تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

انواع روش‌های دریافت ویزا و مهاجرت آمریکا برای متقاضیان ایرانی

وی والت آمریکا ایالات متحده ویزا و مهاجرت ویزا و راه های مهاجرت آمریکا انواع ویزا و راه مهاجرت آمریکا انواع روش‌های دریافت ویزا و مهاجرت آمریکا برای متقاضیان ایرانی

انواع ویزا برای مهاجرت و سفر به آمریکا

در این مطلب به تمامی روش‌های دریافت ویزای آمریکا اشاره کردیم و امیدواریم با توجه به هدف خود از مهاجرت، یکی از این روش‌های مناسب برای شرایط خود را انتخاب کنید.

ایالات متحده آمریکا به دلیل شرایط اقتصادی عالی و رفاه زندگی، از جمله کشورهایی است که متقاضیان بسیاری مایل به اخذ اقامت و مهاجرت به این کشور هستند. ویزای آمریکا با عناوین مختلف و برای اهداف متفاوتی صادر می‌شود، بنابراین به عنوان یک مهاجر باید با این روش‌ها آشنا باشید تا بتوانید با توجه به شرایط خود بهترین روش را انتخاب کنید. لازم به ذکر است که دریافت ویزای ایالات متحده آمریکا پیچیدگی‌های خاصی دارد و بنابراین پیشنهاد می‌کنیم با متخصصین معتبر نیر در ارتباط باشید.


دسته بندی ویزای آمریکا

ایالات متحده آمریکا حدود ۱۸۵ نوع ویزا دارد و برای متقاضیان خارجی صادر می‌کند که به دو دسته اصلی زیر تقسیم می‌شود:


ویزای مهاجرتی آمریکا

ویزای مهاجرتی آمریکا برای متقاضیانی صادر می‌شود که به منظور سرمایه گذاری یا زندگی با خانواده مقیم خود در آمریکا، درخواست دریافت ویزا دارند.

ویزای غیرمهاجرتی آمریکا

ویزای غیرمهاجرتی آمریکا تنها برای متقاضیانی با اهداف گردشگری، توریستی، اشتغال، تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا، ملاقات با خانواده برای مدتی کوتاه و تجارت صادر می‌شود.


انواع ویزای آمریکا

انواع ویزاهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم جزو زیر دسته‌های دو گروه ویزاهای مهاجرتی و غیرمهاجرتی آمریکا هستند.


ویزای تحصیلی آمریکا

مانند تمام کشورهای خارجی برای دریافت ویزای تحصیلی آمریکا باید ابتدا پذیرش تحصیلی دریافت کنید. پس از دریافت پذیرش می‌توانید با در دست داشتن مدارک خود برای دریافت ویزا اقدام کنید. انواع ویزای تحصیلی آمریکا به شرح زیر است:

ویزای تیپ M1:

این ویزا برای متقاضیانی صادر می‌شود که مایل به شرکت در یک دوره آموزشی یا تفریحی کوتاه مدت هستند.

ویزای تیپ F1:

ویزای تیپ F1 یکی از رایج‌ترین ویزاهای تحصیلی آمریکا است. بنابراین اگر می‌خواهید در یکی از مدارس، کالج‌ها یا دانشگاه‌های معتبر تحصیل کنید باید این ویزا را دریافت کنید.

ویزای تیپ F2:

این ویزا برای همراهان دانشجو صادر می‌شود.

برای درخواست ویزای تیپ F1 یا M1 باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • فرم اینترنتی تکمیل شده ویزا به شماره DS-160
  • پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • یک قطعه عکس پاسپورتی جدید
  • رسید پرداخت هزینه ویزای تحصیلی
  • نامه تعیین وقت مصاحبه
  • فرم پذیرش تحصیلی
  • آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات و ترجمه رسمی آن‌ها


مراحل دریافت ویزای تحصیلی آمریکا به صورت زیر است

  • فرم اینترنتی ویزا به شماره DS-160 را تکمیل کنید،
  • هزینه ویزا را پرداخت کنید،
  • به جهت تعیین وقت مصاحبه مدارکی چون شماره پاسپورت و کد ۱۰ رقمی فرم اینترنتی ویزا به شماره DS-160 را ارائه دهید.
  • در روز مصاحبه یک نسخه از نامه پذیرش تحصیلی، فرم تکمیل شده DS-160، پاسپورت فعلی، رسید اصلی پرداخت هزینه و یک قطعه عکس پاسپورتی جدید را ارائه دهید.

لازم به ذکر است که دریافت ویزای تحصیلی آمریکا برای متقاضیان ایرانی پروسه‌ای طولانی و دشوار داشته و در نتیجه بهتر است برای انجام این کار با وکلای مهاجرتی معتبر مشورت کنید.


ویزای کاری آمریکا

با اخذ پذیرش کاری و دریافت ویزای کاری می‌توانید وارد کشور آمریکا شوید اما فراموش نکنید که به صورت ۱۰۰ درصدی این موضوع تضمین نمی‌شود. یکی از مراحل دریافت ویزا، بررسی مدارک و مستندات شما توسط یک افسر کنسولی در کنسولگری ایالات متحده آمریکا یا سفارت این کشور است. بنابراین اگر واجد شرایط دریافت ویزا باشید، این افسر کنسولی است که باید آن را تأیید کند. برای دریافت پیشنهاد کاری، باید یک نامه یا مجوز از وزارت کار آمریکا دریافت کنید که هیچ شهروند آمریکایی توانایی و تخصص تصدی آن در منطقه جغرافیایی مورد نظر شما را نداشته باشد.

طبق قوانین مهاجرتی ایالات متحده آمریکا، به روش‌های مختلفی و از طریق ویزای کاری آمریکا می‌توان گرین کارت این کشور را دریافت کرد:

ویزای EB1 یا اولویت اول:

این نوع ویزای کاری تنهای برای متقاضیانی صادر می‌شود که جزو افراد ماهر و متخصص در زمینه کاری خود هستند یا توانایی خاصی در علوم و تکنولوژی، هنر، ورزش، تجارت، مدیریت، تحقیق، آموزش و پرورش دارند.

ویزای EB2 یا اولویت دوم:

این نوع ویزای کاری تنها برای افرادی صادر می‌شود که کسب و کاری دارند یا توانایی استثنایی و مدارک دانشگاهی پیشرفته دارند.

ویزای EB3 یا اولویت سوم:

این نوع ویزای کاری برای افرادی صادر می‌شود که به عنوان نیروی ماهر و متخصص قصد مهاجرت به ایالات متحده آمریکا را دارند.

ویزای EB4 یا اولویت چهارم:

این نوع ویزای کاری تنها برای متقاضیان با شرایط خاص مانند کارمندان مذهبی، افسران بازنشسته، کودکان و نوجوانانی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند و کارمندان و نیروهای سازمان‌های بین‌المللی چون ناتو صادر می‌شود.

ویزای EB5 یا اولویت پنجم:

این نوع ویزا برای سرمایه گذاران خارجی که حداقل ۵۰۰ هزار دلار تا ۱ میلیون دلار سرمایه اولیه دارند، یا افرادی که با ثبت شرکت حداقل برای ۱۰ نفر شغل ایجاد کرده باشد، صادر خواهد شد.


ویزای سرمایه گذاری آمریکا

سرمایه گذاران خارجی می‌توانند پس از ۵ سال اقامت آمریکا را دریافت کنند اما تنها مشکل این روش، محدود بودن تعداد پذیرش متقاضی است. میزان موفقیت در ویزای سرمایه گذاری بستگی به مواردی چون نوع سرمایه‌ گذاری، مرکز منطقه‌ای سرمایه گذاری و شرایط شخصی سرمایه گذار بستگی دارد. لازم به ذکر است که تمامی روش‌های سرمایه گذاری با سود یا زیان و ریسک همراه هستند و به عنوان سرمایه گذار باید برای حداقل ۱۰ نفر نیز در طول ۲ سال، شغل تمام وقت ایجاد کنید. برای سرمایه گذاری در آمریکا می‌توانید از طریق دو نوع ویزای زیر اقدام کنید:


ویزای مرکز منطقه‌ای یا EB5:

اگر مایل به سرمایه گذاری در یک منطقه خاص هستید با سرمایه‌ای بین ۹۰۰ هزار دلار یا ۱٫۸ میلیون دلار آمریکا داشته باشید. بیشتر ویزاهای EB5 برای متقاضیان خرید املاک و مستغلات در آمریکا صادر می‌شود.

ویزای سرمایه گذاری یا E2:

ویزای سرمایه گذاری E2 به عنوان جایگزین ویزای EB5 شناخته می‌شود. در این روش حداقل سرمایه مورد نیاز کمتر از ویزای EB5 است و تنها برای متقاضیان از کشورهای عضو معاهده آمریکا صادر می‌شود که شامل مونته نگرو، ترکیه و گرانادا است.


ویزای درمانی آمریکا

اگر به منظور درمان به ایالات متحده سفر می‌کنید باید ویزای B2 و اگر برای معاینه پزشکی به این کشور سفر می‌کنید باید ویزای توریستی دریافت کنید. لازم به ذکر است که برای دریافت ویزای درمانی آمریکا باید ثابت کنید که در کشور خود امکانات و تجهیزات درمان شما وجود ندارد و درمان‌تان ضروری است. برای پرداخت هزینه‌های درمان نیز باید مدارکی دال بر تمکن مالی مانند پرینت حساب بانکی ارائه دهید.


ویزای توریستی آمریکا

ویزای توریستی آمریکا به مدت ۶ و با عناوین زیر صادر می‌شود:


ویزای B1:

این ویزا برای سفر و بازدید تجاری صادر می‌شود.

ویزای B2:

این ویزا برای گردشگری صادر می‌شود.


ویزای توریستی چند منظوره آمریکا

این نوع ویزا برای کسانی صادر می‌شود که قصد شرکت در برنامه‌های علمی چندمنظوره را دارند. از جمله ویزاهای توریستی چند منظور آمریکا می‌توان به ویزای J1 و Q اشاره کرد.


ویزای مخصوص مقامات دولتی و دیپلمات‌ها

همانطور که از نامش پیداست برای مقامات دولتی و سیاسی صادر می‌شود و شامل انواع زیر هستند:

  • ویزای A1: این ویزا برای دیپلمات‌ها و مقامات دولتی صادر می‌شود که به منظور انجام وظایف خود به کشور آمریکا سفر کرده‌اند.
  • ویزای G1 تا G5اگر به عنوان نیروی کار یک سازمان بین‌المللی مانند ناتو در آمریکا کار می‌کنید، باید یکی از ویزاهای G1 تا G5 را دریافت کنید.
  • ویزای A2 NATO1-6این نوع ویزا تنها برای نظامیان خارجی که قصد خدمت در نیروی نظامی ایالات متحده آمریکا را دارند، صادر خواهد شد.


ویزای دیدار خانواده

این ویزا در انواع مختلف برای متقاضیان دیدار با خانواده مقیم و شهروند آمریکا صادر می‌شود.


ویزای ترانزیت و رانندگان وسایل نقلیه ترانزیتی

ویزای ترانزیت آمریکا در ۲ نوع C و D صادر می‌شود. ویزای C نوعی ویزای ترانزیت آمریکا است و ویزای D نیز برای کارکنان کشتی یا هواپیماهای بین‌المللی صادر می‌شود.


ویزای آسیب دیدگان قاچاق انسان

این ویزا در دو نوع T و U صادر می‌شود. ویزای T برای قربانیان قاچاق انسان که آسیب شدیدی در این بین دیده‌اند و ویزای U نیز برای قربانیان جنایت صادر می‌شود.


ویزای ازدواج و نامزدی

این ویزا در ۲ نوع K3 و CR1 و به ترتیب برای همسر مهاجر آمریکا که در حال دریافت اقامت دائم است و همسر شهروند خارجی آمریکا صادر می‌شود.



مدارک اولیه لازم برای دریافت ویزای آمریکا

ارائه مدارکی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم برای دریافت انواع ویزای آمریکا ضروری هستند:

  • پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • یک قطعه عکس پاسپورتی جدید
  • فرم اینترنتی تکمیل شده به شماره DS-160
  • پرداخت هزینه دریافت ویزای آمریکا
  • مدرک زبان انگلیسی ترجمه شده
  • پرینت حساب بانکی
  • اطلاعات شخصی مانند شماره تماس و ایمیل

مدارک دیگر نیز طبق نوع ویزای درخواستی شما تعیین می‌شوند.

آمریکا اولین و قدرتمندترین کشور جهان است و با منابع مالی و ملی بسیاری که دارد بستر بسیار مناسبی برای متقاضیان خارجی فراهم کرده است. اما دریافت ویزای آمریکا کار بسیار دشوار و پیچیده‌ای بوده و حتی ممکن است درخواست شما در لحظه آخر توسط افسر کنسولی رد شود.

مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی