تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

گواهی تمکن مالی برای ویزا و مهاجرت کانادا


نامه تمکن مالی برای کانادا

سوال‌های زیادی در مورد میزان و شرایط اسناد و گواهی تمکن مالی وجود دارد که ما سعی می‌کنیم در این مطلب به تمامی آن‌ها به دقت پاسخ بدهیم.

چرا ملزم به ارائه گواهی تمکن مالی به دولت کانادا هستیم؟

بر اساس قوانین اداره مهاجرت کانادا هر فرد یا خانواده قبل از ورود به کانادا باید به اثبات برساند که توانایی پرداخت هزینه‌های زندگی، مانند: خانه، خوراک، پوشاک و … را دارد. سرپرست خانواده به عنوان تامین کننده مخارج متناسب با تعداد افراد خانواده باید گواهی تمکن مالی ارئه دهد. این مبلغ تضمین کننده مخارج تمام خانواده در طول دست کم شش ماه در کانادا خواهد بود.

لازم به توضیح است حتی اگر درخواست اقامت دائم (PR) را دارید، دولت کانادا پیش بینی می‌کند بعد از ورود به کانادا چند ماه در انتظار کار هستید و باید از پس مخارج خود و خانواده برآیید.

شرایط برای متقاضیان ویزای کار هم به همین شکل است، در صورتی که جاب آفر معتبر دارید و درخواست اجازه کار و ویزای کار کانادا را دارید باز هم باید با ارائه گواهی تمکن مالی، توان پرداخت هزینه‌های خانواده‌تان را به اثبات برسانید.

توجه داشته باشید که اگر درخواست ویزای توریستی دارید و حتی دعوت نامه از افراد درجه یک خانواده دارید که ممکن است نشان دهنده محل اقامت و سایر هزینه‌های شما باشد باز هم باید طبق قانون گواهی تمکن مالی ارائه دهید.

گواهی تمکن مالی چیست؟

هر حساب بانکی در هر بانک خصوصی یا دولتی، داخلی یا خارجی، ارزی یا ریالی می‌تواند نشان دهنده توان مالی شما باشد. تمامی شعب بانک‌ها در ایران موظف به ارائه گواهی تمکن مالی از حساب شما به زبان انگلیسی و با تبدیل به ارز دلخواه شما (دلار کانادا) هستند. در نظر داشته باشید که شعب برخی بانک‌ها به بهانه نداشتن مهر انگلیسی از صدور گواهی تمکن سر باز می‌زنند. در حالت کلی می‌توان گفت که نیازی به مراجعه به شعبه افتتاح حساب نیست و سایر شعب بانک‌ها باید برای شما این گواهی را صادر کنند، اما با این حال ترجیحا به شعب ارزی-ریالی مراجعه کنید و فراموش نکنید که ارائه پاسپورت برای درج نام لاتین اجباری است.

گواهی تمکن مالی هر بانک از نظر شکل با سایر بانک‌ها متفاوت است اما محتوای تمامی آنها چند فاکتور اصلی به شرح زیر است.

  1. اطلاعات دارنده حساب (از آنجایی که در حساب‌های بانکی مشترک، نام تمام افراد صاحب حساب ذکر می‌شود، ارائه حساب بانکی مشترک به عنوان گواهی تمکن مالی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، مگر در صورتی که حساب بین افراد خانواده مشترک باشد بطور مثال حساب مشترک با همسر)
  2. تاریخ افتتاح حساب
  3. نوع حساب (جاری، قرض الحسنه، سپرده کوتاه مدت و ….) که هیچ تفاوتی از نظر اعتبار ندارد.
  4. شماره حساب
  5. شعبه افتتاح حساب
  6. بالانس حساب (موجودی قابل برداشت) در روز اخذ نامه تمکن مالی

گواهی تمکن مالی بانک آینده

گواهی تمکن مالی بانک سامان

چند روز باید پول در حساب باشد که گواهی تمکن مالی بدهند؟

بیست و چهار ساعت ؟!!!

اگر فکر می‌کنید این مشکل به این راحتی حل می‌شود حتما ادامه مطلب رو مطالعه کنید.

یکی از اسناد تکمیلی گواهی تمکن مالی گردش حساب سه ماهه است. ارائه گردش حساب الزامی نیست، اما وقتی گردش حساب ارائه نمی‌دهید قطعا پرونده را به دلیل نداشتن توان مالی ریجکت می‌کنند پس ارائه گواهی تمکن مالی بدون گردش حساب دست کم سه ماهه، عملا فاقد اعتبار است.

لازم نیست تمام این مبلغ در تمام این سه ماه در حساب شما وجود داشته باشد، همین که بیش از 80% این مبلغ در شروع سه ماه در حساب شما باشد کافی است و می‌توانید به تدریج با واریز‌های منطقی عدد مناسب را در طول این سه ماه به حساب خود اضافه کنید. اما سعی کنید تراکنش‌های منطقی در این سه ماه داشته باشید. یعنی واریز و برداشت‌های سنگین نداشته باشید تا آفیسر بعد از بررسی به راحتی متوجه دارایی واقعی شما بشود.

تصویر پرینت حساب بانک ملت

گواهی تمکن مالی باید چقدر باشد؟

دو فاکتور اصلی، تعیین کننده میزان تمکن لازم برای شما هستند.

نوع پروسه:

بطور مثال اگر درخواست ویزای تحصیلی کانادا را دارید باید توان مالی پرداخت شهریه، اقامت گاه، خوراک و … را داشته باشید. (برای محاسبه این عدد حتما با وکیل خود مشورت کنید)

در پروسه‌هایی مثل ویزای تحصیلی می‌توان والدین دانشجو (که در ایران هستند) را به عنوان اسپانسر مالی معرفی کرد و نیازی نیست متقاضی ویزا صاحب حساب هم باشد.

تعداد افراد خانواده:

بدیهی است که مخارج یک خانواده پنج نفره نسبت به یک خانواده دو نفره بالاتر است، برای این منظور جدولی از طرف اداره مهاجرت کانادا ارائه شده و میزان تمکن مالی مورد انتظار را با توجه به تعداد افراد خانواده بطور دقیق مشخص کرده است.

آیا می‌توان به جای ارائه گواهی تمکن، سند ملکی ارائه داد؟

پاسخ به این سوال منفی است، گواهی تمکن مالی شما نشان دهنده پول نقدی است که دارید و سند ملکی، جواز کسب و …. برای موارد دیگری در بحث ویزا موثر هستند، اما به هیچ عنوان به عنوان تمکن شما پذیرفته نمی‌شود.

گواهی تمکن در ایران، با چه نرخی صادر می‌شود؟

با توجه به تعدد نرخ ارز در ایران، این سوال همواره مطرح بوده که نرخ محاسبه گواهی تمکن مالی چیست؟

نرخ دولتی (دلار آمریکا 4.200) ؟؟؟؟

نرخ نیمایی (دلار آمریکا حدودا 15.000)؟؟؟؟

نرخ بازار آزاد؟؟؟

در سال‌ها و ماهای گذشته همواره ملاک صدور گواهی تمکن مالی ارز دولتی بوده است. این یعنی چه؟

یعنی اگر شما 4 میلیون و 200 هزار تومان در بانک پول داشتید از نظر بانک (با توجه به نرخ ارز دولتی دلار آمریکا 4.200 تومان) تمکن مالی شما معادل 1000 دلار آمریکا بود. همه ما خوب می‌دانیم این نرخ، نرخ واقعی دلار در بازار نیست و با این مبلغ نمی‌توان 1000 دلار آمریکا خرید.

به تناوب برخی بانک‌ها نرخ ارز نیمایی را جایگزین نرخ دولتی برای صدور گواهی تمکن مالی کردند. بعد از صدور بخشنامه‌ای از سوی بانک مرکزی در حال حاضر نرخی نزدیک به ارز نیما (نه دقیقا ارز نیمایی) ملاک صدور گواهی‌های تمکن مالی است که تا حدی فاصله را با واقعیت کم کرده است.

تصویر گواهی تمکن بانک ملت

آیا اصالت این گواهی توسط اداره مهاجرت کانادا چک می‌شود؟

امکان استعلام آنلاین گواهی تمکن مالی برای برخی بانک‌های ایرانی مثل بانک ملت به راحتی و با استفاده از شماره و تاریخ نامه و آدرس لینک موجود در زیر نامه میسر است. در برخی موارد هم دیده شده اصالت نامه از طریق ایمیل از بانک صادر کننده استعلام شده است.

در مجموع می‌توان گفت تهیه اسناد مالی مناسب در تمامی پروسه‌های اخذ اقامت دائم کانادا یا انواع ویزاها بسیار حائز اهمیت است. تعداد بسیار زیادی از پرونده‌های ویزا به علت نداشتن تمکن مالی مناسب ریجکت می‌شوند که می‌توان با کمی دقت و رائه راهکار‌های مناسب از بروز چنین نتایجی جلوگیری کرد.

تنظیم و ارائه کاور لتر‌های مالی حرفه‌ای در پرونده می‌تواند شرایط مالی شما را برای آفیسر بررسی کننده پرونده به خوبی مشخص کند تا بتوانید به نتیجه‌ای مطلوب در پروسه مورد نظر خود برسید.


مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی