تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

گپ تحصیلی برای مهاجرت به خارج

وی والت مشترک کشورها ویزا و مهاجرت گپ تحصیلی برای مهاجرت به خارج

گپ تحصیلی چیست و شیوه های توجیه آن چگونه است

گپ (خلاء یا شکاف) یا Study Gap یعنی وقفه ی تحصیلی؛ یعنی فاصله ی بین فارغ التحصیلی تا شروع مقطع تحصیلی جدید. بعنوان مثال لیسانس بگیرید و بعد 5 سال تصمیم بگیرید تصمیم بگیرید در مقطع ارشد تحصیل کنید. 

در مورد گپ تحصیلی نقطه نظرات بی‌شماری وجود دارد، اما می‌توان اینطور گفت که به طور معمول بین ۲ تا ۳ سال وقفه از آخرین زمان دریافت مدرک تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی در اکثر کشورهای دنیا برای مقاطع کارشناسی مورد تائید بوده و برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد، گپ تحصیلی حتی برای ۵ سال نیز قابل پذیرش است.

لازم به ذکر است که برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا وقفه تحصیلی مسئله حائز اهمیتی نبوده و فرد با ارائه سوابق تدریس، تالیف و پژوهش معتبر و همچنین سوابق کاری مرتبط، می‌تواند در هر سنی (حتی در محدوده سنی ۴۰ تا ۴۵ سال) برای این مقطع تحصیلی اقدام نماید.

البته زمانی که تصمیم به ادامه تحصیل در یکی از دانشگاه‌های معتبر خارجی دارید باید به موضوع گپ از چند دیدگاه مختلف توجه نمایید:

کسب موافقت دپارتمان پذیرش دانشگاه مورد نظر (مدارک و رزومه تحصیلی): برای دریافت ویزای تحصیلی و ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارجی نیاز به کسب پذیرش از دانشگاه مدنظر خود دارید، برای این‌کار میبایست با استفاده از مشاوره رایگان و ارزیابی تحصیلی نسبت به شرایط تحصیلی کلی خود ( شرط معدل، سن، وقفه تحصیلی) و انتخاب‌های منطقی موجود، اطلاعات لازم را کسب کرده و نسبت به اخذ پذیرش اقدام کنید.

توجیه آفیسر پرونده ویزای تحصیلی در سفارت: با توجه به اینکه تنها در دست داشتن پذیرش تحصیلی برای ادامه تحصیل در هر یک از دانشگاه‌های دنیا کفایت نمی‌کند و مستلزم دریافت ویزای تحصیلی است، در صورت داشتن وقفه تحصیلی، ملزم به ارائه دلایل موجه و محکمی برای سفارت و قانع ساختن آفیسر پرونده خواهید بود.

داشتن گپ تحصیلی بیش از ۳ سال از نگاه آفیسر پرونده ویزای تحصیلی بدین معنی است که دانشجو از دوره تحصیل برای مدت زمان طولانی دور بوده و فعالیت‌ها و دانش علمی فرد به روز نبوده و فاقد اعتبار کافی است؛ از این رو با ارائه دلایلی نظیر سوابق کاری معتبر و مرتبط با رشته تحصیلی در مدت زمان مربوطه، ارائه SOP و توجیه گپ تحصیلی به وجود آمده با استفاده از دلایل قابل پذیرش و معقول، آفیسر را مجاب می نمایید که تنها به قصد ادامه تحصیل می‌خواهید مهاجرت کنید و قصد اقامت غیرقانونی را در کشور مقصد ندارید.

مقصد تحصیلی:

از این رو پیشنهاد می‌شود در صورتی که دارای وقفه تحصیلی هستید، به تحقیق در مورد مقاصد تحصیلی دیگر دنیا نظیر آمریکا، کانادا، انگلیس،استرالیا،نیوزیلند و…. بپردازید

راه های پوشش گپ تحصیلی

برای کاهش تاثیر منفی گپ تحصیلی می توان از راه های زیر استفاده کرد:

  1. ارائه انگیزه‌نامه با ذکر هدف از تحصیل، برنامه تحصیلی، دلیل انتخاب رشته و دانشگاه مورد نظر
  2. توصیه‌نامه معتبر اساتید مرتبط با رشته تحصیلی
  3. شرکت در همایش‌ها و کنفرانس‌های معتبر و مربوط به رشته تحصیلی
  4. ارائه رزومه تحصیلی، کاری و پروژه‎های تحقیقاتی معتبر
  5. ارائه و توضیح دلایل حقیقی و قابل استناد و البته قانع‌کننده به آفیسر پرونده برای گپ تحصیلی
  6. ارائه مدرک زبان با نمره بالا
  7. ارائه مدارک تمکن مالی مناسب برای پوشش هزینه‌های زندگی و تحصیل
  8. نمرات خوب آزمون‌های بین‌المللی نظیر GMAT و یا GRE

ترفند هایی برای توجیه گپ تحصیلی (Study Gap)

سوالی که اینجا مطرح‌شده میشود این است که که شما در این مدت دقیقا چکار میکردید و چقدر از فضای تحصیلی و آکادمیک دور شدید؟ در ادامه درباره آن صحبت میکنیم. 

لازم است بدانید که گپ تحصیلی برای مقاطع تحصیلی متفاوت میتواند متغیر باشد، مثلا بعد از گرفتن دیپلم اگر دو تا سه سال گپ داشته باشید مشکلی پیش نمیاید و جای نگرانی نیست، همینطور برای ورود به مقطع ارشد گپ تحصیلی تا 5 سال هم قابل جبران است و میشود آن را توجیه کرد. این سختگیری برای ورود به مقطع دکتری شاید کمرنگ تر هم باشد ولی این به این معنا نیست که پس دیگر لازم نیست مدرکی بیاوریم که در این چند سال دقیقا چکار میکردیم. 

نکته حائز اهمیت این است که این گپ تحصیلی علاوه بر اینکه برای دپارتمان پذیرش دانشگاه مقصد خیلی مهم است، برای سفارت و افسر ویزای پرونده شماهم اهمیت دارد و امکان اینکه شما از دانشگاه پذیرش بگیرید اما افسر ویزا شما رو ریجکت کند هست ولی اگر بتوانید افسر را متقاعد کنید دیگر مشکلی نیست. حالا چطور باید افسر پرونده را متقاعد کنیم.

اول از همه برای آقایان یعنی سربازی میتواند مدرک خوبی برای پر کردن این خلاء باشد که خیلی راحت درک میکنند و مشکلی نیست. 

اگه کشور خاصی مد نظرشماست مثلا فرانسه، ایتالیا یا هرکشور دیگری میتوانید بگویید که درحال یادگیری زبان آن کشور و یا حتی برای آیلتس آماده میشدم و گپ تحصیلی دو ساله رو میشود اینطوری پر کرد. 

کار کردن و سابقه کار مرتبط شما هم، البته با ارایه مدارک نه تنها این خلاء رو پر میکند بلکه امتیاز هم محسوب میشود. 

اگر مشکل و مریضی ای هم داشتید میتوانید با ارائه پرونده پزشکی این گپ تحصیلی رو توجیه کرد. 

برخی افراد هم برای تامین هزینه های مربوط به مهاجرتشان کار میکنند و بعد اقدام میکنند و میتوانید بگوید برای تامین این مخارج کار میکردم، هرچند مرتبط با رشته شما نباشد. 

افراد متاهل هم میتوانند دو سه سالی را با این بهانه پر کنند که اره درگیر زندگی و بچه داری بوده اند و درک میکنن و مشکلی نیست بازم. البته 2 یا 3 نه که 7، 8 سال. 

میتوانید بگویید در حال نگارش مقاله یا یادگیری نرم افزار مرتبط با رشته تحصیلی بوده اید و با ارایه مدارکش باز مشکلی پیش نمیاید. 


بیشتر بخوانید:

مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی