تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

بررسی و تحلیل تراول بن (ترامپ بن) و ویور


تراول بن آمریکا

بایدن فرمان اجرایی پایان دادن به تراول بن را امضا کرد و تراول بن لغو شد

تراول بن آمریکا چیست ؟ چه کسانی برای سفر به آمریکا معاف از تراول بن هستند ؟ چطور میتوان برای ویزای آمریکا اقدام کرد ؟ برای دریافت جواب سوالات خود در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

1- در تاریخ ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۷ اخرین ورژن دستور ممنوعیت صدور ویزا (تراول بن ۳) برای ۷ کشور عمدتاْ مسلمان اجرایی گردید.

2- در تاریخ ۲۶ ژوئن مشروعیت ابلاغیه ریاست جمهور (تراول بن ۳) به تایید دادگاه عالی امریکا رسید.
در اثر اجرایی شدن این ابلاغیه ، صدور ویزاهای مهاجرتی و غیر مهاجرتی برای شهروندان ایران تعلیق گردید ( به استثنای ویزاهای دانشجویی F ، ویزاهای پژوهشی و تحقیقاتی J و ویزاهای اموزشی M). بدین ترتیب تنها راه صدور ویزا برای شهروندان ایران مشمول استثنا شدن (exceptions) و یا مشمول معافیت (waiver) شدن میباشد.

3- چه کسانی مشمول استثناها (exceptions) میشوند؟ مطابق شرایط مندرج درابلاغیه ریاست جمهوری، عمدتا کسانی مشمول استثناها میشوند که دارای پاسپورت کشور دیگری به جز ۷ کشور مشمول بن باشند و یا در در تاریخ ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۷ و یا بعد از ان در امریکا حضور داشته باشند. لذا این افراد مستثنی از دستور ممنوعیت صدور ویزا خواهند بود.

4- چه کسانی مشمول معافیتها ( waiver) خواهند بود؟ طبق دستور ریاست جمهوری متقاضیان ویزا تنها در صورتی مشمول معافیت میشوند که دارای سه شرط ۱. صدور ویزا در جهت منافع امریکا باشد. ۲. صدور ویزا مخل امنیت ملی امریکا نباشد ۳. عدم صدور ویزا با عث ایجاد سختی و مشکلات زیاد برای متقاض ویزا گردد. تشخیص مشمول این سه شرط شدن به عهده افیسر مصاحبه کننده میباشد.

با گذشت بیش از یکسال از اجرایی شدن تراول بن ۳ آمارهای صدور ویزا نشان دهنده ان هست که عملا ۲ تا ۴ درصد متقاضیان ویزا (به جز متقاضیانی که مشمول اشتثناها میشوند) موفق به اخذ ویزا از طریق معافیت (waiver) شده اند و مابقی متقاضیان ویزا در وضعیت انتظار برای مشخص شدن نتیجه بررسی ویزاها هستند. طبق امار اعلام شده از سایت وزارت خارجه، از شروع بن ۳ تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۱۸ مجموعا تعداد ۲۵۳۵ معافیت (waiver) به متقاضیان ویزای هفت کشور اعطا شده است.

۶- سرنوشت بقیه متقاضیان ویزا که در صف انتظار هستند و یا متقاضیان جدید ویزا چه میشود؟ در بدترین حالت انتظار میرود که این رویه حداقل تا پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ ادامه پیدا کند. هرچند اقداماتی (شکایت از نحوه اجرای پروسه ویوور و همچنین اقداماتی از جانب کمیته هوملند سکیوریتی و کمیته قضایی مجلس نمایندگان جدید) در جریان می باشد که اصلاحاتی در روند پروسه اعمال معافیتها صورت پذیرد.

۷- در صورت به ثمر رسیدن این اقدامات و تلاشها چه تغییری در روند صدور ویزاها اتفاق می افتد؟ انتظار میرود در صورت نتیجه بخش بودن این اقدامات درصد بیشتری از متقاضیان ویزا مشمول معافیتها (waiver) شوند.

۸- ایا امکان لغو تراول بن ۳ در اینده نزدیک وجود دارد؟ احتمال وقوع این امر در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ بعید میباشد. حتی در صورت برکناری احتمالی وی پیش از اتمام دوره، احتمال لغو بن ضعیف میباشد.
در صورت عدم انتخاب مجدد وی در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ و انتخاب رییس جمهور جدید از حزب دموکرات، محتمل هست که تراول بن ۳ در سال ۲۰۲۱ لغو گردد.


چگونگی پردازش درخواست های ویور مشمولان تراول بن

وزارت خارجه آمریکا اطلاعات جدیدی در زمینۀ چگونگی پردازش درخواست های معافیت از فرمان اجرائی سوم ترامپ مبنی بر صدور ویزا برای اتباع برخی کشورها از جمله ایران موسوم به تراول بن منتشر کرد.


اثبات وجود شرایط دریافت معافیت

وزارت خارجه، بار اثبات وجود شرایط دریافت معافیت را بر عهده متقاضی ویزا می‌داند. همچنین بیانیه وزارت خارجه تاکید می‌کند که متقاضیان ویزا حق ارائه مستندات خود برای قانع کردن افسر کنسولی جهت صدور ویور را دارا هستند. این بدین معناست که متقاضیان ویزا برای اثبات وجود شرایط دریافت ویور ، مدارک و استدلال های خود را در غالب پکیج های ویور به سفارتخانه ها ارائه کنند.


چک امنیتی ویژه

وزارت خارجه اعلام کرده است که در شرایط فعلی تمام افراد متقاضی ویزا که مشمول تراول بن می‌شوند، باید چک امنیتی ویژه را سپری نمایند که پروسه ای طولانی است. در حال حاضر بیش از دوازده هزار پرونده درخواست ویزا در حال گذراندن این مرحله هستند و چنانچه مورد تایید قرار بگیرند، احتمال صدور ویور و نهایتا ویزا برای آنها وجود دارد. به نظر می‌رسد پرونده اکثر افرادی که در مصاحبه خود با قول مساعد افسر کنسولی برای درخواست ویور روبرو شده‌اند، در این مرحله قرار داشته باشد.


مدت زمان چک امنیتی

وزارت خارجه در همکاری با سایر نهادهای ذی ربط در حال نهائی کردن سیستم جدیدی برای چک امنیتی افراد مشمول تراول بن هستند که مدت زمان چک امنیتی را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد داد. وزارت خارجه ابراز امیدواری کرده است که این سیستم جدید حداکثر تا پایان سال مالی جاری (آخر سپتامبر) به بهره‌‌برداری برسد. انتظار می رود با راه‌اندازی این سیستم جدید تغییرات مهمی در رابطه با پرونده‌های مهاجرتی ایرانیان رخ دهد.


تعداد ویورهای داده شده

گزارش جدید وزارت خارجه حاوی اطلاعات و جداولی در رابطه با آمار و ارقام صدور ویزا و ویورهای اعطایی است که مجموعا نشان دهنده صدور ویور برای ۵.۱ درصد از متقاضیان ویزا تا پایان ماه مارچ است.


دادگاه فدرال برای حوزه

کالیفرنیا دولت آمریکا را موظف به ارائه اطلاعات و مدارک در رابطه با روند صدور ویور و ویزا برای اتباع کشورهای مشمول تراول بن کرد.
قاضی فدرال در جریان رسیدگی به پرونده شکایت از نحوه اجرای فرمان اجرائی سوم رئیس جمهور ترامپ که در دادگاه فدرال برای حوزه کالیفرنیا (مستقر در سانفرانسیسکو) مطرح است، اعلام کرد که وکلای شاکیان می توانند از دولت درخواست کنند تا اطلاعات و مدارک مورد نیازشان را در اختیار آن‌ها قرار دهد.
با این حال این قاضی صدور حکم در رابطه با نوع و حدود مدارکی که شاکیان می توانند درخواست کنند را به ماه سپتامبر موکول کرد.
هر چند پیش بینی می شود که صدور حکم نهائی در این پرونده بین ۶ ماه تا یکسال طول بکشد، اما انتظار می رود روند صدور ویورها تحت فشار این دعاوی در ماه های آینده بهبود پیدا کند. بر همین اساس به تمامی متقاضیان ویزا توصیه می شود به پیگیری پرونده های خود ادامه دهند.


جمع بندی آخرین وضعیت حقوقی پرونده های مختلف مهاجرتی ایرانیان

👈افراد متقاضی تبدیل وضعیت به اقامت دائم که واجد شرایط اخذ گرین کارت بدون نیاز به خروج از آمریکا هستند می توانند طبق روال عادی نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند و فرمان اجرائی ترامپ و رای دیوان تاثیری بر این پرونده ها ندارد.
👈 افرادی که داخل آمریکا هستند اما برای دریافت گرین کارت باید از آمریکا خارج شده و از طریق مصاحبه کنسولی اقدام کنند مشمول ممنوعیت صدور ویزا هستند و باید آماده درخواست ویور باشند.
👈 متقاضیان شهروندی، advance parole work authorization ، تمدید ویزاهای توریستی، OPT، تبدیل وضعیت از F2 به F1 و سایر درخواست هایی که در USCIS انجام می شود و‌ برای انجام آن ها نیازی به خروج از آمریکا و دریافت ویزا ندارند هم طبق روال عادی به کار خود ادامه می دهند و فرمان ترامپ تاثیری بر این پرونده ها ندارد.
👈 متقاضیان ویزای دانشجویی از اجرای فرمان ترامپ معاف هستند ولی احتمال دارد چک امنیتی آن ها طولانی تر شود.
👈 متقاضیان ویزاهای توریستی مشمول ممنوعیت صدور ویزا برای ایرانیان هستند و احتمال پذیرش درخواست ویور آن ها به جز در موارد پزشکی زیاد نیست.
👈 متقاضیان ویزای نامزدی مشمول ممنوعیت صدور ویزا هستند و باید درخواست ویور خود را به سفارت اعلام کنند.
👈 متقاضیان ویزای مهاجرتی از طریق ازدواج با شهروند آمریکا هم مشمول ممنوعیت صدور ویزا هستند و با توجه به آمار فعلی احتمال پذیرش درخواست ویور آن ها زیاد نیست.
👈 متقاضیان ویزای مهاجرتی از طریق ازدواج با دارنده گرین کارت هم مشمول ممنوعیت صدور ویزا هستند و باید درخواست ویور خود را به سفارت اعلام کنند.
👈 رسیدگی به درخواست های مهاجرتی برای خویشاوندان از طریق ارسال فرم I-130 ادامه دارد. تمام پرونده ها پس از تایید در USCIS به NVC ارسال و پس از دریافت مدارک تکمیلی جهت تعیین وقت مصاحبه برای سفارت ارسال می شود‌.
👈 درخواست حفاظت بشر دوستانه: فرمان اجرائی ترامپ و رای دیوان تاثیری بر پرونده های اعلام حفاظت بشر دوستانه در داخل خاک آمریکا ندارد. با این حال محدودیت های دیگری برای این پرونده ها وضع شده است.
👈 افرادی که پس از ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۷ با ویزای معتبر در خاک آمریکا حاضر بوده اند از فرمان اجرائی ترامپ معاف هستند و ممنوعیتی برای صدور ویزا برای آن ها وجود ندارد.

تقاضای ویور مطابق اعلامیه ریاست جمهوری
لیست تفکیکی ویزاهای دوره تراول بن به صورت آمار تجمیعی ماهانه

مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی