تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

اجازه اقامت کوتاه مدت ترکیه

وی والت اروپا ترکیه ویزا و مهاجرت اجازه اقامت کوتاه مدت ترکیه

اجازه اقامت ترکیه

برای کدام اتباع خارجی اجازه اقامت کوتاه مدت ترکیه تنظیم می گردد؟

1- اتباع خارجی که با هدف تحقیقات علمی به کشور آمده اند؛
در صورتی که فرد با این هدف درخواست اجازه اقامت نماید و مشمول دریافت اجازه برای تحقیقات علمی گردد، از نهاد و سازمان مرتبط با تحقیقات علمی (وزارت فرهنگ و گردشگری، وزارت نیرو، دانشگاه ها و غیره،) باید مجوز دریافت نموده و در صورتی که مشمول دریافت مجوز نگردند، می بایست اظهارنامه ای در رابطه با موضوع تحقیق ارائه دهد.

2- اتباع خارجی که در ترکیه دارای املاک و مستغلات می باشند؛
اتباع خارجی که دارای املاک و مستغلات در ترکیه می باشند، در صورتی که جهت اجازه اقامت مراجعه نمایند، ملک مورد نظر باید مسکونی بوده و برای این هدف مورد استفاده قرار گیرد. همچنین در صورتی که اعضاء خانواده در ملک مورد بحث دارای سهم و حق مالکیتی باشند، اعضاء خانواده نیز بدین ترتیب می توانند برای اجازه اقامت مراجعه نمایند.

3- اتباع خارجی که قصد تاسیس کار و یا ارتباط تجاری دارند؛
اتباع خارجی که قصد تاسیس کار و یا ارتباط تجاری دارند در صورتی که درخواست اجازه اقامت بیش از سه ماه نمایند، ازآنها دعوت نامه و یا مدارک مشابه تنظیم شده از سوی شرکت و یا شخصی که با آن تماس برقرار خواهند نمود، خواسته خواهد شد.

4- اتباع خارجی که قصد شرکت در برنامه آموزشی ضمن خدمت را دارند؛
اجازه های اقامت با این هدف، بر اساس مدارک و اطلاعات در خصوص محل، مدت و محتوای آموزشی که از سوی سازمان و یا نهاد ارائه دهنده آموزش ضمن خدمات ارائه خواهد گردید، برای مدت آموزش صادر خواهد گردید.

5- اتباع خارجی که با اهداف آموزشی در چارچوب برنامه تبادل دانشجو و یا تفاهم نامه هایی که ترکیه طرف آن می باشد و موارد مشابه به کشور آمده اند؛
از اتباع خارجی که با این هدف درخواست اجازه اقامت نموده اند، ارائه برگه و اطلاعاتی که از سازمان مربوطه دریافت خواهد گردید، خواسته خواهد شد.
مدت اجازه اقامت نمی تواند بیشتر از مدت آموزش و اهداف مشابه باشد.
در رابطه با دانشجویانی که در قالب برنامه تبادل دانشجو (اراسموس، مولانا، فارابی و غیره.) آمده اند؛ از کسانی که از تاریخ اولین ثبت نام ظرف سه ماه درخواست بیمه بهداشت و درمان عمومی نموده باشند، مجددا بیمه بهداشت و درمان خواسته نخواهد شد. اما از کسانی که ظرف مدت سه ماه از تاریخ ثبت نام مراجعه ننموده و حق بیمه بهداشت و درمان عمومی را از دست دهند، بیمه بهداشت و درمان خصوصی خواسته خواهد شد.

6- اتباع خارجی که با هدف گردشگری اقامت خواهند داشت؛
در این راستا اظهارات اتباع خارجی که با این هدف درخواست اجازه اقامت نموده اند، در خصوص برنامه سفر ایشان (مانند اینکه در کشور در کجا، چه زمانی و برای چه مدت خواهند ماند) ارزیابی خواهد گردید. در صورت لزوم ارائه مدارک و اطلاعات خواسته خواهد شد.

7- اتباع خارجی که درمان خواهند گردید به شرط آنکه فاقد هریک از بیماریهایی که برای سلامت عمومی تهدید به شمار می آید، باشند؛
از اتباع خارجی که با این هدف به ترکیه آمده اند، برگه پذیرش ایشان از بیمارستان های دولتی و خصوصی خواسته خواهد شد. از کسانی که مدارک مربوط به پرداخت تمامی هزینه درمان خود را ارائه نمایند، بیمه بهداشت و درمان درخواست نخواهد گردید.اجازه اقامت متناسب با مدت درمان تنظیم خواهد گردید.از اتباع خارجی که در طول درمان هزینه های اسکان، معاش و یا هزینه مرتبط با درمان ایشان از سوی سازمان و نهادهای دولتی پرداخت می گردد، بیمه بهداشت و درمان معتبر و اثبات وضعیت مالی طلب نخواهد گردید.

در صورت لزوم از بیمارستان مربوطه و سازمان و نهادهای دولتی ممکن است برگه و اطلاعات در رابطه با درمان فرد خارجی خواسته شود.امور مربوط به اجازه اقامت همراهان اتباع خارجی که با هدف درمان در قالب تفاهمنامه های همکاری بهداشتی موجود به کشور آمده اند (اگر در تفاهمنامه در رابطه با همراه حکم جداگانه ای وجود نداشته باشد)، بر اساس احکام عمومی انجام خواهد گرفت.همچنین بر اساس ماده 14 پیوست قانون پایه خدمات بهداشتی به شماره 3359، در خصوص اتباع خارجی که به کشور ما آمده اند، از همراهان که نباید بیش از دو نفر باشند، در مراجعات جهت اجازه اقامت، بیمه بهداشت و درمان معتبر درخواست نخواهد گردید.

8- اتباع خارجی که باید بر اساس درخواست و تصمیم مقامات قضایی و یا اداری در ترکیه اقامت نماید؛

9- اتباع خارجی که شروط لازم بر مدت اجازه اقامتی که با این هدف تنظیم می گردد، با درنظر گرفتن مدتی که در تصمیم و یا درخواست ذکر گردیده است تنظیم خواهد گردید.

10- اتباع خارجی که قصد شرکت در دوره های آموزش زبان ترکی را دارند؛
به اتباع خارجی که با این هدف درخواست اجازه اقامت نموده و در سازمانی که دارای صلاحیت ارائه آموزش زبان ترکی می باشد ثبت نام نموده است، حداکثر دو مرتبه اجازه اقامت داده خواهد شد.اگر مدت دوره آموزشی کمتر از یکسال باشد، مدت اجازه اقامت نمی تواند بیشتر از مدت دوره آموزشی باشد. نهاد ارائه دهنده دوره آموزشی موظف است که وضعیت شروع به آموزش و حضور و غیاب فرد خارجی که برای آموزش زبان ترکی ثبت نام نموده است را به اداره استانی اطلاع دهد.

11- اتباع خارجی که به واسطه نهادهای دولتی قصد آموزش، تحقیق، کارآموزی و شرکت در دوره های آموزشی در ترکیه را دارند؛اجازه اقامتی که با این هدف تنظیم می گردد، نمی تواند بیش از یکسال باشد. از اتباع خارجی که هزینه های اسکان، معاش و یا هزینه مرتبط با درمان ایشان از سوی سازمان های دولتی پرداخت می گردد، بیمه بهداشت و درمان معتبر و اثبات وضعیت مالی طلب نخواهد گردید. ممکن است از سازمان ها مدارک و اطلاعات درخواست گردد.

12- اتباع خارجی که ظرف شش ماه از تاریخ فارغ التحصیلی خود از آموزش عالی در ترکیه مراجعه نموده اند؛به اتباع خارجی که با این هدف درخواست اجازه اقامت نموده اند، در صورتی که ظرف شش ماه از تاریخ فارغ التحصیلی خود مراجعه نمایند، تنها برای یک مرتبه حداکثر برای یکسال اجازه اقامت داده خواهد شد.

13- افرادی که قصد کار در ترکیه را ندارند اما در قالب و مقدار تعیین شده از سوی هیئت وزرا قصد سرمایه گذاری دارند و همسر خارجی وی و همچنین فرزند خود وی و یا فرزند همسر وی که زیر هجده سال بوده و نیاز به مراقبت دارد؛
برای اتباع خارجی که با این هدف قصد دریافت اجازه اقامت دارند، اجازه اقامت حداکثر با اعتبارهای پنج ساله تنظیم می گردد.با تغییری که قانون نیروی کار بین المللی به شماره 6735 در قانون شماره 6458 ایجاد نمود، تشویق اتباع خارجی که به اقتصاد کشور کمک می نمایند و تسهیل امور اجازه اقامت این اتباع خارجی هدف گذاری گردیده است.

14- اتباع خارجی شهروند جمهوری ترک قبرس شمالی،به اتباع خارجی که با این هدف درخواست اجازه اقامت نموده اند حداکثر برای مدت پنج ساله اجازه اقامت صادر می گردد.


بیشتر بخوانید:

مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی