تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

راه های مهاجرت به کانادا از ایران


مهاجرت به کانادا از ایران

پیش از این در مهاجرت به کانادا از خاورمیانه و مهاجرت به کانادا از امارات دیدیم که چگونه می توان از خاورمیانه به کانادا مهاجرت کرد؛ اما اتباع ایران به عنوان دومین کشور بزرگ خاورمیانه نیز در بین مهاجران کانادا جایگاه مهمی را از آن خود کرده اند. ایران در نیمه نخست سال 2020 به رتبه ی یازدهم در بین  کشورهایی قرار گرفت که بیشترین مقیم دائم جدید کانادا را تشکیل می دهند. یک سال قبل از این 6055 ایرانی اقامت دائم کانادا گرفتند و بدین ترتیب اتباع ایران در بین 10 ملیتی قرار گرفتند که در سال 2019 بیشترین اقامت دائم کانادا را دریافت کرده اند.

اما از زمانی که کرونا سایه بر جهان انداخته است ورود مهاجران ایرانی به کانادا کاهش چشمگیری داشته است. در ماه مارس تنها 210 نفر یا 42.8 درصد ایرانی ها اقامت دائم کانادا گرفتند. محدودیت های کرونایی سفر خارجی ها به کانادا باعث کاهش قابل ملاحظه ی ایرانی هایی که اقامت دائم کانادا می گیرند شده است. 

در نیمه ی نخست سال جاری ایران، این کشور خاورمیانه ای، جای بریتانیا را به عنوان منبع اصلی فرستنده مهاجر به کانادا گرفت. به عبارت دقیق تر در انتهای سال گذشته یعنی زمانی که 5635 بریتانیایی توانسته بودند اقامت دائم کانادا دریافت کنند، بریتانیا در رتبه ی یازدهم برترین کشورها به لحاظ فرستادن مهاجر به کانادا قرار داشت. 

با اینکه از تعداد بریتانیایی ها که کانادا را وطن خود می نامند در نیمه نخست سال جاری کاسته شد، اما این کاهش به اندازه کاهش تعداد ایرانی هایی که کانادایی شده اند نبوده است.  در نیمه نخست 2020 تنها 430 بریتانیی یا حدودا 16.7 درصد اقامت دائم کانادا گرفتند. طی همین بازه زمانی تعداد ایرانی هایی که مقیم دائم کانادا شده اند در مقتیسه با شش ماهه نخست 2019 حدود  31.8 درصد کاهش داشته است. اما پس از سه ماه از کاهش مهاجرت از ایران به کانادا در ماه ژوئن تعداد مهاجرانی که ماهانه مقیم دائم کانادا می شوند 47.2 درصد افزایش یافت.

در نیمه نخست سال جاری میلادی 2105 ایرانی اقامت دائم کانادا اخذ کردند. علیرغم محدودیت های کرونایی و کاهش ناشی از همه گیری کووید، ایران هنوز کشور مهمی به لحاظ مهاجرت به کانادا محسوب می شود. و علاوه بر این، پیش روی ایرانی ها گزینه های زیادی برای مهاجرت به کانادا قرار دارد.

با اینکه همه گیری کلا باعث کاهش مهاجرت به کانادا و کندتر شدن روند رسیدگی به درخواست های مهاجرت شده است، همچنان فرصت مهاجرت به کانادا وجود دارد. کانادا اخیرا از برنامه خود برای استقبل از سالانه بیش از 400 هزار مهاجر خبر داد تا بدین ترتیب خود را برای دنیای پساکرونا و ترمیم اقتصاد آماده کند.

پیامی که از دولت فدرال کانادا به همگان مخابره می شود روشن است: کانادا مهاجر می خواهد و همچنان به استقبال از آنها ادامه خواهد داد. واضح است که اتاوا از ایرانی ها با آغوش باز استقبال می کند و اقامت دائم به انها می دهد. پس از اینکه در سال 2015، تعداد ایرانی هایی که اقامت دائم گرفتند به 11640 نفر رسید، این رقم نصف شد و تا چهار سال بعد تقریبا یکسان باقی ماند. در سال 2019 تعداد ایرانی هایی که اقامت دائم کانادا گرفتند به حدود 48 درصد سال 2015 کاهش یافت.

سال گذشته ایرانی ها 1.8 درصد کل تازه واردان و دارندگان اقامت دائم جدید را تشکیل می دادند. گرچه ظاهرا در سال 2019 این درصد پایینی به نظر می رسد اما هنوز 7.4 درصد بیش از تعداد بریتانیایی هاییست که آن سال اقامت دائم کانادا گرفته اند. در سال 2019 هندی ها و چینی ها در کانادا بیشترین مهاجران و دارندگان اقامت دائم جدید را تشکیل می دادند: 85590 هندی  و 30245 چینی.

اگر شما هم قصد مهاجرت به کانادا از ایران را دارید باید در گام نخست ببینید که کدام برنامه ها بیشترین و بهترین شانس را برای موفقیت در اختیار شما قرار می دهند. بیایید نگاهی بیندازیم به برخی از مهم ترین برنامه ها و مسیرهای مهاجرت به کانادا از ایران:

  • طبقه اقتصادی فدرال
  • طبقه اقتصادی استان
  • مهاجرت به کبک
  • مهاجرت از طریق راه اندازی کسب و کار و برنامه ویزای استارتاپ
  • برنامه مهاجرتی “اول اقامت موقت” یا انتقال به اقامت دائم
  • اسپانسرشیپ خانوادگی

برنامه های مهاجرت کانادا در کلاس اقتصادی

کانادا بیشترین تعداد مهاجران خود را از این طریق یعنی اقتصادی/کاری جذب می کند. طی سه سال پیش رو سالانه بیش از 200 هزار نفر از این طریق به کانادا مهاجرت خواهند کرد. بزرگترین گروه در این دسته مهاجرتی Federal High Skilled است. مسیرهای مهاجرتی بسیاری وجود دارند که هنگام درخواست مهاجرت به کانادا از ایران می توانید آنها را لحاظ کنید.

برنامه های مهاجرتی  کانادا در طبقه اقتصادی فدرال

کانادا سیستم مهاجرت اقتصادی خود را با استفاده از اکسپرس انتری اجرا و مدیریت می کند. بسیاری از استان ها نیز همین رویکرد را دنبال می کنند. اکسپرس انتری متقاضیان را ملزم به ارائه پروفایل می کند؛ از متقاضیانی که پروفایل آنها بالاترین امتیاز را دارد دعوت می شود تا تقاضای خود را برای تقاضا جهت یکی از مسیرهای مهاجرتی ارائه کنند. متقاضیان منتخب 60 روز فرصت دارند درخواست کامل خود را ارائه کنند. در سیستم جامع رتبه بندی اکسپرس انتری، متقاضیان بر اساس عواملی نظیر تحصیلات، سن، سابقه کار و مهارت های زبانی امتیالز می گیرند.

فرایند اکسپرس انتری کانادا به چه صورت است؟

  • ارائه پروفایل و ورود به صف انتظار اکسپرس انتری
  • دریافت دعوتنامه یا Invitation to Apply مشروط بر داشتن امتیاز کافی
  • ارائه درخواست ظرف 60 روز
  • بررسی درخواست و تصمیم گیری از سوی اداره مهاجرت ظرف مدت 6 ماه
  • مهاجرت به کانادا، در صورت موفقیت

یکی از بهترین راه های برای افزایش امتیاز سیستم جامع رتبه بندی یا CRS داشتن جاب آفر است که بسته به سطح مهارت، بین 50 تا 200 امتیاز را نصیب دارنده می کند. چندین استان کانادا هم مسیرهای اکسپرس انتری اداره می کنند و برترین متقاضیان ماهر را از صف انتظار به بیرون می کشند. انتخاب شدن از طرف استان به معنای افزایش 600 امتیازی متقاضی و ضمانتی برای دریافت دعوتنامه در دور بعدی پذیرش اکسپرس انتری است.

اگر واجد شرایط باشید، اکسپرس انتری همانطور که از نامش بر می آید (ورود سریع) به سرعت شما را به هدف مهاجرتی خود می رساند چرا که فرایند رسیدگی به درخواست ها تنها 6 ماه طول می کشد.  

برنامه های مهاجرت استانی کانادا به چه صورت است؟

  • مهاجرت انتاریو
  • مهاجرت کبک
  • مهاجرت آلبرتا
  • مهاجرت بریتیش کلمبیا
  • مهاجرت منیتوبا
  • مهاجرت نیوبرانزویک
  • مهاجرت نیوفاندلند
  • مهاجرت نوا اسکوشیا
  • مهاجرت ساسکاچوان
  • مهاجرت به جزیره پرنس ادوارد

استان ها و مناطق مختلف کانادا برنامه های مهاجرتی (برنامه های مهاجرت استانی کانادا PNP) خاص خود را دارند. اگر واجد شریط برای مهاجرت از طریق برنامه مهاجرت اقتصادی فدرال نیستید می توانید مسیرهای مهاجرت استانی را برای اخذ اقامت دائم کانادا به عنوان یک ایرانی در نظر بگیرید.

هر یک از استان های کانادا برنامه مهاجرتی خود را برای تامین نیازهای بازار کار دارد. اگر مهارت های خاصی دارید حتما یکی از برنامه های مهاجرت استانی شما را می پذیرد. استان کبک کانادا نیز سیستم مهاجرتی خودمختار دارد و سطوح مهاجرتی کبک را خود کبک تعیین می کند. کبک اخیرا سیستم ابراز تمایل یا Expression of Interest را مشابه اکسپرس انتری راه اندازی کرد؛ در این سیستم متقاضیان پروفایل خود را از طریق سیستم Arrima ارائه می کنند و به صورت دوره ای دعوتنامه دریافت می کنند.

مهاجرت به کانادا از طریق راه اندازی کسب و کار  

کانادا قصد دارد کارآفرینان و سرمایه گذاران را از طریق برنامه های مهاجرت از طریق کسب و کار جذب کند؛ درخواست های بسیاری از ایران ارائه می شود. در سطح فدرال گزینه های زیر وجود دارد:

برنامه ویزای استارتاپ

ویزای استارتاپ کانادا همانطور که از نامش بر می آید به مهاجران کارآفرین ذیصلاح اقامت دائم می دهد. نام رسمی این ویزا Canada Start Up Class است که مصطلحا به آن برنامه ی Start Up Visa  (SUV) می گویند. این برنامه کارآفرینان نوآور را هدف می گیرد و آنها را با سرمایه گذاران بخش خصوصی در کانادا مرتبط می کند و سرمایه گذاران هم متعاقبا به آنها در تاسیس کسب و کارشان کمک می کنند.

متقاضیان این ویزا ابتدا با ویزای کار با پشتیبانی سرمایه ساکن کانادا وارد کانادا می شوند و سپس به محض تاسیس و اداره کسب و کار خود واجد شرایط اقامت دائم کانادا خواهد بود. سه نوع سرمایه گذار بخش خصوصی وجود دارد:

  • سرمایه گذار فرشته (angel investor)
  • صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر (venture capital fund)
  • مرکز رشد (business incubator)

این برنامه که ابتدا یک پایلوت سه ساله بود در 31 مارس 2018 از حالت موقت درآمده و دائمی شد.

نکته: یک سرمایه گذار می تواند اقامت دائم را برای تا سقف پنج متقاضی فراهم کند. هرچند، برخی از متقاضیان برای کسب و کار ضروری شناخته می شوند. اگر متقاضی که وجود او برای کسب و کار ضروری است از درخواست خود انصراف دهد و یا درخواست وی رد شود درخواست سایر متقاضیانی که از همان سرمایه گذار بهره مند می شوند نیز پایان می یابد.

منظور از نهاد گماشته شده در پاسخ بالا چیست؟

منظور یکی از سرمایه گذاران فرشته، صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر یا مرکز رشد در بخش خصوصی کانادا است. در شرط تعهد باید معیارهای زیر رعایت شود:

  • یک گروه سرمایه گذار فرشته باید حداقل 75000 دلار در کسب و کار ذیصلاح سرمایه گذاری کند. سرمایه گذاری از جانب دو یا چند سرمایه گذار فرشته که جمعا 75000 دلار شود هم قابل قبول است.
  • صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر باید تایید کند که حداقل 200000 دلار در کسب و کار ذیصلاح متقاضی سرمایه گذاری می کند. متقاضیان می توانند با دو یا چند صندوق که جمعا 200000 دلار سرمایه گذاری کنند هم کار کنند.
  • مرکز رشد باید متقاضی را در برنامه خود بپذیرد.

شرایط ویزای کار/اقامت دائم کانادا متقاضیان چیست؟

برای اخذ ویزای کار کانادا:

متقاضیانی که از یک نهاد گماشته شده گواهی تعهد دارند می توانند برای ویزای کار کوتاه مدت جهت شروع کار در بیزنس خود درخواست ارائه کنند. نهاد گماشته شده باید از درخواست پشتیبانی کند.

برای اخذ اقامت دائم کانادا:

  • متقاضیان باید به صورت فعال در مدیریت کسب و کار در داخل کانادا حضور داشته باشند؛
  • عملیات کسب و کار یا بخش اساسی آن باید در داخل کانادا انجام شود؛
  • کسب و کار باید در کانادا ثبت شده باشد.

برنامه سرمایه گذاری مهاجر کبک

این برنامه یکی از محبوب ترین برنامه های مهاجرت از طریق راه اندازی کسب و کار است. این برنامه تنها برنامه سرمایه گذاری منفعلانه ای است که به اخذ اقامت دائم کانادا ختم خواهد شد. در حال حاضر این برنامه درخواستی را نمی پذیرد. شرایط اولیه این برنامه به شرح زیر است:

  • حداقل دارایی خالص شخصی معادل با ۲ میلیون دلار کانادا که  توسط خود فرد یا با کمک همسر همراه با او، از راه های قانونی بدست آمده باشد. دارایی هایی همانند ملک، حساب های بانکی، صندوق بازنشستگی و سهام را نیز می توان جزو این حداقل دارایی خالص در نظر گرفت؛
  • داشتن حداقل 2 سال سابقه ی مدیریتی تمام وقت داوطلب (از جمله برنامه ریزی، نظارت و کنترل منابع مالی و انسانی یا فیزیکی)، در یک شرکت خاص (کشاورزی، تجاری یا صنعتی و یا سابقه ی مدیریتی در یک سازمان دولتی یا بین المللی)، طی 5 سال قبل از ارائه درخواست؛
  • قصد زندگی در استان کبک.

یکی دیگر از راه های مهاجرت به کانادا Owner-Operator Business Immigration است؛ از این طریق می توانید کسب و کاری در کانادا خریداری کنید و به کانادا بیایید. شما از طریق این مسیر مهاجرت با ویزای کاری موقت به کانادا می آیید و و بعدا وضعیت خود را به اقامت دائم تغییر می دهید. طبق این سیاست، ویزای کار پس از فروش و انتقال اکثر سهم مالکیت یک کسب و کار سودآور کانادایی به متقاضی مهاجرت صادر می شود.  

آیا می توان اقامت موقت کانادا را به اقامت دائم تبدیل کرد؟

روز به روز به تعداد مهاجرانی که با اقامت موقت به کانادا می آیند و اقامت دائم می گیرند افزوده می شود. کانادا این روزها برای نیروی کاری ویزای موقت صادر می کند که در مشاغل دارای اولویت در همه گیری کرونا فعالیت دارند. این مسیر برای بسیاری از ایرانی ها محبوب است؛ زمانی که به عنوان مقیم موقت در کانادا سری شده در درخواست اقامت دائم لحاظ می شود. ویزاهای کاری از طریق برنامه های زیر صادر می شوند.

مهاجرت به کانادا از طریق اسپانسرشیپ خانوادگی

متقاضیان مهاجرت به کانادا که ساکن ایران هستند و اعضای خانواده شان به عنوان مقیم دائم یا شهروند در کانادا زندگی می کنند می توانند از طریق دسته اسپانسرشیپ خانوادگی به کانادا مهاجرت کنند. اما برای کدام اعضای خانواده می توان اسپانسر شد؟

  • همسر؛
  • فرزندان وابسته
  • والدین؛
  • پدر/مادر بزرگ
  • خواهر/برادر و فرزندان زیر 18 سال آنها؛ نوادگان یتیم یا زیر 18 سال و مجرد؛
  • یکی دیگر از بستگان در هر سنی اما تنها در شرایط خاص؛
  • بستگان همراه افراد فوق (همسر و فرزندان وابسته افراد فوق).

شرایط اسپانسرشیپ خانوادگی کانادا چیست؟

  1. حداقل 18 سال و بالاتر؛
  2. فرد اسپانسر و اسپانسرشده باید توافقنامه ای را امضا کنند که به موجب آن فرد اسپانسر ملزم به تقبل حمایت مالی فرد یا افراد اسپانسرشده می شود. در این توافقنامه همچنین آمده که فرد اسپانسرشده ای که مقیم دائم کانادا می شود از هیچ تلاشی برای حمایت مالی خود فروگذار نخواهد کرد؛
  3. متقاضی باید به مدت سه سال از تاریخی که فرد یا افراد اسپانسرشده مقیم دائم می شوند آنها را حمایت مالی کند؛
  4. حمایت مالی فرزند وابسته تا 10 سال یا زمانی که فرزند به سن 25 سالگی برسد؛ هر کدام که زودتر رخ داد.

مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی