تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

نحوه امتیازبندی زوج ها در اکسپرس اینتری برای مهاجرت به کانادا


امتیاز همسر برای مهاجرت به کانادا از طریق اکسپرس انتری

اگر متاهل هستید و همراه با همسر خود درخواست مهاجرت به کانادا از طریق اکسپرس انتری ارائه می کنید نسبت به متقاضیان مجرد به طرز دیگری امتیاز دریافت می کنید و رتبه بندی می شوید.

گغتنی است سیستم اکسپرس انتری سیستمی برای مهاجرت به کانادا است که در سه دسته ی کارگر ماهر فدرال، مشاغل دارای مهارت و تجربه ی کانادایی از سراسر جهان بر پایه ی امتیازات و معیارها مهاجر جذب می کند. کاندیدها بر اساس امتیازی که در سیستم جامع رتبه بندی دارند دسته بندی می شوند؛ این سیستم به کاندیدها بر اساس تسلط بر زبان انگلیسی یا زبان فرانسوی (دو زبان رسمی کانادا)، سن، تحصیلات و سابقه کار امتیازدهی می کند. برای کاندیدهایی که بالاترین امتیاز را داشته باشند به تناوب برگزاری پذیرش ها ITA (دعوتنامه برای تقاضا جهت اقامت دائم) صادر می شود. برای ورود در صف انتظار اکسپرس انتری داشتن پیشنهاد کار الزامی نیست.

متقاضیانی که از طرف استان انتخاب می شوند ۶۰۰ امتیاز اضافی در سیستم جامع رتبه بندی دریافت می کنند و بدین ترتیب در پذیرش بعدی اکسپرس انتری حتما از آنها برای تقاضا جهت اقامت دائم کانادا دعوت خواهد شد. متقاضیانی که مایل به ارائه پروفایل اکسپرس انتری خود هستند می توانند این کار را انجام دهند. اداره مهاجرت کانادا پروفایل های جدید را می پذیرد و به درخواست های اقامت دائم رسیدگی می کند.

متقاضی مهاجرت به کانادا خواه مجرد باشد خواه متاهل در سیستم جامع رتبه بندی یا CRS امتیاز دریافت می کند. اما نحوه ی رتبه بندی متقاضیان بسته به وضعیت تاهل آنها متفاوت است. زوج متاهل نسبت به متقاضی مجرد امتیاز کمتری دریافت می کنند اما امتیاز همسر می تواند نصیب متقاضی متاهل شود.

فردی متاهل محسوب می شود که ازدواج او با فردی دیگر به صورت رسمی ثبت شده باشد و یا در صورت cohabitation یا common law union با پارتنر خود حداقل به مدت یک سال زندگی کرده باشد.

هر درخواست از طریق اکسپرس انتری یک متقاضی اصلی دارد. متقاضی اصلی پایه ی مهاجرت و درخواست است. اما متقاضی اصلی ممکن است شامل همسر و فرزندان وابسته هم باشد. وقتی یک زوج مشترکا درخواست خود را ارائه می کنند تنها یک نفر می تواند متقاضی اصلی باشد. مادام که هر دو نفر واجد شرایط اکسپرس انتری باشند می توانند متقاضی اصلی را از بین خود انتخاب کنند. این قاعده مهم است چرا که احتمال اینکه هر دو نفر زن و شوهر از امتیاز یکسانی در سیستم جامع رتبه بندی برخوردار باشند بسیار ضعیف است.

امتیاز یکی از زوجین به احتمال قریب به یقین بالاتر از دیگری است و طبیعتا فردی که امتیاز بالاتری دارد کاندید مناسبی برای متقاضی اصلی شدن است.

نکته ی بعدی این است که سیستم امتیازدهی یا رتبه بندی متقاضیان اصلی مجردان با متقاضیان اصلی متاهل متفاوت است. سیستم جامع رتبه بندی برای اینکه شریک زندگی متقاضی اصلی را به حساب آورد تعداد امتیازهایی که به متقاضی اصلی به خاطر عوامل متعدد دریافت می کند را تا ۴۰ امتیاز کاهش می دهد. برای جبران این کاهش امتیاز به متقاضی اصلی اجازه می دهد تا از طریق پروفایل همسرش ۴۰ امتیاز دریافت کند.

یک نمونه فرضی از متقاضیان اکسپرس انتری

مفاهیمی که در بالا ذکر آن رفت انتزاعی هستند و کمی مبهم. بیایید این سناریوی فرضی زیر را با هم بررسی کنیم و ببینیم یک زوج متاهل برای مهاجرت به کانادا چگونه امتیاز دریافت می کنند:

شاهین و ملاحت متاهل هستند. شاهین ۲۹ ساله است و مدرک فوق لیسانس خود را در ایران گرفته است و در تمام مهارت های زبانی نمره CLB 8 دارد و پنج سال هم سابه کار متوالی – یک سال در ایران و چهار سال در کانادا. از طرف دیگر ملاحت همسر وی ۳۰ سال دارد و لیسانس خود را هم در ایران گرفته است و در تمام مهارت های زبانی نمره CLB 7 دارد.علاوه بر این هشت سال سابقه کار هم دارد که شش سال از این هشت سال را در کانادا کسب کرده است.  

با اینکه پروفایل شاهین و ملاحیت تحسین بر انگیز است اما شاهین با داشتن مدرک تحصیلی بالاتر و بالاتر بودن نمره زبان و یک سال کوچکتر بودن پروفایل قوی تری از ملاحت دارد.  خواه شاهین یا ملاحت به عنوان یک فرد تنها درخواست بدهند یا به عنوان یک زوج و یکی از آنها متقاضی اصلی باشد این نتیجه گیری به دست می آید.

شاهین به عنوان متقاضی اصلی ۴۹۴ امتیاز دریافت می کند. سهم سطح زبان بالا، تحصیلات خوب و سابقه کار ملاحت نیز ۲۹ امتیاز از این ۴۹۴ است. شاهین اگر به عنوان یک فرد تنها درخولست می داد ۴۹۷ امتیاز نصیبش می شد. اما اینگونه مامور مهاجرت از وی می خواست دلیل همراهی نکردن همسرش را بیان کند. اگر علت تنها اقدام کردن شاهین کسب امتیاز بیشتر بوده باشد لزوما برای اداره مهاجرت کانادا پذیرفته نخواهد بود.

اگر با درخواست شاهین موافقت شود باید کل فرایند اسپانسرشیپ همسر را در کانادا بماند چرا که دارندگان اقامت دائم کانادا نمی توانند از خارج از کانادا اسپانسر همسرشان شوند.

محاسبه امتیاز مهاجرت به کانادا از طریق اکسپرس انتری

سیستم جامع رتبه بندی اکسپرس انتری چهار مولفه دارد. تنها دو مولفه ی اول بر اساس وضعیت تاهل متغیر هستند. اگر فردی متاهل باشد از فرد مجرد امتیاز کمتری خواهد گرفت. اما می تواند از طریق همسر خود امتیاز دریافت کند. از سوی دیگر فرد مجرد نمی تواند از طریق مولفه های مربوط به همسر و وضعیت تاهل امتیازی دریافت کند. چهار مولفه ی سیستم رتبه بندی اکسپرس انتری عبارت اند از:

  • عوامل اصلی سرمایه انسانی: سن، تحصیلات و زبان. حداکثر امتیاز این قسمت ۴۶۰ برای زوج متاهل است و ۵۰۰ برای متقاضی مجرد است.
  • عوامل مرتبط با تاهل/همسر: این دسته به ارزیابی مهارت های زبانی، تحصیلات و سابقه کار همسر می پردازد. این دسته فقط در مورد متقاضیان متاهل محاسبه می شود. حداکثر امتیاز این دسته هم ۴۰ است.
  • قابلیت اتنقال مهارت: ترکیبی از عوامل است که بسیار ارزشمند هستند. برای نمونه سابقه کار در کانادا و داشتن مدرک تحصیلی دانشگاهی. حداکثر امتیاز این بخش ۱۰۰ است.
  • امتیازهای اضافی: اگر متقاضی از طرف استان انتخاب شود یا تحصیلات دانشگاهی خود را در کانادا گذرانده باشد امتیازهای بیشتری دریافت می کند. حداکثر امتیاز این بخش ۶۰۰ است.

مجموع امتیارهای یک فرد خواه مجرد باشد یا متاهل بیشتر از ۱۲۰۰ نمی شود. مادام که هر یک از زوجین واجد شرایط یکی از برنامه های مهاجرتی باشند یکی از آنها می تواند برای به حداکثر رساندن امتیاز متقاضی اصلی شود.    

مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی