تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

تحصیل در آمریکا


تحصیل در ایالات متحده آمریکا

تحصیل در آمریکا مهم‌ترین دلیل سفر به آمریکا و یکی از کاربردی‌ترین و موثرترین روش‌های اخذ اقامت آمریکا است. در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اغلب دانشگاه‌های معروف آمریکا همچون دانشگاه هاروارد، استنفورد و دانشگاه کالیفرنیا در رتبه‌های بالای قرار دارند و تقریبا در هر ایالتی از آمریکا می‌توان یک دانشگاه با رتبه‌بندی تک رقمی یا دو رقمی جهانی یافت.

در این مقاله قصد داریم همه چیز درباره تحصیل در آمریکا و هزینه تحصیل در آمریکا را پوشش دهیم. ابتدا مختصری درباره مزایای تحصیل در آمریکا ، انواع ویزاهای تحصیلی آمریکا ، وضعیت دانشگاه های آمریکا ، سیستم تحصیل در مدارس آمریکا و تحصیل در آمریکا در مقطع دبیرستان مطالبی را بیان خواهیم کرد. سپس به شرح کامل هزینه سالانه تحصیل در آمریکا ، هزینه زندگی دانشجویی در آمریکا خواهیم پرداخت.

در آخر نیز شرایط اخذ ویزای دانشجویی یا تحصیلی آمریکا ، مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا و در نهایت مهاجرت به آمریکا از طریق تحصیل و اخذ اقامت دائم آمریکا از طریق تحصیل را برای شما توضیح خواهیم داد.


مزایای تحصیل در آمریکا

از مزایای تحصیل در آمریکا می‌توان به مواردی از جمله امکان یادگیری زبان، موقعیت‌های تحقیقاتی عالی، پیشرفت علمی دانشجو، تجربه بین‌المللی، امکان کار در محیط دانشگاه و امکان اخذ اقامت دائم آمریکا به روشی اصولی و راحت اشاره کرد.

دریافت اقامت دائم آمریکا کار راحتی نیست و نیاز به شرایط خاص و ویژه‌ای دارد که شاید برای همه افراد مهیا نباشد. از آنجا که راحت ترین راه مهاجرت به امریکا تغییر نوع ویزاست، تبدیل ویزای تحصیلی آمریکا به اقامت دائم یکی از مزایای اصلی تحصیل در آمریکا است.

خارج از مزایای گفته شده در بالا، در نظر داشته باشید که سالانه بیش از 800.000 دانشجوی خارجی به آمریکا سفر می‌کنند تا در آنجا به تحصیل بپردازند. آمریکا همچنین بزرگترین اقتصاد جهان است و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها عموما از آمریکا به کل دنیا صادر می شود. بیشتر دانشجویان خارجی این امکان را دارند پس از اتمام تحصیل خود در آمریکا مشغول به کار شوند. همه این موارد موقعیتی در برابر دانشجویان جویای پیشرفت قرار می دهد تا آمریکا را به عنوان مقصدی جهت تحصیل و کار انتخاب کنند.


انواع ویزای تحصیلی در آمریکا

بر اساس دسته‌بندی وزارت امنیت ملی آمریکا که مسئول امور اداری دانشجویان بین‌المللی است، تحصیل در آمریکا به چهار دسته کلی زیر تقسیم می‌شود که هریک از آنها را در مقالات مجزا با استفاده از منابع رسمی دولتی آمریکا تحلیل و تشریح کرد‌ه‌ایم :

  1. تحصیل در مهد کودک و مدارس آمریکا با ویزای تحصیلی F1
  2. تحصیل در کالج ها یا دانشگاه های آمریکا با ویزای تحصیلی F1
  3. تحصیل دوره های زبان در مدارس، کالج ها یا دانشگاه های آمریکایی با ویزای F1
  4. تحصیل دوره های فنی حرفه ای در کالج های آمریکا با ویزای M1

ویزای تحصیلی آمریکا همانطور که از نامش پیداست، مجوزی است که به موجب آن یک شخص می‌تواند تا پایان دوره تحصیلی خود در کشور آمریکا اقامت داشته باشد و از امکانات تحصیلی و دانشگاهی این کشور استفاده کند. به طور کلی برای ویزاهای تحصیلی آمریکا سه نوع  F ، M و J وجود دارد، که کلیات هر کدام و تفاوت آن‌ها را در ادامه برای شما شرح خواهیم داد.

عددی نیز که مقابل حروف این نوع از ویزاها می‌آید، نشانگر نسبت فرد استفاده‌کننده از ویزاست. چنانچه ویزا برای خود استفاده کننده از خدمات تحصیلی صادر شده باشد، عدد 1 مقابل حرف ویزای تحصیلی قرار می‌گیرد (به طور مثال F1) و ویزای وابستگان همراه شخص اصلی (همچون همسر و فرزند) نیز عدد 2 مقابل حرف ویزای تحصیلی قرار می‌گیرد (به طور مثال F2).


ویزای تحصیلی F1 آمریکا

معروف‌ترین و بهترین ویزای تحصیلی آمریکا، ویزای تحصیلی F1 است، دانشجویانی که متاهل هستند می توانند برای همسر و فرزندان زیر 21 سال ویزای F2 اخذ کنند تا بتوانند در آمریکا اقامت داشته باشند. برای اخذ این ویزا درخواست کننده بایستی پس از اخذ پذیرش از موسسات آموزشی معتبر در آمریکا و دریافت فرم I-20 از آن‌ها، نسبت به تشکیل پرونده برای اخذ ویزای تحصیلی و تکمیل فرم DS-160 اقدام نماید. می‌توانید تمام مطالب مربوط به چیستی و مراحل مربوط به دریافت این نوع ویزا را در مقاله اخذ ویزای تحصیلی F1 آمریکا بخوانید.

ویزای تحصیلی F1 آمریکا برای اقامت‌های تحصیلی بیش از 6 ماه است. دانشجویانی که ویزای F1 دارند، می‌توانند در هفته 20 ساعت به یک کار نیمه وقت مشغول شوند و این کار بایستی حتما در محدوده دانشگاه باشد. البته این برای سال اول تحصیل دانشجوست و پس از اتمام سال اول، دانشجو می‌تواند با اجازه دانشگاه به کاری خارج از دانشگاه مشغول شود.

ویزای تحصیلی M1 آمریکا

 از نظر شرایط می‌توان گفت ویزای تحصیلی M1 مانند F1 می‌باشد. تفاوتی که ویزای تحصیلی M1 با ویزای F1 دارد در این است که ویزای M1 تنها برای برخی از رشته های فنی و حرفه‌ای می باشد و در سایر موارد مانند دریافت اقامت همسر و فرزند زیر 21 سال دقیقا مثل ویزای F1 می باشد. دانشجویان متاهل می توانند با تقاضای ویزای M2 به همراه خانواده خود به آمریکا مهاجرت کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله ویزای تحصیلی M1 آمریکا را مطالعه کنید.

ویزای تحصیلی J1 آمریکا

ویزای تحصیلی J1 مخصوص فرصت‌های مطالعاتی است. اشخاصی متقاضی این ویزا هستند که می‌خواهند تحقیق یا تدریس در دانشگاه‌های آمریکا را تجربه کنند. مدت زمان اعتبار ویزای تحصیلی J1 بر اساس طول دوره متغیر است. دارنده ویزای تحصیلی J1 بایستی پس از 2 سال خاک آمریکا را ترک کند و مجددا برای ورود به آمریکا اقدام کند.

برای این نوع ویزای نیز بایستی فرم DS-160 تکمیل و ارائه شود. دارنده ویزای تحصیلی J1، می تواند برای اقامت همسر و فرزندان زیر 21 سال خود درخواست ویزای J2 کند.


وضعیت دانشگاه های آمریکا

دانشگاه‌های آمریکا سیستم آموزشی بسیار متمایزی دارد و امکانات تحصیلی بسیاری در اختیار دانشجویان خارجی قرار می دهد. مقاطع تحصیلی که در اکثرا دانشگاه‌های آمریکا وجود دارد؛ شامل مقاطع کارشناسی (Undergraduate) ، کارشناسی ارشد (Graduate) و دکترا می‌شود. البته در برخی از دانشگاه‌های آمریکا در مقاطع کاردانی نیز دانشجو پذیرفته می‌شود.

همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم، اکثر دانشگاه‌های آمریکا در رتبه‌های اول جهانی قرار دارند و برتری به صورتی مشهود است که در بین 50 دانشگاه اول جهان، 44 دانشگاه آن مربوط به کشور آمریکاست.

انواع دانشگاه های آمریکا

با توجه به وابستگی اقتصادی، نوع مقاطع تحصیلی و رشته‌هایی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، دانشگاه‌های گوناگونی در آمریکا وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به این شیوه دسته‌بندی کرد :

دانشگاه و کالج های ایالتی

دانشگاه و کالج های ایالتی توسط دولت یا ایالت‌های آمریکا اداره و تامین مالی می‌شوند. در تمامی 50 ایالت آمریکا دست کم یک دانشگاه و چندین کالج ایالتی وجود دارد. نام اغلب این دانشگاه‌ها همچون دانشگاه ایالتی واشنگتن یا دانشگاه ایالتی میشیگان، همانند نام ایالتی است که در آن واقع شده‌اند.

دانشگاه و کالج های خصوصی

این دست از مراکز تحصیلی به طور خصوصی اداره می شوند و هزینه شهریه آن بیشتر از دانشگاه یا کالج‌های ایالتی است. همچنین دانشگاه‌های خصوصی کوچک‌تر از دانشگاه‌های ایالتی هستند. دانشگاه و کالج های خصوصی پذیرای دانشجویان با هر مذهب و عقیده‌ای خواهند بود اما درصدی از آن‌ها ترجیح به پذیرش دانشجویانی دارند که دین و عقیده آن‌ها مشابه با اعتقاداتی باشد که دانشگاه یا کالج بر آن اساس ایجاد شده است.

Community College

Community College یا کالج های دو ساله مراکز تحصیلی هستند که مدرک کاردانی ( و قابل انتقال) به دانشجویان خود اعطا می‌کنند. مدرک‌های تحصیلی کاردانی انواع مختلفی دارند و مهم ترین فاکتور در آن ها قابل انتقال بودن آن مدرک می باشد. معمولا دو نوع اصلی مدرک کاردانی وجود دارد. مدارک کاردانی که قابل انتقال به مدارک تحصیلی بالاتر هستند و مدراک کاردانی که دانشجویان را مستقیما برای بازار کار آماده می کند. مهم‌ترین مدارک کاردانی انتقال‌پذیر شامل مدرک کاردانی هنر (associate of arts) و مدرک کاردانی علوم (associate of science) می‌باشد.

غالب کالج های دو ساله قابل انتقال به دانشگاه و کالج های 4 ساله هستند. به این معنا که دانشجویان ابتدا 2 سال تحصیلی در این کالج ها سپری می‌کنند و پس از دریافت مدرک کاردانی، 2 سال اضافی در دانشگاه و کالج های دیگر جهت اخذ مدرک کارشناسی خود ادامه تحصیل می‌دهند. دو مزایای اصلی Community College عبارتند از:

  • دانشجویان قادر خواهند بود برای ادامه تحصیل در مقطع لیسانس دروس خود را در دانشگاه جدید تطبیق دهند.
  • بسیاری از Community College ها پس از اتمام تحصیل مدرک ESL را به فارغ التحصیلان اعطا می‌کنند که سبب می شود دانشجویان برای مقاطع تحصیلی بالاتر آماده باشند.

موسسات فنی

موسسات فنی مراکز تحصیلی 4 ساله ای هستند که به فارغ التحصیلان خود در زمینه علوم فنی مدرک کارشناسی اعطا می‌کنند. بعضی از موسسات فنی دوره های آموزشی کوتاه مدت را نیز ارائه می دهند.

تقویم آموزشی دانشگاه‌ های آمریکا

در کشور آمریکا سال تحصیلی از ماه آگوست یا سپتامبر آغاز شده و در ماه ژوئن یا می به پایان می‌رسد. اما به طور معمول دانشجویان از فصل پاییز وارد دانشگاه‌ها می شوند و این فرصت خوبی برای دانشجویان بین المللی تازه وارد است که همراه با سایر دانشجویان سال تحصیلی را همراه شوند.

تحصیل در آمریکا به طور طبیعی برای ترم‌های پاییز و بهار و در واقع سالی 2 بار انجام می‌گیرد. البته این مورد برای کسانی است که مدرک زبان بین‌المللی مانند آیلتس یا تافل دارند؛ برای افرادی که هیچ مدرک زبانی ندارند و می‌خواهند برای دوره زبان اقدام نمایند، محدودیت زمانی برای ثبت‌نام وجود ندارد و از آنجایی که این متقاضیان باید قبل از دانشگاه دوره زبان بگذرانند، در هر موقع از سال می‌توان برای آنها پذیرش اخذ نمود.

یک سال تحصیلی در آمریکا می‌تواند در دانشگاه‌های مختلف آمریکا، شامل تقویم‌های آموزشی گوناگونی باشد. سال تحصیلی در اکثر دانشگاه‌های آمریکا متشکل از دو ترم است، که به آن تقویم آموزشی نیمسالی یا Semesters می‌گویند و مشابه تقویم آموزشی دانشگاه‌های ایران است؛ اما در برخی از دانشگاه‌های آمریکا تقویم‌های آموزشی سه ماهه و چهار ماهه و تقویم‌های آموزشی ترکیبی دیگر نیز رایج است.

انواع پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا

  • پذیرش تحصیلی آمریکا با هزینه شخصی یا Self-Fund : در این نوع پذیرش شما تمام هزینه‌های تحصیل و زندگی در طول تحصیل در آمریکا را خودتان شخصا تامین می‌کنید.
  • پذیرش تحصیلی Full Fund: برای مقطع Post Graduate در دسترس است، دانشگاه تمام هزینه‌های تحصیلی و زندگی شما را تامین می‌کند.
  • پذیرش Partial Fund : همانطور که از نامش پیداست، دانشگاه بخشی از هزینه تحصیل در آمریکا و هزینه زندگی در آمریکا را برای شما تامین می‌کند.
  • پذیرش مشروط یا پذیرش کاندیشنال : کسانی که برای اخذ پذیرش مستقیم از دانشگاه‌های آمریکا مدرک زبان ندارند، می‌توانند به صورت مشروط درخواست پذیرش کنند. یعنی پس از گذراندن دوره زبان فشرده در آمریکا و قبولی در آزمون زبان آن دانشگاه، در رشته اصلی که برای آن پذیرش مشروط گرفته‌اند، شروع به تحصیل خواهند کرد.

برای آشنایی با روش‌های فاند گرفتن و دریافت بورسیه تحصیلی می‌توانید مقاله چگونگی دریافت بورسیه تحصیلی را بخوانید. برای دریافت اطلاعات کامل‌تر در مورد دانشگاه‌های آمریکا از جمله نحوه نمره‌دهی، شیوه ارزیابی، واحدهای درسی و محیط کلاسی آن‌ها می‌توانید مقاله سیستم آموزشی آمریکا را مطالعه بفرمایید.


تحصیل در مدارس آمریکا

مدراس آمریکا را می‌توان به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم‌بندی کرد. معمولا مدارس دولتی برای شهروندان آمریکایی ساخته شده است و پذیرش دانش‌آموزان بین‌المللی در این نوع از مدرسه‌ها سخت است. در حالت کلی نیز، کشور آمریکا بر خلاف کشورهایی همچون کانادا، برای والدین دانش‌آموزان خارجی ویزای توریستی صادر نمی‌کند و به همین دلیل والدین دانش‌آموزان خارجی قادر به همراهی فرزندشان نخواهند بود.

در ساختار آموزشی آمریکا تحصیلات عموما از شش سالگی آغاز می‌شود و 12 سال به طول می‌انجامد. شش سال اول تحصیل در مدارس ابتدایی به عنوان Elementary یا Primary به معنای تحصیلات ابتدایی شناخته می‌شود. شش سال دوم را Secondary Education یا تحصیلات ثانویه می‌نامند.

 تحصیل در مقطع Secondary Education  نیز خود به دو بخش middle school  یا junior high school   و High school  تقسیم می‌شود. دانش‌آموزان پس از سپری کردن 12 سال تحصیلی در مدارس مدرک دیپلم خود را دریافت می‌کنند.

به طور کلی تحصیل در مدارس آمریکا در مقطع ابتدایی از سطح K (کودکستان) آغاز می‌شود و تا کلاس پنجم ادامه می‌یابد، سپس در مقطع Secondary Education در بخش مدرسه راهنمایی یا middle school از کلاس ششم تا کلاس هشتم ادامه یافته و در نهایت در بخش دبیرستان یا High school از کلاس نهم شروع شده و با کلاس 12 ام به پایان می‌رسد. هر سال تحصیلی شامل دو نیمسال است که نیمسال اول از اواسط ماه آگوست/ اوایل ماه سپتامبر تا ماه دسامبر است‌ و نیمسال دوم ‌از ژانویه تا پایان ماه می ادامه می‌یابد و در واقع از لحاظ زمان نیمسال‌های تحصیلی مدارس، کاملا شبیه ایران است.

هزینه تحصیل در مدارس آمریکا

نوع هزینهمیزان هزینه در سال (دلار آمریکا)
شهریه دبیرستان15 تا 20 هزار دلار
هزینه‌های مرتبط به آموزش3000 تا 4000 دلار
هزینه بیمه600 دلار
هزینه زندگی (هزینه مسکن، غذا، رفت و امد و …)9600 تا 12000 دلار


تحصیل در آمریکا در مقطع دبیرستان

همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، تحصیل در آمریکا در مقطع دبیرستان از کلاس نهم شروع شده و در کلاس نهم خاتمه می‌یابد و در نهایت منجر به دریافت مدرک دیپلم می‌گردد. چنانچه یک دانش‌آموز خارجی بخواهد در مقطع دبیرستان امریکا تحصیل کند باید چند مرحله را طی کند، اول مدرسه بین المللی پیدا کند، دوم از آن مدرسه پذیرش دریافت کند و در نهایت برای ویزا اقدام کند. برای دریافت ویزا هم باید واجد شرایط زیر باشد:

  1. معرفی سرپرست در آمریکا :

دانش‌آموز بین‌المللی باید یک سرپرست در آمریکا به مدرسه معرفی کند، این سرپرست می‌تواند شهروند آمریکایی یا شخصی باشد که اقامت دائم آمریکا یا گرین کارت دارد. این مورد یک الزام است.

  1. مدرک زبان :

اخذ پذیرش از مدرسه آمریکایی در کلاس 8 ام به پایین نیازی به مدرک زبان ندارد اما دانش آموزان خارجی جهت اخذ پذیرش برای کلاس‌های 9 ام تا 12 ام ملزم به ارائه نمره آزمون تافل جونیور هستند که حداقل این نمره برای هر مدرسه میزان متفاوتی دارد.


هزینه سالانه تحصیل در آمریکا

از مهم‌ترین چیزهایی که شما باید در نظر داشته باشید، هزینه تحصیل در آمریکا می باشد. آمریکا یکی از بهترین مقاصد جهان برای ادامه تحصیل است، اما باید این موضوع را نیز در نظر داشت که این کشور یکی از گران‌ترین کشورهای جهان نیز هست.

هزینه تحصیل در آمریکا بسته به سبک زندگی شما متفاوت است. هزینه های شهریه دانشگاه، هزینه مسکن، هزینه های رفاهی ماهیانه، هزینه خورد و خوراک، هزینه پوشاک و هزینه زندگی در آمریکا ، از جمله هزینه تحصیل در آمریکا است.


شهریه دانشگاه ها در آمریکا

شهریه دانشگاه های مختلف آمریکا می‌تواند بسته به ایالت، مقطع تحصیلی و نوع دانشگاه یا کالج از 500 تا 50.000 دلار در سال متغیر باشد ( به صورت میانگین هر ترم از 500 تا 8000 دلار ).  متوسط شهریه تحصیل در آمریکا در سال 2016 برابر با 33.000 دلار است و اغلب دانشجویان مقطع کارشناسی با مبلغی در حدود 130.000 دلار بدهی فارغ التحصیل می‌شوند.

این در حالی است که در برخی کشور های اروپایی بین دانشجویان داخلی و بین المللی تفاوت در قیمت‌ها وجود دارد، اما در دانشگاه‌های آمریکا این تفاوت حتی برای دانشجویان داخل و خارج ایالت نیز وجود دارد. دانشگاه میشیگان برای دانشجویان خارج از ایالت شهریه‌ای بالغ بر 45.000 دلار در نظر گرفته است.

هزینه تحصیل دانشگاه های آمریکا (داخل ایالت) هزینه تحصیل دانشگاه های آمریکا
(خارج از ایالت) 
دانشگاه های آمریکا 
8500 $ 15500 $ دانشگاه دالاس تگزاس(University Of Texas At Dallas) 
7500 $ 12500 $ دانشگاه تگزاس آرلینگتونUniversity Of Texas At Arlington)) 
14000 $ 20500 $ NJIT 
– 18000 $ دانشگاه A&M تگزاس (Texas A&M University)
8000 $ 21000 $  دانشگاه ایالتی آریزونا(Arizona State University) 
14000 $ –  انستیتو تکنولوژی ایلینوی(Illinois Institute Of Technology)
8500 $ 13000 $  دانشگاه بوفالو(University At Buffalo)
11000 $ 26000 $ دانشگاه ایالتی اوهایو(Ohio State University)   
– 26000 $ دانشگاه کالیفرنیای جنوبی(University Of South California) 
14000 $ 24000 $  دانشگاه کنتاکی(University Of Cincinnati)
15000 $ 27000 $                دانشگاه شیکاگو ایلینوی (University Of Illinois Chicago) 
8500 $ 24000 $ دانشگاه فلوریدا (University Of Florida)
8500 $ 16000 $  دانشگاه کلمسون(Clemson University)
11000 $ – دانشگاه میزوری رولا(University Of Missouri Rolla) 
8000 $ 16000 $ دانشگاه ایالتی Wayne  (Wayne State University) 
8500 $ 20000 $  دانشگاه ایالتی واشنگتن(Washington State University)  
9500 $ 14000 $ دانشگاه ایالتی پورتلند(Portland State University) 
12000 $ –  دانشگاه دیتون(University Of Dayton) 
7500 $ 20000 $ دانشگاه ایالتی نورث کارولینا(North Carolina State University) 
– 25000 $ دانشگاه درکسل(Drexel University) 
4000 $ 14000 $  دانشگاه یوتا(University Of Utah)
5000 $ 10000 $  دانشگاه هیوستون(University Of Houston)
5000 $ 15500 $ دانشگاه شارلوت نورث کارولینا(University Of North Carolina Charlotte) 


هزینه تحصیل در آمریکا در ایالات مختلف

در ادامه به صورت بازه هزینه ای، هزینه تحصیل در برخی ایالت های مهم آمریکا را قرار داده ایم، می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با مشاوران حامی مهاجر تماس برقرار کنید.

  • بوستون 18 تا 24 هزار دلار.
  • فلوریدا 18 تا 24 هزار دلار.
  • آتلانتا 17 تا 20 هزار دلار.
  • فیلادلفیا 20 هزار دلار.
  • واشنگتن 20 تا 30 هزار دلار.
  • نیویورک 20 تا 30 هزار دلار.
  • کالیفرنیا 18 تا 30 هزار دلار.
  • سانفرانسیسکو 18 تا 26 هزار دلار.
  • سن دیگو 15 تا 17 هزار دلار.
  • لوئیزیانا 17 تا 20 هزار دلار.
  • ایلینویز 15 تا 21 هزار دلار.
  • اوهایو 17 تا 22 هزار دلار.
  • میشیگان 18 تا 21 هزار دلار.
  • تگزاس 19 تا 22 هزار دلار.


هزینه زندگی دانشجویی در آمریکا

از آنجا که دانشجویان دارای ویزای تحصیلی در آمریکا اجازه کار تمام وقت ندارند، درآمد زیادی هم ندارند، در نتیجه باید سعی کنند، هزینه‌های خود را مدیریت کنند. عمده هزینه زندگی یک دانشجو در آمریکا اجاره مسکن است. در ادامه سعی کرده‌ایم خلاصه‌ای از این هزینه‌ها برای شما بیان کنیم. در صورتی که اطلاعات کامل‌تری نیاز دارید، می‌توانید مقاله هزینه اقامت تحصیلی در آمریکا را بخوانید و در صورتی که احتیاج به دانستن ریز هزینه‌ها و جزییات کامل هزینه‌های زندگی در کشور آمریکا دارید، می‌توانید مقاله هزینه زندگی در آمریکا را بخوانید.


هزینه نیاز های اولیه زندگی در آمریکا

در جدول زیر به طور میانگین هزینه نیازهای اولیه زندگی در آمریکا را قرار داده‌ایم، البته اعداد جدول زیر به صورت میانگین است. به طور مثال ممکن است هزینه مسکن در همه ایالت‌های آمریکا 800$ نباشد و بیشتر یا کمتر از اعداد این جدول باشد.

 میانگین هزینه تحصیل در آمریکا (ماهانه) نیاز های زندگی در آمریکا 
800 $ مسکن 
250 $ برق، آب، گرمایشی، اینترنت و تلفن، خدمات 
300 $ خوراک 
50 $ حمل و نقل 
390 $ کتاب و سایر اقلام دانشجویی (هر ترم) 
200 $ پوشاک 
60 $ ورزش و اوقات فراغت 
2050 $ جمع کل 


هزینه اجاره خانه برای تحصیل در آمریکا

در سال تحصیلی 2017 به طور معمول هزینه خوابگاه برای یک دانشجوی داخلی ایالت برای 4 سال برابر با 25.000 دلار است، اما با این حال برای کالج‌های خصوصی این هزینه به 33.480 دلار نیز می‌رسد. برای مثال دانشگاه میشیگان که یکی از معتبرترین دانشگاه‌های عمومی در آمریکا است، برای دانشجویان خارج از ایالت مبلغ 11.000 دلار به عنوان هزینه خوابگاه دریافت می‌کند.

 به طور کلی دانشگاه‌های شهرهای غربی آمریکا نیازمند هزینه کمتری برای زندگی هستند. متوسط قیمت اجاره آپارتمان‌های یک خوابه در مرکز شهر از 500 تا 3500 دلار در ماه می باشد. اقامت داخل دانشگاه درون خوابگاه‌های دانشجویی همراه با دو یا سه هم اتاقی می‌باشد.


شرایط اخذ ویزای دانشجویی یا تحصیلی آمریکا

برای آنکه درخواست شما به منظور دریافت ویزای تحصیلی آمریکا مورد پذیرش واقع گردد، ابتدا باید شرایط لازم برای دریافت ویزا را داشته باشید. از جمله این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. داشتن پذیرش از یک مرکز آموزشی معتبر:

در صورت دریافت پذیرش از یک مرکز آموزشی معتبر، فقط اجازه تحصیل در آن موسسه را دارید و نمی‌توانید بدون هماهنگی‌های لازم و انتقال موسسه آموزشی خود را عوض کنید.

در هنگام انتخاب موسسه آموزشی که می‌خواهید از آن پذیرش بگیرید، حتما نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • بررسی کنید که دانشگاه مورد نظر شما دانشجوی بین‌المللی پذیرش می‌کند یا خیر؛ در صورت مثبت بودن این موضوع، پذیرش اتباع کشور ایران در آن دانشگاه را هم بررسی کنید.
  • مدرک زبانی را که برای پذیرش در دانشگاه مورد نظر نیاز است، مورد بررسی قرار دهید، برای دریافت پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا اغلب نیاز به مدرک زبان است؛ ولی می‌توان بدون داشتن مدرک زبان هم این کار را انجام داد. این موضوع را در انتهای متن و در بخشی جداگانه توضیح خواهیم داد.
  • به اعتبار آن دانشگاه یا کالج اهمیت ویژه‌ای بدهید. شاید اخذ پذیرش در برخی کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکا بسیار آسان و کم هزینه باشد و بتوانید به راحتی از آن‌ها پذیرش بگیرید؛ ولی این موضوع در هنگام دریافت ویزای تحصیلی می‌تواند به ضرر شما تمام شود. چرا که افسرهای بررسی ویزای تحصیلی، به این موضوع حساس هستند و داشتن پذیرش در برخی از دانشگاه‌ها و کالج‌ها را دارای صلاحیت لازم برای صدور ویزای تحصیلی نمی‌دانند. برای این موضوع می‌توانید از کارشناسان متخصص ما در موسسه حامی مهاجر مشاوره بگیرید.
  • روزمه تحصیلی آماده، کامل و ترجمه شده‌ای داشته باشید، که بتوانید مسئولین دانشگاه‌ها را برای دریافت پذیرش متقاعد کنید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید راهنمای اخذ پذیرش دانشگاه‌های خارج از کشور را بخوانید.
  1. داشتن تمکن مالی : متقاضیان باید اثبات کنند تمکن مالی کافی برای مدت زمان زندگی خود در آمریکا را دارند.
  2. داشتن وابستگی به میهن خود : متقاضیان باید اثبات کنند که وابستگی شدیدی به میهن خود دارند و پس از اتمام تحصیلات به کشور خود باز می‌گردند. این وابستگی‌ها می‌تواند چیزهایی مثل خانواده، حساب بانکی، دارایی و کار در میهن متقاضی باشد.


مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا

در صورت داشتن شرایط و تکمیل پروسه صدور ویزا، در هنگام مراجعه به سفارت آمریکا برای مصاحبه حضوری، حتما مدارک زیر را به همراه داشته باشید :

  • به همراه داشتن فرم چاپ شده I-20
  • رسید پرداخت کارمزدهای SEVIS
  • رسید ثبت پرونده آنلاین (فرم DS-160)
  • پاسپورتی با تاریخ اعتبار حداقل شش ماه بیش‌تر از مدت زمان مورد نظر برای اقامت در ایالات متحده آمریکا
  • تمام پاسپورت‌های قدیمی
  • مدارک که وضعیت مالی شما در دوران تحصیلتان را گواهی کند.
  • دو عکس رنگی جدید، یک نسخه فیزیکی و یک نسخه دیجیتالی
  • مدارک تحصیلی، نمرات آزمون، مدارک یا گواهینامه‌ها از مدارسی که در آنها تحصیل کرده‌اید.


مهاجرت به آمریکا از طریق تحصیل

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم اخد اقامت دائم در کشور آمریکا کار راحتی نیست. روش‌هایی که برای این کار وجود دارد، عمدتا براساس اخذ اقامت به وسیله ازدواج، روابط فامیلی،استفاده از شرایط نخبگی و یا برنده شدن در لاتاری گرین کارت آمریکا است. اخذ ویزای کار برای اقامت دائم در آمریکا نیز با توجه به شرایط کنونی کمی غیرممکن شده است. در نتیجه شما برای مهاجرت به آمریکا یا نیازمند روابط خانوادگی و یا نیازمند شانس بردن در لاتاری هستید؛ تنها راهی که در این میان برای عموم افراد قابل دسترسی است و امکان مهاجرت به آمریکا را فراهم می‌آورد، مهاجرت تحصیلی به آمریکاست.

کشور آمریکا به دانشجویانی که با ویزای تحصیلی در این کشور تحصیل می‌کنند، تا یکسال پس از فارغ‌التحصیلی اجازه کار در آمریکا را می‌دهد. پس از یکسال کار دانشجویان می‌توانند تقاضای ویزای H- 1B را داده و به این صورت پروسه تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار آمریکا را به انجام رسانند. پس از آن بعد از پنج سال می‌توانید درخواست اقامت دائم و دریافت گرین کارت آمریکا بدهید.

از مزایای این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. راحت‌ترین راه مهاجرت به آمریکا از طریق تبدیل ویزاست.
  2. بدون مدرک زبان هم می‌توان برای دریافت ویزا اقدام کرد.
مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی