تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

رفع ممنوعیت ورود به ترکیه

وی والت اروپا ترکیه ویزا و مهاجرت رفع ممنوعیت ورود به ترکیه

ممنوع الورودی ترکیه چیست و چگونه آن را رفع کنیم؟

ممنوع الورودی ترکیه یکی از مشکلاتی است که ممکن است هر کسی با آن روبرو شود. کشور ترکیه مانند دیگر کشورها قوانین خاص خود را دارد و برای ورود به آن باید آن‌ها را رعایت کنید، وگرنه دیپورت شده و ممنوع‌الورود خواهید شد.

اگر برای تفریح و یا هر کار دیگری همچون دریافت اقامت در ترکیه و مهاجرت به ترکیه راهی این کشور می‌شوید، قوانین آن را رعایت کرده و از انجام هرگونه جرم، استعمال و غیره خودداری نمایید تا بعدها درگیر مسئله رفع ممنوع الورودی به ترکیه نشوید.

همچنین اگر قصد مهاجرت غیرقانونی دارید، باید بدانید در صورت بازداشت شدن، به کشور خود برگردانده می‌شوید و بنا به دستور قاضی کشور ترکیه، ممنوع الورود به این کشور خواهید شد. همچنین اگر ویزای کاری و یا تحصیلی شما معتبر نباشد و یا مدارکتان جعلی قلمداد شود، دیپورت خواهید شد و برای چند ماه الی چند سال، به کشور ترکیه ممنوع الورود خواهید شد.


اقامت بیش از حد مجاز در ترکیه 3 حالت دارد :

  • افرادی که بیش از مدت زمان ویزای شان در ترکیه اقامت داشته باشند.
  • افرادی که قانون 180/90 روز را نقض می کنند. (طبق قرارداد بین ایران و ترکیه، ایرانی‌ها در هر 180 روز سال مجموعا می‌توانند 90 روز در ترکیه اقامت داشته باشند.)
  • اتباع خارجی که اقامت بیش از حد مجاز با مجوز اقامت منقضی دارند و آن را تمدید نکردند.

قانون گذرنامه 5682 : این قانون چگونگی و مدت زمان ممنوعیت ورود مجدد به ترکیه و شرایط بیش از حد مجاز ماندن در ترکیه را مشخص می کند.نکته : اگر اقامت توریستی ترکیه به پایان رسید، قادر خواهید بود از موارد دیگری مانند تحصیل، مالکیت اموال غیرمنقول یا اجازه کار که در سایت «www.goc.gov.tr» بیان شده است، نسبت به دریافت اقامت اقدام کرد.

طبق آمار، تعداد مسافرینی که سالانه وارد ترکیه می شوند بیش از 40 میلیون نفر می باشد. در ترکیه، برای مسافرین غیر ایرانی در صورتی که از اعتبار ویزای گردشگری و ویزای الکترونیکی 10 روز گذشته باشد بدون هیچ جریمه ای پذیرش می شود و برای اتباع ایرانی جریمه های ذیل در نظر گرفته شده است:

  • بین 1 تا 15 روز : بدون ممنوعیت و پرداخت جریمه هنگام خروج از ترکیه
  • بین 16 تا 90 روز : ممنوعیت ورود به ترکیه تا 3 ماه و  پرداخت جریمه هنگام خروج
  • بیش از 90 روز : ممنوعیت ورود به ترکیه بیش از 6 ماه و پرداخت جریمه هنگام خروج

بنابراین اگر به هر دلیلی بیش از 90 روز در خاک این کشور بماند تخلف کرده و طبق مقررات باید مبلغی به عنوان جریمه به ازای هر روز اضافی به دولت این کشور ، هنگام خروج در فرودگاه یا مبادی خروجی پرداخت نماید.نکته : اگر در پرداخت جریمه تاخیر و تخلف داشته باشید و حتی جریمه را پرداخت نکنید، بین یک تا پنج سال اجازه ورود به کشور ترکیه را نخواهید داشت و به اصطلاح دیپورت می شوید.اگر مایل به اقامت بیش از سه ماه در کشور ترکیه هستید، دولت ترکیه این امکان را به شما می دهد با مراجعه به اداره مهاجرت | گوچ اداره سی، نسبت به اخذ اقامت توریستی ترکیه اقدام نمایید.در صورتی که اقامت توریستی شما به پایان رسید، قادر خواهید بود از راهکارهای جایگزین اقامت توریستی ترکیه مانند تحصیل، مالکیت اموال غیرمنقول یا اجازه کار و ثبت شرکت و … که در سایت www.goc.gov.tr بیان شده است، نسبت به دریافت اقامت ترکیه اقدام نمایید.

نکته: اگر شخصی قصد دریافت اقامت ترکیه را داشته باشد حتما باید قبل از اتمام ۹۰ روز نسبت به اخذ راندوو و برگه نوبت مصاحبه یا همان برگه راندوو اقدام کند. در اینصورت پس از طی مراحل اقامت و اخذ کارت اقامت دیگر مشمول جریمه نمیشود.ولی اگر راندوو بگیرد و موفق به گرفتن کارت اقامت نشود جریمه را باید پرداخت کند.

اگر جریمه را پرداخت کردید و خارج شدید و مجددا به ترکیه برگشتید، ضمن اینکه باید تعهد مبنی بر اخذ اقامت بدهید، باید ظرف مدت ۱۰ روز برای اخذ اقامت اقدام کنید.نکته : میزان جریمه با صلاحدید افسر مرزی ترکیه می تواند کاهش یابد.جریمه بستگی به این دارد که مجوز کار یا مجوز اقامت داشته اید.جریمه به هنگام خروج از فرودگاه یا مرز ترکیه پرداخت می شود.به کسانی که هنگام خروج از ترکیه جریمه خود را پرداخت نمی کنند 5 تا 7 سال ممنوع الورودی به ترکیه تعلق میگیرد


قابل توجه اتباع خارجی به هنگام خروج از مرزهای ترکیه

اتباع خارجی که به هنگام خروج از مرزهای ترکیه جریمه پرداخت نمی کنند شامل قانون A- 5 ساله می شوند. با این حال افراد خارجی پس از ورود به کشور خود می توانند تا 10 روز جرایم خود را در سفارت ترکیه پرداخت کنند و 5 سال ممنوع الورودی به ترکیه را رفع کنند.توجه مهم: در صورتیکه در مرزهای خروجی ترکیه آفیسر پیشنهاد پرداخت جریمه در کشور خودتان داد، درخواست را رد کرده و جریمه را حتما در خاک ترکیه پرداخت کنید، زیرا تنها برای ” ایرانیان ” به دلیل عدم پرداخت وجه به عنوان جریمه ویزا هزینه ای در خاک ایران به هیچ عنوان دریافت نخواهد شد و در صورت عدم پرداخت شامل 5 سال ممنوع الورودی به ترکیه خواهید شد.


مجوز ترک خاک ترکیه

مجوز ترک خاک ترکیه هیچگونه هزینه ای ندارد و افرادی که مجوز خروج دوره ای برای آنها صادر می شود طبق ماده 56 قانون اتباع خارجی، تحت حمایت های بین المللی قرار می گیرند.”مطالب مرتبط

مرکز دیپورت ترکیه: ”جایی که فرد خارجی تحت بازداشت اداری قرار دارد.”


شرایط اجرای حکم دیپورت ترکیه :

افرادی که در مراکز اخراج (یابانجی شعبه) نگهداری می شوند، پس از طی مدت بازداشت قانونی جهت اجرای حکم توسط پلیس به گیت های خروجی خاک ترکیه منتقل می شوند.


برای چه کسانی حکم اخراج از ترکیه صادر میشود :

  • اشخاصی که خطر ناپدید شدن را تحمل می کنند.
  • اشخاصی که قوانین ورود و خروج ترکیه را نقض می کنند.
  • اشخاصی که از مدارک جعلی استفاده می کنند.
  • اشخاصی که بعد از تاریخ قانونی که به آنها برای اقامت در ترکیه داده شده است، ترکیه را بدون هیچ دلیل قانونی ترک نمی کنند.
  • اشخاصی که سلامت و امنیت اجتماعی را به خطر می اندازند.


اخراج از ترکیه :

حکمی  که دولت در رابطه با افرادی که مقررات مربوط به قانون اتباع خارجی را نقض می کنند، صادر می کند تا طبق دستورالعمل های اداره کل اخراج شوند.حکم ترک خاک ترکیه : حکم اخراجی که برای اتباع خارجی صادر شده است که حداقل از 15 روز تا حداکثر  30 روز باید خاک ترکیه را ترک کنند.


چه کسانی حکم اخراج از ترکیه (دیپورت ترکیه) را دریافت می کنند؟

یکی از مشکلاتی که دولت ترکیه در زمینه مهاجرت با آن روبروست، موضوع ورود غیرقانونی به کشور و یا رعایت نکردن قوانین توسط اتباع خارجی است که ممکن است منجر به اخراج آنها شود. مطابق ماده ٥٤ قانون خارجی ها و حفاظت بین المللی ترکیه، در موارد زیر امکان اخراج یک خارجی از خاک ترکیه وجود دارد:

  • محکومیت به یک جرم مستوجب حبس در صورتی که مجازات اجرا شده باشد.
  • عضویت در گروه های تروریستی و یا گروه های سازمان یافته مجرمانه، حمایت و یا ارتباط با آنان.
  • تهدید علیه امنیت و بهداشت عمومی.
  • ورود و یا خروج از کشور برخلاف قوانین و یا علیرغم ممنوعیت ورود به آن.
  • استفاده از مدارک جعلی برای اخذ ویزا، اقامت یا ورود به ترکیه.
  • اشتغال به کار بدون داشتن اجازه کار و امرار معاش از طرق نامشروع.
  • در صورت گذشت ده روز از مدت ویزا یا معافیت از ویزا و یا باطل شدن اجازه اقامت.
  • در صورت رد و یا ابطال درخواست ملتجیان و یا انصراف از موارد بشردوستانه.


چه کسانی مشمول قانون دیپورت از ترکیه نمی شوند؟

  • برای کسانی که نشانه های جدی در مورد مجازات، اعدام، شکنجه، رفتارهای ظالمانه یا تحقیرآمیز در کشورشان در حال اجرا است.
  • وخیم بودن شدید حال مسافر، سن و بارداری که فرد با آنها روبرو است.
  • افرادی که به تجهیزات پزشکی برای درمان بیماری احتیاج دارند.
  • قربانی قاچاق انسان از پروسه حمایت از قربانیان بهره مند می شوند.
  • کسانی که قربانی خشونت روانی، جسمی یا جنسی باشند تا زمانی که درمان آنها تمام شود.

ارزیابی و بررسی در مورد اینکه اتباع خارجی شامل ماده 55 هستند یا خیر باید برای هر فرد انجام شود. اتباع خارجی برای اقامت در ترکیه می توانند طبق ماده 46 قانون اتباع خارجی و حمایت بین المللی مجوز اقامت بشر دوستانه دریافت کنند و از آن ها می خواهند که در یک آدرس مشخص اقامت داشته باشند و گزارش اقامت خود را در مدت خواسته شده به دولت ترکیه ارائه دهند. و در مواردی که آن ها در آدرس اعلام شده حضور نداشته باشند حکم اخراج از ترکیه برای آن ها صادر می شود.


درخواست اعتراض به حکم اخراج از ترکیه

فرد خارجی، نماینده و یا وکیل وی می توانند طی مدت 15 روز از تاریخ ابلاغ، درخواست خود را علیه حکم اخراج از ترکیه به دادگاه دولتی اعلام نماید.

شخصی که درخواست تجدید نظر علیه حکم اخراج از ترکیه داشته است باید مرجعی را که حکم اخراج را صادر کرده است مطلع نماید. اینگونه درخواست ها طی مدت 15 روز به تصمیم گیری نهایی می رسند. تصمیم دادگاه در مورد تجدید نظر نهایی است.در طول مدت تجدید نظر قضایی یا تا پایان مدت دادرسی و تجدید نظر از ترکیه شخص اخراج نمی شود و حکم اخراج به حالت تعلیق در می آید.


رفع دیپورتی ترکیه چگونه است؟

برای ممنوع الورودی به ترکیه دلایل گوناگونی وجود دارد. اما برای رفع ممنوع الوردی ترکیه چه کارهایی باید انجام دهیم و به طور قانونی از چه کسانی کمک بگیریم؟ اگر جزو کسانی هستید که دیپورت شده اید و می خواهید تقاضانامه رفع دیپورتی را امضا کنید باید به کنسولگری ترکیه در ایران بروید و برای ویزای تحصیلی مثل تومر یا ویزای کاری درخواست بدهید.

به یاد داشته باشید دیپورتی موقت 3 ماهه بوده و امکان دارد تا 5 سال طول بکشد. اگر با دیپورت دائم مواجه شده اید، بدانید برای همیشه اجازه ورود به ترکیه را نخواهید داشت که این حالت در موارد بسیار خاص اتفاق می افتد.


نکات مهم در مورد دیپورتی ترکیه :

  • اگر ویزای 90 روزه شما به پایان رسیده است و در صورتی که درخواست تمدید اقامت ترکیه شما رد شود، طی 10 روز خاک ترکیه را بایستی ترک کنید در غیر این صورت؛ تبعید خواهید شد.
  • در صورت دیپورت شدن، حتما برای رفع دیپورتی ترکیه تلاش کنید و سریعا یک وکیل درخواست کنید تا مشکلات شما رفع شود.
  • اغلب اوقات دیپورت شدن از ترکیه به دلایل نامعلومی اتفاق می افتند که حتی خودمان هم خبر نداریم. پس قبل از سفر به این کشور شرایط خود را کاملا چک کنید تا در حین سفر مشکلی پیش نیاید.


هزینه های سفر اشخاص دیپورت شده از ترکیه

  • برای اتباع خارجی پاسپورت و تمامی مدارک آنها تا زمان اخراج ضبط می شود و برای اتباع ایرانی به پلیس مرزی ایران توسط مامور پرواز تحویل خواهد شد و هزینه بلیط را دولت ترکیه پرداخت خواهد کرد.
  • برای اتباع غیر ایرانی در صورت داشتن بلیط، بلیط های این افراد برای پوشش هزینه های اخراج فروخته می شود.
  • نکته : کسانی که از ترکیه دیپورت شوند بایستی هزینه های خود را پرداخت کنند. در صورتی که فرد نتواند هزینه های خود را تامین نماید، تمام یا بخشی از این هزینه از بودجه اداره کل اتباع خارجه تامین می شود. در این صورت فرد تا زمانی که هزینه های انجام شده را جبران نکند از ورود به ترکیه منع می شود.
  • نکته : کسانی که اقامت و بازگشت اتباع خارجی ترکیه را ضمانت کرده اند، نسبت به هزینه های اخراج آن فرد مسئول هستند.


نکات آخر:

اگر شخصی درخواست ملتجی را ارائه کرده باشد و انگشت نگاری شده باشد، پس از انصراف و ترک خاک ترکیه در هر صورت تا پنج سال ممنوع الورود است، و پرداخت جریمه نیز مانع این ممنوع الورودی نخواهد شد.
رفع دیپورتی ترکیه کار سختی است و باید به وسیله یک وکیل یا فردی حقیقی یا حقوقی انجام شود. اگر فکر می کنید در شرایط وخیمی هستید و از لحاظ قانونی پرونده دارید، هرگز سفر نکنید و نخست پرونده خود را در دادگاه حل و فصل کنید. با این روش با خیالی آسوده تر سفر می کنید و از لحاظ ممنوع الورودی به ترکیه مشکلی نخواهید داشت.

مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی