تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

ارشد مجدد یا دکتری ، برای مهاجرت کدام را انتخاب کنیم؟

وی والت مشترک کشورها تحصیلات ارشد مجدد یا دکتری ، برای مهاجرت کدام را انتخاب کنیم؟

مسلما این سوال جواب واحد ندارد و نمیشود یک نسخه برای همه پیچید. ولی میخواهیم جواب این سوال را از ابعاد مختلف بررسی کنیم.

کدام اپلای بهتر است ارشد یا دکتری؟

1. هدف برای تحصیل

▪️ اول میتوانیم از زاویه هدف شما به قضیه نگاه کنیم. بعضی ها برایشان مهمه که حتما تحصیلاتشان را داخل مقطع دکترا ادامه بدهند، و خواندن مقطع تکراری را اتلاف وقت میدانند. این دسته حتی حاضرند درصورت انجام نشدن پروسه اپلای، در ایران بمانند. خب انتخاب برای این دسته ساده و واضحه است. اما عده زیاد دیگری هستن که هدفشان در وهله اول انجام پروسه مهاجرت است و تحصیل را به نوعی به عنوان وسیله رسیدن به این هدف انتخاب کردند. خب به این دسته میگیم که اخذ پذیرش از مقطع ارشد حتما ساده تره و به طور کل مسیر ارشد مجدد از بابت پذیرش مسیر هموارتر است. چون اخذ پذیرش دکترا چندان قاعده مند نیست، ممکن است فردی با بهترین رزومه، به هر علتی از رسیدن به هدفش باز بماند.

2. بازار کار

▪️ دوم از دید بازارکار: اگر مسیر دکترا را انتخاب کردید باید بدانید که پای در دنیای علم گذاشتید و میخواهید خودتان را به عنوان فردی آکادمیک بشناسید. شما برای اکثر پوریشن های کاری اصطلاحا Over Qualified خواهید شد. یعنی شما چیزی فراتر از آن چیزی که برای آن پوزیشن نیاز است هستید. و خود به خود مسیر کاری شما در محیط های آکادمیک محدود میشود. شاید تا آخر عمرتان یک استاد دانشگاه یا یک محقق شوید.

3. امور مالی

▪️ سوم از دید امور مالی: درست است که تحصیل در برخی کشورها ممکن است رایگان باشد ، اما با این وضعیت ارزی تامین هزینه های زندگی هم کار ساده ای نیست. خب قبلا در این مورد صحبت کردیم که گرفتن بورسیه برای مقاطع لیسانس و ارشد کاری بسیار سختی در حالت عادی است. این در حالیه که بیش از 90 درصد دانشجویانی که به هر طریقی موفق به اخذ پذیرش دکترا میشوند بورسیه دریافت میکنند.


خب اگر تصمیم خود را گرفتید و میخواهید ارشد مجدد اقدام کنید باید بدانید که خواندن مقطع تکراری داخل پروسه ویزا تائیر بسیار منفی خواهد گذاشت، بخصوص اگر رشته ای که میخواهید اقدام کنید دقیقا با رشته ای که ایران خواندین یکی باشد. حالا شما میتوانید دو سناریو رو پیش بگیرید:

سناریو اول: برخورد صادقانه و ارائه مدارک ارشد به سفارت:

داخل این سناریو شما از تمام مشکلات پیش پایتان مطلع هستید ولی با این حال مسیر صداقت رو انتخاب میکنید و تصمیم میگیرید سفارت را در جریان تحصیلاتتان داخل ایران قرار دهید. اگر این کار را کردین بدانید و آگاه باشید که اهمیت نوشتن انگیزه نامه بسیار قوی را به حداکثر رساندین. برای سفارت و اداره مهاجرت سوال میشود که چرا وقتی یکبار ارشد گرفتید، دوباره میخواهید مقطع تکراری را بخوانید. جای توجیه این ابهام در انگیزه نامه است. امیدوارم که دلیل محکمی داشته باشید و بتوانید افیسر را قانع کنید.

سناریو دوم: عدم ارائه مدارک ارشد به سفارت:

شدیدا تاکیید میشود به سفارت هیچ کشوری دروغ نگوید.

داخل این سناریو شما تصمیم میگیرید برای جلوگیری از مشکلات مقطع تکراری به طور کل بیخیال تحصیلات ارشد ایرانتان شوید و حتی آن را انکار کنید. اولین سوالی که پیش میاد اینه که آیا سفارت به هر نحوی میتواند از این قضیه مطلع بشه؟

جواب : بستگی دارد و ممکن است. و در این سناریو درصورتی که تحصیلات لیسانس را ارائه ندهید، گپ تحصیلی شما طولانی تر خواهد شد ( گپ تحصیلی یعنی فاصله زمانی بین فارغ التخصیلی دوره لیسانس شما تا روز مصاحبه). خب مسلما این هم میتواند یک پوئن منفی در بررسی پرونده شما باشد. این بار برای سفارت سوال میشود که چرا یک فرد بعد از گپ تحصیلی طولانی دوباره تصمیم به تحصیل گرفته است؟ در این سناریو انجام دو کار الزامی است.

  1. باید تمام گپ تحصیلی را با ارائه گواهی کار پر کنید.
  2. حتما حتما باید دلیل قانع کننده ای برای ابهام بوجود آمده داخل انگیزه نامه خود داشته باشید.

مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی