تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

پردازش کنسولی اقامت دائم آمریکا


پردازش کنسولی گرین کارت آمریکا

زمانی که شما از پتیشن مهاجرتی تائید شده بهره می برید و یک شماره ویزای مهاجرت در دسترس شما قرار دارد، دو راه برای درخواست وضعیت اقامت دائم قانونی (گرین کارت) وجود دارد. اگر خارج از ایالات متحده هستید، می توانید در یک کنسولگری آمریکا در کشور خود یا دیگر کشورها اقدام کنید تا بتوانید به ایالات متحده بروید و به عنوان یک مقیم دائم پذیرفته شوید. این مسیر به عنوان پردازش کنسولی شناخته می شود.

اگر شما هم اکنون در ایالات متحده هستید، می توانید بدون اینکه به کشورتان بازگردید، برای تکمیل فرآیند درخواست اقامت دائم اقدام کنید. این فرآیند تنظیم وضعیت نامیده می شود. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله تنظیم وضعیت را مشاهده کنید.



مراحل پردازش کنسولی



1. اساس مهاجرت خود را تعیین کنید

اولین قدم در فرآیند کنسولی این است که مشخص کنید که آیا واجد شرایط درخواست برای گرین کارت آمریکا هستید. اغلب مهاجرت های قانونی از طریق یک پتیشن از طرف خانواده یا کارفرما صورت می پذیرد. برخی دیگر با کسب وضعیت موارد بشردوستانه یا از طریق تعدادی دیگر از مقررات خاص، اقامت دائم را دریافت می کنند. برای دیدن راه های مختلف دریافت گرین کارت، به دسته بندی های نحوه دریافت گرین کارت مراجعه کنید.

2. فایل پتیشن مهاجرت

زمانی که فکر می کنید بهترین دسته بندی برای موقعیت خود را انتخاب کرده اید، شما معمولا به کسی نیاز دارید تا فایل پتیشن را برای شما پر کند.

درخواست مهاجران مبتنی بر ویزای خانواده: اگر می خواهید برای یک گرین کارت از طریق خانواده خود درخواست کنید، یک شهروند قانونی آمریکا که عضو خانواده شما است باید فرم I – 130 (پتیشن) را برای شما پر کند. برای اطلاعات بیشتر صفحه ویزاهای خانوادگی آمریکا را مشاهده کنید.

اگرچه معمولا دادخواست مهاجران در وب سایت (USCIS) در داخل آمریکا انجام می شود، گاهی شما می توانید فرم I – 130 برای مهاجرت اعضای خانواده که شامل همسر، فرزند و والدین می شوند را در یک اداره USCIS در خارج از آمریکا پر کنید. وضعیت های این گونه ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • اگر شما، پر کننده درخواست، شهروند آمریکایی باشید و
  • یک دفتر بین المللی USCIS در کشوری که شما در آن ساکن هستید وجود دارد، یا
  • اگر شما در کشوری هستید که تحت شرایط خاصی دفتر USCIS در آن وجود ندارد، (فرم شرایط استثنایی) وجود دارد که پرونده های محلی را ضمانت می کنند.
  • اعضای ارتش
  • شرایط اضطراری
  • موقعیت های مربوط به سلامتی یا ایمنی درخواست کننده
  • هنگامی که به نفع ملی ایالات متحده است

درخواست مهاجران مبتنی بر استخدام: اگر می خواهید بر اساس شغلتان درخواست گرین کارت کنید، کارفرمای ایالات متحده باید فرم I – 140، (درخواست برای کارگر خارجی) را پر کند. اگر قصد دارید مقدار قابل توجهی در ایالات متحده سرمایه گذاری کنید، ممکن است نیاز باشد فرم I – 526 (فرم مهاجرت کارآفرین بیگانه) را برای خودتان پر کنید.

دسته های ویژه: در برخی موارد، ممکن است نیاز باشد فرم I – 360 (درخواست برای آمریکایی ها) برای فرد بیوه و مهاجرت ویژه برای خودتان یا فرد دیگری برای شما این فایل را پر کند.

برنامه های انسان دوستانه: اکثر برنامه های انسان دوستانه به یک دادخواست مهاجرت از طرف شما نیاز ندارند، اگرچه ممکن است به برآورده کردن الزامات قبل از درخواست برای گرین کارت نیاز داشته باشید.

لطفا قبل از ارسال درخواست آن را با کنسولگری چک کنید.

3. منتظر تصمیم پتیشن خود بمانید

USCIS تصمیم درخواست پتیشن را اعلام می کند. اگر درخواست شما رد شود، دلایل رد درخواست شما ذکر می شود و اینکه آیا شما می توانید درخواست تجدید نظر داشته باشید، آن را به شما اطلاع می دهند.
اگر درخواست تائید شود و شما خارج از آمریکا زندگی کنید (یا در آمریکا زندگی کنید، اما درخواست اقامت دائم داشته اید)، آن وقت USCIS پتیشن تائیدی شما را به دپارتمان ملی ویزا ارسال می کند. این دادخواست تا زمانی که شماره ویزای مهاجرت برای شما فعال شود در آنجا باقی خواهد ماند. برای اطلاعات بیشتر صفحه درخواست ویزا و تاریخ های اولویت را بازدید کنید.

4. منتظر اطلاع رسانی دپارتمان ملی ویزا باشید

دپارتمان ملی ویزا مسئول جمع آوری هزینه های درخواست ویزا و اسناد حمایتی است. آنها زمانی که دادخواست را دریافت می کنند، به ارسال کننده و به شما پیام دریافت ارسال می کنند و زمانی که شماره ویزا فعال شده باشد، آنها شما را مطلع می کنند. آن ها همچنین به شما اطلاع خواهند داد که باید هزینه های پردازش و ویزای مهاجرت را ارسال کنید که معمولا به شکل صورت حساب و اسناد حمایتی می باشند.

5. رفتن به وقت ملاقات

زمانی که ویزا در دسترس باشد یا تاریخ اولویت شما جاری باشد (زودتر از تاریخی که در لیست ماهانه ویزا اعلام شده)، دفتر کنسولی برای شما یک مصاحبه برنامه ریزی خواهد کرد. دفتر کنسولی پرونده شما را پردازش خواهد کرد و تصمیم می گیرد که آیا شما واجد شرایط ویزای مهاجرت هستید یا خیر.

6. هر گونه تغییر را به مرکز ملی ویزا اطلاع دهید

شما نیاز به تماس با دپارتمان ملی ویزا در مورد پتیشن ندارید؛ آنها برای اطلاعاتی که نیاز دارند با شما تماس خواهند گرفت. با این حال، با آنها ارتباط بر قرار کنید، اگر:

  • آدرس خود را تغییر داده اید
  • شما در هنگام درخواست کمتر از 21 سال بودید، اما حالا 21 ساله شده اید یا
  • وضعیت تاهل خود را تغییر داده اید

این تغییرات ممکن است بر قابلیت دسترسی ویزا تاثیر بگذارند. به بخش اطلاعات تماس مرکز ملی ویزا بروید و اطلاعات چگونگی برقراری ارتباط را مطالعه کنید.

7. بعد از اینکه ویزای شما تائید شد

اگر شما مجاز به دریافت ویزای مهاجرت باشید، افسر کنسولی یک بسته اطلاعات به شما خواهد داد. این بسته به عنوان “بسته ویزا” شناخته می شود. این بسته را باز نکنید.
شما باید به USCIS فیشی را پرداخت کنید. آنها از این هزینه برای پردازش بسته ویزای مهاجرت شما استفاده کرده و گرین کارت شما را تهیه می کنند. آنها شما را تشویق می کنند که پس از دریافت بسته و قبل از رفتن به آمریکا هزینه را به صورت آنلاین پرداخت کنید.
هنگامی که به ایالات متحده می رسید، باید بسته ویزا را به مامور گمرک و حفاظت از مرزها در بندر ورودی تحویل دهید. افسر مرزی شما را بازرسی خواهد کرد و مشخص خواهد کرد که آیا شما را به عنوان یک مقیم دائم قانونی ایالات متحده پذیرفته است یا خیر.

8. دریافت گرین کارت آمریکا

اگر شما هزینه را به USCIS پرداخت کرده باشید بعد از اینکه وارد ایالات متحده شدید، آنها گرین کارت شما را از طریق پست برایتان ارسال خواهند کرد. اگر پس از گذشت 45 روز از رسیدن به آمریکا گرین کارت را دریافت نکردید، می توانید با مرکز USCIS با شماره 5283-375-800 تماس بگیرید.

اگر قبل از رسیدن به خاک ایالات متحده هزینه گرین کارت را پرداخت نکریده اید، باید قبل از اینکه USCIS گرین کارت برایتان بفرستد، هزینه آن را پرداخت کنید.

مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی