تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

مقررات انتقال پول و سرمایه از ایران به آمریکا در چهارچوب OFAC

وی والت آمریکا ایالات متحده بانک و مالیات مقررات انتقال پول و سرمایه از ایران به آمریکا در چهارچوب OFAC

خلاصه قوانین نقل و انتقال پول و سرمایه از ایران به آمریکا


مواردی که مشمول مجوز عمومی (General License) افک می شود:

  • فروش اموال منقول و غیرمنقولی که پیش از مهاجرت به‌ آمریکا خریداری شده است.
  • فروش اموالی که به فرد در ایران به ارث رسیده است.
  • انتقال پول و وجه نقدی که به فرد به ارث رسیده است.
  • انتقال پولی که به عنوان هدیه به فرد در ایران داده شده است.
  • دریافت مال غیرمنقول به عنوان هدیه در ایران.


مواردی که مشمول مجوز عمومی افک نیست و نیاز به مجوز خاص دارد:

(نیاز به مجوز عمومی خاص دارد که مدتهاست صادر نشده)

  • فروش اموالی که پس از مهاجرت فرد به آمریکا خریداری شده است.
  • فروش و انتقال ساختمان هایی که بعد از مهاجرت فرد به آمریکا ساخته شده است.
  • دریافت مال منقول به عنوان هدیه در ایران.
  • فروش بیزینس و کسب و کار در ایران.
  • داشتن حساب بانکی در هر یک از بانک های ایران.
  • بستن حساب بانکی فرد در ایران و انتقال وجوه موجود در حساب.
  • خرید هرگونه مال منقول و غیرمنقول جدید در ایران.

– هیچ گونه محدودیتی از نظر مبلغ وجه نقدی (Cash) که افراد مجازند با خود وارد آمریکا کنند وجود ندارد‌.

– آمریکا(OFAC) استفاده از رمزارزها را به عنوان یکی از شیوه های مجاز برای انتقال اموال ایرانیان مقیم آمریکا از ایران به آمریکا مجاز اعلام کرد.
بر اساس اعلام افک ایرانیان مقیم آمریکا می توانند با رعایت شرایط و مقررات عمومی نقل و انتقالات مالی بین ایران و آمریکا سرمایه های خود در ایران را به صورت رمزارز (Cryptocurrency) به آمریکا منتقل کنند.
⬅ رعایت مقررات مربوط به مجوزهای کلی افک الزامی است و افرادی که از رمزارزها برای انتقال سرمایه خود به آمریکا استفاده می کنند باید بتوانند ثابت کنند که منشا سرمایه آن‌ها یکی از معاملات مجاز بر اساس مجوزهای کلی افک است.
⬅ ممنوعیت هرگونه معامله مستقیم بین سیستم های مالی ایران و آمریکا در مورد نقل و انتقال رمزارزها نیز باید رعایت شود به گونه ای که انتقال سرمایه ها از طریق رمزارز به هیچ عنوان نباید باعث بدهکار یا بستانکار شدن مستقیم حساب های واقع در ایران و آمریکا از یکدیگر شود.


نکته ها:

  1. در صورتیکه مبلغ همراه فرد بیش از ده هزار دلار باشد فرد موظف است مبلغ همراه خود را به ماموران اداره گمرکات و مرزبانی(CBP) آمریکا در فرودگاه اعلام کند‌ اما هیچ سقفی برای مبلغی که به صورت نقد می تواند وارد آمریکا شود وجود ندارد.
  2. اداره گمرکات و مرزبانی آمریکا هیچ گونه عوارض گمرکی از وجه نقدی که افراد همراه خود وارد آمریکا می کنند دریافت نمی کند. افراد شخصا مسئول بررسی تبعات مالیاتی و پرداخت مالیات (چنانچه مبلغ همراه فرد طبق مقررات مشمول مالیات باشد) هستند و اداره گمرکات و مرزبانی دخالتی در این زمینه ندارد.
  3. مجاز بودن ورود پول به صورت وجه نقد به آمریکا ارتباطی به مقررات OFAC و تحریم های ایالات متحده علیه ایران ندارد و چنانچه انتقال وجه از ایران به آمریکا مطابق مقررات افک نیاز به مجوز داشته باشد باید پیش از انتقال وجه به آمریکا چه از طریق بانک و چه به صورت نقد همراه مسافر مجوز لازم اخذ شود.


سؤال: چگونه پول خود را به آمریکا وارد کنم که در تناقض با مقررات OFAC و تحریم‌ها نباشه؟

پاسخ: چندین ساله که تقریبا هيچ «مجوز خاص»ی از طرف خزانه‌داری امریکا (که اوفک بخشی از آن است) صادر نمی‌شود و تقریبا همه‌ی نقل و انتقالهای مالی با کمک «مجوز عمومی» اوفک یا OFAC General License انجام میشه. هر وکیل یا مشاوری که داره پولی بابت مجوز اوفک ازتون می‌گیره، یا داره همین اطلاعات رو بهتون میده و یا کلاهبرداری است که میخواد از سادگی شما سوء استفاده کنه و بابت کاری که خودتون هم میتونید انجام بدهید (پر کردن فرمی ساده به صورت آنلاین) پول درشتی ازتون بگیره.

در مواردی که مجوز عمومی اوفک بهتون اجازه‌ی انتقال پول رو میده (در آخر همین مطلب بهشون اشاره خواهم کرد) لازم نیست کار خاصی انجام بدهید یا به سازمانی در امریکا اطلاع بدهید. فقط پول خود را از طریق یه صرافی منتقل کنید ولی مطمئن شوید که پول از بانکی از خارج از آمریکا به حساب شما واریز میشه. «ممکنه» بعد از دریافت مبلغ فوق، بانک پول شما رو بلوکه کنه (احتمالش کمه) و از شما بخواد که توضیح بدهید که منبع پول چیه. اگر پول شما مشمول مجوزهای عمومی اوفک است (در انتهای همین مطلب توضیح داده شده) مشکلی نخواهید داشت و پول شما آزاد میشه. البته همانطور که گفتم احتمال اتفاقش خیلی کم است.

ولی اگر دوست دارید می‌تونید روند زیر رو انجام بدهید (که اصلا لازم نیست‌ همینطور که بالاتر توضیح دادیم)

۱. به این آدرس زیر بروید و بگید که قصد انقال پول دارید.

licensing.ofac.treas.gov

اوفک ظرف یکی دو هفته بهتون پاسخ میده که تحت مجوز عمومی اوفک می‌تونید پول رو منتقل کنید. یک کپی از اون مجوز عمومی رو هم به پاسخ ایمیل شما ضمیمه میکنه و میگه اگر میخواهید تحت شرایطی که در مجوز عمومی بهش اشاره شده پول رو منتقل کنید، مجاز هستید. (این همون ایمیلی است که وکلا و مشاورین براش پول میگیرن ازتون. این نامه برای شخص شما صادر نشده. یه چیز کاملا عمومی است که به همه ارسال میکنند و نیازی هم بهش نیست)

۲. ایمیل فوق رو پرینت گرفته و به همراه یک نامه‌ی کوتاهی که به بانکتون می‌نویسید بفرستید برای بانکتون (ترجیحا زنگ بزنید به کاستومر سرویس و شرایط رو توضیح بدهید. اونها هم معمولا وصلتون میکنند به بخش Compliance یا هر جای دیگری در اون بانک که مسوول این کار است. در برخی از بانکها میتونید به شعبه هم ببرید این نامه و پرینت ایمیل رو). توی اون نامه خیلی کوتاه توضیح بدهید که قصد آوردن مبلغی را دارید.

۳. پول رو از طریق صرافی به امریکا بفرستید. حواستون باشه که به صراف تاکید کنید که پول باید از یک جایی خارج از امریکا به حساب شما واریز بشه (برخی از صرافها از حسابی داخل امریکا این پول رو واریز می‌کنند که ممکنه مصداق پولشویی به حساب بیاد و شما رو دچار دردسر بکنه. البته دردسرش قابل حل است معمولا ولی ممکنه به بازگشت پول به حساب فرستنده منجر بشه)

۴. وقتی پول به حساب شما اومد ممکنه بانک پول رو بلوکه کرده باشه (ممکنه هم نکرده باشه) حتی ممکنه اکانت شما رو کاملا فریز کنه (لذا توصیه میشه که قبل از شروع همه‌ی این کارها یک حساب بانک جدید باز کنید برای این کارها که اگر اکانت شما فریز شد، مشکلی در فعالیتهای روزانه‌ی بانکی شما پیش نیاد. توصیه میشه این اکانت رو در یکی از بانکهای بزرگ که با مقررات اوفک آشنا هستند مثل ولز فارگو، چیس و Bank of America باز کنید. بانکهای کوچک و کردیت یونیونها ممکنه اطلاعات کافی در مورد اوفک نداشته باشند و فریز پول شما مدتها طول بکشه). اگر بانک پول شما رو بلوکه کرده باشه، معمولا یک نامه از بانک براتون میاد که چند تا سوال ساده راجع به مرجع پول پرسیده و بعد از پر کردن اون فرم ظرف یکی دو روز پول شما آزاد میشه. حواستون باشه که حتما در دسترس باشید برای پر کردن فرم بانک و پاسخ به سوالات. در صورت عدم پاسخگویی به سوالات بانک، پول معمولا به حساب فرستنده برگردانده میشه.
امور فوق هیچ هزینه یا کارمزدی ندارد.

مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی