تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

ارسال مدارک دانشگاه آزاد به خارج و ارزیابی مدرک تحصیلی

وی والت آمریکا کانادا جابجایی ارزشیابی مدارک در کانادا ارسال مدارک دانشگاه آزاد به خارج و ارزیابی مدرک تحصیلی

ارسال مدارک دانشگاه آزاد به خارج

(WES) یک سازمان خصوصی است که ارزیابی های معتبری را برای دانشجویان و مهاجران بین المللی که قصد تحصیل یا کار در ایالات متحده و کانادا را دارند فراهم می کند.وقتی شخص در کانادا تحصیل کرده باشد مدرک از موسسه دانشگاه کانادا باشد تایید Wes را نیاز ندارد.


تغییر روال کار سازمان ارزیابی مدارک WES

  • طبق آخرین اطلاعیه این سازمان، از این پس فقط آخرین مدرک تحصیلی جهت ارزیابی نیاز است و دیگر احتیاجی به تمامی مدارک تحصیلی فرد نیست.
  • به عنوان مثال اگر کسی دارای فوق لیسانس است، صرفا ارسال این مدرک جهت ارزیابی کفایت می‌کند و دیگر الزامی برای ارسال مدرک کارشناسی وجود ندارد.
  • همچنین برای افرادی که دارای دکتری هستند کافی است مدرک دکتری خود را ارسال نمایند.
  • این تغییرات در جهت تسهیل پروسه صدور تاییده WES صورت گرفته که این امر می‌تواند علاوه بر کاهش زمان انجام کار، انجام پروسه را نیز راحت تر نماید.
  • تاییدیه مدارک تحصیلی در برنامه های نیروی متخصص الزامی بوده و برای اخذ پذیرش در برخی دانشگاه ها نیز استفاده می‌شود. ( جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)

بررسی اجمالی wes:

راهنماي دريافت ارزیابی تحصیلی از موسسه WES

ارزشیابی مدارک تحصیلی، تطبیق دادن دستاوردهای آکادمیک شما با استانداردهای تحصیلی در ایالات متحده و کانادا است. این گزارش به نهادهایی مثل مؤسسات آموزشی،  کارفرماها، کمیته‌های صدور مجوز یا مقامات مهاجرت کمک می‌کند تا فهم بهتری از سوابق تحصیلی شما داشته باشند. 

گزارش موسسه WES چه مواردی را شامل می شود؟

  • مدارک شما را شناسایی و توصیف می کند.
  • معتبر بودن مدارک شما را تأیید می کند.
  • می تواند حاوی برابرسازی معدل (GPA) شما باشد.
  • حاوی ارزشیابی اعتبار مدارک شما است.

شما همچنین از امکان ارتقاء دادن آن به (-International Credential Advantage Package -ICAP) برخوردار هستید، به این معنی که ما رونوشت های تاییدشده و گزارش ارزشیابی شما نزد موسسه نگهداری می شود تا در هر زمانی بتوان به آسانی آنها را برای دانشگاه ها و کمیته‌های صدور مجوز ارسال کرد. علاوه بر این، شما نشان الکترونیک (-WES digital badge -WES) را دریافت خواهید کرد که می توانید از آن برای نشان دادن مدارک و نمرات تأییدشده خود در شبکه های اجتماعی مانند LinkedIn استفاده کنید. 

گزارش WES شما ظرف هفت روز کاری پس از دریافت، بازبینی و پذیرش تمام مدارک توسط این مؤسسه و پرداخت کامل تمام هزینه های لازم کامل می شود. 

ارزشیابی مدارک تحصیلی برای مهاجرت در کانادا 35 روز کاری طول می کشد.

از دریافت کننده مدارک خود بخواهید تا نوع گزارشی که نیاز دارد را مشخص کند هر گزارش ارزیابی شامل موارد زیر می شود و نوع گزارش را همانطور که گفتیم، موسسه مورد نظر شما مشخص می کند.

نوع اول : Document-by-Document Evaluation

  • برابرسازی مدارک شما در کانادا را فراهم می‌کند
  • استفاده برای پذیرش دانشجویان جدیدالورود و استخدام 

نوع دوم : Course-by-Course Evaluation

  • برابرسازی مدارک و معدل شما براساس سیستم کانادا را فراهم می کند
  • دوره ها و نمرات شما را فهرست می کند.
  • برای فارغ التحصیلان و افرادی که می خواهند مدرک خود را انتقال دهند استفاده می شود

 آی سی اِی پی (International Credential Advantage Package (ICAP خدمتی است که توسط مؤسسه WES فراهم شده است و در آن رونوشت های تأییدشده و گزارش ارزشیابی درخواست دهنده ها برای آنها ذخیره می شود. این خدمت به درخواست دهنده ها امکان می دهد تا در هر زمانی بتوانند به آسانی مدارک خود را برای دانشگاه ها و کمیته‌های صدور مجوز ارسال کنند. علاوه بر این، شما نشان الکترونیک WES را دریافت خواهید کرد که می توانید از آن برای نشان دادن مدارک و نمرات تأییدشده خود در شبکه های اجتماعی مانند LinkedIn استفاده کنید.

ارزیابی مدرک تحصیلی : تکمیلی

ارسال مدارک دانشگاه آزاد به wes

1 در مرحله اول متقاضی بایستی جهت دریافت اصل مدارک دانشگاهی و ریز نمره خود اقدام کند. متقاضی باید به واحد دانشگاهی خود مراجعه کرده و تقاضای اصل دانشنامه و ریز نمرات خود را ارایه دهد و آن ها را دریافت کند. توجه شود که دانشنامه و ریز نمره حتما بایستی تایید وزارت علوم و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد را داشته باشد تا ترجمه خانه آن ها را برای ترجمه و مهرهای لازم بپذیرد.

2 پس از دریافت مدارک دانشگاهی (ریز نمرات و دانشنامه)، متقاضی بایستی آن ها را جهت ترجمه به ترجمه خانه ارایه دهد. موضوعی که در این مرحله وجود دارد اینست که به دلیل اینکه ریز نمرات ترجمه شده تمامی مقاطع بایستی بوسیله دانشگاه در پاکت مخصوص قرار گیرد، و همچنین بسیاری از دانشگاه های کشور ترجمه مدارک را فقط با مهر دادگستری و وزارت خارجه می پذیرند، بنابراین توصیه می شود حتما روی ترجمه مدارک دانشگاهی مهر دادگستری و وزارت خارجه در کنار مهر مترجم زده شود. کلیه کپی های فارسی ریز نمره و دانشنامه الصاق شده به اصل ترجمه انگلیسی حتما بایستی بوسیله مترجم برابر اصل شود (مترجم ها مهر برابر اصل را دارند و بیشتر مواقع خودشان این مهر را روی کپی فارسی می زنند)

3 پس از گرفتن اصل ترجمه ها از ترجمه خانه، متقاضی بایستی آن ها را به دانشگاه دولتی محل تحصیل (در صورتی که دانشگاه سراسری بوده) و یا به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد، واحد بین الملل (در صورتی که دانشگاه آزاد بوده) برده و از مسوول مربوط تقاضا کند که روی تمامی ترجمه ها و کپی های فارسی الصاق شده مهر تایید دانشگاه را زده و بعد تمامی مدارک را درون پاکت مخصوص دانشگاه گذاشته و پاکت را مهر و موم کند. افرادی که قصد ارزیابی مدرک دکتری خود را دارند بایستی، نامه ای مبنی بر اعطای مدرک دکتری را از دانشگاه محل تحصیل خود دریافت کنند‌.

در صورتی که دانشگاه جهت صدور نامه موافقت نکرد، متقاضی می تواند فرم درخواستی را از وبسایت WES دانلود کرده و به دانشگاه ارایه دهد. لینک این فرم در قسمت دوم این مطلب قرار داده شده است. اگر دانشگاه نسبت به قرار دادن مدارک در پاکت مخصوص امتناع کرد، متقاضی می تواند فرم درخواست مدارک را از وبسایت وس دانلود کرده و یک نسخه را به مسوول مربوطه در دانشگاه ارایه دهد. ارسال این فرم از سمت متقاضی اجباری نیست و فقط برخی دانشگاه ها این فرم را تکمیل و به همراه مدارک ارسال می کنند.

با توجه به اینکه در وبسایت WES فقط یک نسخه از اصل ریز نمره فارسی (یا اصل ترجمه آن به همراه کپی برابر اصل شده فارسی) خواسته شده است، متقاضی می تواند کپی مابقی مدارک مانند دانشنامه را ارسال کند. مواردی مشاهده شده که متقاضی از تمامی مدارک با همه مهرهای لازم کپی گرفته و کپی ها را برای WES ارسال کرده و ارزیابی هم با موفقیت انجام شده است.

اما اکثر متقاضیان اصل ترجمه ریز نمرات به همراه کپی فارسی الصاق شده به آن را جهت اطمینان به صورت مهر و موم شده در پاکت دانشگاه گذاشته و به همراه این پاکت، کپی ترجمه دانشنامه الصاق شده به کپی فارسی آن و دارای مهر برابر اصل مترجم را به WES ارسال می کنند.

ارسال مدارک به wes

4 پس از قراردادن تمامی مدارک لازم در پاکت مخصوص دانشگاه، متقاضی بایستی از دانشگاه تقاضا کند که پاکت را به آدرس سازمان WES در کانادا ارسال کند. برخی از دانشگاه ها پاکت را خود ارسال می کنند مانند سازمان مرکزی دانشگاه آزاد. ولی برخی از دانشگاه ها نیز پاکت ها را ارسال نمی کنند که در این مواقع متقاضی خود بایستی پاکت ها را بوسیله پست به آدرس WES ارسال کند.

5 همزمان با مراحل ۳ و ۴ متقاضی بایستی به وبسایت WES مراجعه کرده و نسبت به ایجاد پروفایل و تقاضا برای ارزیابی مدارک اقدام کند. پس از ثبت سفارش و درخواست خود در پروفایل، متقاضی می تواند هزینه ارزیابی را بوسیله کردیت کارد و یا از طریق شرکت هایی مانند تهران پیمنت پرداخت کرده و ریفرنس نامبر (Wes Reference Number) را دریافت کند. این شماره بسیار مهمی هست که متقاضی بایستی آن را روی تمامی پاکت هایی که برای سازمان WES ارسال می کند در کنار نام و نام خانوادگی نوشته باشد.

6 پس از ارسال مدارک و پرداخت هزینه ارزیابی، متقاضی بایستی منتظر دریافت ایمیلی از سوی سازمان WES که بیان کننده نتیجه ارزیابیست باشد. مدت زمان تخمینی ارزیابی مدارک به 2 صورت می باشد: اگر متقاضی ارزیابی درس به درس ICAP را انتخاب کرده باشد نتیجه ارزیابی حدود 7 روز کاری آماده خواهد شد و اگر متقاضی ارزیابی ECA را انتخاب کرده باشد نتیجه آن حدودا 20 روز کاری به طول خواهد انجامید.

از طریق لینک های زیر می توانید نسبت به ایجاد پروفایل و همچنین دریافت اطلاعات لازم و دانلود فرم درخواست مدارک اقدام کنید:

  1. evaluation
  2. Required Documents

اما داستان برای دوستانی که در کانادا تشریف دارند مقداری متفاوت است. زیرا همانطور که در مطلب WES توضیح دادیم، این موسسه برای ارزیابی مدارک شما نیاز دارد که شما ترجمه مدارک خود را حتما از طریق دانشگاه برایشان ارسال کنید و راه دیگری برای این کار وجود ندارد. به هر حال آنهایی که هنوز ایران هستند با این موضوع مشکلی‌ نداشته و میتوانند از طریق دانشگاه دانشنامه و ریز نمرات خود را ارسال نمایند. 

در واقع مشکل از آنجایی شروع میشود که شما کانادا تشریف آورده و حال بنا به دلایلی نیاز به ارزیابی مدارک خود پیدا می‌کنید. چون دسترسی به دانشگاه تحصیلی‌ خود را ندارید، پس عملا اقدام از طریق WES کاری بس دشوار و در برخی‌ مواقع نشدنی‌ است. 

ارسال مدارک به icas

راهکار بسیار ساده است. موسسه دیگری به نام icas وجود دارد که با کیفیت و اعتبار WES مدارک دانشگاهی شما را ارزیابی می‌کند. خوبی‌ این موسسه این است که برای ارزیابی نیازی نیست که مدارک و ریز نمرات شما از دانشگاه ارسال شود و شما میتوانید اصل مدارک خود را از طریق پست برای این موسسه ارسال کرده تا ارزیابی شوند. 

مراحل انجام این کار بسیار ساده است و در این مطلب سعی‌ داریم قدم به قدم شما را راهنمایی کنیم. قبل از هر چیز لازم است حتما اصل مدارک و ترجمه رسمی‌ آنها را به همراه داشته باشید. زیرا در غیر این صورت این کار شدنی نخواهد بود. 

  ابتدا وارد سایت icascanada می‌شویم

سپس زبان انگلیسی‌ را انتخاب کرده و در این مرحله هدف از ارزیابی را مشخص می‌کنیم. همانطور که می‌بینید ۴ گزینه پیش روی شماست که در گزینه اول فقط چگونگی‌ ارزیابی از طریق icas به شما توضیح داده شده و گزینه آخر هم مربوط به پیگیری و یا تصحیح درخواست‌های ایجاد شده است. پس در واقع ۲ گزینه باقی میماند. یا شما ارزیابی را برای مهاجرت نیاز دارید و یا برای تحصیل. ما به صورت پیش فرض برای تحصیل را انتخاب می‌کنیم.

در اینجا توضیح داده شده که چنانچه شما برای کالج یا دانشگاه در انتاریو اقدام کرده باشید، موسسه icas به صورت اتومات خودش نتایج ارزیابی را برای کالج می‌فرستد و نیازی نیست که شما مجددا این کار را انجام دهید. 

در مرحل بعد شما باید ببینید چه مدارکی را نیاز دارید و این مدارک به چه شکلی‌ باید برای icas فرستاده شوند. در ستون سمت راست گزینه Required Documents را خواهید دید. پس از ورود به این بخش می‌بینید که از شما خواسته شده نام کشوری را که از آن فارغ التحصیل شده اید را انتخاب کنید. پس از انتخاب ایران صفحه‌ا‌ی برای شما باز میشود که نوع مدرک و چگونگی‌ ارسال آن توضیح داده شده است. 

اگر به داخل کادر نگاهی‌ بیاندازید می‌بینید که در آن خبری از ارسال مدارک توسط دانشگاه نیست و این دقیقا همان چیزی است که ما می‌خواهیم. فقط باید توجه داشته باشید که اصل مدارک شما باید فرستاده شود و این مدارک به همراه نتیجه ارزیابی به شما باز گردانده خواهند شد. پس جای نگرانی از این بابت وجود ندارد. ضمنا تنها مدارکی که از شما خواسته شده، اصل دانشنامه و ریز نمرات آنهاست. 

حال در این مرحله و قبل از شروع به پر کردن فرم آنلاین بهتر است با انواع ارزیابی که توسط این موسسه انجام میشود آشنا شده و ضمنا هزینه‌ها را نیز مشاهده کنیم. برای این کار کافی‌ است در کادر سمت راست روی گزینه Services کلیک کرده تا صفحه توضیحات به همراه قیمت برای شما باز شود.

به طور کل دو نوع ارزیابی وجود دارد. ارزیابی General و Comprehensive . حالت اول یا همان جنرال که بیشتر مورد توجه هم هست، در واقع ارزیابی مدرک به مدرک است و با انتخاب این حالت میتوانید مدرک خود را معادل یک مدرک کانادایی به حساب آورید (البته طبق آخرین اطلاعیه این سازمان، از این پس فقط آخرین مدرک تحصیلی جهت ارزیابی نیاز است و دیگر احتیاجی به تمامی مدارک تحصیلی فرد نیست). این نوع ارزیابی برای مهاجرت کاملا کافی‌ به نظر می‌رسد. اما برای تحصیل برخی‌ کالج‌ها و دانشگاه‌ها این نوع ارزیابی را قبول نداشته و حتما شما باید نوع دوم یا Comprehensive را انتخاب نمایید. البته به توصیه خود موسسه icas اگر شما نمیدانید که چه نوع ارزیابی باید انجام دهید، بهتر است ابتدا حالا جنرال را انتخاب کرده و در صورتی‌ که بعد‌ها خواستید میتوانید آنرا به Comprehensive ارتقا دهید. البته توصیه ما این است که به جای این کار ابتدا از کالج یا دانشگاه سوال بفرمایید که چه نوع ارزیابی مد نظر آنهاست و از ابتدا آنرا انجام دهید. به این شکل در وقت و هزینه شما قطعا صرف جوئی خواهد شد. 

همانطور که قابل مشاهده است، قیمت ارزیابی جنرال ۹۰ دلار و برای حالت دوم و برای مقاطع لیسانس و بالاتر ۲۰۰ دلار است. 

باز هم قبل از پر کردن فرم آنلاین بد نیست مدت زمان پروسه ارزیابی نیز چک شود. پس از انتخاب گزینه Processing Time در کادر سمت راست، مدت زمان حدودی این کار درج شده است. به عنوان مثال و در زمان تحریر این مقاله، ارزیابی کلی‌ یا جنرال ۱۰ هفته و در حالت جامع یا کورس به کورس ۲۲ هفته زمان میبرد. 

حال میرسیم به پر کردن فرم آنلاین

از آنجایی که پر کردن این فرم بسیار ساده بوده و همه چیز شفاف و واضح است، نیازی به توضیح در این مرحله احساس نمی‌شود. پس از پر کردن فرم ها، برای شما ایمیل حاوی Confirmation خواهد آمد که شما باید هر دو فرم را یعنی‌ هم Confirmation و هم Application را امضا کرده و به همراه اصل مدارک برای icas بفرستید. در ایمیل ارسالی‌ کد رهگیری نیز وجود دارد که شما از این به بعد میتوانید با این کد مراحل ارزیابی خود را چک کنید. 

پس از اتمام ارزیابی، نتیجه و اصل مدارک شما به شما برگردانده میشود.

ارزشیابی مدارک تحصیلی در تورنتو

چرا مدارک تحصیلی مان را ارزیابی می کنیم؟ یکی از راه های بهتر شناخته شدن به عنوان یک فرد متخصص در کانادا، ارزیابی یا معادل سازی مدارک دریافت شده در خارج از کانادا می باشد. ارزیابی به دلایلی متفاوتی می تواند باشد:

  • اقدام کردن برای کار، برای شناخته شدن یا دریافت حقوق بهتر و ترفیع گرفتن
  • رفتن به کالج یا دانشگاه (بعضا این موسسات خودشون ارزیابی رو انجام میدن)
  • گرفتن لایسنس یا سرتیفیکیت از آموزشگاه ها یا نهاد های تخصصی
  • برای دوره های کارآموزی یا برنامه های مهارتی (در صورت لزوم)

اگه واسه پروسه مهاجرت دارید اقدام میکنید قطعا ارزیابی لازمه و چون سازمان WES تنها گزینه ای هست که میشه از ایران واسش اقدام کرد، چاره ای جز ارزیابی با WES نیست. اما اگه اومدید تورنتو و به دلیل دیگه ای قصد ارزیابی دارید دست نگه دارید. اولا مهندسین که اصلا نیازی به ارزیابی ندارن، چون سازمان PEO خودش مدارک مهندسی رو ارزیابی میکنه و کاملا هم رایگانه و ضمن اینکه ارزش و اعتبار بسیار بالاتری هم نسبت به بقیه داره. و اگه مهندس نیستید اینجا سازمانهای دیگه ای هم هست مثل ICAS که نه تنها اعتبارش از WES بیشتره بلکه بسیار راحت تر هم هست. در ارزیابی ICAS لازم نیست چیزی از دانشگاه ارسال بشه بلکه میتونید از کانادا واسشون ارسال کنید و اونا هم ارزیابی میکنن.

بنابراین در تورنتو می توانید برای ارزیابی مدارک به این موسسات مراجعه کنین:

  • (World Education Services (WES
    • آدرس: 2 Carleton St
    • سایت: wes
  • (International Credential Assessment Service(ICAS
    • در شهر Guelph 
    • سایت: ICAS
  • (Comparative Education Service(CES
    • در دانشگاه تورنتو
    • سایت: icascanada

برای ارزیابی به ترجمه مدارک نیاز هست که اگه ترجمه نکردین یکی از مراکزی که خودشون معرفی می کنن Costi Language Bureau هست به شماره 416-651-1496. البته فکر می کنم گرون باشه و شاید بهتر باشه خودتون مترجم پیدا کنین. تماس گرفتن ضرر نداره.

موردی که باید تصمیم بگیرین این هست که می خواین ارزیابی Document-by-Document باشه یا Course-by-Course .Course-by-Course مسلما هزینه بیشتری در بر داره چون ترجمه دورسی که شما در طول دوره تحصیلیتون گذروندین رو هم شامل میشه و مثلا برای ادامه تحصیل در دانشگاهها ازتون این مورد ترجمه رو  میخوان.

تایید مدرک دانشگاه سراسری

نکته: در مواردی بدون ارسال ریزنمرات نیز قابل انجام است.

تایید مدرک برای دانشگاه های سراسری هم بعضی دانشگاهها خودشون ریز نمره ترجمه شده میدن و تو پاکت مهر و موم میکنن. بقیه دانشگاه ها باید فرم WES رو دانشگاه پر کنه و به همراه ترجمه دانشنامه و ریزنمرات بدن دانشگاه مهر و موم کنه.

کپی فارسی دانشنامه و ریز نمرات رو دانشگاه روش مهر برابر اصل بزنه به همراه پاکت مهر و موم شده دانشگاه داخل یک پاکت دیگه بذارن. من کاور لتر هم گذاشتم و  ترجیحا از طرف دانشگاه پست کنن.

در مورد دانشنامه های قدیمی و دانشنامه های موقت باید تاییدیه بگیرید که تو خیابون انقلاب نزدیک میدون فردوسیه. در مورد تسویه حساب هم چون من شبانه بودم مشکلی وجود نداشت موقت گرفتم با تاییدیه ترجمه کردم و حتی مصاحبه هم با اون رفتم که آفیسر شاکی شد و گفت قبل رفتن اصل بگیر. اصلم که گرفتم هولوگرام داره و نیاز به تاییدیه نداره. 10 هزار تومن موقع گرفتن اصل دانشنامه واریز کردم برای دانشگاه. ریز نمرات هم که همونیه که از اول با موقت گرفته بودم و تاییدیه لازم داشت.

رشته پزشكي

در صورتي كه كنكور سهميه آزاد قبول شده بوديم، به ازاي هر سال تحصيلي ١سال تعهد خدمت داره و اگه از سهميه مناطق در كنكور واسه پذيرش استفاده كرده بوديد، ٢برابرساير سهميه ها هم قانون خودش. من از معاونت دانشگاه مربوطه نامه گرفتم كه سابقه كار دارم و معاونت دانشگاه ازم نامه بيمه رو گرفت. ولي در برخي موارد بدون بيمه هم ممكنه قبول كنن اگر كارفرما نامه معتبر بده

  • اداره بيمه: نامه بيمه
  • معاونت دانشگاه: نامه سابقه كار
  • اداره فارغ التحصيلان: محاسبه تعهد خدمت باقيمانده

من تو يك روز به سختي تمومش كردم. بعد اداره فارغ التحصيلي مبلغ رو ميدن، بايد بريد بانك واريز كنيد. بعد نامه آزادسازي مدرك رو ميزنه. البته تا مدرك اماده بشه ديگه طول ميكشه حالا حالاهااا. نامه بيمه و نامه سابقه كار كارفرما رو ببريد دانشگاه. بقيه ش تو دانشگاهه ديگه.

  • تاييد سابقه كار
  • نامه تسويه حساب صندوق رفاه
  • و نهايتا تسويه حساب فارغ التحصيلان

البته باز واسه رشته هاي ديگه بپرسيد، شايد ريزه كاري ديگه اي هم باشه. قبلا يه قانون بود، بچه هاي مهندسي ميرفتن از آژانس كاريابي، نامه عدم وجود شغل مناسب ميگرفتن بعد مدركشونو بدون پول آزاد ميكردن.

نميدونم الانم هم هست یا نه؟

تو سايتش آپشن داشت پست معمولي يا پست ويژه(گرونتر) که ما پست ويژه رو انتخاب كرديم. برگه تاييديه WES با زمان مناسب اومد دم خونه. فقط اگه خونه نباشين وقتي پستچي مياد، ميره پست مركزي قسمت نامه هاي خارجي. حضوري با كارت شناسايي بايد برين تحويل بگيرين.

بستگي داره واسه كجا ميخاين ممکنه اصل یا کپی رو قبول کنن. واسه مهاجرت كه اصل برگه WES لازم بود كه شخصا با مدارك خودمون ارسال كنيم. واسه دانشگاه ها يا ساير جاها شايد ارسال خود WES قابل قبول باشه.

اگر اون گزينه ارسال از WES رايگانه، بجز درخواست نسخه كاغذي، اونم بزنيد شايد واسه بعد لازم شه ولي اگه پوليه، همين نسخه كاغذي واسه خودتون بگيريد؛ فوقش بعدا بيشتر از يكي لازم بشه، از WES ميگيريد. ارزيابيش ممكنه از ٢ هفته تاچند ماهي طول بكشه، بسته به رشته و شلوغي خود WES . تحقيق كنيد اگر واسه محل كار رشته تون،  WESمناسبه بگيريد.

تایید مدرک دانشگاه آزاد

این توضیحی که میدیم در مورد دانشگاه آزاد هست، برای دانشگاه دیگه هم حدودا باید همین منوال باشه: اول باید اصل مدرک و ریزنمرات رو از دانشگاه بگیرن، معمولا ریزنمرات رو قبل از ترجمه باید ببرن سازمان مرکزی تا تائید کنه بعد قابل ترجمه هست. اگر خودِ مدرکشون هم خیلی قدیمی هست ممکنه قبل از ترجمه باز تائید سازمان مرکزی رو بخوان (یعنی مدرکهای مربوط به حدود 10 سال قبل که هولوگرام نداشتن منظورمه)، بعد از این کار باید تو سایت WES یک Account  بسازن و ابتدا مشخصات پروفایل و مدارکی رو که برای ارزشیابی میخوان بفرستن رو با جزئیات کامل پر کنند، بعد هزینه اش رو بپردازن تا WES بهشون یک  Reference Number  میده. بعد از این مرحله ترجمه ها رو با اصل مدارک و فرم WES (دانشنامه + ریزنمرات + فرم WES که بعد از پرداخت تو سایتش به شما میده) میبرن دوباره سازمان مرکزی، قسمت امور بین الملل اونجا ترجمه ها رو دوباره خودشون چک میکنند و قسمتی از اون فرم WES رو خودشون پر میکنند بعد میبرین دبیرخانه ی همونجا (بین الملل) که حدود 70 هزار تومان هزینه پست میگیره ازشون و خودشون میفرستن به آدرس WES و جوابش هم حدود 10 روز بعد میاد.

هرکسی تو ایران هم میتونه این کارو براشون انجام بده، روشش کلا اینجوریه، هزینه خود WES حدود 240$ هست، البته اینطور که ما انجام دادیم که تائید مدرک و ریزنمرات هم همیشه تو سیستم باقی میمونه و برای دانشگاه ها میتونن بفرستن، البته اکثر دانشگاه های کانادا WES Account دارن که بعد از این کار فقط کافیه همون Reference Number رو بدن به Admission دانشگاه خودشون میتونن همه اطلاعات رو ببینن و شاید نیازی نباشه اصلا نسخه ای رو از WES برایشون بفرستن.

ارزيابى مدارك تحصيلى در مونترال

كار ارزيابى مدارك تحصيلى در مونترال به عهده اداره مهاجرت يا همون MICC هست. براى اينكار شما بايد كپى تمام مدارك تحصيلى و ريز نمراتتون رو كه ميخواهين ارزيابى بشه ببرين دفترخانه تا مهر برابر اصل بزنن. البته ظاهرا قبلا به اين مهر نياز نبوده ولى درحال حاضر به گفته بعضى دوستان وجود اين مهر برجسته روى كپى مدارك و ترجمه اش، الزام شده. بنابراين بهتره براى اينكه كارتون به مشكل نخوره براى محكم كارى اين كارو انجام بدين.

بعد همه مدارك رو براى ترجمه به دارالترجمه ميبرين. البته اين كار رو در دارالترجمه هاى مونترال هم ميتونين انجام بدين ولى احتمالا هزينه ى بيشترى رو بايد بپردازين.

سپس كليه ترجمه هايى رو كه انجام دادين و با خودتون آوردين، بايد در مونترال هم به تاييد مترجم رسمى OTTIAQ برسه و روى اونها مهر تاييد زده بشه كه البته هزينه مهر از هزينه ترجمه خيلى كمتره.

حالا بايد يه سرى فرم درخواست ارزيابى مدارك رو كه توى سايت هستش پر كنيد و به همراه كليه مدارك شناساييتون و كپى مداركتون تحصيليتون و هزينه ارزيابى مدارك به آدرسى كه در سايت داده شده پست كنید.

معمولا ظرف ١٥ روز كارى نامه ى رسيد مدارك،  به دستتون ميرسه و پروسه ارزيابى بعد از رسيدن اين نامه شروع ميشه. مدت زمانى كه طول ميكشه تا مداركتون بررسى بشه براى موارد مختلف متفاوت بوده ولى عمدتا بين ٣ تا ٦ ماه و يا گاهى بيشتر طول كشيده.

در بعضى از موارد ممكنه مداركتون به علت نقص برگشت بخوره كه بهتون مهلت زمانى براى كامل كردن و دوباره فرستادن مدارك ميدن كه البته در اينصورت باز هم زمان بررسي مدارك طولانى تر ميشه.

بعد از اينكه كار ارزيابى مداركتون با موفقيت انجام شد، نتيجه ارزيابى به ادرستون پست ميشه.

چند نكته مهم در مورد ارسال مدارک دانشگاه به خارج

  1. حتما و حتما كپى مداركتون رو بفرستين و اصل مدارك رو نفرستين چون به هيچ عنوان مدارك رو بهتون برنميگردونن.
  2. هزينه ارزيابى در حال حاضر حدود ١٢٠ دلار براى تمام مداركيه كه ميفرستين پس بهتره تمام مداركى رو كه احتمال ميدين ممكنه در آينده بخواهين ارزيابى كنين همه رو با هم يكباره بفرستين تا مجبور به پرداخت دوباره اين هزينه نشين.
  3. بعضى از دانشگاهها كار ارزيابى مدارك رو خودشون انجام ميدن كه معمولا نتيجه ارزيابى براى خود همون دانشگاه معتبره و مورد قبول دانشگاههاى ديگه نيست.
  4. بعضى از كارفرماها براى يه سرى از مشاغل درخواست ارزيابى مدارك تحصيلى رو دارن كه ميتونين باگرفتن نامه از كارفرما و فرستادن اون نامه، زمان روند بررسى مداركتون رو تسريع كنين.
  5. اگر بنا به هر دليلى ميخواهين كه كار ارزيابى مداركتون رو دوستان و يا آشنايانتون در مونترال براتون انجام بدن، بايد فرم مخصوص وكالت رو كه در سايت وجود داره پر كنين و همراه با مداركتون همزمان پست كنین.
  6. در مورد الزام مهر برابر اصل دفترخانه و همينطور مهر مترجم رسمى اوتياك، افراد تجربه هاى متفاوتى رو دارن و ميگن بتازگى الزام شده ولى بهرحال اگه مداركتون ممهور به اين مهرها باشه ممكنه احتمال نقص پرونده و برگشت مدارك كمتر بشه.
  7. ليست و فرمت كليه مدارك مورد نياز، فرمهاى درخواست، هزينه و آدرس جايى رو كه بايد مدارك رو بفرستين بطور كامل در سايت اداره مهاجرت وجود داره و بهتره قبل از اينكه اقدام به فرستادن مدارك بكنين حتما همه چى رو تو سايت يكبار چك كنين چون دائما تمام موارد در حال آپديت شدنه.
مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی