تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

پرستاری در ونکوور، بریتیش کلمبیا، کانادا

وی والت آمریکا کانادا اطلاعات کاربردی مشاغل کانادا پرستاری در ونکوور، بریتیش کلمبیا، کانادا

پرستاری در ونکوور کانادا

این اطلاعات شامل دو بخش است بخش اول دوستانی که علاقه مند به گرفتن کارشناسی در این رشته در ونکوور هستند؛ و بخش دوم دوستان کارشناس پرستاری که با سابقه کار از ایران وارد ونکوور میشوند.

بخش اول مصاحبه:

برای گرفتن پذیرش از کالج و دانشگاه در رشته پرستاری، نیاز به تمام کردن دبیرستان و یا گرفتن دیپلم است ولی تعریف دیپلم در کانادا با دیپلم در ایران متفاوت است و البته استان به استان هم فرق میکند.

دیپلمی برای ورود به رشته نرسینگ باید شامل دروس ذیل باشد:

  • شیمی گرید 11 و یا 12،
  • ریاضی گرید 11 و یا 12،
  • بیولوژی گرید 12 و
  • انگلیسی گرید 12 با نمره C.

تافل با اسکور 83 یا آیلتس با نمره آکادمیک 6.5، انگلیسی communication  با نمره B، نمونه هایی از معادل انگلیسی 12 برای اخذ دیپلم مورد قبول اکثر کالجها و دانشگاهها هستند. البته این score ها و پیشنیازها از کالج به کالج دیگه متفاوت است.

پس از پذیرفته شدن در کالج یا دانشگاه مربوطه باید اپلیکیشن بگذارید برای پروگرم Nursing.

پروگرم Nursing در اکثر کالج ها و دانشگاهها دارای ساختار 1+3 است . یعنی یکسال academic foundation است که دانشجو باید 30 credit را تکمیل قبل از ورود به پروگرم نرسینگ و پس از آن دوره 3 ساله نرسینگ را باید تکمیل کند.

30 کردیتی که در سال اول باید تکمیل بشه شامل دروس در ادامه است :

1. Human Anatomy and Physiology 1   3 credit
2. Human Anatomy and physiology 2   3 credit
3. Pathophysiology  3 credit
4. Academic Writing 3 credit
5. English Elective 3 credit
6. Introductory Microbiology for Health Science  3 credit
7. Social Science or Humanities  elective 3 credit
8. Introduction to statistics or Data Analysis in Psychology  3 credit
9. elective course 3 credit
10. elective course 3 credit

بعد از تکمیل کردن سال اول ،  اسم دانشجو وارد لیست انتظار یا waiting list  میشود . البته اگر متقاضیانی که همزمان برای نرسینگ درخواست کرده باشند  زیاد باشند، کسانی که نمره های بهتری دارند در اولویت قرار میگیرند.

معمولا چون کورسهای سال اول در اکثر دانشگاه‌ها یکسان است و قابل انتقال ،  اکثر دانشجو ها برای چندین دانشگاه اپلیکیشن میگذارند.

چون کورسهای که برای سال اول گفته شد متقاضیانی زیادی دارد ، در خیلی از مواقع دانشجو نمیتواند  سال اول را در یکسال تکمیل کند و برای جلوگیری از اتلاف وقت بعضی از کالجها کورسی به نام Academic foundations دارد که 10 کردیت حساب میشود و مختص کسانی است که میخوان وارد رشته نرسینگ بشن و البته متاسفانه در بعضی مواقع این کورس باعث تسریع در پذیرش نمیشود .

وقتی که دانشجو در پروگرم Nursing پذیرفته شد باید سرتیفیکیتها و مدارک در ادامه را قبل از شروع پروگرم آرایه بدهد:

1- Cardio Pulmonary Resuscitation (CPR)
2- Standard First Aid Certificate
3- Health assessment (by a physician or nurse practitioner)
4- Immunization Record
5- Criminal Record Check
6- Nonviolence crisis intervention certificate
7- Respiratory Mask fit test (N95)

Care aid

چون اکثر پرستاران محترم دنبال کار care aid هستند من چند تا اینفورمیش در مورد این سرتیفیکیت و نحوه کار پیدا کردن براش میگذارم.

اکثر پرستاران محترم بعد از ورود به کانادا میتونن آنلاین برای Care Aid شدن اقدام کنند و بعد از چند درس آنلاین  و امتحان آنلاین این سرتیفیکیت را کسب کنند. البته این را باید به خاطر داشته باشن که با این مدرک فقط میتونن در کامیونیتی یا به عبارتی در منازل کلاینتها  به عنوان home support worker  کار کنند.

برای کار در Care facilities یا خانه سالمندان نیاز به گرفتن سرتیفیکیت Care Aid از کالج است.

و اما پس از اینکه Care aide و یا home support worker حدود 700 ساعت تجربه کاری پیدا کند  eligible  میشود برای گرفتن کورس acute Care for care aide که با این سرتیفیکیت Care aid میتواند در بیمارستان کار کند .

رنج حقوقی home support worker  در کمپانی های خصوصی مثل Nurse next door و we care و … حدود 14 تا 16 دلار در ساعت است.

و در کمپانی های نیمه خصوصی مثل Bayshore و یا کمپانیهای دولتی مثل Vancouver coastal health حدود 18 تا 20 دلار در ساعت است.

و رنج حقوقی care aid در facilities  و بیمارستانها حدود 23 دلار در ساعت میباشد که البته برای شیفت عصر و شب به ترتیب 1 و 2 دلار ساعتی اضافه میشود .

در ونکوور شرکتهایی هستند که در زمینه  کاریابی و رزومه نویسی به افراد تازه وارد کمک میکنند؛Avion, Success, Skill Connect& Mosaic  نمونه هایی از این شرکتها هستند.

هر ساله دولت میزان حدود 2000 دلار به هر فرد تازه وارد تخصیص میده که البته هر فرد یکبار میتواند از این پول البته برای پرداخت هزینه تحصیلی  استفاده کند . یعنی فرد برای یه کورس یا پروگرم اول رجیستر میکند و بعد این موسسات هزینه اش البته تا حدود 2000 دلار را پرداخت میکنند. و آگر پروگرمی گرانتر بود که مابقی اش را خود فرد باید پرداخت کند.

پیدا شغل برای پرستاری در کانادا

در مورد پیدا کردن کار Care aid وبسایت هایی مثل craigslist و yellow page هم است که میشود از این وبسایت ها کلاینتها خصوصی پیدا کرد. چون متاسفانه برای پیدا کردن کار همه کمپانی ها درخواست Canadian experience و رفرنس میکنند و البته فرد میتواند با داشتن کلاینت خصوصی هم experience لازم را بدست بیاورد و در خیلی مواقع کلاینتها میتوانند رفرنس خوبی هم برای دیگران باشند.

سایر نکات کاربردی:

در BC سه HEALTH AUTHORITY وجود دارد که عبارتند از:

1. Vancouver Coastal health
2. Fraser health
3. Providence health care

هر کدام از این Authority ها منطقه گسترده‌ای را پوشش میدهند. مثلا coastal health از Bella Bella و Bellolla رو از Bella Bella و Bella cool تا Burnaby را پوشش میدهد و هر کدام شامل تعداد زیادی بیمارستان و care facilities و clinics و group homes و community  center هستند و کسی که بتواند در این کمپانی ها کار بگیره از یک نوع امنیت شغلی برخوردارد. و اینطور هم نیست که اینها فقط دکتر و پرستار استخدام کنند.

مشاغل مختلفی از office job تا خدمات کامپیوتری گرفته و خیلی از جابهای دیگر که همه unionized هستند وجود دارد. اکثر اینها بجز نرسینگ تحت پوشش HEU هستند که همان hospital employees union است. ما به همه توصیه میکنم که یه جوری سعی کنند خودشان را وارد سیستم کنند. مثل خیلی ها که با جابهای پایینی وارد سیستم شدند و بعدا وارد جابهای دیگه ای شدند.

در وحله اول باید شخص  برای خودش پروفایل درست کند که باید وارد وبسایت مورد نظر شود و روی career کلیک کند و بعد از آن برای یه job اپلای کند که بتواند برای خودش پروفایل درست کند . و پروفایل را باید مرتبا اپدیت کرد. و اگر فرد سرتیفیکیتی گرفت میتواند به پروفایلش آد کند.  و حتی اگر کسی با کانکشن هم کار پیدا کند اولین سوالی که ازش میشود داشتن پروفایل است.

حسن بزرگی هم که کار در این کمپانی ها دارد آینه که فرد قدرت مانور دارد یعنی میتواند از جایی به جای دیگه ای خودش را انتقال دهد که اینکار از طریق internal job posting انجام میشود .

همچنین برای دو ستانی که دنبال کارcare aide هستند ما (وی والت) بهشان توصیه میکنیم که دوره آنلاین care aid را بگذرانید و بعد به عنوان home support worker مشغول بکار شن و بعد از اینکه 700 ساعت سابقه کاری پیدا کردن بروید Vcc و یا کالج خصوصی دیگری است و آنجا یک دوره کوتاه مدت acute care بگذرانید که با آن مدرک میتوانید کار در بیمارستان پیدا کنید.

چون مراحل نرس شدن واقعا طولانی است. البته با مدرک acute care خیلی راحت میتوانید کار پیدا کنید که از نظر درآمدی هم بدک نیست چون با ساعتی 23دلار شروع به کار میکنید و شبکاری هم حدود 25 دلار میگیرید.

اگر دانشجو باشید با توجه به محدوديت كاری که دارید (اگه اشتباه نکنیم فکر میکنیم به عنوان دانشجو شما فقط میتوانید حدود 1000 دلار درآمد داشته باشید ، و اینکه شما به عنوان یه دانشجوی full time از این بیشتر هم نمیتونید کار کنید). مورد خوبیه است برای شما. درآمدی که برای acute care است، حدود 40-45 ساعت در ماه میشود ۱۰۰۰ دلار.


بیشتر بخوانید:

مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی