تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

شرایط و مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی کانادا

وی والت آمریکا کانادا تحصیلات تحصیل در کانادا شرایط و مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی کانادا

ویزای تحصیلی کانادا

برای تحصیل در کانادا باید «مجوز تحصیل در کانادا» (Canadian study permit) بگیرید. این مجوز در طول اقامت شما همان کار ویزای دانشجویی را انجام می‌دهد. البته اگر دوره یا برنامه‌ی شما شش ماه یا کمتر طول بکشد، نیازی به این مجوز ندارید ولی با این حال، بهتر است قبل از آمدن به کانادا، برای دریافت چنین مجوزی اقدام کنید؛ چون در غیر این صورت، اگر بخواهید تحصیلات‌ خود را در برنامه‌ی دیگری ادامه دهید، ناگزیر باید کانادا را ترک کنید و در خارج از کانادا و از طریق اداره امور ویزا، برای دریافت مجوز تحصیل اقدام کنید. اما اگر از قبل مجوز تحصیل در کانادا را گرفته باشید، آن‌وقت اگر تصمیم بگیرید که تحصیلات‌ خودتان را در کانادا ادامه دهید، می‌توانید از داخل کانادا برای تمدید این مجوز اقدام کنید.

آن دسته از دانشجویانی که به‌طور تمام‌وقت در موسسات آموزش عالی معتبر ثبت‌نام کرده‌اند، با داشتنِ این مجوز می‌توانند به‌صورت نیمه‌وقت داخل پردیس دانشگاهی کار کنند. همچنین با این مجوز می‌توانند ۱) خارج از پردیس دانشگاهی کار کنند، ۲) به‌عنوان همکار یا کارآموز (انترن) در بخشی از برنامه‌ی تحصیلی‌شان مشغول شوند، ۳) با اقامت دائم در کانادا بمانند یا ۴) حتی بعد از فارغ‌التحصیلی کار پیدا کنند.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا

شما می‌توانید برای دریافت مجوز تحصیل در کانادا، هم به صورت آنلاین و هم از طریق درخواست کتبی اقدام کنید. اگر می‌خواهید از گزینه درخواست کتبی استفاده کنید، می‌توانید فرم‌ها را از وب‌سایت اداره شهروندی و مهاجرت کانادا دریافت کنید. درخواست‌های کتبی معمولا دو برابر درخواست آنلاین زمان می‌برند؛ به همین خاطر توصیه می‌کنیم که قبل از ارسال درخواست، زمان مقررشده برای بررسی درخواست‌ها را چک کنید تا به خاطر ضیق وقت، دچار مشکل نشوید.

برای درخواست آنلاین هم لازم است کارت اعتباری یا دبیت‌کارت داشته باشید و علاوه بر آن، نسخه الکترونیکی مدارک لازم را از طریق اسکنر یا دوربین آماده کرده باشید. اداره ویزای مستقر در سفارت کانادا دستورالعمل‌های مربوط به مدارک را در اختیار شما قرار خواهد داد. ممکن است این مدارک کشور به کشور فرق داشته باشد؛ بنابراین اگر به کمک و راهنمایی نیاز داشتید، می‌توانید به نزدیک‌ترین مرکز درخواست ویزا مراجعه کنید.

فرایند اخذ ویزای دانشجویی کانادا به شکل زیر است:

ابتدا باید از یک موسسه تحصیلات تکمیلی معتبر، نامه پذیرشی دریافت کنید که استانداردهای لازم را داشته باشد. دانشجویانی که در کِبک تحصیل می‌کنند باید علاوه بر آن برای دریافت گواهی پذیرش از دولت کبک (مشهور به گواهی CAQ) نیز اقدام کنند. شما باید این گواهی را پیش از درخواست مجوز تحصیل در کانادا کسب کنید. شما می‌توانید فرم این گواهی را به شکل آنلاین دریافت و پرینت کنید یا آن‌که نسخه کاغذی‌ را از دانشگاه‌‌ بگیرید که در این صورت، شما را در تکمیل آن راهنمایی خواهند کرد.

مرحله‌ی بعدی دریافت بسته‌ی درخواست ویزای دانشجویی کانادا از وب‌سایت CIC یا از طریق تماس با اداره‌ی ویزای مستقر در محل اقامت شما یا سفارت و کنسولگری کاناداست.

برای دریافت بسته درخواست ویزا، باید در وب‌سایت CIC به سوالاتی درباره‌ی خود‌تان پاسخ دهید. پاسخ این سوالات مشخص می‌کنند که اولاً شرایط لازم برای درخواست آنلاین مجوز تحصیل در کانادا را دارید یا نه و ثانیا در صورت داشتن این شرایط، باید چه مدارکی را آماده کنید.

اگر واجد شرایط باشید، یک کد چک‌لیست شخصی دریافت خواهید کرد که ۶۰ روز اعتبار دارد و برای ثبت آنلاین درخواست خود به کمک‌تان می‌آید. حتماً توجه داشته باشید که برای مراجعات بعدی‌تان، صفحه‌ی حاوی این کد را پرینت بگیرید و نزد خودتان نگه دارید. این صفحه شامل راهنمای درخواست، برآورد شهریه‌ها، فهرستی از مدارک لازم برای ثبت‌نام و همچنین راهنمایی‌های مربوط به مراحل بعدی ثبت‌نام است.

وقتی مدارک لازم را مهیا کردید، یک حساب کاربری MyCIC بسازید تا بتوانید کد چک‌ لیست شخصی‌ خود را در آن وارد ‌کنید. همان‌جا چک‌ لیست مربوط به مدارکتان را هم دریافت خواهید کرد. این چک‌لیست به شما اجازه می‌دهد که مدارکتان را آپلود کنید و برای CIC بفرستید.

وقتی مدارک و فرم درخواست‌تان آماده شد و هزینه‌ها را هم پرداخت کردید، آن وقت می‌توانید درخواست کامل‌ خود را در CIC ثبت کنید.

در نظر داشته باشید که ممکن است از بعضی متقاضیان بخواهند که برای مصاحبه به اداره ویزای محلی‌شان مراجعه کنند.

شاید لازم باشد برخی از متقاضیان پیش از ثبت درخواست خود، تست پزشکی و/یا بررسی پلیسی را از سر بگذرانند. اگر سوءپیشینه‌ی جزایی داشته باشید نمی‌توانید مجوز تحصیل بگیرید؛ به همین خاطر ممکن است از شما بخواهند که گواهی عدم‌سوپیشینه ارائه کنید.

شما باید پاسپورتی داشته باشید که با کمک آن بتوانید پس از اتمام دوره تحصیلی‌ به کشور مبدأ بازگردید. دو عکس اندازه پاسپورت با پشت‌نویسی نام و تاریخ تولد نیز لازم است.

لیست مدارک و مراحل اخذ ویزای تحصیلی کانادا

الف – بعد از اتمام تحصیل امکان اقدام برای گرفتن اقامت وجود دارد. یکی از بهترین استانها برای این کار کبک هست.
ب‌- ارزیابی مدارک توسط دو روش WES یا IQAS انجام میشه که دومی اصل مدرک رو نیاز داره.
ج – شانس گرفتن ویزا برای مقطع فوق لیسانس و دکترا به مراتب بیشتر از کالج و لیسانس هست
د – امکان دریافت ویزای تحصیلی برای فرزندان زیر 18 سال که مدرسه میروند همراه با ویزای توریستی برای یکی از والدین وجود دارد.

مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی کانادا

الف – مدارک تحصیلی شما هیچ فرقی نمیکند که از کدام دانشگاه باشد. فقط و فقط مهم این است که وزارت علوم آنها را تایید کند. اگر تایید کند مورد قبول خواهد بود و تاییدیه WES یا IQAS را میگیرند.
ب – مدارک برای ارزیابی wes بایستی حتما مهر و موم دانشگاه باشد و از ایران ارسال شود.
ژ- کپی برابر اصل کردن ترجمه توسط دانشگاه و ارسال آن در پاکت مهر و موم شده قابل قبول است.


بیشتر بخوانید:

مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی