تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

مهندسی محیط زیست در کانادا


تجربیات مهندسی محیط زیست در کانادا

این روز‌ها محیط زیست به یکی‌ از چالش برانگیز‌ترین موضوعات روز تبدیل شده و بسیاری از کشور‌ها درگیر این موضوع هستند. کانادا هم از این قاعده مستثنی نبود و مشکلات زیست محیطی‌ متعددی دارد. این مصاحبه نگاهی‌ دارد به رشته محیط زیست و بررسی وضعیت بازار کار این رشته در کانادا.



سوال: اگر ممکنه خودتان را معرفی کنید، رشته شما چیست و دقیقاً در چه شغلی مشغول به کار هستید؟

پاسخ: من پایه ام شیمی و مهندسی شیمی بوده و دکتری خودم رو در رشته آب و فاضلاب گرفتم و در زمینه site assessment، remediation  و waste water  هم کار کرده ام که شاید 70% تجربه کاری من در حوزه waste water  باشد. بیشتر هم روی طراحی پروسه کار کردم. توی تورنتوwaste water را فقط برای civil می خواهند و بیشتر کسانی که روی پروسه کار کردن باید برن آلبرتا یعنی بیشترین شغل برای آنها آنجاست. در ایران می پسندن که شما آچار فرانسه باشید ولی اینجا نمی پذیرند که شما هر کاری را  بتونی انجام بدی. بصورت داوطلبانه رفتم دانشگاه و بعد از آنجا کار تحقیقاتی رو شروع کردم.



سوال: عنوان کار دقیق شما چی هست؟

پاسخ: Research assistant هستم.



سوال: شما از چه طریقی جاب خودتون رو گرفتید؟

پاسخ: ببینید اینجا Connection و LinkedIn خیلی مهم است. گاهی اوقات شده که President شرکت از طریق LinkedIn با من تماس گرفتن که یک جای خالی در شرکت هست. وقتی رزومه را می فرستی اول  human resourceنگاه می کند، بعد برای کارشناس Technical می فرستند و سپس برای President. ولی اینجا خود President مستقیم با من تماس گرفت. من با یک کارشناس Technical مصاحبه کردم و از من خواست هفته آینده اش  Technical Writing از من امتحان بگیرد و گفت اکثر کسانی که اینجا می آیند مشکل Technical Writingدارند. حتی در توصیه نامه من که یک پروفسور نوشته بود، کلی غلط گرامری پیدا کرد. دلیلش هم این است که آموزش در کشور خودمان نه Technical بوده و نه انگلیسی. من برای بسیاری از اساتید دانشگاه پیام فرستادم و حضوری هم رفتم. بالاخره یکی‌ با کار کردن من موافقت کرد و در نهایت مشغول به کار شدم.



سوال: میتونید توضیح بدید رشته محیط زیست دارای چند گرایش است و وضعیت هر گرایش در کانادا به چه صورتی‌ است؟

پاسخ: سه شاخه اصلی هست: مهندسی، علوم و مدیریت. که باهم فرق دارند و در مبحث مهندسی نیز سه گرایش وجود دارد: آب و فاضلاب که  تصفیه آب اساسا با تصفیه فاضلاب فرق دارد، هوا ، مدیریت زباله.

در ایران گرایش مهندسی محیط زیست منابع طبیعی هست که اینجا آنها را بعنوان Scientist می شناسند. آب و فاضلاب هم ازهم جدا هستند و نمی شود کسی بگوید هم در شاخه آب می تواند کار کند و هم فاضلاب.

کار Scientist، Site Assessment وRemediation  است. بنا به گفته یک مدیر شرکت 15هزار مکان در تورنتو بعنوان مکان آلوده شناخته شده که باید ارزیابی شود و این یعنی کار برای این دوستان فراهم تر است.

درتورنتو برای کسی که روی Piping و انتقال آب کار کرده باشه حداقل برای ده الی 15 سال دیگر بصورت تضمینی کار هست. فقط باید چند نرم افزار را یاد بگیرند. کلیه نرم افزارهای هیدرولیک را باید آموزش ببینند. مثل نرم افزار های  .Civil3Dاین پروژه 100 میلیارد دلاری برای انتقال آب و نوسازی خطوط لوله در تورنتو است.

مهندسین عمران که ازایران می آیند اکثراً در اداره نقشه می کشیدند و در سایت کار نکردند و اینجا کسی را می خواهند که عملی کار کرده باشد. مثلاً دوستی دارم که  خیلی زود اینجا جذب بازار کار شد، چون مدام در سایت کار کرده بوده. اینجا باید کسی بلد باشد که Scale Down و Scale Up کند. از Entry Level شروع کردن هم بد نیست.



سوال: با بررسی های شما کدام گرایش های محیط زیست در کدام نقطه از کانادا شانس بیشتری برای کار دارند؟

پاسخ: مهندسین اگر طراح پروسه تصفیه فاضلاب با زمینه مهندسی شیمی هستند، درآلبرتا بهتر می توانند کار کنند. البته بیشتر روی فاضلاب های نفتی کار می کنند. البته نه طراحی Structure  چونStructure  مربوط به مهندس عمران است.

صنایعی که اینجا (تورنتو) بیشتر در زمینه فاضلابشان میشود کار پیدا کرد، صنایع اتوموبیل، Textile، رنگ، صنایع غذایی، استیل، Metal Removal و … است. ولی در زمینه Oil & Gas نمیشود کار پیدا کرد و بازار کار برای این گرایش در کلگری بهتر است.



سوال: کارشناسان محیط زیست، چه سرتیفیکیت هایی لازم دارند؟

پاسخ: در بخش فاضلاب و در قسمت Operator سرتیفیکتی هست با عبارتwaste water operator که سه تا سطح دارد و برای اون دست از مهندسینی که علاقه به کار با دستگاه دارند بسیار مفید است.

در مورد نرم افزار هم نرم افزار بسیار خوبی وجود دارد به اسم MIKE که تولید نروژ است. انواع مختلفی دارد و بسیار هم گران است و پایه آنها بیشتر هیدرولیک است. AutoCAD و Excel هم مهم است.



سوال: اگر کسی بخواهد شروع کند توصیه می کنید Co-op برود یا بریجینگ یا …؟

پاسخ: همه خوبند. من خودم Co-op نتوانستم بروم چون با شرایط من جور در نمی‌آمد. بسته به کار دارد که در چه زمینه ای هستید.

یکی از چیزهایی که خیلی برای محیط زیستی ها توصیه میشود، دوره های Bridge Program است. دانشگاه های Ryerson و تورنتو نیز برنامه های خوبی دارند ولی آن چیزی که من دیدم از همه بهتر جواب میدهد TRCA یا  Toronto and Region Conservation Authority for The Living City است که برنامه های مختلف دارد و یکی اش حفاظت محیط زیست برای GTA و اطراف است. این موسسه برنامه ای دارد بنام PIAE  که هرساله آخر آگوست شروع می شود و تا یکسال ادامه دارد. اولش امتحان دارد که خیلی هم سخت نیست. می خواهند ببینند چقدر بلد هستید و در مورد مدیریت محیط زیست و فاضلاب  است. همچنین دوره های مختلف GIS،  Technical Writing و غیره … را نیز دارد. عمدتاً هدف این طرح ایجاد Connection با شرکت ها است.



سوال: برای دوستان محیط زیست P.Engرا توصیه می کنید؟

پاسخ: بله حتماً. من خودم در حال گرفتن آن هستم.

مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی