تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

سيستم تاپو تاکاس tapu takas ترکیه

وی والت اروپا ترکیه اطلاعات کاربردی سيستم تاپو تاکاس tapu takas ترکیه

سيستم حق مالکیت املاک tapu takas ترکیه چيست؟

يكي از دغدغه هاي مهم ايرانيان برای خرید ملک در ترکیه بر سر انتقال پول و يا نحوه پرداخت هنگام خريد ملك مسكوني و يا تجاري ميباشد.

از اين رو كشور تركيه براي جلب رضايت مشتري و جلوگيري از هر گونه كلاهبرداري سيستم جديدي براي نحوه پرداخت پول راه اندازي كرده است به نام tapu takas (تاپو تاكاس).

اين سيستم كه با توافق بين اداره ثبت اسناد رسمي كشور تركيه و سيستم بانكي اين كشور صورت گرفته به اين صورت عمل ميكند كه خريدار وجه توافق شده را با نام و نشاني ملك به حساب تاپو تاكاس ميريزد(بصورت امانت)و بلافاصله بعد از امضاء فروشنده و تاييد شدن سند توسط اداره اسناد رسمي پول بصورت اتوماتيك به حساب فروشنده واريز ميشود.(تمامي اين مراحل بصورت اينترنتي انجام ميشود)

لازم به ذكر است كه كل هزينه اي كه اين سيستم به عنوان كميسيون دريافت ميكند ۷۰ لیر است 

سیستم تاپوتاکاس در واقع بعنوان یک واسطه میان خریدار و فرد فروشنده ملک قرار می‌گیرد.این سیستم توسط دولت و اداره ثبت سند کشور ترکیه راه‌اندازی شده است؛ بنابراین هیچ نگرانی درباره آن وجود ندارد

به طور کلی وظیفه این سیستم بدین صورت است که شما مبلغ ملک خریداری شده را به این سامانه واریز می‌کنید. زمانی که سند ملک به نام شما زده شد، از طرف اداره ثبت سند، پیامی به این سامانه داده می‌شود و مبلغ ملک به حساب فروشنده واریز می‌شود. بدین صورت، اگر به هر دلیلی سند به نام شما زده نشود، پولی نیز به حساب فروشنده واریز نمی‌شود.

تاپو یک سند تایید کننده حق مالکیت املاک و مستغلات در ترکیه است. این مدرک تایید کننده معامله بوده و تنها پس از آن که شما این سند را کسب نمایید به عنوان صاحب واقعی کامل املاک و مستغلات در ترکیه به رسمیت شناخته خواهید شد.

در ترکیه، تنها نهاد رسمی دولتی که فرایند تشریفات ادرای خریداری املاک و مستغلات را کنترل نموده و انجام می دهد، کاداستر و تاپو (Cadastre and Tapu ) است. این سازمان ضامن دولتی قانونی بودن و شفافیت یک معامله است.

چه اطلاعاتی در سامانه تاپوتاکاس ثبت می‌شود؟

شما علاوه بر اطلاعات خود، اطلاعات فروشنده و اطلاعات و آدرس ملک را در این سامانه ثبت خواهید کرد. شماره حساب فروشنده نیز در این سامانه ثبت می‌شود تا بدین طریق پس از انجام معامله، پول به حساب فروشنده واریز شود. به طور کلی سیستم تاپوتاکاس بسیاری از نگرانی‌های افراد خریدار را از بین برده است و از طرفی نیز دست بسیاری از دلالان و کلاهبرداران را بریده است. باید بدانید که این سامانه برای انجام تمام این تنها کمیسیون  بسیار جزیی از شما دریافت می‌کند که در برابر نگرانی‌های افراد خریدار، مبلغ بسیار ناچیزی می‌باشد.

1- استان
2. شهر
3. منطقه
4. محل سکونت
5. خیابان
6. محل
7. تعداد طبقات
8. نوع املاک و مستغلات
* 9. مساحت کل
10.محدوده
11.نوع مالکیت

12.ارزش ممیزی و ثبت اراضی
13.کاربری املاک و مستغلات 
14. سهم در املاک و مستغلات در قطعه زمینی که دارای چندین صاحب است
15. بلوک
16. طبقه
17. شماره آپارتمان
18. مالک سابق و دلیل برای انتقال مالکیت
* 19. صاحب ملک
20.تاریخ انتقال مالکیت (ثبت تاپو)
21.شماره ممیزی و ثبت اراضی و املاک
22. .امضای رئیس دفتر تاپو یا یک فرد مجاز به ثبت از طرف او

استعلام وضعیت ملک در ترکیه

از طریق این لینک میتواند ملک را استعلام کنید (این لینک از سایت taputakas.com.tr است و زبان های فارسی، ترکی، انگلیسی، روسی و عربی را پشتیبانی میکند).

ثبت ملک در ترکیه

 در هنگام ثبت یک آپارتمان برای اولین بار، ARSA (به معنای قطعه زمین) در اینجا عنوان می گردد یعنی آنها مقدار زمینی که به آپارتمان اختصاص داده شده است را ثبت می کنند. اگر آپارتمان، چند سال پس از راه اندازی خانه خریداری شده باشد، پس MESKEN (طبقه) هم ممکن است نوشته شود. همچنین ممکن است که DUKKAN هم نوشته شود، اگر املاک تجاری گردد.

KAT MULKIYETI** به این معنی است که ملک به طور کامل به housing stock (تعداد کل واحد مسکونی در یک منطقه مشخص) منتقل شده است.

KAT IRTIFAKI به این معنی است که بر اساس مجوز ساخت و ساز، برای محل ساختمان، به ازای هر آپارتمان یک تاپوی مستقل وجود دارد.

DEVRE MULK به این معنی است که مالک، حق استفاده از ملک را تنها برای یک دوره کوتاه در یک سال (یک نوع تقسیم زمانی) خریداری می نماید.

*** دلیل انتقال مالکیت ممکن است به شرح زیر است: فروش (از جمله استفاده از یک وام)، ارث، هدیه و موارد دیگر.

پس از انعقاد قرارداد و انجام تمام مراحل مورد نیاز برای شروع فرایند املاک و مستغلات، آژانس، بوسیله یک وکالتنامه از سوی مشتری، اسناد خود را به دفتر تاپو و کاداستر شهر و منطقه ای که مستغلات درآن وجود دارد، تسلیم می دارد.

شما تنها نیاز به برخی از اسناد و مدارک برای درخواست سند (تاپو) در ترکیه دارید

  1. ترجمه رسمی گذرنامه دردفتر اسنادرسمی ترکیه
  2. ثبت واخذ شماره مالیاتی
  3. چهار قطعه عکس

پس از رسیدن پاسخ مثبت از سازمان های بازرسی مربوط به شهروندان خارجی و پرداخت مالیات و عوارض مربوطه، خریدار، اسناد اصلی، ثبت عنوان مالکیت (تاپو) را دریافت می دارد که، تایید می کند انتقال اموال مورد نظر از فروشنده به مالک جدید انجام شده است.

عنوان تاپو، به معنای ایجاد یک حق بی انتها و مطلق مالکیت است، که پس از انعقاد قرارداد خرید و فروش، امکان ندارد در هیچ دادگاهی به چالش کشیده شود (هیچ کسی نمی تواند در هیچ دادگاهی ادعای مالکیت آن ملک را داشته باشد). یک یا چند فرد و یا شخص حقوقی ممکن است صاحبان املاک و مستغلات باشند

اتباع خارجی هر جایی نمیتوانند ملک بخرند ،برای این کار نیاز به استعلام از سازمانهای مربوطه دارند که نهایت شش هفته طول میکشد تا جواب استعلام بیاید .ولی در جاهای از شهرها  دولت تسهیلاتی را قرار داده مثلا محله بیلیکدوزو در استانبول  که نیاز به استعلام نیست.

چه مواردی قرارداد خرید خانه در ترکیه توسط یک تبعه ی خارجی را باطل میکند؟

  • اگر ملک خریداری شده بالای 30 هکتار باشد.
  • اگر این ملک در محدوده ی نظامی قرار گرفته باشد.
  • اگر ملک مورد نظر از سوی وزارت مربوطه و یا سازمان‌های امنیتی تائید نگردد.
  • اگر مهلت قانونی برای شروع پروژه به اتمام رسیده باشد.
  • اگر پایان کار طبق پلن ارائه شده به وزارت مربوطه نباشد.

نکته ی قابل ذکر دیگر این است که فقط خارجی‌هایی می‌توانند در ترکیه ملکی خریداری کنند که تابعیت یکی از کشورهای مجاز به خرید خانه در ترکیه را داشته باشند.

اتباع کشور ایران مجاز به خرید می‌باشند.

مشاور املاک یا خریدار و یا وکیل قانونی خریدار برای انجام مراحل قانونی نقل و انتقال سند وامور اداری باید قبل از عقد قرارداد فرم درخواست را به اداره ی تاپو ارائه نماید.

تاخیر در ارائه ی این فرم طبیعتا موجب تاخیر در انتقال سند خواهد شد.

برای مطمئن شدن از اینکه ملک تمام مجوز های لازم را برای سکونت دارد باید مراحل زیر را انجام داد

  • گرفتن کپی سند ملک از بنگاه املاک یا از صاحب خانه.
  • استعلام از اداره تاپو (ثبت اسناد) با کپی سند.
  • استعلام از شهرداری با کپی سند.
  • اگر سند مورد خاصی داشته باشد در این استعلام ها مشخص خواهد شد.
  • اگر به زبان اشنایی ندارین به هیج عنوان هیج رسید و فیشی را در املاکی امضا نکنین،بعضی از رسیدها رسید نیست
  • عنوان تعهد دارد که شما را ملزم میکند واحد را خریده در صورت انصراف خسارت  بالای را باید پرداخت کنین  
  • سعی کنین ملکی که حداقل یکبار دادوستد شده را معامله کنین ،
  • قبل از دادن هیج وجهی اگر صاحب خانه تعهد و مسئولیتی را قبول میکند تحت عناوین مختلف تعمیر و بازسازی و…..قبل از دادن وجه و معامله بگین که انجام بدهند ،
  • *هیج صاحب خانه ای بعد از نوشتن قرار داد به تعهداتش عمل نمیکند
  • کمیسیون املاک همان نیست که قانون گفته توافقی و میشه تخفیف گرفت 
  • بعد از مطین شدن از خرید واحد و گذاردن پروسه استعلام اداری و محلی سعی کنین بیعانه خیلی کم بدهین هزار و نهایت دوهزار لیر

اتباع خارجی قبل از خرید خانه در استانبول باید مراحل زیر را طی نمایند:

  1. برای مطمئن شدن از اینکه ملک تمام مجوز های لازم را برای سکونت دارد باید مراحل زیر را انجام داد
  2. گرفتن کپی سند ملک از بنگاه املاک یا از صاحب خانه.
  3. استعلام از اداره تاپو (ثبت اسناد) با کپی سند.
  4. استعلام از شهرداری با کپی سند.
  5. اگر سند مورد خاصی داشته باشد در این استعلام ها مشخص خواهد شد.

اپلیکیشن تاپو تاکاس tapu takas ترکیه

دریافت نسخه IOS | دریافت نسخه اندروید

مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی