تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

بررسی مزایای و معایب مهاجرت به آلمان

وی والت اروپا آلمان اطلاعات کاربردی بررسی مزایای و معایب مهاجرت به آلمان

آیا مهاجرت به آلمان خوب است؟ مزایای مهاجرت به آلمان

محتویات این مطلب:

  • آیا مهاجرت به آلمان خوب است یا خیر؟
  • کمی در خصوص آلمان بیشتر بدانیم!
  • معرفی و بررسی اقتصاد آلمان
  • بررسی شرایط زندگی در آلمان – سیر تا پیاز زندگی در آلمان را بدانید
  • بررسی سیستم آموزشی و تحصیلی در آلمان
  • بررسی روش های مهاجرت به کشور آلمان
  • چرا باید مهاجرت کشور آلمان را انتخاب کنیم؟
  • معرفی بهترین شهر ها برای سکونت در آلمان
  • هزینه های زندگی در آلمان به چه صورت است؟

آلمان یکی از صنعتی ترین و پیشرفته ترین کشور های اروپایی بوده که همواره سالانه میزبان تعداد بسیار زیادی از مهاجر از اقسام نقاط مختلف جهان است. این کشور با برخورداری از اقتصاد صنعتی خود می توان به عنوان یکی از بهترین کشور ها برای جذب نیروی متخصص مناسب باشد چراکه میانگین سنی جمعیت آن بسیار بالا بوده و از این رو آن را به عنوان یکی از کشور های پیر اروپایی از نظر میزان متخصص می نامند با این حال به عنوان فردی که قصد مهاجرت به کشور های اروپایی را دارد، این سوال مطرح می شود که آیا مهاجرت به آلمان خوب است یا خیر؟

برای آن که بتوان به این سوال پاسخ داد ابتدا باید ابعاد و جنبه های مختلفی همانند نحوه زندگی در آلمان، میزان حقوق نیروی متخصص در آلمان، هزینه تحصیل در آلمان و… را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد و سپس در یک جمع بندی نهایی می توان این گونه بیان نمود که آیا مهاجرت به آلمان خوب است یا خیر! در همین خصوص بهتر است با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی از این موضوع کسب کنید.


آیا مهاجرت به آلمان خوب است یا خیر؟

اگر به دنبال مهاجرت به آلمان هستید و می خواهید از طریق روش های قانونی به آلمان مهاجرت کنید در مرحله اول باید بدانید که آیا آلمان به عنوان مقصد نهایی شما می توانید برای مهاجرت مناسب باشد یا خیر! در پاسخ به این سوال باید تمامی شرایط و ویژگی های کشور آلمان را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم تا بتوانیم کامل ترین انتخاب ممکن را به همراه داشته باشیم.

از سوی دیگر یکی از مهم ترین موارد در انتخاب این گزینه که آیا آلمان برای مهاجرت خوب است یا خیر، بررسی شرایط و میزان حقوق شما در این کشور است. شما بر اساس نوع تخصص، حرفه و مهارت خود برای زندگی می خواهید وارد بازار کار شوید و زندگی مناسبی را در آلمان شروع کنید. با این حال باید بررسی کنید که آیا از نظر تمامی موارد آلمان برای مهاجرت مناسب است یا خیر! که در ادامه به صورت مفصل در این خصوص صحبت خواهیم کرد.


کمی در خصوص آلمان بیشتر بدانیم!

آلمان یکی از بزرگترین کشور های اروپایی با جمعیتی بیش از 83 میلیون نفر است که در قاره اروپا قرار دارد. عموم افرادی که در این کشور زندگی می کنند بر اساس زبان آلمانی با یکدیگر صحبت می کنند و تعداد بسیار کمی از آن ها به زبان انگلیسی مسلط هستند.

بنابراین فراگیری زبان آلمانی پیش از ورود به آلمان یکی از مهم ترین مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید. آلمان بیش از 16 ایالت مختلف به پایتختی برلین دارد که هرکدام از آن ها از نظر میزان شرایط زندگی و… در درجات متعادلی قرار دارند.


معرفی و بررسی اقتصاد آلمان

آلمان با برخورداری از نیروی جوان و ماهر خود در زمینه های کاری مختلف به عنوان یکی از بزرگ ترین اقتصاد های ملی اروپا شناخته می شود و این موضوع باعث افزایش میزان مهاجران کاری به این کشور شده است. از سوی دیگر بهترین برند های حال حاضر دنیا در آلمان فعالیت می کنند که این خود باعث افزایش میزان بازار کار و همچنین نشان دهنده صنعتی بودن آلمان است.

از برترین برند هایی که در آلمان در حال فعالیت هستند می توان به دایملر، فولکس واگن، آلیانتس (سودده‌ ترین)، زیمنس، دویچه بانک، ا.آن، دویچه پست، دویچه تلکوم، مترو و BASF اشاره نمود. البته بهترین خودرو سازی های تاریخ جهان همانند BMW، مرسدس بنز، آدیداس، پورشه، نیوآ نیز در این کشور فعالیت می کنند.

تعدد شرکت های بی نظیر در زمینه های متفاوت و مختلف نشان از بازار کار بسیار گسترده آلمان داد، بنابراین اگر بخواهیم از نظر میزان بازار کار بگوییم که آیا مهاجرت به آلمان خوب است یا نه؟ می توانیم به این سوال پاسخ مثبت دهیم.


بررسی شرایط زندگی در آلمان

خوشبختانه کشور آلمان برای رفاه حال شهروندان خود دست به اقدامات بسیار جالبی می زند، به عنوان مثال اگر به عنوان یک فرد مهاجر به این کشور سفر کنید و از شرایط نامناسب مالی برخوردار باشید، می توانید از دولت وقت برای کمک هزینه های معیشتی خود درخواست کمک کنید.

در حالت کلی شرایط زندگی برای افرادی همچون شما که به عنوان مهاجر به آلمان سفر می کنید می تواند بسیار مهم و حیاتی باشد چراکه شما وارد فرهنگی بیگانه شده اید و تا زمانی که بتوانید ارتباط خوبی با فرهنگ آلمان برقرار کنید شرایط سختی را به همراه خواهید داشت.

از سوی دیگر همان طور که اشاره نمودیم در این کشور شرکت های بزرگ و منحصر به فردی در حال فعالیت هستند که وجود آن ها زمینه ساز بازار کار مناسب برای متخصصان شده است که این موضوع می تواند در کنار اشتغال، درآمد بسیار مناسبی را نیز برای شما رقم بزند.

البته یکی دیگر از مهم ترین خدماتی که دولت برای شهروندان خود در نظر گرفته است، حق مستمری برای افراد میان سال می باشد که توسط این مزیت تمامی افراد میان سال در آلمان به صورت ماهانه 1000 یورو از دولت دریافت می کنند تا بتوانند بخشی از هزینه های زندگی خودشان را تامین کنند.

بنابراین با توجه به شرایط زندگی در آلمان در پاسخ به این سوال که آیا مهاجرت به آلمان خوب است یا خیر؟ می توان مجدد پاسخ مثبتی برای آن در نظر گرفت.


سیستم آموزشی و تحصیلی در آلمان

به دلیل برخورداری از شرایط بسیار مناسب و ایده آلی که در آلمان از نظر تحصیل وجود دارد به جرات می توان گفت که آلمان یکی از بهترین مقاصد برای دانشجویانی است که قصد دارند در بهترین کشور اروپا به تحصیل خمود ادامه دهند.

لازم به ذکر است که ادامه تحصیل در آلمان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد عموما رایگان می باشد و دانشجو با پرداخت هزینه های بسیار ناچیزی می تواند به فرایند تحصیلی خود ادامه دهد.

از سوی دیگر همان طور که در ابتدای این مقاله به آن اشاره نمودیم، زبان آلمانی زبان اول کشور آلمان بوده و مهاجران برای آن که بتوانند به این کشور سفر کنند حتما باید مدارکی دال بر تسلط کافی به زبان آلمانی را به سفارت آلمان ارائه دهند.

البته این مورد برای دانشگاه های آلمان نیز قابل تحسین است و شما به عنوان یک دانشجو حتما باید از سطح B2 زبان آلمانی برخوردار باشید تا بتوانید در یکی از دانشگاه های آلمان به فرایند تحصیلی خود ادامه دهید.


روش های مهاجرت به کشور آلمان

اگر قصد مهاجرت به کشور آلمان را دارید در ابتدا باید هدف خود را از ورود به این کشور مشخص کنید چراکه آلمان یکی از قانون مند ترین کشور های اروپا است که تمرکز بالایی بر روی جذب مهاجر دارد. از این رو چنانچه هدف و یا تخصص کافی ای برای ورود به آلمان نداشته باشید در همان ابتدا درخواست شما را لغو خواهند کرد.

عموما روش های مهاجرتی به آلمان دارای تنوع بسیار زیادی است و اغلب افراد بر اساس نوع و میزان شرایط خود می توانند یکی از روش های مهاجرت به آلمان را انتخاب کنند. در حالت کلی اگر قصد مهاجرت به آلمان را دارید از یکی از روش های زیر می توانید به این کشور مهاجرت کنید:

  1. مهاجرت با استفاده از ویزای کاری آلمان
  2. مهاجرت از طریق ویزای تحصیلی
  3. مهاجرت از طریق ازدواج
  4. مهاجرت از طریق تمکن مالی
  5. مهاجرت از طریق سرمایه گذاری
  6. و…


چرا باید مهاجرت کشور آلمان را انتخاب کنیم؟

در میان اکثر کشور های اروپایی آلمان به دلیل برخورداری از ویژگی های بسیار ممتاز و متمایز کننده به عنوان یکی از بهترین کشور های اروپایی برای مهاجرت انتخاب می شود. در حالت کلی از نکات مثبت حضور در آلمان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- برخورداری از سیستم حمل و نقل عمومی

سیستم حمل و نقل عمومی موجب شده است تا تمامی شهروندان بتوانند در تمامی شهر های آلمان به سادگی و در بهترین حالت ممکن از مزایای حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

2- رعایت بهداشت و خدمات شهری

در آلمان به هیچ عنوان نمی توانید خیابانی را پیدا کنید که عدم رعایت بهداشت بتواند تجربه ناخوشایندی را برای شما به وجود بیاورد. سرتاسر خیابان های این کشور به صورت روزانه توسط ماموران شهرداری تمیز خواهند شد و حتی کوچکترین زباله ای بر روی سطح صاف و بسیار زیبای خیابان های آلمان مشاهده نخواهید کرد. از سوی دیگر در آلمان اگر وسیله ای در سطح شهر خراب و فرسوده شود به سرعت نسبت به تعویض آن اقدام می کنند.

3- برخورداری از تحصیلات تکمیلی رایگان برای تمامی دانشجویان

تحصیل در آلمان رایگان است! برخلاف سایر کشور های اروپایی، همان طور که پیش تر به بررسی این موضوع پرداختیم می توان شاهد تحصیل رایگان در آلمان بود. همچنین مراکز دانشگاهی آن با بهره گیری از بهترین استاندار های تدریس و همچنین پروفسور های خبره، بهترین مکان برای پیشرفت تحصیلی شما و فرزندانتان است.

4- برخورداری از مردمانی بسیار مهمان پذیر و مهاجر دوست:

در هر کشوری نسبت به رفتار های نژاد پرستانه همواره گروه های کوچکی وجود دارند که آرامش را در میان مهاجران به صورت کلی برهم زده اند اما دولت با شناسایی و حذف این گروه ها عملا آرامش را به میان مهاجران و همچنین سفید و یا سیاه پوستان برگردانده است. در حالت کلی مردمان آلمان، مردمانی خون گرم، مهمان پذیر و دوست داشتنی هستند که به خوبی می توانید با آن ها ارتباط برقرار کنید.

5- برخورداری از آب و هوای بسیار معتدل و مرطوب

یکی از مهم ترین بخش هایی که در آلمان توجه ویژه ای به آن می شود، فضای سبز و طبیعت آن است. جاذبه های طبیعی و گردشگری بسیار زیادی در آلمان وجود دارد که با مراجعه به آن ها می توانید تجربیات بسیار لذت بخشی از حضور در آلمان را به دست آورید.

6- آلمان، کشوری قانون مند و مقتدر

به دلیل قانون مند بودن کشور آلمان عملا شاهد کمترین خطاها و همچنین جرم در آن هستیم. مردم در آلمان زندگی بسیار ساده و قانون مندی دارند که این موضوع را نیز می توان در روابط کاری آن ها، نوع ملاقات و همچنین آراستگی پوشش آن ها و از همه مهم تر در حین رانندگی مشاهده نمود.

7- نظام درمانی ارزان قیمت و با بهترین امکانات

تا زمانی که در آلمان در حال کار و فعالیت هستید از یکی از بهترین خدمات این کشور می توانید استفاده کنید. شما به عنوان یک نیروی کار در آلمان می توانید از نظام درمانی ارزان قیمت این کشور استفاده کنید که این موضوع خود باعث کاهش هزینه های زندگی در آلمان می شود.


معرفی بهترین شهر ها برای سکونت در آلمان

آلمان از شهر ها و ایالت های مختلفی تهیه و تشکیل شده است که شهر مونیخ را می توان به عنوان یکی از گران قیمت ترین شهر های آلمان در نظر گرفت اما شما به عنوان یک ایرانی برای سفر به آلمان باید به مناطقی سفر کنید که علاوه بر هزینه های زندگی مناسب، با سایر ایرانی های مقیم آلمان نیز در ارتباط باشید.

از این رو طی بررسی هایی که توسط دولت آلمان انجام شده است، عموما ایرانیان مقیم آلمان در شهر هایی همانند فرانکفورت و هامبورگ و دوسلدورف و لایپزیگ سکونت دارند و از نظر اقتصادی زندگی در این شهر ها بسیار مناسب و ایده آل است.


هزینه های زندگی در آلمان به چه صورت است؟

اگر بخواهیم هزینه های زندگی در آلمان را با سایر کشور های دیگر مقایسه کنیم می توانیم بگوییم که سکونت در آلمان در کنار هزینه های زندگی آن بسیار معقولانه و منطقی است. شما برای آن بتوانید هزینه های ناشی از غذا، اجاره بها، قبض های خدمات شهری، لباس ها، تفریح و… را در آلمان بپردازید به صورت ماهانه حدوداً 720 یورو هزینه خواهید کرد. البته خالی از لطف نیست که بگوییم هزینه سنگین اجاره منزل در برخی از شهر های آلمان در ابتدا می تواند برای شما کمی سخت و طاقت فرسا باشد. آلمان یکی از مهاجر پذیرترین کشورهای اروپا و حتی شاید دنیا است؛به همین دلیل بررسی هزینه های زندگی قبل از ورود به این کشور صنعتی بسیار حائز اهمیت است.

قبل از هر چیز می توان به این نکته اشاره کرد که هزینه ی زندگی شما از هر چیزی بیشتر به محل زندگی شما و در واقع شهری که در آن اقامت دارید بستگی دارد. مثلا مونیخ شهری با هزینه های بالا و لایپزیگ شهری با هزینه های پایین است اما به طور کلی آلمان یکی از کم هزینه ترین کشورهای اروپا و دنیا است و به طور میانگین مبلغی در حدود 800 یورو در ماه برای گذراندن زندگی در آلمان کافی می باشد. در آلمان بخشی که بیشترین درصد هزینه را به خود اختصاص می‌دهد بخش مسکن است؛چه به عنوان اجاره و چه به عنوان خرید شما باید درصد زیادی از درآمد خود را صرف مسکن کنید.

در مقابل بخشی که هزینه های آن برای شهروندان به نسبت استفاده شان، کمتر تمام می‌شود بخش حمل و نقل عمومی است. گفتن این نکته نیز خالی از لطف نیست که آلمان در بین دیگر کشور های اروپایی میزان مالیات بیشتری از شهروندانش می‌گیرد. اگر بخواهیم به صورت جزئی هزینه ها را بررسی کنیم اجاره و مسکن 300 یورو، غذا و خوراک 150یورو،هزینه های پزشکی و بیمه 70 یورو، حمل و نقل عمومی 80 یورو، هزینه های شبکه مثل تلفن و اینترنت 40 یورو و لباس و پوشاک هم نزدیک 50 یورو به خود اختصاص می‌دهند. این را هم باید گفت که سبک زندگی شخص نیز در چگونگی تقسیم این هزینه ها بسیار مؤثر است؛ یعنی شاید شخصی به جای بخش پوشاک هزینه ی بیشتری را صرف بخش خوراک کند و اینگونه هزینه های زندگی او تغییر کند.

مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی