تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

اطلاعات کلی و بررسی کشور روسیه

وی والت آسیا روسیه اطلاعات کلی و بررسی کشور روسیه

بررسی کشور روسیه

کشور روسیه در شمال اوراسیا قرار گرفته است و با اقیانوس آرام شمالی، اقیانوس منجمد شمالی، دریای خزر، دریای سیاه و دریای بالتیک مرز آبی دارد. از نظر جمعیت، روسیه نهمین کشور پرجمعیت دنیا محسوب می‌شود.اقلیت‌های قومی زیادی در کشور روسیه زندگی می‌کنند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها، تاتارها هستند که حدود 4 درصد جمعیت روسیه را به خود اختصاص داده‌اند. جمعیت روسیه 144 میلیون و 463 هزار نفر تخمین زده شده است و تمامی این جمعیت در مساحت 17.075.400 کیلومتر مربع، گسترده شده‌اند. همچنین بیشتر جمعیت این کشور در غرب آن سکونت دارند که به بخش اروپایی آن مربوط می‌شود. از اقلیت‌های قومی دیگر که در روسیه حضور دارند و جمعیت قابل توجهی را به خود اختصاص داده‌اند می‌توان به اقوام چچن، اوکراینی و آذربایجانی اشاره کرد. به نظر می‌رسد بعد از ایالات متحده، قدرتمندترین کشور جهان از لحاظ تسلیحات نظامی روسیه است.در این مقاله تحصیل و هزینه های زندگی در روسیه را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • نام انگلیسی: Russia
  • پایتخت: مسکو
  • نوع حکومت و ساختار سیاسی: جمهوری فدرال
  • زبان‌های رایج: اکراینی، ترکی، خانواده زبان های قفقازی
  • تعداد کشورهای بدون نیاز به ویزا: ۱۱۶
  • منطقه زمانی: GMT+3 . UTC +2TO +12
  • پیش شماره تلفن: ۰۰۷
  • نام عربی: روسيا
  • قاره: آسیا
  • زبان‌های رسمی: روسی
  • واحد پول: هر روبل روسیه معادل 0/075 دلار امریکا است
  • جمعیت: 144463000 ملیون نفر (طبق آمار ثبت شده در سال۲۰۱۷)
  • دامنه اینترنتی: GMT+3 . UTC +2TO +12

کشور روسیه، وسیع‌ترین کشور دنیا است. این کشور از منظر سیاسی و اقتصادی یکی از قطب‌های جهان به شمار می‌آید و به نظر می‌رسد بعد از ایالات متحده، قدرتمندترین کشور جهان از لحاظ تسلیحات نظامی است. جمعیت روسیه 144 میلیون و 463 هزار نفر تخمین زده شده است و تمامی این جمعیت در مساحت 17.075.400 کیلومتر مربع، گسترده شده‌اند.

اقلیت‌های قومی زیادی در کشور روسیه زندگی می‌کنند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها، تاتارها هستند که حدود 4 درصد جمعیت روسیه را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین بیشتر جمعیت این کشور در غرب آن سکونت دارند که به بخش اروپایی آن مربوط می‌شود. از اقلیت‌های قومی دیگر که در روسیه حضور دارند و جمعیت قابل توجهی را به خود اختصاص داده‌اند، می‌توان به اقوام چچن، اوکراینی و آذربایجانی اشاره کرد.

محتویات این مطلب:

  • اقتصاد و منابع مالی و درآمدی روسیه
  • رنکینگ جهانی در کلیه زمینه های روسیه
  • نوع حکومت و ساختار سیاسی روسیه
  • شهر های روسیه
  • ساعت در روسیه
  • جمعیت ایرانی و شرکت های ایرانی در روسیه
  • پوشش در روسیه
  • سوغات روسیه
  • عجایب روسیه
  • خلاصه تاریخ روسیه
  • خلاصه ای از جغرافیای روسیه
  • مشاهیر علمی، ادبی و سیاسی و هنری روسیه
  • کشورها و مناطق وابسته روسیه
  • پیشرفت در روسیه
  • قوانین عمومی در روسیه
  • فرهنگ مردم روسیه
  • غذا و دسرها در روسیه
  • برخی از رفتارهای معاشرتی مردم روسیه


اقتصاد و منابع مالی و درآمدی روسیه

کشور روسیه سرشار از منابع معدنی است، به همین دلیل اقتصاد این کشور همیشه در حال شکوفایی بوده است. همچنین روسیه یکی از پیشرفته‌ترین دولت‌ها در زمینه تجهیزات نظامی است و در این راستا شرکای تجاری زیادی از کشورهای غربی دارد. این کشور در زمینه تولید نفت و گاز خودکفا است و بخشی از درآمد اقتصادی خود را از طریق صادرات نفت و گاز تأمین می‌کند. این کشور در بخش‌های صادراتی در زمینه‌های مربوط به آبزیان بخصوص خاویار، به سایر کشورهای دنیا هم فعالیت دارد.

بخش کشاورزی روسیه به نسبت سایر کشورهای پیشرفته، قوی نیست و علت این مشکل به سرد بودن آب و هوای آن در طول سال در روسیه باز می‌گردد. همچنین بخش بزرگی از کشور روسیه خالی از سکنه است و به همین دلیل رونق کشاورزی در این کشور، زیاد جدی گرفته نمی‌شود.

روسیه در زمینه‌های مربوط به اقتصادی و سیاسی در دنیا حرفی برای گفتن داشته و شاید اگر کمی با سایر کشورهای بزرگ غربی، روابط بهتری داشت، می‌توانست اقتصاد شکوفاتری را برای خود تجربه کند. دلیل این امر هم به قدرت طلب بودن حاکمان آن و همچنین دارا بودن نظام جماهیر شوری در خون و رگ آن‌ها باز می‌گردد که باعث شده همیشه به فکر توسعه قلمروی خود باشند و این نوع اندیشه در حال حاضر و در قرن بیستم میلادی جایگاه خاصی ندارد.


رنکینگ جهانی در کلیه زمینه های روسیه

طبق مطالعات آماری که در سال 2006 در مورد شاخص اقتصادی توسط ژورنال وال استریت انجام شده، کشور روسیه از میان 157 کشور جهان، دارای رتبه 122 است. طبق آمار صندوق بین المللی پول در سال 2006، روسیه از میان تعداد 182 کشور، به رتبه 56 دست یافته است. این آمار در سال 2009 نیز مجدداً بررسی شد و این بار، روسیه در میان 181 کشور جهان به رتبه 8 رسید. آمار شاخص رقابتی جهان در سال‌های 2006 تا 2007 نشان می‌دهد کشور روسیه رتبه 62 را در میان 125 کشور جهان به دست آورده است.

مطالعات جمعیت شناسی بر روی رتبه بندی روسیه نیز اجرا شده است؛ طبق آمار به دست آمده در سال 2006 در مورد شاخص توسعه انسانی، رتبه روسیه برابر با 65 از میان 177 کشور بوده است. آمار زیست محیطی روسیه در سال 2014 نشان داده است این کشور از میان حدود 178 کشور جهان، به رتبه 73 دست پیدا کرده است.

شاخص کیفیت زندگی در کشور روسیه از میان 108 کشور جهان، رتبه 102 را دارد. این مطالعات در سال 2005 به ثبت رسیده است. رتبه کشور روسیه در آزادی بیان در نشریات و روزنامه‌ها از میان 180 کشور جهان، 148 است.


نوع حکومت و ساختار سیاسی روسیه

تا پیش از قرن 18، کشور روسیه چندان در سطح دنیا مطرح بود، تا این که با تعبیر و اندیشه مردی بزرگ به نام تزار پتر بزرگ، این کشور به یکی از قدرتمندترین امپراتوری‌های جهان تبدیل شد؛ نام این حکومت اتحاد جماهیر شوروی بود. با قدرت گرفتن زیاد این حکومت و نگرانی دولت‌های غربی، بابت تضعیف جایگاه آن‌ها در جهان، اتحادی میان کشورهای غربی به وجود آمد تا این کشور را از کار بیندازند و با طرح یک جنگ سرد بسیار هوشمندانه، این حکومت متلاشی و تبدیل به فدراسیون روسیه کنونی شد.

از آن پس، کشور روسیه با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، منابع اقتصادی خود در زمینه نفت و گاز را  مورد توجه قرار داد، به گونه‌ای که هم اکنون این کشور جز هشت اقتصاد برتر دنیا محسوب می‌شود.

نوع حکومت روسیه، آزادی خواهی است، اما در حال حاضر بر اثر جنگ‌های این کشور با کشورهای همسایه هم چون گرجستان و اوکراین، روابط سیاسی روسیه با کشورهای قدرتمند غربی، تیره شده است. در حال حاضر رئیس جمهوری این کشور بر عهده ولادیمیر پوتین است؛ هم چنین نخست وزیر این کشور دمیتری مِدودف است.


شهر های روسیه


پایتخت و 9 شهر بزرگ روسیه

پایتخت کشور روسیه، شهر مسکو است. مسکو بزرگ‌ترین شهر اروپا و پرجمعیت‌ترین شهر روسیه با جمعیتی معادل 14 میلیون نفر است. همچنین این شهر یکی از شهرهای لوکس در قاره اروپا و یکی از گران ترین ها به شمار می‌رود. از نظر جمعیت، مسکو در رتبه یازدهمین شهر پرجمعیت دنیا قرار دارد. شهر مسکو در زمینه سیاسی و اقتصادی از مهم‌ترین شهرهای قاره اروپا به حساب می‌آید.

شهر مسکو

شهر مسکو، شهر چهار فصل است اما شرایط آب و هوایی آن در فصل‌های مختلف دارای زمستان‌های طولانی با آب و هوایی سرد و برفی و تابستان‌هایی کوتاه با آب و هوایی معتدل است.

شهر مسکو در طول تاریخ، همواره مورد هجوم بیگانگان زیادی قرار داشته به طوری که در سال 1238 میلادی، مغولان این شهر را با خاک یکسان نمودند و مجدداً این شهر را بازسازی کردند. 

شهر سنت پترزبورگ

سنت پترزبورگ پس از مسکو در روسیه، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شهر این کشور است. جمعیت این شهر، معادل 5 میلیون نفر است. مساحت سنت پترزبورگ چیزی در حدود 1431 کیلومتر مربع است. سنت پترزبورگ در کناره‌های رود نوا و در کنار دریای بالتیک قرار گرفته است.

این شهر برای اولین بار و در تاریخ 1703 و به دستور پتر کبیر ساخته شد و تا سال 1918 پایتخت کشور روسیه به شمار می‌رفت. این شهر به عنوان نماد کشور روسیه در میان مردم شناخته می‌شود. از جمله مهم‌ترین وقایع مهم تاریخی سنت پترزبورگ می‌توان به انقلاب سال 1917 و همچنین مقاومت در مقابل نازی‌ها در جنگ جهانی دوم اشاره کرد. 

شهر کازان

کازان یا قازان پایتخت جمهوری تارتارستان و یکی از مهم‌ترین شهرهای روسیه است. این شهر جمعیتی بالغ بر 1.200.000 نفر دارد. شهر کازان در بین 2 رودخانه ولگا و قازانکا ساخته شده است. 

مهم‌ترین میراث شهر کازان، کرملین قازان است که از میراث جهانی یونسکو به حساب می‌آید و در سال 2005 یونسکو آن را در میراث ملی خود ثبت کرد. کازان یکی از شهرهای مهم در مرز اروپا و آسیا بوده که از لحاظ بازرگانی و فرهنگی اهمیت زیادی دارد. 

مردم ساکن در شهر کازان عمدتا از دو نژاد روس و تاتار تشکیل می‌شوند که تاتارها با درصدی اندک از مردمان روس این شهر بیشتر هستند. اقوام اندکی از مردمان اوکراینی و آذربایجانی هم در این شهر سکونت دارند.

شهر سوچی

شهر سوچی، یکی از شهرهای غربی کشور روسیه است که به دلیل شرایط آب و هوایی معتدل و نیمه گرمسیری، هر ساله مقصد گردشگران زیادی است. میزان رطوبت در این شهر بسیار بالا است. پارک‌های ملی و کوهستان‌های شهر سوچی برای گردش و تفریح، مکان‌های مناسبی هستند.

شهر پسکوف

شهر پسکوف، یک شهر تاریخی و باستانی در شمال غربی کشور روسیه است. کلیساهای این شهر از نظر زیبایی معماری و ارزش تاریخی در کل کشور شهرت دارند. تاریخ قرون وسطی را می‌توانید در جاذبه‌های گردشگری این شهر تماشا کنید.

شهر پِرم

یکی از شهرهای شرقی کشور روسیه، شهر پرم است که در نزدیکی کوه‌های اورال واقع شده و یکی از جاذبه‌های گردشگری این کشور محسوب می‌شود. طبیعت منحصر به فرد و چشم نواز شهر پرم در روسیه توجه گردشگران به سمت خود جلب کرده است. بسیاری از آثار تاریخی و باستانی که در این شهر وجود دارند به قرون وسطی باز می‌گردد. این شهر یکی از پربازدیدترین شهرهای روسیه پس از شهر سوچی و مسکو به شمار می‌رود. آب و هوای این شهر، معتدل و مطبوع است. بهترین مراکز علمی و تحقیقاتی را در این شهر می‌توانید مشاهده کنید.

شهر اُمسک

شهر اُمسک، یکی از بزرگ‌ترین شهرهای روسیه و مرکز استان امسک است که در سمت جنوب روسیه واقع شده و مساحتی حدود  573 کیلومتر مربع را در بر می‌گیرد. این شهر یکی از جاذبه‌های گردشگری روسیه در فصل زمستان به شمار می‌رود. مرکز بزرگ حمل و نقل در منطقه سیبری در این شهر واقع شده و به این دلیل، اهمیت زیادی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند.

شهر اُمسک در روسیه هر ساله پذیرای تعداد زیادی توریست و گردشگر است. همچنین این شهر به عنوان یک قطب صنعتی شناخته می‌شوند؛ صنایع مهمی نظیر صنعت برق، صنایع تولید مواد غذایى، صنایع چاپ، صنایع شیمیایی، پتروشیمی و هوافضا در این شهر در حال فعالیت هستند.

شهر سوزدال

یکی از شهرهای دنج و کوچک در روسیه، شهر سوزدال نام دارد که یکی از قسمت های حلقه طلایی روسیه را تشکیل داده و شامل تعدادی کلیسا و صومعه است. طبیعت باشکوه و چمنزارهای این شهر از محبوبیت زیادی بین مردم محلی برخوردار هستند. این شهر برای آن دسته از گردشگرانی که به طبیعت گردی علاقه دارند، مکان مناسبی است.

شهر سورتاوالا

شهر سورتاوالا یکی از شهرهای کشور روسیه در نزدیکی مرزهای روسیه با کشور فنلاند واقع شده است. دریاچه لادوگا در نزدیکی این شهر قرار دارد و یکی از جاذبه‌های گردشگری روسیه محسوب می‌شود. لذت بردن از طبیعت این شهر، عامل جذب گردشگران به روسیه است.


ساعت در روسیه

روسیه ۹ منطقه زمانی دارد. از کالینینگراد (بخش اروپایی روسیه) که ۱ ساعت از وقت مسکو عقب‌تر است تا ماگادان (شرق روسیه) که ۸ ساعت از وقت مسکو جلوتر است.


جمعیت ایرانی و شرکت های ایرانی در روسیه

طبق آخرین سرشماری که در مورد تعداد ایرانی‌های مقیم کشور روسیه در سال 2010 میلادی انجام شد، حدود 3696 نفر به عنوان شهروندان قانونی فدراسیون روسیه معرفی شدند. 

در سال‌های اخیر، مبادلات کالا و خدمات میان کشور ایران و روسیه گسترش یافته است. شرکت‌های زیادی در حوزه‌های بازرگانی مواد غذایی، مواد شیمیایی و مصالح ساختمانی، بازاریابی و تجارت الکترونیک، ویزای تحصیلی و اقامتی، ساخت و ساز و … از سوی ایران در روسیه فعالیت دارند.


پوشش در روسیه

لباس مردم روسیه در مناطق مختلف این کشور از تفاوت‌های برجسته ای برخوردار است، اما به سبب بروز حوادث مشترک در گذر سالیان دراز، پوشش‌های یکسانی پدید آمده‌است، که در این مورد، می‌توان چندین مورد را نام برد.

اوشانکا: در سده ۱۴ تا ۱۷ به عنوان کلاه رسمی کشور معرفی شد. کارایی این کلاه در برابر سرما سبب شد تا مردم روس در جای جایِ کشور، رفته رفته به استفاده از اوشانکا تشویق شوند. از سویی، استفاده رقصندگان روسی از آن در مناطق سردسیر، موجب شد تا جوانان ارتباط عمیقی با اوشانکا برقرار کنند. این کلاه امروزه به عنوان شناسنامه این کشور مورد توجه جهانیان واقع شده‌است.

سارافان: یکی دیگر از نشانه‌های فرهنگ روس در سراسر جهان، پوششی به نام سارافان است. این روپوش در ابتدا توسط زنان روستایی استفاده شد و رفته رفته راهش به شهرهای بزرگ راه یافت. کارشناسان و تاریخدانان معتقدند ریشه شکل‌گیری آن در سال ۱۳۹۷ توسط زنان روستایی بوده‌است، و ایجاد مزارع اشتراکی سبب شد تا سارافان در سده ۲۰ به عنوان یک پوشش مناسب به محبوبیت بالایی رسد.

کوکوشنیک: این نوع کلاه برای نخستین بار در سده ۱۶ میلادی توسط اسلاوهای روس استفاده می‌شد. تفاوت کوکوشنیک با نمونه‌های دیگر در این است که این کلاه، همه موهای سر را می‌پوشاند. این مورد هم نمونه دیگریست که نشانگر شکوفایی فرهنگ روس با کمک اقوام دیگر است.


سوغات روسیه


عروسک ماتروشکا

یکی سوغات های پرطرفدار روسیه عروسک ماتروشکا (Matryoshka doll) است. این عروسک از سال 1890 شروع به تولید در کارگاه های صنایع دستی شد. عروسک ماتروشکا تعدادی عروسک چوبی هستند که از وسط به دو قسمت تقسیم میشوند و درون هر عروسک، عروسک بعدی قرار گرفته است. برروی این عروسک ها تصویر صورت یک زن طراحی شده است. این عروسک ها معمولاً به صورت دست ساز تولید میشوند از ارزش معنوی بسیار بالایی در بین روس ها برخوردارند.عروسک ماتروشکا

ظروف خولخوم

ظروف خولخوم (Khokhloma) یکی از پرطرفدارترین سوغاتی های روسیه است. این ظروف از جنس چوب تولید شده و به رنگ طلایی رنگ آمیزی میشوند. سپس برروی این ظروف طرح های سنتی نقاشی میشود. این ظرف معمولاً به عنوان دکور استفاده میشوند.


عجایب روسیه

شهرهای بزرگ روسیه از جمله کازان، مسکو و سنت پترزبورگ، دارای آثار و جاذبه های گردشگری فراوانی هستند. به عنوان مثال، کاخ کرملین در مسکو، مسجد قل شریف در کازان و کلیسای اسحاق در سنت پترزبورگ، مواردی از این مکان‌های دیدنی هستند. تپه وارابیف، غار اوردا، قلعه آشیانه پرستو، ولاگدا، کوه‌های آتشفشانی کامچاتکا، موزه مجسمه‌های زیر آب، قلعه سنت مایکل، موزه هنرهای زیبا، دریاچه بایکال، متروی مسکو، شب‌های سفید سنت پترزبورگ، موزه ارمیتاژ، کاخ کاترین، موزه هنرهای زیبای بولشوی، قلعه پتر و پاول، موزه روسیه و…، نمونه‌های دیگر از عجایب روسیه هستند.

دره آب افشان‌ها، منطقه‌ای در کوه‌های کامچتکا است که به دلیل ارزش تاریخی و ملی در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. اثر تاریخی مادر میهن دارای ارتفاعی معادل 85 متر است که نمونه‌ای از یک زن را نمایش می‌دهد که برای گرامیداشت کشته شدگان جنگ جهانی دوم ساخته شده و نمادی از تاریخ روسیه شناخته می‌شود.

کاخ پترهوف، یکی دیگر از مکان‌های دیدنی در روسیه است. این بنای سلطنتی به دوران قرن 17 میلادی باز می‌گردد و در نزدیکی شهر سنت پترزبورگ قرار دارد. یکی دیگر از عجایب روسیه که به عنوان بلندترین نقاط اروپا شناخته می‌شود، کوهستان البروس است. این کوه‌ها بهترین مکان برای تفریحات زمستانی هستند.


خلاصه تاریخ روسیه

تاریخ پیدایش کشور روسیه به سده 14 میلادی باز می‌گردد؛ زمانی که شهر مسکو به عنوان پایتخت تاجران انتخاب شده بود، ایوان مخوف نخستین فردی بود که بر مسکو حکومت می‌کرد؛ اما پس از چندی رومانُف‌ها کنترل کامل را در دست گرفتند و تقریباً 300 سال بر سرزمین‌های روسیه حکمرانی کردند. از جمله مهم‌ترین پادشاهان رومانف که تعبیرات و اصلاحات زیادی برای تبدیل شدن کشور روسیه به یک ابر قدرت انجام دادند، می‌توان به پتر کبیر و کاترین کبیر اشاره نمود.

در اوایل قرن بیستم، نارضایتی‌های زیادی بر اثر اوضاع نابسامان کشور شکل گرفت به طوری که شکست از ارتش ژاپن و همچنین جنگ جهانی اول، به این اعتراضات دامن زد. سرانجام در سال 1917 میلادی، با رهبری لنین، انقلابی شکل گرفت که موجب براندازی حکومت پادشاهی این کشور شد.

مدت زیادی از حکومت لنین نمی‌گذشت که لنین، با متحدان خود بر سر قدرت به جنگ پرداخت و سرانجام در سال 1924 میلادی، استالین، رهبری حزب کمونیست شوروی را در دست گرفت. از مهم‌ترین اقدامات استالین، صنعتی کردن کشور روسیه بود اما این رهبر، انتقادپذیر نبود و بسیاری از احزاب سیاسی را نابود کرد به طوری که در آن سال‌ها زندان‌های روسیه و شهرهای مهم این کشور مملو از زندانیان سیاسی بودند.

از مهم‌ترین وقایع تاریخی در این دوران در روسیه، هجوم کشور آلمان به خاک این کشور بود که در این درگیری‌ها، 27 میلیون شهروند شوروی جان خود را از دست دادند. در جنگ جهانی دوم، کشور روسیه یکی از بزرگ‌ترین پیروزی‌های خود را در تاریخ این کشور جشن گرفت و بیشتر مناطق اروپای شرقی را تحت کنترل خود درآورد؛ به همین دلیل حکومت شوروی در آن سال‌ها به قدرت زیادی دست یافت. استالین تا سال 1953 میلادی بر روسیه کنونی حکومت می‌کرد و طی این سال‌ها، حکومت شوروی را به یکی از ابر قدرت‌های دنیا تبدیل کرد. او برای به دست آوردن این قدرت عظیم، شهروندان ملت خود را به فنا سپرد.

پس از استالین، این خروشچف بود که کنترل اوضاع را در دست گرفت. اما این شخص، مخالف سرسخت استالین بود و سعی داشت ویژگی‌های اخلاقی بی‌رحمانه استالین را به مردم و دولتمردان آن زمان نشان دهد. علی رغم این دیدگاه، خروشچف از لحاظ سیاسی تفاوت چندانی با استالین نداشت. خروشچف هم قیام مردم کشورهای اروپای شرقی را سرکوب می‌کرد؛ بالاخره و در سال 1964 میلادی، این شخص بر اثر یک کودتای سیاسی برکنار شد و برژنف جانشین وی شد. در این زمان اوضاع مالی و اقتصادی مردم بدتر شد و هم چنان سرکوب‌های سیاسی ادامه یافت.

پس از مدتی مشکلات اقتصادی و سیاسی بر اثر جنگ با کشور افغانستان بیش‌تر از قبل افزایش پیدا کرد. در نهایت فردی به نام گورباچف توانست فضای سیاسی، اقتصادی و صنعتی روسیه را کمی توسعه دهد. پس از او، ولادیمیر پوتین، قدرت روسیه را به دست گرفت و تا امروز هم رئیس جمهور این کشور است.


خلاصه ای از جغرافیای روسیه

کشور روسیه در شمال اوراسیا قرار گرفته است و با اقیانوس آرام شمالی، اقیانوس منجمد شمالی، دریای خزر، دریای سیاه و دریای بالتیک مرز آبی دارد. از نظر جمعیت، روسیه نهمین کشور پرجمعیت دنیا محسوب می‌شود. قسمت‌هایی از این کشور در آسیا و قسمتی دیگر در اروپا قرار گرفته به طوری که پایتخت آن یعنی مسکو در قاره اروپا قرار دارد و به عنوان بزرگ‌ترین شهر اروپا شناخته می‌شود.

بیش‌تر مناطق روسیه یعنی سرزمین‌های سرد سیری آن خالی از سکنه هستند و به همین دلیل جمعیت این کشور به نسبت مساحت آن بسیار کم است. مساحت این کشور دو برابر کشورهای بزرگی هم چون چین، کانادا و ایالات متحده آمریکا است. نرخ رشد جمعیت در روسیه به زیر صفر رسیده است و تمامی این عوامل باعث کم بودن جمعیت آن به نسبت مساحتش شده است.

کشور روسیه در شمال آسیا و شرق اروپا قرار دارد. این کشور با 14 کشور دنیا مرز زمینی دارد؛ از جمله کشورهایی که با روسیه در جنوب شرقی آسیا مرز زمینی دارند شامل: چین، مغولستان و کره شمالی. کشورهایی که با روسیه در جنوب غربی هم مرز هستند شامل جمهوری آذربایجان و گرجستان و هم چنین در غرب با کشورهای اروپای شرقی از جمله اوکراین، بلاروس، لتونی و استونی، هم مرز است. روسیه با ایران از طریق دریای خزر مرز آبی دارد. همان طور که اشاره شد به دلیل نزدیک بودن این کشور به قطب شمال، آب و هوای کشور روسیه در اغلب شهرها سرد و خشک است.


مشاهیر علمی، ادبی و سیاسی و هنری روسیه

روسیه، کشوری است که از فرهنگی غنی و سرشار از عواطف و احساسات برخوردار است؛ معروف‌ترین نویسندگان دنیا یعنی تولستوی و داستایوفسکی، اهل این کشور بوده‌اند. از ایرانیان مشهور مقیم سنت پترزبورگ می‌توان به مهدی حسینی، آهنگساز مشهور اشاره کرد که مدیر فستیوال بین المللی این شهر شناخته می‌شود.

نویسندگان و هنرمندان روسی مانند یرمولوا، روبینشتاین، مایاکفسکی و لویتان؛ آرگایف، شاعر انقلابی روسی؛ گوگول، نویسنده مشهور روس؛ آنتوآن چخوف، نویسنده؛ توپولوف، مخترع هواپیما، نیکلای اندریف، ایوان شادر، ورا موخینا، سرکی مرکویروف، زینوی واسیلینسکسی، برتلس( ایران شناس معروف روس )، بوریس یلتسین و بسیاری افراد دیگر از سرزمین روسیه برخاسته بودند و رد پای آثار آن‌ها را می‌توان در دوره‌های تاریخی مشاهده کرد.


کشورها و مناطق وابسته روسیه

روسیه پهناورترین کشور جهان است که در شمال اوراسیا واقع شده است. این کشور در آسیای شمالی و اروپای خاوری است و با اقیانوس آرام شمالی و اقیانوس منجمد شمالی؛ و نیز با دریای خزر، دریای سیاه، و دریای بالتیک مرز آبی دارد. روسیه با ۱۴ کشور آسیایی و اروپایی مرز زمینی دارد. همسایگان زمینی روسیه عبارتند از:

در جنوب خاور (آسیا) با کره شمالی، چین، مغولستان، و قزاقستان

در جنوب باختر (قفقاز) با جمهوری آذربایجان و گرجستان

در باختر (اروپا) با اوکراین، بلاروس، لتونی، استونی، فنلاند، و نروژ؛ و در بخش جدامانده کالینینگراد با کشورهای لیتوانی و لهستان.

همچنین روسیه با کشورهای پیرامون دریای برینگ، دریای ژاپن، دریای کاسپین، دریای سیاه، و دریای بالتیک ارتباط دریایی دارد.


پیشرفت در روسیه

پیشرفت در روسیه موضوع مهمی برای افراد متقاضی مهاجرت به این کشور می باشد. به خصوص کسانی که می خواهند اقدام به مهاجرت تحصیلی کنند، سوالات بسیاری را در سر دارند که می خواهند از افراد آگاه بپرسند. این موضوع که آیا با مهاجرت به روسیه می توان در زمینه های مختلف پیشرفت کرد یا نه، برای دانشجویان بسیار مهم است. در این نوشته به مطالبی می پردازیم که در آن پیشرفت در روسیه بررسی می گردد.


تحصیل و پیشرفت در روسیه

اگر می خواهید از این موضوع مطمئن شوید که تحصیل در روسیه ارزشش را دارد یا نه، باید بگوییم بله. تحصیل در روسیه واقعا ارزشمند است و می توانید از این طریق به مدارج بالای علمی و کاری برسید. سیستم تحصیلی روسیه از پیشرفته ترین سیستم های آموزشی دنیا است و مدرک دانشگاه های روسیه در دنیا اعتبار بسیار بالایی دارد. سیستم آموزشی روسیه از همان دوران ابتدایی آموزش های کاربردی و خوبی را ارائه می دهد. می توانید مطمئن باشید که فرزندانتان در مدارس روسیه آموزش های بالایی را می بینند.

دانشگاه های روسیه سیستمی دارند که بیشتر کلاس ها به صورت کاربردی و عملی برگزار می گردند و پیشرفت در روسیه به راحتی امکان پذیر است. اساتید روسی برایشان بسیار مهم است که دانشجویان مرتب در کلاس حضور داشته باشد.  درس دادن به صورت تئوری کمتر دیده می شود و دانشجویان تشویق به انجام کارهای تحقیقاتی و عملی می شوند. سیستم های آموزشی پیشرفته دنیا به همین شکل تحقیقاتی هستند. برعکس دانشگاه های ایران که آموزش در آنها صرفا به صورت تئوری هستند و عملا دانشجویان هیچ مطلب کاربردی را فرا نمی گیرند. اعتبار مدرک های دانشگاه روسیه به قدری است که می توانید با ارائه آن مدارک در هر جای دنیا اقدام به فعالیت علمی نمایید. با تحصیل پیشرفت در روسیه را به دست آورید.


روسیه کشوری که علم تولید می کند

در دنیا دو دسته کشور وجود دارد. کشورهایی که مولد علم هستند و تحقیقات جدید علمی را تولید می نمایند، و کشورهایی که مصرف کننده علم هستند. این کشورها صرفا علم را از کشورهای مولد می گیرند و به زبان خودشان ترجمه می نمایند. کشورهایی که دارای سیستم آموزشی پیشرفته نیستند توان تولید علم را ندارند. اغلب کشورهای در حال توسعه جزو این دسته هستند. آنها علم را از اطرافیان دریافت می نمایند و در امور علمی خود استفاده می نمایند. کشورهای توسعه یافته علمی را که خودشان تولید می نمایند، استفاده می کنند. روسیه از کشورهای پیشرفته ای است که خودش توانایی تولید علم را دارد. پیشرفت در روسیه کاملا امکان پذیر است. شما می توانید با تحصیل در دانشگاه های معتبر روسیه اطلاعات علمی کافی را به دست آورید. به این ترتیب شما می توانید در تمام کشورهای دنیا مشغول کار و فعالیت علمی شوید.

روسیه مدت هاست که در زمینه علوم فضایی فعالیت های بسیاری را انجام می دهد و قابل مقایسه با کشورهای آمریکایی است. شما می توانید با به دست آوردن علوم هوا و فضا در روسیه کارهای علمی منحصر به فردی را به انجام برسانید.


فرصتی منحصر به فرد برای پیشرفت در روسیه

دولت روسیه برای پیشرفت جوانان در روسیه اقدام به انجام کار خاصی را کرده است. این دولت مانند آزمون کنکور در کشور ما هر ساله آزمون خاصی را از تمام دانشجویان کشور می گیرند. کسانی که در این آزمون موفق به کسب امتیاز قابل قبول شوند در آینده آموزش های لازم را می بینند تا به شغل های سیاسی مشغول شوند. در واقع دولت اعلام نموده که این کار را برای شکوفا کردن استعدادهای درخشان انجام می دهد. با برگزاری این آزمون دولت از افراد بسیار باهوش و توانمند در انجام امور کشور استفاده می نماید. ترقی و رشد در روسیه برای اتباع خود این کشور و مهاجران امکان پذیر می باشد.

در کل پیشرفت در روسیه کاملا امکان پذیر است و دلیل آن وجود قانون های تقریبا عادلانه ای است که اجرا می گردد. در کشوری که افراد بر اساس توانایی ها و استعدادهای خود دارای شغل هایی باشند، این موضوع به راحتی اتفاق می افتد و حتی مهاجران خارجی نیز می توانند از امکانات بهره ببرند.

در آخر اگر می خواهید به روسیه مهاجرت نمایید و مطمئن نیستید که در آنجا پیشرفت می کنید یا نه، باید بدانید که بله در صورتی که خودتان نیز تلاش و کوشش جدی داشته باشید می توانید در سیستم روسیه دارای موقعیت خوبی باشید. این امر کاملا امکان پذیر است.


قوانین عمومی در روسیه

  • مردمان کشور روسیه، خوی آب و هوای سرد این کشور را به خود گرفته‌اند و اغلب، انسان‌هایی سرد و خشک هستند که به ندرت لبخند بر روی لب‌های آنان می‌نشیند.
  • از جمله مواد غذایی که مردم کشور روسیه بسیار به آن علاقمند هستند و در اغلب مواد غذایی این مواد اولیه یافت می‌شود شامل: پیاز، خیار، گوجه فرنگی، هویج، سیب زمینی، لبنیات و ماهی است. اما نوشیدنی‌های مشهور روسیه بیش‌تر از آب میوه‌های تمشک، شاه توت و همچنین آب میوه‌هایی که نشاسته به آن‌ها اضافه شده است، تشکیل شده است.
  • خانواده‌های روسی به اعضای خانواده خود وابستگی زیادی دارند و اکثر آن‌ها دارای یک یا دو فرزند هستند. 
  • مردم روسیه به جشن‌ها و مراسم‌های بومی و محلی خود اهمیت زیادی می‌دهند و هدیه دادن و هدیه گرفتن را ارزشمند می‌دانند.
  • ملاقات‌های خانوادگی، دوستانه، مراسم عادی و همچنین ملاقات‌های کاری و رسمی برای تمام مردم روسیه به شیوه‌های متفاوت اجرا می‌شوند.
  • فرهنگ موسیقی، تئاتر و هنرهای نمایشی در کشور روسیه جایگاه والایی دارد.
  • اگر به روسیه سفر کردید هرگز با دستکش با کسی دست ندهید. این کار از نظر روس‌ها بسیار بی ادبانه است.
  • روس‌ها به وقت شناس بودن بخصوص هنگام مهمانی‌ها اهمیت زیادی می‌دهند. بهتر است هرگاه به میهمانی روسی دعوت شدید، حتماً به موقع در محل حاضر شوید.
  • احترام به افراد سالمند به ویژه در معابر عمومی از فرهنگ مردم روس است. 
  • جالب است بدانید مردم روسیه به برخی از خرافات و عقاید قدیمی پایبند هستند. به طور نمونه نباید برای نوزادی که به تازگی متولد شده است، هدیه‌ای ببرید.


فرهنگ مردم روسیه

از شیوه معماری‌ها و بناهای تاریخی به جا مانده از تاریخ شگفت­‌انگیز روسیه می­‌توان به فرهنگ این کشور پی برد. روسیه کشوری است با میراث عظیم فرهنگی که در موزه‌ها نمایان است. مردم این کشور به شدت به فرهنگ غنی خود افتخار می‌کنند. در روسیه حدود 160 گروه گوناگون قومی و فرهنگی زندگی می‌کنند. روسیه معروف به فرهنگ قومیت‌های گوناگونی چون اسلاو، چچن، تاتار و باشقیر است. تلفیق نژاد روس با قومیت­های مختلف، باعث به وجود آمدن هنر و فرهنگی ویژه شده است و از این جهت هنرهایی چون نقاشی، رقص، مینیاتور و به ویژه ادبیات در این کشور بسیار غنی است. تا جایی که ادبیات روسیه در سه قرن اخیر جایگاه برتری نسبت به ادبیات کل اروپا داشته است. در کارنامه هنری و فرهنگی روسیه، نام نویسندگان بزرگی چون تولستوی و داستایوفسکی و آنتوان چخوف ثبت است. 

روس­ها مردمانی فرهنگ­ دوست هستند و برای شخصیت­های بزرگ فرهنگی، ارزش زیادی قائل می‌شوند. روسیه با فرهنگ کهن و ریشه­ دار خود در سراسر اروپا الهام­بخش نژاد اسلاو است.


غذا و دسرها در روسیه

در سبد غذایی روس‌ها چند ماده غذایی را زیاد می‌توان یافت: از جمله محصولات لبنی، تخم مرغ، سیب زمینی، چغندر، هویج، کلم، پیاز، خیار، گوجه فرنگی، شوید، تره، ماهی و خاویار قرمز. کشوری به وسعت روسیه با جمهوری‌ها و مناطق مختلفی که بعضاً صدها کیلومتر با یکدیگر فاصله دارند، قطعاً خوراک و دسرهای متفاوتی هم دارند. اما آشپزخانه ملی روسیه برای روس‌ها اهمیت ویژه ای دارد. آنچه تقریباً در همه مناطق روسیه به عنوان صبحانه مصرف می‌شود، کاشاست. کاشا каша که به نوعی یکی از غذاهای ملی روسیه به حساب می‌آید، مخلوطی ست از گندم سیاه، جو پرک، آرد چاودار و نشاسته ذرت که با یکدیگر پخته می‌شود و مقداری شیر و کره به آن اضافه می‌کنند. بلینی Блины نیز در وعده صبحانه معمولاً وجود دارد که یا به صورت خانگی تهیه می‌شود یا از فروشگاه‌ها آماده می‌خرند. قهوه جایگاه ویژه ای بین روس‌ها دارد. کمتر کسی را در روسیه می‌توان یافت که روزانه و اغلب صبح‌ها یک فنجان قهوه ننوشد.

وعده ناهار به سه بخش تقسیم می‌شود. بخش اول را معمولاً سوپ تشکیل می‌دهد که اغلب به صورت میکس شده یا مخلوط سبزیجات است. بُرش борщ هم که جایگاه خاصی میان روس‌ها دارد. این سوپ از چغندر با سبزیجاتی چون پیاز و هویج تهیه شده و گاهی تکه ای گوشت ماهیچه هم در آن وجود دارد. هنگام سرو بُرش، کمی سمِتانا сметана که نوعی کرم ترش است روی آن می‌گذارند. سوپ مخلوط گوشت و سبزیجات که سولیانکا солянка نام دارد از انواع سبزیجات تازه تهیه می‌شود. شی Щи نوعی سوپ متداول است که معمولاً از کلم درست شده و به صورت ترش یا شیرین مصرف می‌شود. بخش دوم اغلب پوره بادمجان، پلمنی Пельмени سالاد کلم، گاه تکه‌های کالباس با گوشت سرخ شده، شاه ماهی یا خاویار است.

بخش سوم نیز انواع پیراشکی، گوشت ماهی یا مرغ است که معمولاً تنها و گاهی با گرچکا гречка، برنج و سیب زمینی صرف می‌شود. نان هم تقریباً همیشه در کنار غذا هست. کاتلت، سالاد آلیویه Оливье و ماکارونی هم از جمله غذاهایی ست که در وعده‌های ناهار مصرف می‌شوند. نوشیدنی‌هایی که همراه با ناهار صرف می‌شود معمولاً کمپوت یا همان آب میوه‌های شیرین است. انواع دسرها و شیرینی‌ها هم در آشپزخانه روسی تهیه می‌شود اما روس‌ها اغلب بعد از غذا چای می‌نوشند. وعده شام در بسیاری خانواده‌های روس ساده است. کمی سالاد با مخلوط حبوبات یا با تکه‌های کالباس و گاهی پوره سیب زمینی برای وعده شام از نظر آنها کافی ست. گرچه برخی نیز شام مفصل با نوشیدنی‌های متنوع بویژه در مهمانی‌ها را ترجیح می‌دهند. و روس‌ها نیز همانند ایرانی‌ها کلمه نوش جان؛ پریاتناوا آپِتیتا приятного аппетита را به اطرافیان خود هنگام صرف غذا می‌گویند که نشانه ادب و احترام است.


تقویم در روسیه

در روسیه باستان، سال شامل ۱۲ ماه بود که آنها را بر اساس پدیده‌های طبیعت نامگذاری کرده بودند. در قرن دهم میلادی با پذیرش مسیحیت در روسیه باستان، از سال شمار مورد استفاده رومیان یعنی تقویم یولیانسکی و همچنین تقسیم‌بندی ماه‌ها و روزهای هفته استفاده شد. آنها نام ماه‌ها را از رومیان گرفتند ولی اسامی روزهای هفته را خود برگزیدند. هفته به روسی نیدلیا Неделя است. روز دوشنبه به عنوان اولین روز هفته پانیدلنیک понедельник به معنی روز پس از بیکاری ست. سه شنبه فتورنیک Вторник به معنی دومین روز بعد از روز بیکاری، چهارشنبه سرِدا Среда به معنی روز وسط، پنجشنبه چِتوِرگ Четверг به معنی روز چهارم، جمعه پیاتنیتسا Пятница به معنای روز پنجم، شنبه سوبوتا Суббота به معنی روز آرامش و یکشنبه واسکرِسِنیه Воскресенье است.

تقویم کریسمس در روسیه

در روسیه تاکنون ۳ تقویم استفاده شده‌است اما پس از گذشت تاریخی، تقویم مورد استفاده منسوخ شده‌است.

تقویم گریگوریانسکی

یا همان گاهشمار میلادی معروف که در اکثر کشورهای دنیا استفاده می‌شود و در روسیه هم گاهشمار اصلی است. این گاهشمار با روی کار آمدن حکومت شوروی پا به روسیه نهاد و تا پیش از آن (دوران حکومت تزاری) گاهشمار ژولینی رایج بود. اروپایییان حدود ۳۵۰ سال پیش از روسیه به این گاهشمار روی آورده بودند.

تقویم یولیانسکی

تقریباً فقط توسط کلیسای ارتودوکس روسیه برای مناسبت‌های مذهبی استفاده می‌شود. این گاهشمار را تزار «پتر کبیر» (قرن ۱۸ میلادی) وارد روسیه کرد. تا پیش از آن در حکومت تزاری، تقویم اسلاوی رایج بود. در اروپا هم این گاهشمار تا سده ۱۶ میلادی مورد استفاده بوده، اما به دلیل کم دقتی در محاسبات (درست مانند گاهشمار قمری) کنار گذاشته شد، و گاهشمار گریگوری جایگزین شد.

تقویم اسلاوی|گاهشمار اسلاوی

دیگر در روسیه به کار نمی‌رود. تا پیش از تزار «پتر کبیر» (قرن ۱۸ میلادی) رایج بود و مبنای آن نه زاده شدن مسیح که آغاز آفرینش بود. اگر سال ۲۰۱۸ میلادی را به گاهشمار اسلاوی برگردانیم، سال ۷۵۲۶ اسلاوی است. برای مدت‌ها، سال نو را در اول مارس (اسفند ماه) جشن می‌گرفتند. جشن ماسلنیتسا یا جشن آغاز بهار که همسانی‌هایی به نوروز ایرانی دارد، هنوز در روسیه در اسفند ماه جشن گرفته می‌شود. اما سپس تر، با تغییراتی، آغاز سال نو به اول سپتامبر (اواخر شهریور) منتقل شد.


برخی از رفتارهای معاشرتی مردم روسیه

  1. مردم روسیه در صف مترو و اتوبوس یا صف ورودی سینما و اماکن تفریحی بسیار نزدیک به هم می­‌ایستند و از این جهت حریم خصوصی اطرافیان را رعایت نمی­‌کنند.
  2. یکی از خصوصیات جالب روس­ها این است که وقتی به خانه­ کسی دعوت می­‌شوند غذای خود را کامل نمی­‌خورند و همیشه مقداری از غذا را در بشقاب باقی می­‌گذارند.
  3. روس ها روحیه­ای سرد و خشک دارند و هرگز در اولین ملاقات با شخص گرم و صمیمی نمی­‌شوند.
  4. دست دادن در هنگام ملاقات از رسوم و رسومات و فرهنگ مردم روسیه است و بعضاً برای ابراز ادب و صمیمیت دست یکدیگر را محکم می­‌فشارند.
  5. رسم هدیه دادن و گرفتن در این کشور جایگاه ویژ­ه­ای دارد.
  6. شاید برایتان جالب باشد که بدانید مردم روسیه در هنگام ورود به خانه کفش­های خود را درمی­‌آورند و به مهمانهایشان هم دمپایی روفرشی می­‌دهند.
  7. روس­ها می‌توانند بسیار مهمان‌نواز باشند، اما مهمان­ها باید بدانند هنگام رفتن به منزل آن‌ها حتماً باید هدیه یا گلی برای میزبان ببرند (دست خالی نروند) و از نحوۀ پذیرایی و غذایی که برایشان تدارک دیده­‌اند تعریف کنند.
  8. مردم روسیه به شدت مردسالار هستند که این نوع فرهنگ در مواردی که پای جوانمردی و بزرگواری مردها در میان باشد ممکن است برای زن­ها سودی داشته باشد اما در کل به دلیل نابرابری حقوقی که بین مرد و زن به وجود می‌آید به متضرر شدن زن­های کشور روسیه منجر می­‌شود.
  9. نشان دادن انگشت شست در بین مردمان روسی یک جور توهین محسوب می­‌شود.
  10. ایران و روسیه، شباهت‌های فرهنگی بسیاری با هم دارند؛ هر دو کشور، مدعی پیشینه امپراتوری و فرهنگ چند قومیتی غنی و استواری هستند و در واقع از نظر فرهنگی خود را اصیل و محترم می‌شمارند. تکیه بر تاریخ و فرهنگ ایرانی در میان ایرانیان به طرز اغراق آمیزی رواج دارد تا جایی که شاعر می­گوید: هنر نزد ایرانیان است و بس. نظیر چنین ادعاهایی در روسیه هم دیده می‌شود. در بحث دین و مذهب هم ایرانی‌ها و روس‌ها دچار دو دستگی در ارزش‌ها و اعتقادات شده‌اند؛ برخی از ایرانی‌ها مسلمانان خالصی هستند که مذهب شیعه همچون فرهنگ باستانی جزء لاینفکی از زندگی آن‌هاست و از آن سو دسته‌ای از افراد جامعه به مذهب اعتقادی ندارند. در روسیه نیز چنین است.
مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی