تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

انواع ویزا برای مهاجرت به کانادا


راه های مهاجرت به کانادا

چند نوع ویزای کانادا وجود دارد که می توان آنها را به دسته بندی های زیر تقسیم کرد:

اجازه تحصیل کانادا -Study Permit: 
این ویزا برای افرادی است که می خواهند در کانادا تحصیل کنند و طول دوره ی تحصیل آن ها بیش از شش ماه است، تحصیل در کانادا می تواند به اخذ اقامت دائم کانادا منجر شود.

ویزا توریستی کانادا-Visitor Visa (TRV-Temporary Resident Permit): 
برای افرادی است که می خواهند برای مدت زمان محدودیتی به کانادا سفر کنند و نمی خواهند در کانادا کار کنند یا اقامت بگیرند. هدف، بازدید از کانادا و سفر توریستی است.

اجازه کار در کانادا-Work Permit: 
برای افرادی که برای مدتی مشخص می خواهند در کانادا کار کنند. کار در کانادا می تواند به اخذ اقامت دائم کانادا منجر شود.

اخذ اقامت دائم کانادا-Permanent Residency: 
برای افرادی که می خواهند برای همیشه به کانادا بیایند و خانواده خود را نیز به کانادا بیاورند، با داشتن PR کانادا می توانید در این کانادا، مشغول به کار یا تحصیل شوید.

اخذ شهروندی کانادا Canadian Citizenship-: 
برای افرادی که اقامت دائم کانادا را دارند و می خواهند شهروند کانادا شوند.

این بخش به شما کمک می کند تا بدانید چه ویزایی مناسب شما است و برای اخذ هر ویزا به چه مدارکی احتیاج دارید. می توانید فرم ارزیابی رایگان را نیز تکمیل بفرمایید تا کارشناسان ما شرایط شما را بررسی کرده و در اسرع وقت با شما تماس حاصل فرمایند.

انواع ویزاهای کانادا

ویزای توریستی – Visitor Visa

به طور میانگین سالانه 20 میلیون بازدید کننده به کانادا می آیند، برای سفر توریستی به کانادا لازم است از سفارت کانادا تاییدیه بگیرید، تا بتوانید به این کشور سفر کنید، ویزای موقت کانادا (TRV-Temporary Resident Visa) به ویزای بازدید کننده (Visitor Visa) نیز معروف است. مدت زمان اخذ ویزای توریستی کانادا از چند هفته تا چند ماه متغییر است و این مدت زمان به دفتری که از آن اقدام می کنید بستگی دارد، به طور معمول افرادی که این ویزا را اخذ می کننند، می توانند چندین بار به کانادا بیایند از این رو به این ویزا، ویزای مولتی نیز می گویند. این نکته را به خاطر بسپارید که ویزای توریستی کانادا مناسب افرادی است که نمی خواهند در این کشور مشغول به کار یا تحصیل شوند. در بخش زیر مدارک لازم برای اخذ ویزای توریستی کانادا و هزینه ی اخذ این ویزا و سایر اطلاعاتی که برای اخذ ویزای توریستی کانادا لازم است بدانید را مشاهده می کنید:


ویزای تحصیلی کانادا – Study Permit

ویزای تحصیلی کانادا مناسب افرادی است که می خواهند برای تحصیل به کانادا بیایند و مدت زمان تحصیلشان بیشتر از شش ماه است. یکی از مهم ترین مدارک برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا، نامه ی پذیرش از موسسه ای DLI-Designated Learning Institution است و شما می توانید همراه با خانواده ی خود، به کانادا مهاجرت کنید. اگر در زمان کرونا برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا درخواست می دهید، لازم است بدانید، اخذِ ویزای کانادا دو مرحله ای شده است، اینکار با این هدف انجام شده است که دانشجویان بین المللی بتوانند در کشور خودشان تحصیلات خود را آغاز کنند و با داشتنِ سابقه ی تحصیل به صورتِ آنلاین، اجازه ی کار بعد از فارغ التحصیلی را خواهند داشت، البته در صورتی که 50% از مدت زمان تحصیلِ خود را در کانادا باشند. در بخشِ زیر مدارکِ لازم برای اخذِ ویزای تحصیلی کانادا را بررسی می کنیم.


ویزای تحصیلی استان کبک – CAQ

ویزای CAQ- certificat d’acceptation du Québec برای افرادی است که می خواهند در استان کبک مشغول به تحصیل شوند، این افراد در کنار Study Permit باید برای اخذ CAQ نیز اقدام کنند.


ویزای کار کانادا

زمانی که از ویزای کار کانادا و یا اخذ اجازه ی کار در کانادا صحبت می کنیم، لازم است با شرایط کار و اخذ اجازه ی کار در کانادا آشنا شویم. برای کسب اجازه کار در کانادا، اولویتِ پذیرش و استخدام با افرادی است که یا شهروند کانادا هستند و یا اقامت دائم کانادا را دارند. در صورتی که کارفرما نتواند فردی واجد شرایط را در کانادا را پیدا کند؛ می تواند فردی که در کانادا نیست یا اقامتِ دائمِ کانادا را ندارد، استخدام کند. این مشاغل در گروه مشاغلی قرار می گیرند که کارفرما باید شماره ی LMIA- Labour Market Impact Assessment داشته باشد، از این مشاغل می توان به کار به عنوان پرستار در خانه (Caregiver) اشاره کرد. در صورتی که می خواهید از طریقِ برنامه ی اکسپرس اینتری اقامتِ دائمِ کانادا را بگیرید، شغل شما باید در گروه 0، A یا B باشد، به این گروه های شغلی National Occupational Classification NOC- می گویند، که مشاغل را از نظر وظیفه و فردی که آن را انجام می دهد، دسته بندی می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله ی مربوط به NOC را مطالعه فرمایید.

ویزای کار در بخش کشاورزی (کارگران فصلی) – Seasonal Agriculture Work Program (SAWP)

این برنامه به کارفرمایان اجازه ی استخدام نیروی کار را می دهد، تحت شرایطی که نیروی کاری که شهروند کانادا باشد یا اقامت دائم کانادا را داشته باشد، واجد شرایط نباشد. این ویزا برای کشورهای خاصی است و از ایران نمی توان برای اخذ این ویزا اقدام کرد، مدت زمان این ویزا ماکسیمم 8 ماه است. در بخش زیر مدارکِ لازم برای اخذ ویزای نیروی کار کشاورزی در کانادا را مشاهده می کنید، لازم به ذکر است که این بخش جهت آشنایی شما با این ویزا است.


ویزای LMIA برای اخذ ویزای کار در کانادا

مشاغلی در کانادا هستند که به شماره ی LMIA(Labour Market Impact Assessment) کارفرما برای اخذ ویزای کار احتیاج است، این شماره نشان می دهد که کارفرما برای استخدامِ نیروی کار، در ابتدا لازم است به دنبال نیروی کار کانادایی یا افرادی که اقامت دائم کانادا را دارند، باشد، در صورتی که نتوانند فردی مناسب را استخدام کنند، این اجازه را خواهند داشت که فردی خارجی را استخدام کنند. لازم به ذکر است مشاغلی در کانادا هستند که کارفرما نیازی به داشتن شماره ی LMIA ندارند و می توانند به راحتی نیروی کار خارجی استخدام کنند.


ویزای کار برای استعدادهای درخشان – Global Talent

ویزای Global Talent در گروه ویزای هایی قرار دارد که کارفرمای شما لازم است LMIA داشته باشد، این گروه از ویزاها “برنامه ی نیروی کار موقت در کانادا” هستند، این ویزاها در صورتی صادر می شود، که در شغل مورد نظر نیروی کار کانادایی نباشد و بازار کار با کمبود نیروی کار مواجه شده باشد. این برنامه با هدف جذب نیروهای کار ماهر و متخصص است تا کانادا بتواند در عرصه های بین المللی رقابت کند، مدارکی که برای اخذ این ویزا به آن احتیاج دارید به شرح زیر است و لازم است این نکته را اضافه کنیم که Global Talent برنامه ای است که در آن گروه مشخصی از شرکت ها حضور دارند و افراد را همانطور که از اسم برنامه مشخص است در صورتی که استعداد موردنظر را داشته باشند استخدام می کنند.


ویزا برای مراقبین (Caregiver)

ویزای caregiver در گروه ویزاهایی قرار دارد که به شماره ی LMIA احتیاج دارید، این ویزا برای پرستار خانگی برای مراقبت از افراد سالمند یا کودکان است. در حال حاضر برای اخذ این ویزا در بخش مراقبت از کودکان نمی توانید اقدام کنید و فقط افرادی که در داخل کانادا هستند، بدون نیاز به LMIA کارفرما می توانند برای اخذ این ویزا اقدام کنند، در بخش زیر مدارک لازم برای اخذ این ویزا را مشاهده می کنید:


ویزای کار برای کسب تجربه ی کار در کانادا – International Experience Canada

این ویزا سه زیر شاخه دارد که عبارتند از: International Co-op (Internship)، Young Professionals و .Working Holiday برای شرکت در این برنامه لازم است در ابتدا در سایت IRCC حساب کاربری داشته باشید و اطلاعات و مدارک خود را ارسال کنید، در صورتی که در عرض 10روز، نامه ی اجازه ی درخواست را دریافت کنید، 20 روز فرصت دارید تا پروفایل خود را تکمیل کرده و اپلیکیشن فی را پرداخت نمایید و کارفرمای شما نیز 20 روز فرصت دارد تا سهم خود از اپلیکیشن فی که 230 دلار کانادا است را پرداخت نماید و زمانی که پرداخت کارفرما انجام شد، لازم است شماره ی استخدام را برای اخذ ویزای کار، برای شما ارسال نماید، بعد از آن باید مدارک خود را تکمیل کنید. این ویزا برای کشورهای مشخصی می باشد و ایرانی ها نمی توانند برای اخذ این ویزا اقدام کنند. در بخش زیر مدارک لازم برای اخذ این ویزا را مشاهده می کنید:


ویزای کار برای افراد در کشورهای NAFTA

ویزای NAFTA مخفف عبارت the North American Free Trade Agreement می باشد. این ویزا برای شهروندان کشورهای آمریکا، کانادا و مکزیک است، با این ویزا امکان داد و ستد و خرید و فروش کالا محیا شده است.


ویزای کار برای افراد CETA

ویزای CETA مخفف عبارت the Canada-European Union Comprehensive Free Trade Agreement می باشد. این ویزا برای افرادی است که شهروند اتحادیه ی اروپا هستند و برای کار از ارائه ی LMIA کارفرما معاف هستند و در سه گروه شغلی می توانند مشغول به کار شوند، که عبارتند از:

  • انتقال درون شرکتی، سرمایه گذاری
  • متخصصان مستقل، تامین کنندگان خدمات قراردادی
  • بازدیدکننده تجاری کوتاه مدت

ویزای کار نامحدود (Bridging Open Work Permit)

این ویزای کار کانادا، برای افرادی است که در کانادا حضور دارند و منتطر این هستند که فرآیند اخذ اقامت دائمشان (Permanent Residency-PR) تکمیل شود، برای آنکه در زمان صدور کارت اقامت دائم کانادا، بتوانند کار کنند، به این ویزا احتیاج دارند. مدارکِ لازم برای درخواست این ویزا، با توجه به برنامه ای که از طریق آن اقامت دائم می گیرند، متفاوت است. مدارک لازم به شرح زیر است:


ویزای کار بعد از فارغ التحصیلی (Post-Graduation Work Permit)

کانادا این امکان را برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده است که بتوانند تا سه سال بعد از فارغ التحصیلی در کانادا بمانند و کار کنند، برای اخذ این ویزا دانشجو از زمان فارغ التحصیلی 180 روز فرصت دارد، تا برای اخذ ویزای کار کانادا اقدام کند. مدارک لازم برای اخذ ویزای کار بعد از فارغ التحصیلی به شرح زیر است:


ویزا استارت آپ – Start-up Visa

استارت آپ کانادا مختص افراد خلاق است که ایده دارند و می خواهند ایده ی خود را به مرحله ی عمل برسانند، در این برنامه شما می توانید همزمان با خانواده به کانادا بیایید و شغل خود را با کسب حمایت از موسسات کانادایی آغاز کنید، برای اخذ ویزا استارت آپ کانادا، نمره ی زبان بسیار بالا لازم نیست و با داشتن آیلتس 5.5 و بیزینس پلن قوی می توانید، برای اخذ این ویزا اقدام کنید. مدت زمان پروسه ی اخذ ویزا استارت آپ کانادا 12 تا 16 ماه است. مدارک لازم و هزینه ی درخواست برای این ویزا به شرح زیر است:


ویزای خود اشتغالی – Self-Employed

این برنامه مختص هنرمندان و ورزشکاران است که می توانند با کسب و کار خود تاثیر مثبتی در فرهنگ کانادا داشته باشند، به این افراد اقامت دائم کانادا داده می شود، برای اینکه برای اخذ این ویزا واجد شرایط باشید، لازم است تجربه ی کار داشته باشید و بخواهید در زمینه های فرهنگی و ورزشی در کانادا کار کنید، برای واجد شرایط بودن در این برنامه شرایط زیر را باید داشته باشید:


اقامت دائم کانادا – Permanent Residency

تعدادی از برنامه های مهاجرتی کانادا هستند که با اخذ پذیرش از این برنامه ها اقامت دائم کانادا را اخذ خواهید کرد، اصلی ترین این برنامه ها، برنامه ی اکسپرس اینتری (Express Entry) است که با اسم ورود سریع نیز شناخته می شود، این برنامه، سه برنامه ی اقتصادی Federal Skilled Worker Program (مهاجرت به کانادا از طریق نیروی کار ماهر فدرال)، Federal Skilled Trades Program (برنامه ی مهاجرتی نیروی فنی فدرال) و Canadian Experience Class (تجربه ی کانادایی) را مدیریت می کند و البته افرادی هستند که در برنامه ی نامینیشن استانی Province Nominee Program-PNP شرکت کرده اند و در برنامه ی اکسپرس اینتری نیز پروفایل دارند و اقامت دائم کانادا را اخذ می کنند. برنامه ی مهاجرتی نیروی کار استان کبک از برنامه ی سایر استان ها جدا است و اسم این برنامه Quebec-selected Skilled Worker است. در استان های آتلانتیک کانادا نیز با توجه به اینکه با کمبود نیروی کار روبه رو هستند، برنامه ای Pilot در نظر گرفته شده است، البته در گروه برنامه های اخذ اقامت دائم کانادا، نباید از برنامه ی اسپانسر شیپ غافل شد، زمانی که افرادی که اقامت دائم کانادا یا شهروندی کانادا را دارند، فرزند خوانده ی خود، والدین، پدربزرگ یا مادربزرگ خود را به کانادا آورده و تحت سرپرستی خود قرار می دهند.

اکسپرس اینتری – Express Entry

برنامه ی اکسپرس اینتری یا برنامه ی ورود سریع، یکی از معروف ترین و شناخته شده ترین برنامه ها برای مهاجرت کاری به کانادا است، این برنامه برای مهاجرت کاری است و افراد براساس معیارهایی از جمله سن، مدرک تحصیلی، سابقه ی کار و … امتیاز می گیرند. شانس ایرانی ها در اخذِ اقامتِ دائمِ کانادا از طریقِ این برنامه، بسیار بالا است، در بخش زیر مدارک لازم برای اخذِ اقامتِ دائمِ کانادا از طریق برنامه ی Express Entry را مشاهده می کنید:


برنامه نامزدهای استانی – Provincial Nominee Program

برنامه ی نامزدهای استانی (Provincial Nominee Program-PNP) یکی دیگر از برنامه های کشور کانادا برای اخذِ اقامتِ دائم است، در این برنامه افراد برای اخذ پذیرش و زندگی در یکی از استان های کانادا اقدام می کنند، استان های کانادا می توانند با توجه به شرایط بازار کاری که دارند، نیروی کار جذب کنند، همانند برنامه ی اکسپرس اینتری افراد با توجه به ویژگی هایی از جمله سابقه ی کار، مدرک تحصلی، دلیل انتخاب استان و … امتیاز می گیرند و افراد با بالاترین امتیاز برای اخذ اقامت دائم دعوت می شوند

نکته ی بسیار مهم این است که افرادی که امتیاز پایینی در برنامه ی اکسپرس اینتری دارند با داشتن دعوت نامه ی استانی می توانند 600 امتیاز برای برنامه ی اکسپرس اینتری کسب کنند و از این طریق شانس بالاتری در اخذ اقامت دائم کانادا از طریق برنامه ی اکسپرس اینتری دارند. در بخش زیر مدارک لازم برای اخذ اقامت دائم کانادا از طریق برنامه ی PNP را مشاهده می کنید:


نیروی کار ماهر در استان کبک – Quebec-Selected Skilled Worker

استان کبک کانادا برای پذیرش نیروی کار و دادن اقامت دائم به آنها، قوانین خاص خود را دارد، اگر می خواهید در این استان مشغول به کار شوید باید از طریق برنامه CSQ اقدام کنید. در ابتدا لازم است Quebec Selection Certificate را دریافت کرده و بعد از آن مدارک خود را به صورت کامل ارسال کنید. بررسی شرایط شما تا گرفتن نتیجه ی نهایی 15 تا 17 ماه زمان می برد. در بخش زیر مدارک لازم برای درخواست CSQ را مشاهده می کنید:


برنامه استان های آتلانتیک – Atlantic Immigration Pilot

چهار استان نیوبرانزویک، نیوفاندلاند و لابرادور، نوااسکوشیا و پرینس ادوارد آیلند بخش آتلانتیک کانادا را تشکیل می دهند. برنامه ی Pilot این امکان را به کارفرمایان می دهد تا افرادی که می خواهند در این استان مشغول به کار شوند را استخدام کنند یا فارغ التحصیلان بین المللی که می خواهند در این بخش از کانادا بمانند را استخدام کنند، این برنامه سه زیر گروه دارد، که عبارتند از:

  • برنامه ی دانشجویان بین المللی فارغ التحصیل شده در آتلانتیک
  • برنامه ی نیروی کار ماهر در آتلانتیک
  • برنامه ی نیروی کار ماهر بین المللی

ویزای اسپانسرشیپ – Sponsorship of adopted children and other relatives

دولت کانادا این امکان را به افرادی که اقامت دائم کانادا یا شهروندی کانادا را دارند، می دهد که حامی خانواده های خود باشند و آنها را به کانادا بیاورند، افرادی که جزء Family Class هستند، عبارتند از:

  • همسر و پارتنر
  • فرزندان وابسته
  • والدین حامی
  • فرزندخوانده ی حامی
  • سایر بستگانی که در قانون مشخص شده اند.

یکی از مهم ترین شروط برای اینکه بتوانید حامی کسی باشید، این است که بتوانید اثبات کنید می توانید تمام مخارج و هزینه ی زندگی فردِ تحتِ سرپرستیِ خود را تامین نمایید. فرد حامی باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • 18 سال به بالا
  • شهروند کانادا باشد.
  • حامی فردی در گروه Family Class باشد.
  • ساکن کانادا باشد.
  • تعهد به فراهم کردن تمامی امکانات لازم برای زتذگی فرد تحت حمایتش

سیتیزن شیپ (اخذ شهروندی کانادا) – Canadian Citizenship

اخذ سیتیزن شیپ یا شهروندی کانادا به این معنی است که تمام حق و حقوق شما برابر با کانادایی ها است و می توانید در انتخابات این کشور نیز شرکت کنید، فرایند اخذ شهروندی کانادا، 12 ماه به طول می انجامد. به منظور اخذ شهروندی کانادا لازم است ویژگی های زیر را داشته باشید:


مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی