تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

برداشته شدن محدودیت های صدور ویزا آمریکا برای ایرانیان

وی والت اخبار اخبار آمریکا مشترک برداشته شدن محدودیت های صدور ویزا آمریکا برای ایرانیان

بایدن فرمان اجرایی پایان دادن به تراول بن را امضا کرد و تراول بن لغو شد

سوالات متداول برداشته شدن محدودیت صدور ویزا آمریکا برای ایرانیان

آیا جو بایدن امکان قانونی لغو فوری تراول بن در نخستین روز ریاست جمهوری اش را دارد؟

بله. تراول بن آمریکا همانگونه که با دستور اجرائی ترامپ وضع شد با دستور اجرائی بایدن هم قابل لغو است.

آیا لغو فوری تراول بن توسط بایدن در نخستین روز کاری وی به معنی از سرگیری فوری صدور ویزا برای ایرانیان خواهد بود؟

خیر. در عمل موانع زیادی وجود دارد که گشایش عملی در پرونده های مهاجرتی ایرانیان را چندین ماه به تاخیر خواهد انداخت. مهم ترین مانع در مسیر عادی سازی روال صدور ویزا برای ایرانیان تعداد بسیار زیاد پرونده های انباشته شده در سفارتخانه ها است که با تعطیلی و کاهش فعالیت آن ها در اثر همه گیری کرونا و دستور اجرائی ترامپ مبنی بر منع صدور ویزا برای بخش عمده ای از متقاضیان ویزا تا پایان دسامبر نیز تشدید شده است. همچنین وضعیت روابط سیاسی ایران و آمریکا و همچنین محدودیت تردد ایرانیان به کشورهای مجاور هم از عوامل موثر در وضعیت صدور ویزا برای ایرانیان خواهد بود.

آیا افرادی که از گذشته پرونده آن ها در سفارت منتظر دریافت معافیت از دستور اجرائی سوم ترامپ (تراول بن) بوده است فورا ویزا دریافت خواهند کرد؟

با لغو تراول بن دریافت ویور و معافیت از آن هم منتفی به انتفا موضوع خواهد شد و ایرانیان برای دریافت ویزا نیازی به طی پروسه دریافت معافیت ندارند. با این حال زمان و نحوه صدور ویزا برای ایرانیانی که پرونده آن ها در حال حاضر در حال بررسی جهت دریافت ویور است تا حد زیادی به دستورالعمل جدیدی که توسط بایدن صادر خواهد شد بستگی دارد.

در حال حاضر اکثر پرونده هایی که منتظر دریافت ویور در سفارتخانه ها هستند در واقع صرفا منتظر انجام چک امنیتی هستند. در واقع طولانی شدن چک های امنیتی مهم ترین سهم را در افرایش زمان انتظار برای دریافت ویزا دارد. لذا باید دید که دستورالعمل جدید دولت بایدن چه تغییراتی در رابطه با چک های امنیتی لازم برای ایرانیان اعمال خواهد کرد.

آیا افرادی که درخواست ویزای آمریکا آن ها به دلیل تراول بن رد شده است شانسی برای بررسی مجدد پرونده خود خواهند داشت؟

در حال حاضر تلاش هایی از سوی برخی وکلا و مدافعان حقوق مهاجران برای گنجاندن تمهیداتی در دستور اجرائی جو بایدن در رابطه با بررسی مجدد پرونده هایی که به دلیل تراول بن رد شده اند در جریان است. در برخی از گروه های مهاجرتی بویژه در مورد برندگان لاتاری سال های قبل بررسی مجدد پرونده ها با موانع و پیچیدگی های قانونی زیادی از جمله سپری شدن مهلت قانونی صدور ویزا مواجه است که دور زدن این محدودیت های قانونی ممکن است با دستور اجرائی رئیس جمهور میسر نباشد.

آیا رد درخواست ویزاهای توریستی در دوره تراول بن شانس دریافت ویزا پس از لغو تراول بن را کاهش می دهد؟

چنانچه رد درخواست ویزای توریستی صرفا به دلیل تراول بن بوده باشد تاثیری در درخواست مجدد ویزا نخواهد داشت.

آیا افرادی که به دلیل سایر محدودیت هایی که در زمان ترامپ وضع شده است درخواست ویزای آن ها رد شده است شانسی برای دریافت ویزا در دوره بایدن خواهند داشت؟

افرادی که به دلایلی غیر از تراول بن (مانند گذراندن سربازی در برخی نهادهایی که توسط دولت آمریکا در فهرست سازمان های تروریستی قرار گرفته اند) امکان دریافت ویزا را از دست داده اند تا زمانی که دولت جدید آن محدودیت را لغو نکرده از دریافت ویزا محروم اند و صرف لغو تراول بن گشایشی در کار این دسته از افراد ایجاد نخواهد کرد.

با این حال ممکن است تفسیر دولت جدید از برخی از قوانین و مقررات با تفسیر دولت ترامپ متفاوت بوده و برخی از متقاضیان ویزا را از شمول محدودیت های مهاجرتی خارج کند. برای مثال ممکن است دولت جدید افرادی را که پیش از درج نام س-پ-ا-ه در فهرست سازمان های تر-و-ر-ی-س-تی خدمت سربازی خود را در این ارگان گذرانده اند مشمول عنوان همکاری موثر با سازمان های ت-ر-و-ر-ی-س-ت-ی نداند و این افراد بتوانند از خدمات مهاجرتی به ایالات متحده بهره مند شوند.

نکته:
در صورتی که دولت طرح کلی را به صحن کنگره ببرد و با استفاده از لابی دموکرات به تصویب برسید و جزیی از طرح مذکور درخواست تخصیص ویزا نامبر برای این موضوع باشد که البته اولا واقعا باید همچین اراده ای وجود داشته باشد و بعد در هردو مجلس نمایندگان و سنا به تصویب برسد ….

راه دیگه ممکنه شکایت باشد که آن هم منوط به عوض شدن دولت و پیدا کردن روزنه ای جدید توسط وکلا خواهد بود… که البته زمانبر هست

مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی