضایی آمریکا (NASA) در برنامه اکتشافات مریخ و طراحی و ساخت برخی ادوات مورد استفاده در این تحقیقات اشاره کرد که خود کاملا گویای سطح علمی این دانشگاه است.

آدرس وب‌سایت دانشگاه یورک: yorku.ca

کالج جورج برون (George Brown College)

کالج جورج براون از معروفترین کالج‌های شهر تورنتو و استان آنتاریو است که از سال 1976 میلادی تا کنون مشغول به فعالیت می‌باشد. این کالج که در مرکز شهر قرار گرفته و از جمله مراکز مهم در رشته‌های طراحی بازی‌های رایانه‌ای، مهندسی تکنولوژی و هنرهای نمایشی است.

آدرس وب‌سایت دانشگاه جرج براون: georgebrown.ca

آب و هوای تورنتو

هوای تورنتو در زمستان سردتر از شهر ونکوور در استان بریتیش کلمبیا و گرم‌تر از شهرمونترال در استان کبک است. دمای هوای تورنتو در ماه‌های ژانویه و فوریه بطور میانگین بین صفر تا هفت درجه سانتی‌گراد متغیر است و از نظر دمای هوا بی شباهت به شهر تهران در زمستان نیست اما، از نظر میزان بارش باران و برف در فصل زمستان هیچ شباهتی به تهران و بسیاری از شهرهای واقع در ایران مرکزی ندارد و میزان بارش در تورنتو بسیار بیشتر است.

در فصل تابستان دمای هوای تورنتو بطور میانگین بین 18 تا 27 درجه سانتی‌گراد است که در مقایسه با شهر ونکوور و مونترال اندکی گرم‌تر می‌باشد.

نمادهای شهر تورنتو

شهر تورنتو نیز مانند بسیاری از شهرهای معروف جهان دارای نمادهایی است که از مهمترین آن‌ها می‌توان به برج سی‌اِن (CN Tower) و تالار شهرداری (City Hall) اشاره کرد.

برج سی‌اِن (CN Tower)

برج سی‌اِن که ساخت آن در سال 1976 میلادی به پایان رسیده، با ارتفاع 553 متر از سطح زمین، مهم‌ترین نماد و جاذبه گردشگری تورنتو و سومین برج بلند مخابراتی جهان است و طبق آمارها سالانه در حدود دو میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند. این برج با هزینه‌ای در حدود 260 میلیون دلار ساخته شده است.

تالار شهرداری (City Hall)

تالار شهرداری یا ساختمان شهرداری جدید تورنتو با ظاهری مدرن، دومین نماد مهم این شهر محسوب می‌شود و ظاهر آن کاملا با رویکرد مدرن آن همخوانی دارد. جالب است که بدانید برای طراحی این ساختمان یک رقابت بین المللی برگزار شده و تعداد 500 شرکت کننده از کشورهای گوناگون که همگی از طراحان و معماران برجسته در زمان خود بودند در آن شرکت نموده‌اند و در آخر این طرح از میان همه طرح‌های ارسالی برگزیده شده است.

جشنواره بین المللی فیلم تورنتو

جشنواره بین المللی فیلم تورنتو (Toronto International Film Festival) که به اختصار TIFF نوشته می‌شود، مهم‌ترین فستیوال سالانه این شهر و یکی از معتبرترین رویدادهای سینمایی جهان است که هر ساله در ماه سپتامبر برگزار می‌شود و ده روز به طول می‌انجامد. تاکنون فیلم‌های ایرانی زیادی نیز در این جشنواره به نمایش درآمده‌اند.

این جشنواره در بیش از 30 سینمای این شهر برگزار می‌شود و بیش از 250000 نفر در هر دوره در آن شرکت و از فیلم‌های اکران شده دیدن می‌کنند.

مکان‌های گردشگری تورنتو

مکان‌های توریستی تورنتو که در زیر به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم، سالانه میلیون‌ها گردشگر را به خود جذب می‌کنند و نقش مهمی در اقتصاد این شهر دارند.

  • برج سی‌اِن
  • موزه سلطنتی آنتاریو (Royal Ontario Museum)
  • کاسولوما (Casa Loma)
  • گالری هنر آنتاریو (Art Gallery of Toronto)

ایرانیان تورنتو

بیش از نیمی از جمعیت ایرانیان کانادا در تورنتو، و عمدتا در قسمت‌های شمالی این شهر مانند: ریچموندهیل (Richmond Hill)T مارکام، تورن هیل (Thornhill)، نورث یورک (North York) و ویلودیل و … ساکن هستند.

مراکز مهم ایرانیان تورنتو

از مراکز مهم ایرانیان در این شهر می‌توان به پلازای ایرانیان که شامل چندین مغازه ایرانی در محله لیتل پرشیا (Little Persia) و رستوران‌های ایرانی مانند: رستوران شهرزاد، رستوران ته دیگ، رستوران کدبانو، رستوران انار و رستوران درویش و … اشاره کرد.

مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی