تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

راهنمای جامع مهاجرت کاری به آلمان

وی والت اروپا آلمان ویزا و مهاجرت راهنمای جامع مهاجرت کاری به آلمان

راهنمای رایگان مهاجرت کاری آلمان

ویزای کاری برای کشور آلمان یک فرایند بسیار ساده و روتینی است به طوری که بشرط واقعی بودن مدارک و داشتن شرایط و سوابق کافی این ویزا را دریافت خواهید کرد برای چنین فرایند ساده ای اگر کسی از شما درخواست مبلغ کرد باید بدانید که روا نیست گرفتن ویزا، تازه شروع کار هست مهم ترین قسمت پیدا کردن کار می باشد که در این زمینه هیچ وکیلی نمی تواند به شما کمک کند شما باید خودتون مصاحبه بدید خودتون تنها در شرکت مربوطه حاضر شوید خودتون بگید یه وکیل چجوری میتونه در این حالت به شما کمک کنه؟

وکیل هایی هستند که ادعا می کنند تونستن کمک کنند که افرادی کار پیدا کنند، اینها دروغ نیست ولی این افراد به ظاهر وکیل کار خاصی انجام ندادن رزومه شما رو برای جاهای مختلف فرستادن، که اگر خود فرد هم میفرستاد همین اتفاق میفتاد. نکته جالب توجه در مورد این افراد به ظاهر وکیل این است که تخصص آنها وکالت نیست افرادی با تحصیلات مهندسی یا هرچیز دیگر که شاید خودشون اقدام کردن و موفق نشدن حالا اسم خودشونو گذاشتن وکیل این افراد وقتی نگاه می کنید شاید شرکتی هم ثبت کردن حتی توی آلمان ثبت شرکت در آلمان اصلا سخت نیست هزینه خاصی هم نداره حتی ادعا میکنن با اتاق بازرگانی ایران در ارتباط هستند.

شاید ویزای کشورهای دیگه مثل کانادا یا استرالیا پیچیدگی‌هایی داشته باشه اما ویزای کاری آلمان به خاطر وجود داشتن سفارت آلمان در ایران، راحت تر از اون کشورها هست اگر شما نمی تونید این کار ساده رو انجام بدید بهتره که در کشور عزیزمان به ادامه زندگی بپردازید چرا که مسائل سخت تری در آلمان منتظر شما خواهد بود.

توجه:
بسیاری از افراد به ظاهر وکیل اطلاعاتشون رو از این گروه کسب می کنند و اینها رو در ازای مبلغ زیاد در اختیار شما قرار میدن متاسفانه بسیاری از این وکیل ها اطلاعاتشون هم صحیح نیست.

هشدار:
برخی اتفاقات که در دفترهای وکالت میفتد و بسیار خطرناک هست. احتیاط کنید:

وکیل خودش برای شما وقت سفارت رو می گیرد این یعنی شما بدون وکیل به هیچ گونه اطلاعاتی دسترسی ندارید اگر ایمیل دوم شما بیاد شما مطلع نخواهید شد. وکیل می تواند وقت شما را کنسل کند. شخصی با ذکر این تجربه گفته بود که وکیلی تهدیدش کرده بود درازای گرفتن مبلغی تاریخ مصاحبه سفارت رو بهش میده در یک مورد دیگه وکیل متواری شده بود، اون فرد موند با وقت گرفته شده ای که نه می تونست کنسلش کنه نه می دونست چه زمانی نوبش میشه. دفتر وکالت تمام مدارک تحصیلی شما رو تحویل میگیره دیگه ازاین بدتر نداریم تمام زندگیتونو میدید به اونا اونها بعدا میتونن سواستفاده های زیادی رو انجام بدن.

چند تجربه در مورد استفاده از افراد به ظاهر وکیل :
 وکیل به من قول داده چند ماهه نوبت سفارت برای من میگیرد من وقت خودم رو کنسل کردم اما بعد از یه مدتی گفت نمیتونه وقت زودتر بگیره من موندمو وقت کنسل شده حالا که خواستم مجددا وقت بگیرم نوبت ها طولانی شده.

وکیل از من مبلغی دریافت کرد که کارهای من و همسرم رو انجام بده اما الان بعد از گذشت چندن ماه هیچ کاری برای ما نکرده درحالیکه دوستانی که همزمان با من اقدام کردند الان آلمان هستند با دفتر وکالت تماس میگیرم نه پاسخگو هست نه حاضر هست پول منو برگردونه.

برخی ادعاهای وکیل ها برای جذب مشتری:

◾️ برای شما وقت سفارت رو زودتر میگیرم
توضیح: چندین ماه پیش شخصی در سفارت آلمان در تهران وقت میفروخت اکنون دستگیر شده از اون روز به بعد چنین اتفاقی نیفتادهو این قضیه ممکن نیست.

◾️ به شما تضمین میدم که کار پیدا کنید.
بعضی دوستان علاقه دارند فقط از کاریابی این موسسات استفاده کنند و تصور می کنند اگر با این موسسات قرارداد ببندند کار آنها تضمین شده است این افراد می گویند کارهای سفارت رو خودمون انجام میدیم ولی می خواهیم در ادامه مطمئن شویم که حتما کار پیدا می کنیم پس این هزینه را پرداخت میکنیم

توضیح:
شرکت آلمانی نیاز به شخص متخصص دارد شما اگر توان فنی بالا داشته باشید کار پیدا می کنید بدون کمک کسی اگر توان شما پایین باشه سفیر آلمان هم نمیتونه برای شما کاری کنه. این موسسات در بهترین حالت رزومه شما رو به دروغ متناسب با آگهی کار تغییر می دهند و طبیعتا شما راحت به مصاحبه دعوت میشید ولی با یک رزومه دروغی که در 1 دقیقه اول کارفرما متوجه میشه اینجوری موسسه کارشو انجام داده و این شمایید که نتونستید از عهده مصاحبه بر بیایید. تازه اگر بتونید بعدا بهشون دسترسی داشته باشید و احیانا پولتون رو برگردونید پول هم اگر اهمیت نداشته باشه 1 ماه وقت طلایی شما هدر رفته و شما تاوان سنگینی برای این اعتماد باید بدید سایت رو دیدن و رزومه فرستادن اگر فکر می کنید سخته به نظر شخص من، بهتره که بمونید ایران کاریابی مناسب اونی هست که پول را نه از شما بلکه از کارفرما بگیره چنین کاریابی در آلمان هست اما ایران نیست گول نخورید حتی دوستانی که با کاریابی های آلمان کار کردند فید بک مناسب نگرفتند و راضی نبودند.

◾️ روز مصاحبه همراه شما هستیم تا ضعف زبان شما رو پوشش بدیم
توضیح: این قضیه اینقدر مضحک هست که نیاز به توضیح نداره مگه میشه روز مصاحبه شخص دیگه ای همراه شما بیاد؟ نوشتن انگیزه نامه برای سفارت تخصصی هست اگر خوب ننویسید ریجکت میشید.

توضیح:
بله نوشتن انگیزه نامه یک کار زمانبر و تخصصی هست ولی همانطور که تو سایت سفارت به صراحت اعلام شده انگیزه نامه
باید توسط خود فرد نوشته بشه و یک نامه بسیار شخصی هست کاری که دفترهای مهاجرتی میکنن کپی پیست کردن یک انگیزه‌نامه برای شما و دریافت مبلغ زیادی پول از شما هست کپی بودن انگیزه نامه یکی از دلایل اولیه ریجکتی از طریق انگیزه نامه هست  روی ویزای جاب سیکر شما نوشته شده اجازه کار ندارید.

◾️ موسسات می گویند شما به ما نیاز دارید تا بتونید ویزاتون رو تبدیل کنید.

توضیح:
اگر کارفرمایی از شما پرسید که شما که اجازه کار ندارید، مثل همه دوستانی که تونستن اجازه کار بگیرند خیلی راحت براش
توضیح بدید که میتونید با ویزایی که دارید طی 2 تا 1 هفته اجازه کار رو بگیرید ازش بخوایید خودشون در اینترنت جست و جو کنند.

◾️ به شما ویزای یادگیری زبان میدیم
در مدتی که آلمان هستید زبان یاد بگیرید و اگر کار پیدا کردید ویزاتون رو تبدیل می کنیم.

توضیح:
اول اینکه ویزای یادگیری زبان به هیچ وجه وجود ندارد برای شما یه ویزای توریستی میگیرن دوما شما اگر کار هم پیدا کنید باید باز از طریق وقت ویزای کاری سفارت اقدام کنید ویزای توریستی نه اجازه کار داره نه میتونه تبدیل بشه.

هشدار:
اخیرا وکیل ها ادعا می کنند که تمام مبلغ رو بعد از اینکه برای شما کار پیدا کردند از شما می گیرند ظاهرا خوبه اما 2 تا مطلب:

برای چی برای کاری که خوتون راحت می تونید انجام بدید به شخص دیگه محول می کنید؟ من که به شخصه به هیچ کسی غیر خودم اعتماد ندارم این افراد به ظاهر وکیل اطلاعات ناقص دارند و یه گندی توی کارم میزنن که از این دست تجربه ها زیاد بوده.

این افراد از شما تمام مدارک تحصیلیتون رو می گیرند و کلا وقت سفارت رو با ایمیل خودشون میگیرن این کار همونطور که توضیح داده شد خیلی خطرناکه اگر در لحظه آخر که کارتون انجام شد، برای تحویل مدارک از شما مبلغ غیر متعارف درخواست کردند چی کار باید بکنید؟

باور کنید اگر هر یک از دوستان از هر یک از موسسات مهاجرتی استفاده کنن هیچ ضرری به ما نمیرسه این فقط جنبه دلسوزی از جانب مارو داره به هیچ وجه به هیچ وکیلی نیاز نیست و به هیچ کسی غیر از خودتون اعتماد نکنید

انواع ویزاهای کاری آلمان
◾️ ویزای 17A که برای کارهای تکنسینی و زیر گروه پزشکی می باشد.
◾️ویزای  18C که برای افراد دارای مدرک حداقل لی سانس به بالا و یا دارای قرارداد از آلمان می باشد.
◾️ویزای تاسیس شرکت

ویزای  17 A برای رشته های پزشکی، پیراپزشکی و تکنسین ها
اگر شما از یک کشور غیر عضو اتحادیه اروپا اومدین، به طور کلی به یک مجوز اقامت برای تشخیص صلاحیت حرفه ای 17ASection قانون اقامت یا Aufenthaltsgesetz نیاز دارین  برای دریافت این نوع ویزا و بعد از ارزیابی مدارک تون: 1در نتیجه ارزیابی Anerkennungsbescheidمرجع یا سازمان مسئول ارزشیابی به شما بگه که شما باید آموزش های تئوری و یاعملی بیشتری رو برای دریافت کامل صلاحیت خود به پایان برسونید.

حالا مراجع ارزشیابی مدارک، سازمان ها و ادارات مختلفی در آلمان هستن مثلا برای رشته های فنی  IHK و HWK برای اتاق عمل و بیهوشمی ،DKGبرای پزشکی  Ärztekammer پرستاری  Gesundheitsamt و …… که همه در قالب یک سمایت به نام  Anerkennung in Deutschland هست و باید اداره و آدرس مربوطه رو از توی این سایت پیدا کرد که هم شون  Anerkennung یعنی معادل سازی رو انجام میدن.

برای گرفتن ویزای 17 a شما باید ثابت کنید که توانایی مالی کافی برای تامین مخارج خود در آلمان رو دارید گواهی تمکن مالی از بانک حداقل به مبلغ  8640 یورو که این مبلغ در ویزای شما ثبت شده و شما باید این مبلغ را به همراه داشته باشید. 1برای شروع پروسه ارزشیابی در رشته های پزشکی و پیراپزشکی حتما و حتما شما باید مدرک  B2 داشته باشید البته بعضی ایالت ها معمولا انتهای پروسه که  1 تا 3 ماهی طول میکشه از شما مدرک زبان رو میخوان ولی با توجه به سختی امتحان و ثبت نام در امتحان و مشکلات دیگه باید جوری برنامه ریزی کنید که حتما موقعی که مدرک رو از شما خواستن آماده باشه.

 برای اطلاعات بیشتر نسبت به مدارکی که برای این نوع ویزا باید ارائه بدین میتونید به این آدرس برید.

مدارکی رو هم که برای ارزشیابی باید بفرستید معمولا در سایت مربوط به اون ایالت و شهر موجود هستش چه برای رشته های پزشکی و پیراپزشکی و چه رشته های فنی ولی برای اطمینان بیشتر قبل از ارسال مدارک حتما با اون سازمان مکاتبه کنید به طور معمول این مدارک برای رشته های پزشکی و پیراپزشکی نیاز هست:

◾️ کلیه مدارک تحصیلی-دبیرستان، پیش دانشگاهی
◾️ کلیه مدارک دانشگاهی-لیسانس و فوق لیسانس و دکترا به همراه ریز نمرات-
◾️ تعداد واحدهای عملی و تئوری گذرانده شده در دانشگاه به تفکیک
◾️ گواهی های شغلی-اینکه تو کدوم بیمارستان و کدوم بخش کار کرده دقیقأ مشخص باشه-و مدارک و سرتیفیکیت های مختلف
◾️ مدرک زبان آلمانی B2
◾️ شرح وظایف و گواهی سلامت و عدم سوء پیشینه
همه موارد بالا باید به تایید سفارت رسونده بشه و با پست ارسال بشه

بعد از ارسال مدارک و اعلام نتیجه توسط سازمان مربوطه همونطور که در بالا هم گفته شده به شما دوره های تئوری و عملی تعلق میگیره که بسته به سوابق کاری و خیلی موارد دیگه که اون سازمان فقط میدونه بین  11 تا 1 ماه میتونه با شه بعد از گذروندن دوره و دریافت مجوز کار، اجازه اقامت شما میتونه تا یک سال تمدید ب شه تا شما شغل منا سبی پیدا کنید این رو هم بگم که برای ثبت نام در سایت سفارت باید گزینه آخر یعنی سایر اقامتهای بلند مدت رو انتخاب کنید و روز مصاحبه مدارک مربوط به ویزای 17aرو ارائه بدین همچنین شما می تونید مراحلی که باید طی کنید رو به طور خلاصه در گروه با هشتگ های پرستاری، پزشکی، دندانپزشکی سرچ کنید.

اگر شما میخواین هم زمان در طول انجام دوره انتخابی تون کار کنید، امکان پذیر هستش: در حوزه خودتون، این میتونه برای بیشتر از 15ساعت در هفته باشه برای مثال، در حین انجام یک دوره مقدماتی در پرستاری، شما می تونید بیش از ده ساعت در هفته برای کارفرمای آینده خود مثلا به عنوان دستیار یا بهیار و … کار کنید.

در آخر این رو هم بگم که این ارزشیابی برای رشته های فنی و تکنسین ها هم قابل انجام هست برای دوستانی که مدرک دانشگاهی لیسانس ندارند اما کاردانی، فوق دیپلم یا مدرک حرفه ای معتبر همراه با سابقه کار مرتبط و مستند دارند، مراحل به شکل زیر هستش: بهترین کار اینه که قبل هر کاری مدارکتون رو بفرستید برای ارزشیابی دقیقا همون سایتی رو که در بالا اشاره کردم در قسمت جستجوی ارزشیابی نام دقیق شغلتون رو وارد کنید، بهتون میگه چه سازمانی مسئول ارزشیابی مدرکتون هست:

بعد باید بیینید کدام ویزای کاری به شرایطتون میخوره. برید لیست مشاغل مورد نیاز آلمان  positivliste رو بخونید، اگر شغل شما توش باشه میتونید با مدرک ارزشیابی شده ویزای جستجوی کار بگیرید:

توضیح:  master هایی که توی لیست سفید می بینید مدرک کارشناسی ارشد نیستند بلکه ترجمه کلمه  meister به معنی تحت الفظی مسئول و کسی که سر اکیپ چندین نیروی تکنسین در همان بخش و بنوعی معادل درجه مربی یا تکنسین زبر دست با چندین سال سابقه کار در همان بخش هستش نه مدرک فوق لیسانس در رشته شما در این لیست برای برخی تخصص ها صلاحیت  2 و برای بعضی ها صلاحیت  1علامت گذاری شده  سطح صلاحیت 2 کارگر ماهر: متناظر با یک فعالیت حرفه ای که حداقل نیازمند دو سال آموزش فنی حرفه ای یا معادل آن می باشد.

سطح صلاحیت 1متخصص: به مشاغلی تخصیص می یابید که مستلزم دانش تخصصی و مهارت های خاصی می باشند که معمولا مستلزم آموزش فنی یا دانشگاهی می باشد. در صورتی که نتیجه ارز شیابی مثبت با شد اما الزام به گذراندن دوره فنی یا آزمون با شد، ابتدا ویزای ارز شیابی -مطابق بند  17 a قانون اقامت آلمان میگیرید، سپس در آلمان بعد از گذراندن دوره یا آزمون، ویزای جستجوی کار می گیرید -بدون نیاز به بازگشت – گذشته از همه اینها در سایت های کاریابی دولتی و خصوصی پروفایل بسازید و خیلی جدی برای آگهی های کاری متناسب اپلای کنید: حتی اگر نتوانید از ایران کار پیدا کنید این ارتباطات فعال با کارفرماهای آلمانی، برای سفارت و کارفرماهای بعدی بسیار با ارزش هستند. همچنین برای مشاوره و راهنمایی برای ارزشیابی می تونید از اتاق بازرگانی ایران و آلمان، بخش مشاوره ارزشیابی کمک بگیرید:

ضمنا، با توجه به زمان طولانی بیشتر از یک ساله انتظار برای وقت مصاحبه، به این دسته از دوستان )که مدرک دانشگاهی لیسانس و بالاتر ندارند) اکیدا توصیه می کنم روی زبان تمرکز بیشتری داشته باشن و حداقل تا سطح  B2رو حتما یاد بگیرن و حتما برای ارسال مدارک برنامه ریزی داشته باشن چرا که تمام این مراحل بسیار زمانبر هستند و قطعا ظرف یک سال آماده نخواهد بود.

در بخش سوالات متداول نیز توضیحاتی در خصوص این ویزا داده شده است  برای آگاهی از اطلاعات تماس سازمان مسئول ارزشیابی مدرک و مراحل انجام کار، به صورت زیر اقدام کنید.

ابتدا وارد این سایت شوید

ویزای  18Cبرای افراد دارای مدرک حداقل لیسانس به بالا (ویزای کار یا ویزای جستجوی کار)
در ویزا جستجوی کار شما باید حداقل مدرک لیسانس داشته باشید  این ویزای برای کارهایی با شرایط زیر می باشد:
◾️مرتبط با رشته تحصیلی و مدرک دانشگاهی شما باشد.
◾️مرتبط با سابقه کاری شما باشد.
◾️ کار تکنسینی نباشد و حداقل حقوق از نظر اداره کار آلمان را دریافت کنید-برای کارهای تکنسینی باید از ویزای  17Aاستفاده شود.

ویزای 18 C به دو نوع تقسیم می شود:

ویزای جستو جوی کار:
شما در روز مصاحبه از هیچ شرکت آلمانی قراردادی ندارید  در این حالت بعد از بررسی مدارک شما در صورت کامل و واقعی بودن مدارک، به شما ویزای  1ماهه جست و جوی کار داده می شود شما  1ماه فرصت دارید در آلمان کاری را پیدا کنید که شرایط فوق را دا شته باشد. در این صورت می توانید با قرارداد کار به اداره خارجی ها مراجعه کرده و اجازه کار بگیرید و بعد برای بلوکارت یا اقامت کاری اقدام کنید  در این حالت شما در ابتدا اجازه کار ندارید  اگر موفق به یافتن کار با شرایط فوق شدید می توانید ویزای خود رو به ویزای کاری تبدیل کنید و به شمما به اندازه مدت قراردادتون اقامت داده می شود  اگر قراردادتون نامحدود باشد به اندازه اعتبار پاسپورتتون بهتون اقامت داده می شود.

اگر در این مدت نتونستید کار پیدا کنید باید برگردید ایران  تنها در صورتی این مدت تمدید می شود که در روزهای آخر موفق به گرفتن قرارداد شده باشید اما به دلیل طولانی بودن مراحل اداری گرفتن مجوز کار، می توانید با مدارک مربوط به اداره خارجی ها مراجعه کنید و این ویزای رو برای مدتی محدود تمدید کنید .

چند تجربه خیلی خاص که نمیشه روشون حساب کرد:
فردی ماه آخر به اداره خارجی ها مراجعه کرد و اذعان داشت ماه های اول به علت ضعف زبان نتونسته کار پیدا کنه اما الان به تعدادی مصاحبه دعوت شده، با ارائه پرینت ایمیل دعوت به مصاحبه 1 ماه تونسته این ویزا رو تمدید کنه  این حالت ها بسیار خاص می باشند و اصلا نمیشه روشون حساب کرد  بسته به شهر تصمیمات میتونه متفاوت باشه  در این حالت همسر و خانواده شما نمی تواند از ابتدا با شما باشد  (جاب سیکر پیوست ندارد) باید وقت مصاحبه پیوست بگیرند و در زمان م صاحبه پیو ست، از شما ب سته به شهر از  1تا  1فیش حقوقی (معمولا  1فیش) می خواهند  در این مورد می توانید از اداره خارجی های هر شهر بپرسید  توجه کنید اگر وقت پیوست همسر شما قبل از اینکه شما کار پیدا کنین باشه درخواست پیوست قطعا رد و یا پرونده ای برای فرد پیو ست تشکیل نخواهد شد، حتی در صورت یافتن کار اگر به تعداد کافی فیش حقوقی نداشته با شید احتمال رد شدن درخواستتون هست  با توجه به طولانی بودن وقت های پیوست بهتره که درست برنامه ریزی کنید. 

ویزای کاری:
شما در روز مصاحبه سفارت، دارای یک قرارداد از یک شرکت آلمانی می باشید. در این حالت بعد از ارائه مدارک به سفارت مدارک شما به آلمان فرستاده می شود و مورد بررسی قرار میگیرد  بعد آن به شما ویزای  1ماهه داده می شود  شما از ابتدا اجازه دارید در شرکتی که ازش قرارداد دارید مشغول به کار شوید  اما باید برای بلوکارت و تبدیل ویزای  1ماهه به اقامت اقدام کنید در این حالت همسر و خانواده شما نمی تواند از ابتدا با شما باشد باید وقت مصاحبه پیوست بگیرند و در زمان مصاحبه پیوست، از شما بسته به شهر از  1تا  1فیش حقوقی (معمولا  1فیش) داشته با شن  در این مورد می توانید از اداره خارجی های هر شهر بپرسید  توجه کنید اگر وقت پیوست همسر شما قبل از تعیین تکلیف برای ویزای کاری شما باشد، به احتمال زیاد درخواست پیوست ریجکت و یا پرونده ای برای شخص پیو ست تشکیل نمی شود. موردهای خاص بوده که هردو با هم بدون فیش حقوقی تونستن ویزا بشن اما با توجه به طولانی بودن وقت های پیوست بهتره که ریسک نکنید.

در ویزای  18 C چه با جاب سیکر بیایید چه از طریق قرارداد، تا زمانی که اقامت دائم نگرفته اید اگر کارتون رو از دست بدید 1 ماه فرصت دارید تا مجددا کاری را با همان شرایط گفته شده پیدا کنید  بعد از گرفتن اقامت دائم می تونید هر کاری رو با هر شرایطی انجام بدید  اقامت دائم در صورت داشتن مدرک زبان  B1بعد از 22 ماه و در غیر اینصورت بعد از  11ماه داشتن بلوکارت (در این ماه ها باید براتون بیمه رد شده باشه) بهتون تعلق میگیره  پاسپورت بعد از گذشت حداقل  1سال از شروع اقامت، به شرطی که در این مدت بیشتر از  3ماه خارج آلمان نبوده باشید، به شما تعلق می گیرد.

ویزای تاسیس شرکت (ثبت شرکت – سرمایه گذاری – کارآفرینی)
با توجه به قوانین مهاجرت کشور آلمان، دریافت اقامت فرد متقاضی (مجرد و یا متأهل همراه با خانواده) از طریق ثبت شرکت تجاری امکان پذیر می باشد. (بند  21قانون مهاجرت)

شرایط اولیه جهت ارائه درخواست اقامت به سفارت آلمان:
متقاضی می بایست با ارائه مدارک معتبر (مثل نامه رسمی بانک و یا سند مالکیت و یا اوراق بهادار و    )  ثابت کند که دارای سرمایه کافی جهت راه اندازی شرکت و تامین هزینه های اولیه زندگی در آلمان تا ر سیدن به ک سب درآمد را دارا می با شد همچنین ارائه طرح و برنامه تجاری یا صنعتی قابل قبول، سودآور و قابل اجرا در کشور آلمان ) (Business Planمورد نیاز است شرط دریافت اقامت دائم برای متقاضی و خانواده تحت تکفل ایشان می بایست میزان کارکرد حساب بانکی و هزینه های متقاضی در کشور آلمان از آغاز فعالیت تجاری تا انتهای  3 سال آینده، حدود  250.000 یورو باشد  (توجه داشته باشید، گردش مالی حساب شرکت باید در این حدود باشد نه سود یا درآمد) البته این رقم در گذشته ملاک بوده و جدیدا از متن قانون حذف شده و برعهده اداره خارجی هاست که تشخیص دهد فعالیت اقتصادی شما برای آن منطقه مفید و اشتغالزا بوده است یا خیر ضمناً درآمدهایی که از قِبل فروش کالاهای سرمایه ای مثل خانه یا زمین برای شرکت بوجود آمده باشد، ملاک مثبت بودن فعالیت تجاری نخواهد بود.

مراحل انجام کار
◾️ تشکیل پرونده در سفارت با گرفتن وقت از سفارت (مدارک مورد نیاز در سایت سفارت آلمان نوشته شده)
◾️ارسال پرونده توسط سفارت به ادارات مهاجرت، بازرگانی و صنایع آلمان جهت کسب موافقت آنها
◾️صدور ویزا توسط سفارت (حداقل  2ماه بعد از مصاحبه)
◾️حضور در آلمان جهت اجاره محل زندگی، اجاره محل کار (که می تواند براساس شغل فرد و متراژ منزل، همان محل سکونت باشد)، گرفتن بیمه، افتتاح حساب شخصی، دریافت اقامت موقت (معمولا یکساله داده شده و سالانه تمدید می شود) و انجام مراحل ثبت شرکت (قرارداد با نوتار (مح ضر)، افتتاح ح ساب شرکت با موجودی حداقل  12500یورو برای شرکت م سئولیت محدود ) ،(GmbHثبت تجاری، ثبت نام شغلی و تاسیس شرکت با حکم دادگاه.
◾️بسته به مدت اعتبار اولیه کارت اقامت، با ارائه گزارش کاری شرکت، اقامت تمدید خواهد شد
◾️در انتهای فعالیت سه ساله شرکت، به فرد متقاضی و خانواده ایشان، به شرط پرداخت بیمه، مالیات و عملکرد مثبت تجاری و نیز ارائه مدرک زبان  B1اقامت دائم تعلق می گیرد.

پس از گذشت حداقل  1سال از شروع اقامت، فرد می تواند با ارائه مدرک آزمون شهروندی، تقا ضای دویچه پاس یا شهروندی آلمان نماید در صورتی که فرد در دوره اینتگراسیون شرکت کرده باشد و از آن طریق مدرک  B1و آزمون شهروندی را اخذ کرده با شد، یک سال زودتر از سایرین، می تواند برای دویچه پاس تقاضا دهد

مرحله اول:
تصمیم به اینکه آیا زندگی در آلمان برای شما مناسب هست یا نه این مطلب بسیار مهم هست و باید براش جواب خوبی داشته باشید وگرنه خیلی زود با صرف کلی هزینه و وقت از مهاجرت پشیمون میشید. متاسفانه این گروه برای مشاوره در این مورد نیست از طرق دیگر تحقیق کنید.

مرحله دوم:
خیلی از افراد سوال می کنند بازار کار آلمان چطور هست و یا ما فلان رشته و فلان تخصص را داریم وضعیتمان برای دست یابی به کار چگونه است؟ برای شروع مهاجرت موفق می بایست تحقیق کرد پس اولین قدم کسب اطلاع از وضعیت بازار تخصص خودتان و اوضاع اشتغال در آن است اینجا واقعیتش هر کسی تنها خودش می تواند بفهمد چه کاره است و با توجه به سوابق کاری و تحصیلاتش قادر به انجام وظایف کار مورد انتظار کار فرما هست یا نه!

خیلی ساده تخصص خود را در این سایت به زبان آلمانی سرچ کنید و آگهی و بازار کار آلمان در خصوص تخصص و رشته خود ببینید. در تمام آگهی ها انتظارات کار فرما از شخص کارجو و تعهدات کارفرما در خصوص فرد ذکر شده است همچنین اگر هفته ای بی شتر از دو یا سه آگهی مرتبط با تخصصتان پیدا کنید بازار خوبی برای رقابت در اینترویو استخدام با توجه به رزومه و سوابق خود خواهید داشت. 

در آخر با آگهی زدن در گروه ها و پرس و جو از دیگران خودتان را گول نزنید تنها خودتان هستید که می توانید از و ضعیت خودتان آگاهی کسب کنید در ضمن ک سانی که از دانش زبان آلمانی برخوردار نیستند از ترجمه  گوگل ترنسلیت استفاده کنند و یا با استفاده از مرورگر گوگل کروم صفحات را به صورت ترجمه شده به انگلیسی مشاهده کنند.

چند مورد سایت کاریابی:

www.Xing.com
www.Monster.de
www.Experteer.de
www.Glassdoor.de
www.Linkedin.com

اگر بعد از وقت گذاشتن به این نتیجه رسیدید که تخصص و رشته و تجربه شما ریسک هزینه و زمان را دارد، مرحله بعد رو انجام بدید.

مرحله سوم: بررسی مدارک مورد نیاز سفارت:
همیشه آخرین مدارک رو از سایت سفارت چک کنید. هیچ منبعی مطمئن تر از سایت سفارت نیست.

از مسیر زیر مدارک مورد نیاز رو ببینید:
وارد قسمت خدمات و سپس روادید و سفر بشید > وارد قسمت روادید اقامت بشید > قسمت چه مدارکی باید ارایه کنم را کلیک کرده در این صفحه کلیه مدارک مورد نیاز برای انواع ویزاها موجود هست. اگر با فراهم کردن مدارک مورد نیاز سفارت تا زمان مصاحبه تون مشکلی ندارین وارد مرحله 3 شوید 

مرحله چهارم: 
تنها بعد از اینکه موارد فوق رو بررسی کردید و متوجه شدید که شرایط لازم رو دارید اقدام به گرفتن وقت سفارت کنید برای همه ویزاهای کاری یک جور وقت گرفته می شود تنها در روز مصاحبه با ارائه مدارک مربوطه مشخص می شود که شما متقاضی کدام نوع ویزا هستید.

زمانهای انتظار سفارت اکنون طولانی هست در سایت سفارت فایل انتظار موجود هست که نوشته شده بی شتر از 12 ماه یعنی از 12 ماه تا 35 ماه ممکنه زمان شما طول بکشه، بیشتر یا کمتر در زمان تهیه این فایل وقت های کاری سفارت حدود 11 ماه می باشد لطفا در این مورد در گروه سوال نپرسید چون هیچ کس نمی دونه اینکه شخصی امروز بعد از 13 ماه نوبتش شده دلیل نمیشه برای شمایی که تازه امروز وقت گرفتید هم 13 ماهه نوبتتون بشه. ترافیک افراد در ماه های مختلف متفاوت هست.

راهنمای گرفتن وقت از سفارت
گرفتن وقت سفارت رایگان می باشد هیچ هزینه ای ندارد آدرس سایت :
بسیار بسیار بسیار مهم: در وارد کردن اطلاعاتتون مثل شماره پاسپورت، ایمیل و نام بسیار دقت کنید. هر چقدر بگم که دقت کنید کم گفتم چون اشتباه در این قسمت ممکنه جبران ناپذیر باشه.

ورود به قسمت: خدمات- روادید و سفر -سیستم تعیین وقت آنلاین
قبل از گرفتن وقت مصاحبه از این قسمت زمان های انتظار برای ویزای کار رو مشاهده کنید که برنامه ریزی درستی داشته باشین.

بعد از تائید، وقت شما ثبت می شود معمولا بعد این صفحه یک صفحه خالی می آید که ارور سیستم هست در مواردی دیده شده صفحه ای که بالا می آید اطلاعات شما رو نمایش می دهد در هر دو صورت اکی هست  بعد از گرفتن وقت یک ایمیل مانند تصویر زیر براتون ارسال میشه ایمیل اول باید همون موقع بیاد اگر بعد از چند ساعت ایمیل برای شما نیومد موارد زیر رو بررسی کنید:

◾️اسپم ایمیل خودتون رو چک کنید
◾️کلمه diplo رو در ایمیلتون سرچ کنید ببینید چی میاره

اگر موارد فوق جواب نداد این یعنی شما علیرغم اینکه بسیار تاکید کردیم که دقت کنید ولی شما ایمیلتون رو اشتباه وارد کردید مجددا اقدام به گرفتن وقت کنید. اگر ارور داد این یعنی شما قبلا به درستی وقت گرفتید این به شما بستگی دارد که بخواهید چند سال صبر کنید تا ایمیل دومتون بیاد چون اگر ایمیل رو اشتباه داده باشید ایمیل دوم که بیاد متوجه نمی شید در این حالت پیشنهاد میشود از پاسپورت یه عکس بگیرید و برای سفارت همراه با توضیحات ایمیل کنید. ایمیل حتما به زبان آلمانی یا انگلیسی باشد.

ایمیل اول در انتها یک لینک کنسل دارد اگر خواستید وقتتون رو کنسل کنید روی اون بزنید در غیر این صورت هیچ کاری با ایمیل اول نداشته باشید و از  12ماه صبر کنید تا ایمیل دومتون بیاد اگه هنگام پر کردن فرم سفارت زبان روی انگلیسی تنظیم شده باشه نامه شما به زبان انگلیسی میاد و اگر روی آلمانی تنظیم بوده باشه نامه به زبان آلمانی خواهد بود.

معمولا 1تا 3 هفته قبل از وقت مصاحبتون یک ایمیل دوم برای شما می آید مانند تصویر زیر انتهای این ایمیل 2 لینک وجود دارد یکی کنسل Stornolink یکی تائید Bestätigen باید تا 7 روز تائید کنید وگرنه وقت شما کنسل میشه.  بعد از تائید وارد یک صفحه دیگه میشید که اطلاعات و زمان مصاحبه شما رو نشون میده وقت داده شده توسط سفارت، قابل تغییر و جا به جایی نیست در صورتی که در روز تعیین شده قادر به مراجعه به سفارت نیستین حتما وقتتون رو کنسل کنید

مدارک مورد نیاز سفارت برای ویزای جاب سیکر
شما میتوانید با مراجعه به سایت سفارت آلمان از مسیر زیر مدارک مورد نیاز رو ببینید:
خدمات < روادید و سفر < روادید اقامت < چه مدارکی باید ارایه کنم
در این صفحه کلیه مدارک مورد نیاز برای انواع ویزاها موجود هست.

همیشه آخرین مدارک و ترتیب قرار گرفتن آن ها رو از سایت سفارت چک کنید. هیچ منبعی مطمئن تر از سایت سفارت نیست. در زمان مصاحبه سفارت، دو سری از تمامی مدارک مربوطه برای درخواست روادید را به صورت جداگانه در دو دسته اصل و کپی مرتب نمائید. تمامی کپیها می بایست بر روی کاغذ A4 ارائه گردند این امر شامل کپی مدارکی که اصل آنها ابعادی غیر از A4 دارند نیز می باشد به منظور توضیحات بیشتر در مورد مدارک مورد نیاز به ادامه مطلب توجه کنید:

توجه مهم 1 :همیشه آخرین مدارک رو از سایت سفارت آلمان جویا باشید.
توجه مهم 2 :تجربه نشان داده افرادی که در روند کار خود از وکیل ها استفاده کرده اند، معموال بی نظم ترین و ناقص ترین مدارک رو به سفارت تحویل داده اند مدارک هرشخص باید توسط خود او تهیه شود چرا که این کار ساده ترین کار کن است توجه داشته باشین ترتیب قرار گرفتن مدارک به شدت مهم هست.
توجه مهم 3 :این فایل به منظور کمک به دوستان جهت تهیه مدارک مورد نیاز می باشد که توسط ادمین ها چک شده است و شاید دارای ایراداتی باشد. با مطالعه دقیق آن در صورت مشاهده ایراد در گروه مطرح کنید.
توجه مهم 4 :سفارت هیچ مدرکی را به شما برنمی گرداند. در نتیجه سعی کنید یک کپی از مدارکتون داشته باشید. حداقل اسکن کنید یا با موبایلتون ازش عکس بگیرید.

سلول هایی که دارای * هستند یعنی مدارک مربوط به آن باید تهیه شود غیر این صورت نیاز نیست از بردن مدارک اضافه خودداری کنید.

توضیح 1 -فرم درخواست
فرم درخواست رو همی شه از سایت سفارت دانلود کنید و 2 بار آنرا تکمیل نمایید یا یک بار آن را تکمیل نمایید و از روش کپی بگیرید ولی هر دو نسخه رو باید امضا کنید و امضاها در هر دو نسخه کپی نباشد فرم قابل ویرایش هم در گروه موجود هست سرچ کنید نحوه پر کردن فرم درخواست.

توضیح 2 -عکس گذرنامه ای
2 عدد عکس گذرنامه ای بیومتریک با ابعاد 11 در 31 میلیمتر رنگی یا سیاه سفید- خانم ها تفاوتی نمیکند که عکس با حجاب باشد یا بدون حجاب اطلاعات بیشتر رو اینجا بخونید.

مدارک تحصیلی ایران- توضیح 3
اگر دارای مدرک کاردانی هستید باید به دنبال ویزای 17A باشید به طور کلی برای انجام کارهای تکنسینی به سرفصل مخصوص این ویزا در صفحه 1 و یا سواالت متداول مراجعه کنید

توضیح 4-
طبق سایت سفارت هیچ فرقی بین ترجمه آلمانی یا انگلیسی وجود ندارد اما به دلیل آرامش روانی ترجمه آلمانی پیشنهاد می شود از طرفی برخی کارفرماها کن است ترجمه آلمانی رو ترجیح بدهند نکته دیگر بحث اعتماد به دارالترجمه هست در برخی رشته های دانشگاهی حتی برای ترجمه به انگلیسی باید اسم دروس رو از قبل خودتون بلد با شید تا اگر ا شتباهی رخ داد ا صالح کنید پس اگر می خواهید به زبان آلمانی ترجمه کنید حتما ا سم دروس خود را به آلمانی از قبل پیدا کنید 1 سری ترجمه کافی است. برای ترجمه مدارک دانشگاه هایی که زیر مجموعه وزارت علوم هستند، قبل از تحویل مدرک به دارالترجمه، باید صحت مدرک تایید شود.

توضیح 5-
برای مدارکی که تاییدیه سفارت نیاز دارن حتما قبلش مهر دادگستری و وزارت خارجه باید خورده زده شود مهر دادگستری و وزارت خارجه طی زمان مشخصی تغییر می کندو معموال سفارت در هنگام تایید مدارک ترجمه شده بیشتر از 1 سال رو قبول نمی کند پس سعی کنید این اتفاق نیفتد. در صورت قدیمی شدن مهرها می توانید فقط مهرها رو مجددا به روز کنید-بدون ترجمه مجدد- اگر موفق به این کار ن شدید، مجبور به ترجمه مجدد هستید یک راه دیگر این است که قبل از قدیمی شدن مهرها سریع به تایید سفارت برسونید در این صورت قدیمی شدن مهرها اهمیتی ندارد و تایید سفارت هم اعتبارش انقضا ندارد به شرطی که بتونید وقت تائید مدارک رو زودتر بگیرید ادامه مطلب رو حتما مطالعه کنید چون دو ستان برای وقت تایید مدارک مشکل دار می شوند
در مورد وقت تایید مدارک سفارت:

قبال سایت برای تعیین وقت تایید مدارک ساعت 12 شب به وقت آلمان-15:2 صبح به وقت تهران- باز می شد اکنون هیچ زمان مشخصی نداره هر ساعتی کن است که سایت باز شود افرادی که موفق به گرفتن نوبت شده اند به مدت طوالنی همه ساعت شبانه روز تالش کردند اگر به هر دلیلی موفق به گرفتن وقت نشدید، پنجشنبه و دوشنبه یک هفته قبل از مصاحبه می تونید بدون نوبت و با در دست داشتن پرینت ایمیل دوم برید و مدارک رو تائید کنید-در هنگام تایید مدارک اصل مدرک و ترجمه رسمی آن را همراه داشته باشید- اگر باز هم موفق به اخذ تاییدیه نشدید کسری مدرک می خورید که به شما 1 تا 2 هفته فر صت میدن اونوقت باز هم 1 شنبه و دو شنبه به شما با برگه نق صی مدرکتون اجازه تائید مدرک میدن کال بحث استرس زایی نیست. 

تمرکزتون رو روی زبان آلمانی بزارید فقط برای شخصی که میخواد مهرهای ترجمه ش قدیمی نشه و میخواد سریع تائید سفارت کنه کنه مشکل ساز بشه بعد از مهر دادگستری و وزارت امور خارجه و تاییدیه سفارت، از روی آن یک سری کپی ساده تهیه کنید و در دسته دوم مدارک قرار دهید. اطلاعات بیشتر در مورد وقت تائید مدارک رو از سایت سفارت چک کنید نحوه گرفتن وقت تائید مدارک در صفحه 13 توضیح داده خواهد شد توضیح 6 -تاییدیه اعتبار مدارک تحصیلی معادل بودن رشته دانشگاهی و معتبر بودن دانشگاه در آلمان را می توانید در بانک اطلاعاتی آنابین پیگیری نمایید.

هر دو مورد می بایست به صورت چاپ شده ارائه گردد در صفحه 31 فایل نحوه استفاده سایت آنابین توضیح داده شده است در صورتی که مدرک/دانشگاه شما در این بانک اطلاعاتی ثبت نشده باشد، می بایست ابتدا آن را نزد ZAB- مرکز امور تحصیلی خارج– ارزیابی نمایید.

توضیح 7 -تاییدیه زاب
در صورت نبودن نام رشته یا دانشگاه شما در آنابین نیاز به تاییدیه زاب خواهید داشت خود تاییدیه زاب نیاز به هیچ گونه تاییدی ندارد پرینت ساده از فایلی که برای شما ایمیل می شود یا کپی مدرکی که زاب برای شما ارسال می کند برای سفارت کافی خواهد بود اصل مدرکی که زاب برای شما ارسال می کند را برای خودتان نگه دارید. هرچند پرینت فایلی که برای شما ایمیل شده هم همان ارزش را دارد مدارک و مطالب مربوط به زاب در صفحه 31 فایل به طور مفصل توضیح داده شده است

توضیح 8 -رزرو هتل
راهنمای رزرو هتل به صورت مفصل در صفحه 13 توضیح داده شده است رزرو هتل را از این سایت انجام دهید-یا سایت های مشابه معتبر- از هتل هایی استفاده کنید که نیاز به پیش پرداخت نداشته باشه و کنسل کردنش هم رایگان باشه زمان هتل را به مدت 2 هفته تا 1 ماه و شروع آن را برای 1-2 ماه بعد از وقت مصاحبه سفارت در نظر بگیرید بعدا که ویزاتون آماده شد مجددا سفارت از شما میخواهد زمان به روز شده هتل را برای آنها ببری سعی کنید هتل رو به گونه ای رزرو کنید که زمان مجاز برای کنسل کردنش برای بعد از زمانی با شه که جواب سفارت بیاد چون کن است استعالم بگیرند معموال اگر مدارکتون کامل باشد سفارت 1 ماه بعد از مصاحبه جواب را اعالم می کند ولی این نکته نباید برای شما حساسیت ایجاد کند چون در هر صورت رزرو هتل شما باید دچار تغییر شود چون زمان دقیق رفتن شما تنها بعد از آمدن جواب ویزا مشخص می شود بعد از مشخص شدن وضعیت ویزا در صورتی که در تاریخ مشخص شده مایل به استفاده از هتل نبودید حتما رزرویشن خودتون رو کنسل کنید. اخیرا برای رزرو از سمایت بوکینگ افراد دچار مشکل شده اند در این صورت میتونید همون هتل رو از این سایت رزرو کنید.

از این سایت هم می تونین هاستل برای اقامتتون اجاره کنید شهری که ابتدا برای اقامت انتخاب می کنید بعد از ورود به آلمان قابل تغییر می باشد اما نکته مهم این هست که شهری که در ابتدا به سفارت اعالم می کنید، کلیه مدارک شما به آن شهر می رود اگر شهر خود را عوض کنیدو در شهر جدید کار پیدا کنید باید به مدت 1 تا 2 ماه منتظر بمانید تا مدارکتون به شهر جدید برسه-البته این زمان از وقتی که شما در شهر جدید ملده را انجام دادید شروع میشه- این نکته آنجایی اهمیت پیدا می کند که شما در ماه های آخر موفق به پیدا کردن کار شوید اما به طور کلی بسیار مرسوم هست که شهری با هزینه پایین تر اتخاب کنیدو رزومه برای شهرهای دیگر بفرستید توجه کنید برای مسافرت به شهرهای دیگر بعضی از شرکت ها هزینه مسافرت کاری را به شما می دهند جزئیات آن را بعدا در زمان خودش از گروه مربوطه سرچکنید پی شنهاد شده برای شروع شهرهای ا شتوتگارت و مونیخ را به علت هزینه های بالا انتخاب نکنید مگر اینکه چند تا دعوت به مصاحبه از آن شهرها
داشته باشید.

برای انتخاب شهر پارامترهای زیادی هست ولی مهمترین شون میتونه اینها باشه:
◾️ موقعیت شغلی-بعد از اینکه موقعیت شغلیتون رو به آلمانی پیدا کردین تو وب سایت هایی مثلstepstone اون رو سرچ کنید و بعد با فیلتر کردن ببینید کدوم شهر بیشترین موقعیت شغلی رو دارد.

◾️ هزینه زندگی- شهرهایی مثل مونیخ فرانکفورت برلین و هامبورگ هزینه سکونت و زندگی بالا هست البته امکاناتی مثل کالس زبان زیاد و نیاز به هزینه حمل و نقل بین شهری شاید کمتر باشد- 1 شرایط اقلیمی و محیط زندگی-مثال از لحاظ سرما و رطوبت یا محیط آرام یا شلوغ که البته شاید برای خیلی ها مهم نباشه-

◾️ سرعت پاسخگویی ادارات مثل شهرداری یا او سلندا و امکان پیدا کردن خانه برای ملده کردن-که براساس تجربه دو ستان احتماال ادارات شهرهای بزرگتر به دلیل درخواست های بیشتر سرعت پاسخگویی کمتری دارن و پیدا کردن خانه نیز سختر می باشد- در کل شهر مناسب شخص به شخص با توجه به شرایط متفاوت هست و فقط میشه پارامترهای تاثیرگذار را بررسی کرد.

توضیح9 -دعوتنامه غیررسمی
اگر رزرو هتل باشه نیاز به این مدرک نیست دعوتنامه غیر ر سمی -formlos -از خوی شاوندان و یا دو ستان به همراه کپی کارت شناسایی آلمانی  -Personalausweis -و یا گذرنامه خارجی به همراه کپی مجوز اقامت معتبر-آدرس باید مشخص باشد- نمونه یک دعوت نامه غیر رسمی می تواند به صورت زیر باشد:-البته ترجمه آلمانی یا انگلیسی این متن مد نظر است- باید بالا سمت چپ آدرس سفارت نگارش شود و کمی پایین تر سمت راست تاریخ روز و اسم شهر متقاضى و چند خط پایین تر خطاب به سفارت:

که اینجانب ، خانم/آقاى-ارتباطتتون- را در اینجا به منزلم در آلمان به آدرس از تاریخ تا تاریخ دعوت میکنم
در وسط نامه بنویسین که این دعوت نامه برای شخص با شماره پاس و متولد ارسال میگردد
و چند خط پایین تر هم شخص دعوت کننده بنویسد که اینجانب کارمند شرکت هستم و به عنوان شغلی مشغول بکار هستم و برای سواالت بیشتر از
طریق تلفن و ایمیل زیر پاسخگو هستم:
Tell: …………..
Email: …………..
بعد هم انتهاى نامه اداری و متن هاى مرسوم و کلیشه اى و بعدش نام و نام خانوادگی و امضا دعوت کننده .

توضیح 11 -گواهی معلومات زبان آلمانی یا انگلیسی
برای سفارت ارایه مدرک زبان اضطراری نداره و در سایت سفارت نوشته شده در صورت وجود اگر جاب سیکر هستیدهر نوع مدرکی که خواستید می تونین ارائه کنین تافل، آیلتس، گوته، حتی گواهی شرکت در کالس های زبان آلمانی و یا کالس خصوصی مدرک اعالم شده باید با سطح زبان شما متنا سب باشه و در روز مصاحبه آفیسر با سوال کردن سطح زبان شما رو می سنجه نکته این هست سعی کنید با ارائه مدرک مناسب زبان، اختیار را از افیسر بگیرید که در مورد شما نظر بدهد. انتخاب با شماست. برای سری دوم مدارک از گواهی زبان یک سری کپی ساده بگیرید.

اگر قرارداد دارید: اثبات معلومات زبان آلمانی تنها از طریق مدارک زبان مؤسسه گوته/ مؤسسه زبان آلمانی تهران -DSIT -انجمن فرهنگی اتریش -ÖKF – مرکز آزمون مدرک زبان آلمانی اتریش -ÖSD -در شیراز، مؤسسه TestDaf و شرکت telc امکان پذیر می باشد اثبات معلومات زبان انگلیسی تنها از طریق مدارک تافل -TOEFL -و ایلتس -IELTS -امکان پذیر می باشد سایر مدارک زبان پذیرفته نمی شوند در صورت عدم وجود مدرک زبان خارجی، می بایست تشریح گردد که شروع به کار موفقیت آمیز به چه صورت میسر خواهد شد.

این درست است که سفارت حتی زبان انگلیسی رو هم قبول می کند، اما کارفرماهای آلمانی بسیار تمایل دارند شما زبان آلمانی بلد باشید از این رو مطابق نظر افراد با تجربه حداقل تا سطح زبان B2 آلمانی بلد باشید اگر فقط زبان انگلیسی بلد هستید در مشاغلی غیر از برنامه نویسی، شانس شما بسیار پایین هست.

توضیح 12 -مدارک مربوط به سابقه کاری
یک نامه ساده به زبان فارسی، انگلیسی یا آلمانی از شرکت مربوطه در سربرگ شرکت به همراه مهر و امضا که دارای موارد زیر باشد: بدینوسیله گواهی می شود آقای/خانم از تاریخ تا تاریخ در شرکت بعنوان به صورت تمام وقت/ پاره وقت مشغول به کار بوده سمت شغلی و مسئولیت خیلی مهم می باشد و حتما ذکر شود.

اگر نامه شما به زبان فارسی باشد، یک ترجمه ساده از دارالترجمه را ضمیمه آن کنید و تحویل سفارت بدین اگر بخواهید از نامه فارسی ترجمه رسمی تهیه کنید، احتماال دارالترجمه استعالم ها خاص خودش رو انجام می دهد شامل روزنامه رسمی، که این فرایند به خود دارالترجمه مربوط هست و شما نیاز نیست. کاری انجام دهید نامه رو می تونین به صورت انگلی سی یا آلمانی از کارفرما بگیرین که در این صورت هزینه ترجمه نخواهید دا شت و همان نامه رو بدون هیچ چیز اضافه تحویل سفارت بدین اگر به هر دلیلی موفق به اخذ گواهی از شرکت ن شدید مدارک جایگزین می تواند حکم کارگزینی، فیش حقوقی و در نهایت اگر اینها موجود نبود ا ستعالم
بیمه توجه ویژه: ا ستعالم بیمه در حالت عادی نیاز نی ست لطفا مدارک اضافه نبرید که سفارت در این مورد برای نفرات بعدی سخت گیری کند و بسیاری از دوستان سابقه کارشون به گونه ای هست که بیمه نبوده اند به خاطر دوستان بعدی لطفا به این مورد توجه کنید.

توضیح 13 -رزومه
رزومه ای که به سفارت تحویل می دهید-چه به زبان انگلیسی چه آلمانی-: باید کامل، بدون جای خالی و تهیه شده تو سط شخص متقا ضی، بویژه حاوی سابقه تحصیالت و مشاغل و فعالیت های کاری باشد برای نوشتن رزومه می توانید از سایت های زیر کمک بگیرید:

1 ا ستفاده از فرمت ا ستاندارد رزومه در سایت های europass , lebenslauf و همچنین تمپلیت هایی که قبال در کانال و گروه گذا شته شده.
2 در لینکداین یا زینگ پروفایل افراد خارجی هم تخ صص و هم ر شتتون رو مطالعه کنید و از سبک اونها الگو بگیرید کلمات تخ ص صی در ست استفاده کنید. 
1 به اداره zav ایمیل بزنید-در گروه سرچ کنید zav چند تا ایمیل از شون ه ست- و بگید مشتاقید بیاید آلمان کار کنید و یه نمونه رزومه هم پیوست کنید بعد خودشون جواب میدن و مراحل شروع میشه و خودشون طبق اطلاعات ارسالی شما یه پروفایل میسازن و نام کاربری و رمز میدن و به مرور مکاتبات تون با اونها زیاد میشه و کمک میکنن رزومتون رو اصالح کنید، فرمهایی براتون ارسال میکنن، باهاتون تماس تلفنی میگیرن، براتون آگهی مرتبط میفرستن که اپالی کنید و کلی اطلاعات میدن و کمک میکنن.

این هم سایت اداره کاریابی فدرال آلمان که به همون اداره zav مربوط هست. برای سری دوم از رزومه یک سری دیگر پرینت بگیرید.

توضیح 14 -انگیزه نامه
طبق چند ایمیل ریجکتی که به دست دوستانی که ویزاشون طی هفته های اخیر ریجکت شده رسیده است علت را عدم انگیزه الزم در شخص متقاضی ذکر شده است پس در نوشتن انگیزه نامه تون نهایت دقت و وقت رو بکار ببرین نوشتن انگیزه نامه یک کار زمانبر و تخصصی هست ولی همانطور که تو سایت سفارت به صراحت اعالم شده انگیزه نامه باید توسط خود فرد نوشته بشه و یک نامه بسیار شخصی هست کاری که دفترهای مهاجرتی میکنن.

کپی پیست کردن یک انگیزه نامه برای شما و دریافت مبلغ زیادی پول از شما هست کپی بودن انگیزه نامه یکی از دالیل اولیه ریجکتی از طریق انگیزه نامه هست. انگیزه نامه می تواند به زبان آلمانی یا انگلیسی باشد بهتر است آلمانی باشد ولی باید توسط خودتون نوشته بشه از دیگران کمک بگیرید ولی خودتون بنویسید توضیحات موجود در فایل سفارت:

متن تشریحی تهیه شده تو سط خود شخص در خصوص انگیزه از این ج ستجوی کار در متن باید م شخص شده باشد که به دنبال چه نوع کار و سمتی هستید، نزد چه کارفرماهایی قصد اقدام و معرفی خود را دارید و محل اقامت شما کجا خواهد بود لطفا معلومات زبانی خود را نیز ذکر و مدارک مربوطه را پیوست نمائید و در صورتی که با زبان آلمانی آشنایی ندارید، دلیل عدم نیاز به زبان آلمانی را شرح دهید در صورتی که با شرکت هایی در آلمان ارتباط برقرار نموده اید، مدارک مربوطه نیز مورد نیاز می باشند بسیار مهم است که در انگیزه نامه شما به سفارت ذکر شده باشد که بازار کار آلمان را حداقل برای یک سال رصد کرده اید و مکاتبات و تقاضاهای زیادی در سایتهای کاریابی فرستاده اید و در مواردی جواب منوط به حضور شما در آلمان ذکر شده است-با سند معتبر که از جواب ایمیل های اپلای دریافت کرده اید- – بخشی از ریجکتی های اخیر به علت نداشتن مکاتبه با کارفرماهای آلمانی عنوان شده است.

در نامه درخواست حتما بنویسید در زمینه شغلی که درخواست می دهید کشور آلمان توسعه یافته تر و یا در حال توسعه است و با توجه به تحقیقات شما در این زمینه شانس پیدا کردن کار بالایی با توجه به تجربه و زمینه شغلی فعلی خودتان دارید حداقل در یک پاراگراف در خ صوص تو سعه و بخش فنی بازار کار خودتان و روند رو به رشد آن توضیح بدهید. به عنوان مطلب تکمیلی بهتره از آمار و مدرک برای حرف هاتون استفاده کنین.

توضیح 15 -گواهی تمکن مالی
گواهی تمکن را از بانک بگیرید بگید برای سفارت میخوایید خودشون میدونن چجوری صادر کنند مبلغ رو بر اساس ارز مرجع می نویسند ترجیحا از بانک های سامان یا ملت بگیرید که بانک های ارزی می باشند و با این فرایند ها بیشتر آشنا هستند به خاطر دا شته با شید که اگر از ح ساب ریالی نامه می گیرید حتما مبلغ یورو رو با نرخ روز محا سبه کنید یعنی اگه امروز قیمت یورو 11555 تومان هست حدودا 75 میلیون تومان برای 3125 یورو باید در حساب شما موجود باشد در نامه تمکن بانک کنه محاسبات با نرخ دولتی انجام بشه ولی مالک سفارت نرخ آزاد ارز می باشد.

جدیدا سفارت برای گواهی تمکن از شما مبلغی معادل 3125 یورو ذکر شده در سایت سفارت + هزینه هتل درخواست کرده است. مبلغ 3125 یورو بر روی پاسپورت شما درج می شود و شما باید آن را به همراه داشته باشید آنرا در فرودگاه چک می کنند قبال این مبلغ بر روی پاسپورت درج نمی شد به صورت رندوم در فرودگاه پرسیده میشدو حتی چک هم نمیشد و به حرف شما اعتماد می کردند اما اکنون که در پاسپورت درج میشه، چک
خواهد شد.

در نظر داشته باشین مبلغ 4321 یورو برای 6 ماه کافی نیست و شما حداقل 6111 یورو با خودتون ببرید.
اگر شما قرارداد دا شته با شید یا اینکه از اقوام تقبل هزینه کنند، نیاز به این گواهی نی ست اطلاعات بی شتر در برگه مدارک موجود در سایت سفارت گواهی تمکن سعی کنید قدیمی تر از 1 روز نبا شه در غیر این صورت احتماال از شما مجددا نامه بخوان برای گرفتن نامه ابتدا به شعبه مراجعه کنید و با ارائه پاسپورت خودتون اطلاعات التین خودتون رو وارد کنید 1 روز بعد از وارد کردن این اطلاعات میتونید نامه تمکن رو بگیرید نکته دیگه اینکه نامه تمکن موجود روز قبل شما رو نشون میده پس یک روز قبل مبلغ رو به حسابتون واریز کنید
نکته دیگه اینکه مهر التین برجسته و امضاهای 1 و 2 رو فقط شعب ارزی میزنند بعد اینکه از شعبه خودتون یا هر شعبه دیگه نامه رو گرفتید نامه رو ببرید.

یکی از شعب ارزی تا اینها رو هم بزنند کارمند بانک میگه اینها نیاز نیست شاید هم راست بگن و اگر می تونید برای اینها اقدام کنید بعد این میتونید حسابتون رو خالی کنید-توصیه می شه اینکار رو نکنید چون کنه به صورت رندوم چک بشه- هنگام گرفتن نامه توجه کنید که عملکرد حساب نیاز نیست و نگیرید. برای سری دوم از گواهی تمکن یک سری کپی ساده بگیرید.

توضیح:
افرادى که میخواهند به جاى تمکن مالى، از دعوت نامه رسمى از اقوام یا آشنایان شان در آلمان استفاده کنند، مراحل ذیل را انجام دهند: 1 دعوت نامه رسمى-Verpflichtungserklärung-باید توسط شخص مورد نظر در آلمان از طریق مراجعه به شهردارى محل سکونت اخذ شود.

این دعوت نامه شامل تقبل تمامى هزینه هاى متقاضى در آلمان و تعهد شخص دعوت کننده درخصوص هزینه هاى متقاضى بر اساس قانون11 و 11 اقامت آلمان صادر شده باشد تمکن شخص دعوت کننده باید با ارائه مدارک حقوقى و بانکى به اثبات رسیده باشد این کار توسط شهردارى و اداره مهاجرت انجام خواهد گرفت.
2 هزینه صدور این مدرک 23 یورو می باشد
1 پس از اخذ این مدرک، میبایست اصل آن از طریق پست به دست متقاضى برسد و در روز مصاحبه، در چیدمان مدارک در ردیف تمکن مالى قرار گیرد.
3 این مدرک در هنگام مراجعه متقاضى به سفارت نباید قدیمى تر شش ماه باشد
1 هدف از سفر در این فرم باید “جستجوى کار” قید شده باشد تاریخ شروع و پایان این دعوت نامه میبایست با تاریخ احتمالى اخذ ویزا تقریبا نزدیک به هم باشد و مدت 1 ماه قید شده باشد. اخذ این برگه در آلمان بین یک تا سه روز کارى نسبت به شلوغى شهردارى محل سکونت فرد دعوت کننده، زمان نیاز دارد.  این دعوتنامه میتواند شامل محل سکونت متقاضى در آلمان و جایگزین رزرو هتل نیز باشد.

توضیح 16 -شناسنامه در صورت داشتن تغییرات
اگر شناسنامه شما تغییراتی نداره ارایه هیچ مدرکی از شناسنامه به سفارت الزم نیست ولی اگر شناسنامه شما تغییرات داره ترجمه آلمانی و یا انگلیسی آن باید تو سط سفارت تایید بشه سفارت مدرکی رو تائید میکنه که مهر دادگستری و وزارت امور خارجه رو دا شته با شد پس این مهرها رو باید بگیرید برای تائید مدرک توسط سفارت باید اصل مدرک هم همراهتون با شه در ترجمه مدارک بین انگلی سی و آلمانی فرقی نی ست اما به علت ارائه مدارک در ک شور آلمان، آلمانی بودن مدارک آرامش روانی بیشتری دارد.

توضیح 17-
کپی ساده از ترجمه آلمانی یا انگلیسی که به تائید سفارت رسیده است-نیاز به ارائه اصل مدرک نیست-
توضیح 17 -گذرنامه معتبر ابتدا در صفحه 1 گذرنامه محل مربوطه رو امضا کنید، دو کپی بر روی کاغذ A4 از صفحات 2 و 1 گذرنامه در سایت سفارت منظور از گذرنامه معتبر به شرح زیر است:

آئین نامه ویزا از تاریخ 11/1/1113- برابر با پنجم آوریل 2515-به جریان افتاده اند بر ا ساس آیین نامه ویزا، شرایط ذیل بایستی برای گذرنامه صدق کنند:

◾️ اینکه پس از پایان سفر و خروج برنامه ریزی شده از منطقه حاکمیتی کشورهای عضو شنگن و یا در صورت وجود سفرهای متعدد، پس از آخرین سفر خروجی از منطقه حاکمیتی کشورهای عضو شنگن، هنوز حداقل سه ماه اعتبار داشته باشد
◾️ اینکه حاوی حداقل دو صفحه خالی باشد
◾️ اینکه هنگام درخواست ویزا، بیش از ده سال از تاریخ صدور آن نگذشته باشد
اگر بعد از گرفتن وقت گذرنامه تون به علت اتمام اعتبار یا دلیل دیگه تعویض شده، با هر دو گذرنامه به سفارت مراجعه کنید. اگر با گذرنامه قبلی وقت سفارت گرفتید و اکنون گذرنامه تون رو عوض کردید هرگز با گذرنامه جدید مجدد وقت نگیرید سفارت راحت متوجه می شود انتخاب با شماست

توضیح 18 -بیمه درمانی مسافرتی معتبر
بیمه م سافرتی رو باید از ایران بخرید و در روزی که ویزاتون آماده شد، تحویل دهید-نه روز مصاحبه- بیمه از هر تاریخی صادر بشه 1 ماه وقت دارید استفاده کنید یعنی 1 ماه وقت دارید برید و از اون زمان-یعنی ورودت به آلمان- 31 روز پشت هم فعاله با اینکه بیمه 115 روزه میگیری و برای اینکه کل 115 روز فعال باشه یا باید یه سفر بیای ایران یا اینکه یه بیمه دیگه بخرید بعد 1 ماه کال قبل 31 روز هربار که بری و بیای بیمه تون برای 31 روز دیگه شارژ میشه و کال 115 روز اعتبار اصل بیمه است دوستان جاب سیکری حتما به بحث بیمه توجه داشته باشن و اطلاعات کامل بگیرن مواردی که عنوان کردم قانون بیمه مرکزی برای همه بیمه ها هست.

بیمه رو در روز مصماحبه نیاز ندارید بعد از اینکه ویزاتون آماده شد باهاتون تماس میگیرن برای گرفتن برچسب ویزا اون موقع باید با خودتون بیمه ببرید در مورد تحریم بودن بیمه ملت تحقیق کنید بهتره که از بیمه های دیگه استفاده کنید بیمه سامان با مذاکراتی که با بیمه مرکزی داشته مجوز 1 ماه پیوسته رو از بیمه مرکزی گرفته-115 روز پیوسته- که مناسب ویزای جاب سیکر هست در دو نوع طالیی و نقره ای ارائه میده که هر کدوم از اونها به دو د سته با پو شش بیماری های قبلی و بدون پو شش بیماری های قبلی تق سیم می شوند طالیی
سقف 15 و 75 هزار یورو را پوشش می دهد و نقره ای سقف 15 و 11 هزار یورو و به نام بیمه های term long شناخته می شوند بیمه باید به صورت مولتی، معتبر در محدوده شنگن و تا سقف 15555 یورو رو پوشش بده می تونید تو سایت سامان دایرکت آنالین بخرین و ببرید مرکزی سامان مهر کنید از نمایندگی سامان کنار سفارت هم می تونین تهیه کنین. 


مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی