تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

انواع راه ها و چگونگی مهاجرت و اخذ اقامت آمریکا


مهاجرت و اخذ اقامت آمریکا

در این مقاله قصد داریم شما را با راه های گرفتن اقامت آمریکا آشنا کرده و همه چیز را درباره سوال پر تکرار چگونه اقامت آمریکا را بگیریم ؟ مورد پوشش قرار دهیم. در این مطلب ابتدا به شرح و توضیح مفاهیم پایه همچون ویزا، اقامت دائم، حق شهروندی و گرین کارت می‌پردازیم. سپس انواع ویزاهای مهاجرتی و غیرمهاجرتی آمریکا برای ایرانیان و راه های اخذ اقامت آمریکا برای ایرانیان را شرح خواهیم داد و در آخر ساده‌ ترین شیوه اخد اقامت دائم آمریکا و راحت ترین شیوه اخذ اقامت دائم آمریکا را به شما معرفی خواهیم کرد.

در این مطلب روش‌هایی همچون اخذ اقامت آمریکا به وسیله رابطه خانوادگی ، اخذ اقامت آمریکا از طریق سرمایه گذاری در آمریکا ، اخذ اقامت آمریکا به وسیله ازدواج ( ازدواج با شهروند آمریکا یا ازدواج با دارنده گرین کارت آمریکا ) ، اخذ اقامت تحصیلی آمریکا و اخذ اقامت کاری آمریکا برای شما شرح داده خواهد شد و پس از دانستن شرایط رفتن به آمریکا ، شرایط اقامت دائم در آمریکا و هزینه مهاجرت به آمریکا نیز بیان خواهد شد.


گرفتن اقامت آمریکا

قبل از آنکه درباره اقامت آمریکا صحبت کنیم، ابتدا بهتر است تا برای درک بیشتر مطالب شما را با مفهوم اقامت و مهم‌ترین واژه ها و اصطلاحات مهاجرتی مربوط به آن آشنا کنیم :

ویزا : ویزا در واقع مجوزی است که به شما اجازه ورود به خاک یک کشور دیگر را می‌دهد.

اقامت : هنگامی که افسر مرزی گذرنامه و ویزای شما برای ورود به کشور دیگر را کنترل می‌کند و به شما اجازه ورود به آن کشور را می‌دهد، شما اجازه اقامت در آن کشور را خواهید داشت. حال این اجازه اقامت می‌تواند محدود به زمانی کوتاه باشد که به آن اقامت موقت می‌گویند و یا آنکه این اقامت می‌تواند به مدت طولانی و قابل تمدید باشد که به آن اقامت دائم می‌گویند. در صورتی که شما اقامت یک کشور را دریافت کنید، پاسپورت آن کشور را ندارید و با پاسپورت کشور اصلی خود و اجازه اقامت در آن کشور به زندگی ادامه خواهید داد.

گرین کارت آمریکا : گرین کارت آمریکا در واقع مجوز اقامت دائم در آمریکاست، کارتی است که موجب آن به شما اجازه زندگی دائم در آمریکا داده می‌شود. منتها دائم بودن به معنای تاریخ انقضا نداشتن این مجوز نیست. گرین کارت دارای اعتباری ده ساله است و پس از اتمام اعتبار باید آن را تمدید کرد.

شهروندی آمریکا : در صورتی که پنج سال گرین کارت آمریکا یا مجوز اقامت دائم آمریکا را داشته باشید. می‌توانید برای دریافت حق شهروندی آمریکا درخواست دهید. در صورتی که شهروند آمریکا شوید به شما پاسپورت آمریکایی اعطا خواهد شد. با داشتن پاسپورت آمریکا و شهروند آمریکا شدن، می‌توانید از تمام حقوق یک شهروند آمریکایی بهره‌مند شوید و حتی به کشورهایی که بدون نیاز به ویزا شهروندان آمریکایی قبول می‌کنند، مسافرت کنید.


چگونه اقامت آمریکا را بگیریم؟

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین شرایط رفتن به آمریکا و دریافت اقامت دریافت ویزاست. کشور آمریکا به صورت کلی دو نوع ویزا صادر می‌کند که خود این دو نوع ویزا شامل دسته‌بندی‌های گوناگون دیگر می‌شود. این دو نوع ویزا عبارتند از :

  • ویزای مهاجرتی یا IV (Immigrant Visa) : با داشتن ویزای مهاجرتی به محض ورود به آمریکا گرین کارت دریافت می‌کنید.
  • ویزای غیرمهاجرتی یا NIV (Non Immigrant Visa) : این ویزاها برای دریافت اقامت موقت آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرند (مانند ویزای تحصیلی) ، در این نوع از ویزاها حتی اگر به شما اجازه کار در آمریکا هم داده شود، اقامت شما از نوع موقت است و حق اقامت دائم در آمریکا را نخواهید داشت. البته راه‌هایی هم وجود دارد که می‌توان با این نوع ویزاها اقامت دائم آمریکا را نیز دریافت کرد که در ادامه آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

در ادامه متن دسته‌بندی‌های جزیی و موردی این نوع ویزاها را بررسی خواهیم کرد و نحوه و شرایط اخذ آن را نیز توضیح خواهیم داد؛ ولی به طور کلی بدانید که برای دریافت هرگونه اقامت آمریکا (موقت یا دائم)  نیازمند ویزا هستید.


چگونه اقامت دائم آمریکا را بگیریم؟

همانطور که در قسمت قبلی توضیح دادیم، برای دریافت اقامت دائم آمریکا باید شرایط دریافت ویزاهای مهاجرتی را داشته باشید. به وسیله داشتن گروه ویزاهای مهاجرتی می‌توانید به محض ورود به خاک آمریکا اقامت دائم این کشور و گرین کارت آمریکا را دریافت کنید.

دریافت اقامت دائم آمریکا از طریق ویزاهای غیرمهاجرتی نیز امکان‌پذیر است. دریافت اقامت دائم به این شیوه کار سخت‌تری است و نیاز به تغییر ویزا دارد. این روش بیشتر مناسب کسانی است که از شرایط دریافت ویزاهای مهاجرتی بی بهره هستند. در ادامه این مقاله در مورد نحوه اخذ اقامت دائم آمریکا به وسیله ویزاهای غیرمهاجرتی بیشتر توضیح خواهیم داد.


راه های گرفتن اقامت آمریکا

آمریکا ویزاهای زیادی را در قالب گروه ویزاهای مهاجرتی و غیرمهاجرتی ارائه می‌کند؛ اما در این مقاله فقط قصد داریم به بررسی ویزاها و شیوه‌های اخذ اقامتی بپردازیم که برای ایرانیان قابل دسترس و استفاده است. در صورت نیاز به آشنایی با تمام انواع ویزاهای آمریکا، می‌توانید مقاله انواع ویزاهای مهاجرتی و غیر مهاجرتی آمریکا را بخوانید.


ویزاهای مهاجرتی آمریکا

ویزاهای مهاجرتی که برای ایرانیان قابل دسترسی هستند، شامل ویزاهای زیر هستند :

  • ویزای خانوادگی ( Family base )
  • ویزای نخبگان (EB-1)
  • ویزاهای مبتنی بر مهارت و تخصص کاری (EB-2 , EB-3)
  • ویزای سرمایه گذاری آمریکا ( EB-5 )
  • ویزای ازدواج ( CR1 , F2A )
  • ویزای نامزدی ( K1 )
  • ویزای لاتاری گرین کارت


ویزای خانوادگی

ویزای خانوادگی برای اشخاصی صادر می‌شود که اقوامی در آمریکا دارند و اقوام آن‌ها شهروند آمریکا هستند یا گرین کارت آمریکا را در اختیار دارند؛ این افراد در صورت داشتن شرایط جدول زیر، واجد صلاحیت دریافت ویزای خانوادگی هستند. از آنجا که این ویزا از نوع مهاجرتی است، اشخاص دارنده این ویزا به محض ورود گرین کارت آمریکا دریافت می‌کنند.

نام ویزانسبت شخص درخواست کننده ویزا
با فرد مقیم در آمریکا
وضعیت اقامتی شخص مقیم آمریکاشرایط فرد درخواست کننده
IR2فرزندشهروندمجرد و زیر 21 سال
F1فرزندشهروندمجرد و بالای 21 سال
F3فرزندشهروندمتاهل و سن اهمیتی ندارد
F2Bفرزنددارنده گرین کارت آمریکامجرد و زیر 21 سال
F4برادر یا خواهرشهروند
IR5 پدر یا مادرشهروند


اگر درک جدول بالا برای شما سخت است می‌توانید با خواندن سه مثال زیر، نحوه استفاده از جدول را به خوبی متوجه شوید.

مثال 1 : اگر والدین شما شهروند آمریکا هستند و شما بالای 21 سال دارید اما ازدواج نکردید می‌توانید ویزای F1  آمریکا را درخواست دهید.

مثال 2 :  اگر فرزندان شما شهروند آمریکا هستند، می‌توانید ویزای IR5 دریافت کنید.

مثال 3 :  اگر زیر 21 سال هستید و تاکنون ازدواج نکردید و پدر یا مادر یا هر دو آنها گرین کارت آمریکا دارند، می‌توانید درخواست ویزای F2B آمریکا بدهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویزاهای خانوادگی و آشنایی با تمام انواع آن، می‌توانید مقاله ویزاهای خانوادگی آمریکا را بخوانید.


سری ویزاهای EB آمریکا

گروه ویزاهای مبتنی بر اشتغال یا EB ( Employment Based Visas ) ویزاهایی هستند که به منظور ورود افراد موثر در زمینه‌های کاری صادر می‌شوند. دارای پنج دسته هستند که شامل موارد زیر می‌شوند :


ویزای نخبگان یا EB-1 آمریکا

ویزای نخبگان مخصوص افرادی است که دارای مقام‌های بسیار بالای جهانی در زمینه هنر و ورزش هستند. (مثلا دارنده مدال المپیک هستند یا جایزه اسکار دریافت کرده‌اند.) این افراد برای دریافت ویزای آمریکا نیازمند هیچ شرایط دیگری نیستند و حتی برای دریافت ویزا نیاز به کارفرما یا اسپانسر ندارند.

دانشمندان و محققان برجسته بین‌المللی و مدیران بزرگ بین‌المللی نیز می‌توانند از شرایط این ویزا استفاده کنند، اما بر خلاف نخبگان ورزشی و هنری، نیازمند موسسه‌ای هستند که در آمریکا خواهان آن‌ها باشد و اسپانسری آنان را برعهده گرفته و حامیشان باشد. برای آشنایی بیشتر با این نوع ویزا، می‌توانید مقاله ویزای EB1 آمریکا را بخوانید و برای آشنایی با اسپانسر و حامی، مقاله اسپانسر برای اقامت آمریکا را بخوانید.

ویزای EB-2 و EB-3 آمریکا

این نوع ویزاها نسبت به ویزای EB-1 شرایط مهارتی آسان‌تری دارند، ولی پذیرش و صدور این نوع ویزاها سخت‌تر صورت می‌پذیرد. برای دریافت ویزاهای  EB-2 و EB-3 باید ابتدا از یک کارفرمای آمریکای پیشنهاد کار یا جاب آفر داشته باشید. در صورتی با درخواست ویزای شما موافقت می‌شود که کارفرمای شما مدت زیادی برای موقعیت شغلی مورد نظر خود درخواست نیروی کار داشته باشد و هیچ فرد آمریکایی واجد شرایط برای انجام آن کار وجود نداشته باشد. همانطور که می‌بینید شرایط برای اخذ این ویزا بسیار سخت است. برای مطالعه مطالب بیشتر می‌توانید به مقاله ویزای کار آمریکا EB2 یا مقاله ویزای EB3 آمریکا مراجعه فرمایید.  

ویزای EB-4 آمریکا

برای گروه خاصی از مهاجران می‌باشد که شامل ایرانیان نمی‌شود، ولی در صورت علاقه برای آشنایی با این ویزا، می‌توانید مقاله ویزای EB-4 آمریکا را بخوانید.

ویزای سرمایه گذاری آمریکا یا EB-5

شما به وسیله سرمایه گذاری و ایجاد کارآفرینی در آمریکا می‌توانید این ویزا را دریافت نمایید. مقدار سرمایه‌گذاری برای دریافت این نوع از ویزا، پس از ترامپ افزایش یافته است. در حال حاضر برای دریافت ویزای سرمایه‌گذاری آمریکا، حداقل 1,050,000 دلار – یا 800,000 دلار در مناطق ضعیف اقتصادی – و حداقل 10 شغل برای تضمین اقامت دائم ایجاد کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط و نحوه دریافت این ویزا، می‌توانید مقاله ویزای سرمایه گذاری EB-5 آمریکا را بخوانید.


ویزای ازدواج

ویزای ازدواج نیز یکی از شیوه‌های دیگر برای دریافت اقامت دائم آمریکاست. برای دریافت این نوع ویزا سه روش وجود دارد :

ازدواج با یک شهروند آمریکا

در صورت ازدواج با فردی که شهروند آمریکا باشد، به شما ویزای CR1 تعلق می‌گیرد و به محض ورود به آمریکا، می‌توانید گرین کارت خود را دریافت نمایید.

ازدواج با دارنده گرین کارت آمریکا

در صورت ازدواج با فردی که دارنده گرین کارت آمریکا باشد، به شما ویزای F2A تخصیص می‌یابد و باز هم پس از ورود به آمریکا می‌توانید گرین کارت دریافت نمایید. در صورت احتیاج به اطلاعات بیشتر از شرایط این ویزا می‌توانید مقاله مهاجرت به آمریکا از طریق ازدواج F2A را بخوانید.

ویزای نامزدی یا ویزای K-1

ویزای نامزدی یا K-1 در واقع در دسته ویزاهای غیرمهاجرتی آمریکا قرار دارد، اما به دلیل ماهیت مهاجرتی آن، می‌توان آن را در دسته ویزاهای مهاجرتی نیز جای داد. این نوع ویزا برای اشخاصی مناسب است که هنوز با یک شهروند آمریکا ازدواج نکرده‌اند، اما با فردی قرار گذاشته‌اند که پس از ورود به آمریکا با او ازدواج نمایند.

برای این افراد ویزای نامزدی یا K-1  صادر می‌شود و پس از ازدواج، می‌توانند گرین کارت آمریکا دریافت کنند. مدت اعتبار ویزای نامزدی 90 روز است و در صورت عدم ازدواج در این مدت، به هیچ وجه قابل تمدید نیست. می‌توانید برای خواندن مطالب بیشتر درباره این مورد، مقاله ویزای ازدواج و نامزدی در آمریکا  K-1 را بخوانید.


ویزای لاتاری گرین کارت یا DV

لاتاری گرین کارت آمریکا که به اختصار لاتاری شناخته می‌شود برنامه‌ای برای حفظ تنوع نژادی در ایالات متحده آمریکا است. در این برنامه قرعه‌کشی ویزای تنوع نژادی آمریکا، هرساله 55000 ویزا به صورت تصادفی از طریق قرعه کشی بین متقاضیان مهاجرت به آمریکا توزیع می‌شود. این قرعه کشی در سال 1990 در قانون ملیت و مهاجرت آمریکا درج شد و پس از آن هرساله سهمیه 55000 ویزای مهاجرتی را به خود اختصاص داد.

اخذ ویزای لاتاری احتیاج به شانس دارد و شاید هر کس شانس برنده شدن آن را نداشته باشد، به همین دلیل شاید یک روش معمول برای مهاجرت به آمریکا نباشد. برای آشنایی بیشتر با لاتاری گرین کارت آمریکا و نحوه ثبت‌نام در آن می‌توانید مقاله لاتاری گرین کارت آمریکا چیست را بخوانید. اگر علاقه مندید نتایج لاتاری را مشاهده کنید، صفحه نتایج لاتاری را دنبال کنید.


ویزاهای غیرمهاجرتی آمریکا

ویزاهای غیرمهاجرتی قابل دسترس برای ایرانیان را می‌توان در سه دسته زیر دسته‌بندی کرد:

  • ویزاهای توریستی : که در دو نوع B1 و B2 صادر می‌شوند. ویزای توریستی متداول‌ترین ویزای آمریکاست که برای مقاصد توریستی، دیدار خانواده، درمانی و تجاری صادر میشود؛ شما با داشتن این ویزا شش ماه زمان خواهید داشت که از تمام ایالت‌های کشور آمریکا بازدید کنید.
  • ویزاهای تحصیلی آمریکا : در سه نوع F ، M و J صادر می‌شوند، به وسیله این نوع از ویزا می‌توانید در آمریکا به تحصیل بپردازید، این ویزا تحت شرایط خاصی قابلیت تبدیل به اقامت دائم آمریکا را خواهد داشت که در ادامه آن را توضیح خواهیم داد.
  • ویزای کاری : در حال حاضر دریافت این نوع از ویزا خارج از خاک آمریکا تقریبا غیرممکن شده است.


شرایط اقامت دائم در آمریکا

همانطور که در قسمت‌های قبل گفتیم، یکی از شرایط اصلی اخذ اقامت دائم در آمریکا دریافت ویزای مهاجرتی است. هنگامی که شما ویزای مهاجرتی را دریافت کنید، تقریبا بیش از نیمی از مسیر دریافت اقامت دائم را انجام داده‌اید.

چنانچه بخواهید با ویزاهای غیرمهاجرتی در آمریکا اقامت دائم دریافت کنید. شرایط سخت‌تر است و باید با تبدیل ویزا شرایط اخذ اقامت دائم را برای خود به وجود آورید. به طور کلی شرایط صدور ویزای آمریکا به سمت جذب افراد مفید برای کشور آمریکا رفته است. بنابراین یکی از راه‌های خوب برای دریافت اقامت دائم آمریکا دریافت ویزای تحصیلی آمریکا و سپس تبدیل آن به اقامت دائم است که در بخش‌های بعدی این مقاله آن را توضیح خواهیم داد.


هزینه مهاجرت به آمریکا

هزینه مهاجرت به آمریکا با توجه به روشی که انتخاب می‌کنید متفاوت خواهد بود. یکی از ارزانترین شیوه‌ها برای مهاجرت به آمریکا ویزای خانوادگی و ویزای لاتاری است، که هر کدام به شرایط خاص خود نیاز دارد. سعی کرده‌ایم در جدول زیر خلاصه‌ای از هزینه مهاجرت به آمریکا با هر روش را به شما نشان دهیم، ولی گفتنی است که هزینه‌های گفته شده در جدول زیر، صرفا میانگینی از هزینه‌های صدور ویزا برای هر روش است و برای اطلاعات دقیق از هزینه هر روش، بهتر است مقاله مربوط به آن را مطالعه فرمایید.

نوع ویزانوع هزینهمبلغ هزینه (به دلار آمریکا)
ویزای خانوادگی و ازدواجهزینه فرم I-130 و تشکیل پرونده860 دلار
ویزای لاتاریکارمزد صدور ویزا
(به ازای هر شخص)
330 دلار
ویزا‌های تحصیلیکارمزد صدور ویزا160 دلار
ویزای نامزدیکارمزد صدور ویزا265 دلار
ویزای EB-1کارمزد فرم I-140 و تشکیل پرونده1045 دلار
ویزای EB-2کارمزد صدور ویزا2243 دلار
ویزای EB-3کارمزد صدور ویزا1000 دلار
ویزای EB-5حداقل میزان سرمایه‌گذاریحداقل 800 هزار دلار
ویزای توریستیکارمزد صدور ویزا160 دلار

هزینه‌های ذکر شده در جدول بالا، صرفا هزینه‌های ثابت تشکیل پرونده و صدور ویزاست. مسلما در هر روش مهاجرتی هزینه‌هایی وجود دارد، که به علت متنوع بودن در این مقاله نمی‌گنجند.


ساده‌ترین و راحت‌ترین روش برای اخذ اقامت آمریکا

ساده‌ترین روش برای دریافت اقامت دائم آمریکا، استفاده از روابط خانوادگی است. 99 درصد موارد درخواست برای ویزاهای خانوادگی مورد پذیرش قرار می‌گیرد و احتیاج به شرایط خاصی برای پذیرش ویزا نیست.

روش‌های ذکر شده برای دریافت ویزاهای مهاجرتی هر کدام شرایط ویژه‌ای را عنوان می‌کنند که شاید برای عموم مردم قابل استفاده نباشد. دریافت ویزا از طریق رابطه خانوادگی، دریافت ویزا از طریق نخبه بودن و سرمایه‌گذاری و در نهایت دریافت ویزا از طریق لاتاری که کاملا به شانس بستگی دارد، همه روش‌هایی هستند که شرایط خاصی می‌طلبند؛ اما آیا راهی وجود دارد که عموم افراد بتوانند برای دریافت اقامت آمریکا از آن استفاده کنند؟

دریافت ویزای تحصیلی آمریکا یکی از راحت‌ترین روش‌ها برای دریافت اقامت آمریکا است. عموم افراد می‌توانند با دریافت پذیرش از موسسات آموزشی آمریکا، ویزای تحصیلی دریافت کنند و با ورود به خاک آمریکا از اقامت موقت آمریکا بهره‌مند شوند.

این موضوع به اینجا ختم نمی‌شود و می‌توان اقامت موقت تحصیلی در آمریکا را به اقامت دائم آمریکا نیز تبدیل کرد. کشور آمریکا به دانشجویانی که با ویزای تحصیلی در این کشور تحصیل می‌کنند، تا یکسال پس از فارغ‌التحصیلی اجازه کار در آمریکا را می‌دهد. پس از یکسال کار دانشجویان می‌توانند تقاضای ویزای H- 1B را داده و به این صورت پروسه تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار آمریکا را به انجام رسانند. پس از آن بعد از پنج سال می‌توانید درخواست اقامت دائم و دریافت گرین کارت آمریکا بدهید.

از مزایای این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • بدون مدرک زبان هم می‌توان برای دریافت ویزا اقدام کرد (در موارد خاص).
  • و یکی از کم هزینه ترین روش ها است فاند دریافت کنید.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد اخذ ویزای تحصیلی و چگونگی تحصیل در آمریکا، می‌توانید مقاله تحصیل در آمریکا را مطالعه فرمایید.


مهاجرت از کانادا به آمریکا

سوالی که در ذهن بسیاری از افراد متقاضی مهاجرت به آمریکا ایجاد می‌شود، این است که آیا می‌توان با دریافت اقامت دائم از کشورهای مهاجرپذیرتر همچون کانادا، با روشی بهتر و آسان‌تر اقامت دائم آمریکا را به دست آورد؟

جواب این است که مهاجرت از کانادا به آمریکا نیز شرایطی دارد که احتمالا فقط برای شهروندان کانادایی آسان‌تر باشد. در واقع شما با داشتن اقامت دائم کانادا قادر نخواهید بود تا از مزیت‌های مهاجرتی شهروندان کانادایی (مانند ویزای NAFTA) استفاده کنید. دریافت شهروندی کانادا هم خود تابع شرایط و مقرراتی است که ممکن است چندین سال به طول بیانجامد. بنابراین استفاده از این روش برای مهاجرت آسان‌تر به آمریکا چندان آسان و کاربردی به نظر نمی‌رسد.


سخن پایانی

مهاجرت و اخذ اقامت آمریکا، بیش از آنکه به پول و شانس ربط داشته باشد، به داشتن آگاهی و اراده نیاز دارد. مهاجرت به کشوری دیگر باید از طریق علم و آگاهی کامل نسبت به شرایط خود در یک کشور دیگر انجام شده و نباید تابع احساسات زودگذر و انتظارات اشتباه انجام شود. هر کشور قوانین و شرایط خاص خود را دارد و ممکن است در صورت علم نداشتن به آن، پس از مهاجرت دچار شرایط زندگی سخت‌تر شوید.

همانطور که در این مقاله خواندید برای مهاجرت به آمریکا راه‌های زیادی وجود دارد، برخی از آن‌ها فقط با داشتن موقعیت‌ها و شانس‌های خاص یا سرمایه‌گذاری کلان به وجود می‌آید؛ اما می‌توان با یک برنامه‌ریزی مناسب و داشتن روحیه پیگیری، به وسیله راه‌هایی که برای عموم مردم در دسترس است، به آمریکا مهاجرت کرد.

مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی