تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

مدیریت مالی در کانادا و مباحث حقوق و درآمد و مالیت

وی والت آمریکا کانادا بانک و مالیات امور مالی کانادا مدیریت مالی در کانادا و مباحث حقوق و درآمد و مالیت

رسیدگی صحیح به امور مالی و مدیریت مالی در کانادا یکی از مسئولیتهای مهم زندگی است. برای دستیابی به این منظور ، شما به موارد زیر نیاز خواهید داشت:
 – باز کردن یک حساب بانکی در اسرع وقت
 – پرداخت به موقع قبض ها و صورت حساب ها و بایگانی آن در پوشه قبض های پرداخت شده
 – ایجاد و نگهداری پرونده مالیات درآمد شخصی (income tax) برای هر سال
 – برنامه ریزی بودجه ماهیانه و توجه به آن (درآمد و مخارج)

برای کمک به شما برای درک و مدیریت بهتر پولتان در کانادا ، این بخش از راهنما  اطلاعات زیر را در اختیار شما قرار می دهد:

مدیریت مالی در کانادا

بانک در کانادا Bank Of Canada

امور بانکی در کانادا



باز کردن حساب بانکی در اولین فرصت ممکن ، یکی از موارد حائز اهمیت پس از رسیدن می باشد. حساب بانکی کاربردهای مختلفی برای شما خواهد داشت:
سپردن دارایی های نقدی در محلی مطمئن
نگهداری سوابق و ثبت درآمدها و هزینه ها (دریافتها و پرداختها)
پرداخت صورتحسابها مثل اجاره ، قبض برق ، قبض تلفن ، و غیره
دریافت مستقیم وجوه از برخی از کارفرمایان یا خدمات دولتی
ایجاد سابقه گردش مالی در کانادا ، که می تواند برای گرفتن وام  یا دریافت کارت های اعتباری در آینده مفید باشد.
 

انواع موسسات مالی



در کانادا انواع مختلفی از موسسات مالی وجود دارد :
 – بانک ها
 – تعاونی های اعتباری
 – بانک های آنلاین

برای آگاهی از شرح خدمات  هر کدام از آنها، شما می توانید بصورت حضوری و یا اینترنتی کسب اطلاع نمایید. شعب بانک ها و موسسات اعتباری معمولا از دوشنبه تا جمعه از 09:00  صبح تا 5:00 بعد از ظهر باز و روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل هستند. البته غالبا در روزهای خاص ساعات کار  را افزایش می دهند.
موسسات مالی همچنین مجهز به دستگاههای خودپرداز  (ATM) هستند که 24 ساعته قابل استفاده می باشند. این دستگاه ها معمولا  در قسمت ورودی بانک ها و  مکان های مناسب دیگر  در سطح شهر نصب شده اند.  داشتن  دبیت کارت (کارت عابر بانک) برای استفاده از دستگاه خودپرداز (ATM) الزامی است.
 
دستگاه های خود پرداز (ATM) ،که گاهی اوقات  ماشین بانکی اتوماتیک (ABM) نامیده می شود ، بصورت 24 ساعته آماده ارائه خدمات بانکی است.
 

بانک ها



در اینجا شش موسسه بانکی عمده در حال فعالیت هستند. این موسسات بانکی  در سراسر کانادا گسترده بوده و در بسیاری از مناطق نیز دارای شعبه می باشند.عناوین این شش موسسه بانکی که گاهی با عنوان “Big Six” نامیده میشوند ، بشرح زیر است:  گروه مالی CIBC , BMO ,  گروه مالی Scotiabank ،  National bank ، بانک RBC یا رویال بانک و TD Canada Trust .
 

تعاونی های اعتباری



تعاونی های اعتباری، شرکتهای تعاونی مالی هستند که مالکیت و اداره این موسسات توسط اعضای موسسه انجام می گیرد .در این تعاونی ها اعضا بعنوان سهامدار نیز شناخته می شوند . خدمات مالی ارائه شده توسط تعاونی های اعتباری شبیه بانکها می باشد.
 

بانک های آنلاین



بانک های آنلاین این امکان را برای شما فراهم می سازند که بتوانید معاملات بانکیتان را با هزینه ای اندک و یا بدون هزینه انجام دهید .البته شما برای انجام عملیات بانکی باید از اینترنت یا دستگاه های خود پرداز و یا تلفن استفاده نمایید. برای افتتاح حساب در برخی از این موسسات ، شما ملزم به داشتن حساب جاری در یکی از بانکهای معمولی هستید. عناوین تعدادی از این بانک ها بدین شرح است : ING Direct , President’s Choice Financial , Manulife Financial .
تمام بانک های عمده و تعاونی های اعتباری نیز خدمات بانکی آنلاین ارائه می دهند. وبسایت های این موسسات مطمئن بوده و شما میتوانید علاوه بر دسترسی به اطلاعات حساب های بانکی خودتان  ، عملیات بانکی دلخواهتان را نیز انجام دهید.
 

مدیریت مالی در کانادا

انواع حساب های بانکی



موسسات بانکی مختلف، معمولا  پیشنهادات متنوعی جهت افتتاح حساب ارائه می کنند.  تنوع حساب ها و هزینه های ماهیانه آنها ، هزینه عملیات بانکی و میزان سود بانکی از موسسه ای به موسسه ای دیگر متفاوت است.

حسابهای بانکی متداول عبارتند از :
 – حساب پس انداز-  حسابی کاربردی است که سود بانکی اندکی نیز به موجودی آن تعلق می گیرد.
 – حساب جاری-  حسابی است که برای انجام معاملات مکرر (دریافت و برداشت) مناسب بوده و امکان صدور دسته چک برای این نوع حساب نیز مقدور می باشد.
 تصمیم گیری در مورد انتخاب نوع حساب بانکی و  مشخصات مربوطه، بستگی به شرایط  و نیازهای مالی شما دارد.  اهمیت دادن به پرسش سوالهای مناسب ، به شما در تصمیم گیری بهتر  کمک خواهد کرد.
 
نکته:

اگر شما قصد راه اندازی یک بیزینس کوچک  را دارید ، باید حساب بانکی جداگانه ای برای بیزینس خود افتتاح نمایید . در این صورت شما می توانید  امور مالی شخصی خود  و بیزینس را بطور جداگانه اداره نموده و نهایتا از حسابداری راحت تری بهره مند خواهید شد.
 
مدارک مورد نیاز برای باز کردن حساب بانکی

به طور کلی، برای بازکردن حساب بانکی، نیاز به ارائه دو مدرک شناسایی دارید که یکی از آنها باید عکسدار باشد. مدارک ارائه شده باید دارای اعتبار  بوده و اصل باشد (فتوکپی نباشد) . شما میتوانید مدارک زیر را ارائه نمایید:

  – پاسپورت  یا PR کارت
  – مدرک (CIC)اداره مهاجرت و شهروندی کانادا (برگه لندینگ)
 

بانک های عمده در کانادا



گروه مالی BMO
CIBC
گروه مالی National Bank
رویال بانک RBC
اسکوشیا بانک Scotiabank
TD Canada Trust
سایرموسسات مالی
تعاونی اعتباری PEI
President’s Choice Financial
ING Direct
Manulife Financial

ارز خارجی صرافی Foreign Currency

ارز خارجی در کانادا و صرافی ها

دلار آمریکا تنها ارز خارجی است که به طور گسترده ای در کانادا مورد پذیرش قرار گرفته است. شما می توانید در اکثر بانکها، نسبت به باز کردن حساب بانکی با دلار آمریکا اقدام نمایید . لازم به ذکر است، نرخ تبدیل دلار آمریکا به دلار کانادا ثابت نبوده و دائما در حال تغییر است .
 

تبدیل ارز آورده شده همراه شما



چنانچه پولی که شما همراه خودتان به کانادا آورده اید ، غیر از دلار کانادا یا دلار آمریکا باشد، ما پیشنهاد می کنیم برای تبدیل آن به بانک و یا تعاونی اعتباری خودتان مراجعه نمایید. اکثر ارزهای خارجی توسط بانک های کانادا جهت تبدیل پذیرفته می شود.
با توجه به اینکه تبدیل ارز بین المللی در کانادا خیلی متداول نیست ، ممکن است فرایند تبدیل چند روز طول بکشد. شما باید ضمن مراجعه به  بانک یا موسسه اعتباری خود ، چگونگی تبدیل ارزهای خارجی غیر از دلار آمریکا را بررسی نمایید. 
شما می توانید برای اطلاع از نرخ روز ، بصورت آنلاین ارزش ارز خود را به دلار کانادا مطالعه نمایید (این فقط برای راهنمایی مناسب خواهد بود، زیرا قیمت تبدیل ارز در بانک با آن قیمت مقداری تفاوت خواهد داشت) :

www.xe.com
 
 نکته:

 در اینجا ممکن است  نتوانید نرخ مناسبی برای تبدیل ارزهای بین المللی خود پیدا کنید. لذا بهتر آن است  قبل از حرکت بطرف کانادا ، پول کشور خود را به دلار کانادایی تبدیل نمایید. با این وجود چنانچه ارز کشور خودتان را با خود به کانادا آورده اید، توصیه میشود آنرا برای استفاده در سفرهای آتی به کشور خودتان نگهداری نمایید.

مدیریت مالی در کانادا

وام Loans

وام در کانادا


گرفتن وام (به عنوان مثال گرفتن اعتبار) این امکان را برای شما ایجاد می کند که  چیزی را امروز خریداری نموده و  وجه آنرا در آینده پرداخت نمایید . اعتبار برای موارد  مختلف داده می شود:

 – وام مسکن (mortgage) برای خرید خانه
 – وام خودرو (loan) برای خرید خودرو
 – خط اعتبار(line of credit) برای انجام خریدهای بزرگ
 – کارت اعتباری(credit card) برای آسانتر کردن خریدهای روزمره
 
به منظور دریافت اعتبار در کانادا شما باید سابقه اعتباری خوبی داشته باشید. سابقه اعتباری با توجه به سابقه عملکرد شما در باز پرداخت وام های قبلی تعیین می گردد.
 سوابق عملکرد شما بوسیله حداقل یکی از  سه شرکت بزرگ تعیین کننده اعتبار در کانادا نگهداری می شود. شرکتهای تعیین کننده اعتبار با توجه به سلامتی عملکرد مالی شما، برای شما یک “نمره  اعتباری” معین میکنند. مبانی تاثیر گذار بر “نمره اعتباری” عبارتند از:

 – میزان اعتبارات درخواست شده توسط شما ،
 – فواصل زمانی درخواست اعتبار ،
 – رعایت یا عدم رعایت پرداخت به موقع صورتحسابها
بانک ها و سایر موسسات مالی با توجه به گزارشات ارائه شده توسط شرکتهای تعیین کننده اعتبار، برای تایید وام  یا اعتبار درخواست شده توسط شما تصمیم گیری می نمایند.
 
نکته:

عدم پرداخت بموقع صورت حسابها (مثل قبض تلفن ، برق ، کارت های اعتباری ، و غیره) باعث تاثیر منفی  روی “نمره اعتباری” شما  خواهد بود.
توجه داشته باشید که بطور همزمان برای تعداد زیادی درخواست اعتبار  اقدام نکنید . زیرا ممکن است علاوه  بر تاثیر منفی روی “نمره اعتباری ” شما ، در آینده برای گرفتن اعتبار های بعدی نیز اثر گذار باشد.
 

چگونگی گرفتن اعتبار بدون داشتن سابقه اعتباری  در کانادا



چنانچه شما هیچگونه سابقه اعتباری در  کانادا نداشته باشید ، برای گرفتن اعتبار از بانک با مشکلاتی روبرو خواهید بود. . زیرا هنگامی که شما از بانک تقاضای دریافت وام یا گرفتن کردیت کارت می کنید ، اکثر بانکهای کانادایی سوابق خوب شما در کشور خودتان و همچنین سابقه استفاده های شما از کارت های اعتباری جهانی مثل ویزا کارت یا مستر کارت در خارج از کانادا را در نظر نمی گیرند.

در اینجا برخی از ایده هایی که میتواند باعث ایجاد اعتبار و افزایش سابقه اعتبار شود ذکر می گردد:

کارت اعتباری تضمینی : با ودیعه گذاشتن یک سپرده تضمینی یا سپرده نقدی برای یکی از شرکتهای صادر کننده کارت اعتباری، این کارت را دریافت نمایید . مقدار سپرده ، بستگی به مبلغ اعتبار درخواستی شما خواهد داشت . نرخ بهره برای کارت اعتباری تضمینی معمولا بالاتر از کارتهای اعتباری معمولی بوده و ممکن است این کارتها شامل هزینه های ماهیانه یا سالیانه هم بشود.
کارت اعتباری جزئی : این نوع کارت را از موسسات غیر مالی ، مانند شرکتهای توزیع بنزین یا فروشگاههای مختلف درخواست نمایید. استفاده از این نوع کارت اعتباری،  فقط محدود به  شعبات مختلف همان فروشگاه یا موسسه خاص می باشد. نرخ بهره در این نوع کارت ها معمولا بالاتر از کارت های اعتباری بانک ها است  ، اما اگر شما هر ماهه بدهی خود را بطور کامل تسویه نمایید، بهره ای از شما دریافت نخواهد شد.
وام های کوچک : وامهایی با رقم پایین از بانکها یا سایر مراکز پرداخت وام ، درخواست نموده و پس از دریافت، آنرا بسرعت تسویه نمایید .
تعاونی اعتباری :در یک تعاونی اعتباری در جامعه خود عضو شوید. اگر شما در این موسسات حساب داشته باشید ، ممکن است آنها نسبت به موسسات بزرگ،اعتبار بیشتری برای شما باز نمایند.
 اعتبار مشارکتی :  شخصی از دوستان یا بستگان را که مورد اعتماد باشد، پیدا نمایید . شما می توانید بهمراه وی برای گرفتن وام یا کارت اعتباری مشترک اقدام نمایید. در اینصورت هر دو نفر نسبت به بازپرداخت بدهی ها مسئول و پاسخگو خواهید بود.
ضامن : یکی از دوستان یا اعضای خانواده را پیدا نمایید که دارای سابقه اعتباری خوبی بوده و حاضر باشد بعنوان ضامن، برای گرفتن وام یا کارت اعتباری ، فرمهای درخواست شما را امضا نماید. در اینصورت وام یا کارت اعتباری به نام شما صادر خواهد شد ولی در صورت عدم پرداخت صورت حسابها، ضامن شما مسئول پرداخت ان خواهد بود . عدم پرداخت بموقع صورتحسابها توسط شما میتواند روی سابقه اعتباری ضامن شما نیز تاثیر منفی داشته باشد.

بدهی Debt-reputation-اعتبار

برنامه ریزی بدهی و اعتبارات در کانادا



زمانیکه شما برای گرفتن هرگونه اعتبار مالی اعم از کارت اعتباری یا وام ، تقاضا می نمایید ،  باید اطمینان داشته باشید که پول کافی برای باز پرداخت آن خواهید داشت و امکان پرداخت کلیه اقساط (صورتحسابها) را بطور منظم خواهید داشت.
چیزهایی که باید قبل از تقاضای وام یا کارت اعتباری بدانید
هنگامی که شما می خواهید برای گرفتن وام یا کارت اعتباری اقدام کنید ، اطلاعاتتان را درباره موضوعاتی مانند موارد زیر کامل کنید:

 – نرخ بهره چه مقداری خواهد بود
 – سر رسید اقساط در چه زمانهایی خواهد بود و در چه زمانی وام باید تسویه شود.
 – اقساط ماهیانه شما چقدر خواهد بود.
 – آیا هیچ هزینه ای بابت کارمزد وام یا هزینه سالیانه  کارت اعتباری دریافت نمی گردد.
 – آیا در صورت تسویه وام، زودتر از موعد توافق شده ، ملزم به پرداخت جریمه خواهید بود.
 – در صورت عدم توانایی بازپرداخت ، چه اتفاقی خواهد افتاد.
در صورتیکه تصمیم قطعی برای گرفتن وام دارید ، توصیه می شود برای پیدا کردن بهترین شرایط ممکن،  پیشنهادات سایر موسسه های مالی را نیز بطور کامل بررسی نمایید. البته توجه داشته باشید که فقط استفاده از موسسات مالی معتبر مانند بانکها و تعاونی های اعتباری برای انجام این کار مناسب می باشد.
 
نکته:

 از شرکت های ارائه کننده وام یا  وامهای payday دوری کنید ( منظور وام های کوچک و کوتاه مدتی است که برای پوشش دادن مخارج وام گیرنده تا وام بعدی در نظر گرفته شده است). این شرکتها، بهره و هزینه زیادی بابت این وامها از شما دریافت خواهند کرد.
 
پس از دریافت وام یا کارت اعتباری، شما باید اقساط تعیین شده در قراردادتان با موسسه مالی را بصورت ماهیانه و بطور کامل پرداخت نمایید. چنانچه اقساط شما پرداخت نشده یا بموقع پرداخت نشود و یا بطور کامل پرداخت نگردد،  می تواند باعث به خطر افتادن سابقه اعتباری شما شود.
نرخ بهره اعلام شده توسط شرکت های کارت های اعتباری ، غالبا نرخ بالایی بوده و بین 18 تا 21 درصد می باشد. شرکت صادر کننده کارت اعتباری شما ، در صورتحساب های ارسالی، مبلغ کمی را بعنوان حداقل قابل پرداخت تعیین می نماید . اگر شما هر ماهه فقط این حداقل تعیین شده را پرداخت نمایید ، در نهایت مجبور به پرداخت مقدار خیلی بیشتری پول بابت بهره اضافه شده در طول دوره زمانی خواهید شد .
 
نکته:

توصیه میشود هر ماهه صورتحساب کارت اعتباری خود را بطور کامل پرداخت نمایید. اگر  قادر به انجام این کار نیستید ،  ممکن است  به این علت باشد که مخارج شما بیش از توانایی مالی شماست و بهتر است استفاده از کارت اعتباریتان را تا تسویه کامل متوقف کنید .
 

در صورت ناتوانی در پرداخت بدهی ها ،از کجا می توان کمک گرفت؟



ممکن است به یک یا چند دلیل در وضعیتی قرار بگیرید که احساس کنید توانایی مدیریت مالی خود و امکان پرداخت قبوض و صورتحسابها را نداشته و بدهی شما رو به افزایش است. این اتفاق ممکن است بعلت روبرو شدن با مخارج پیش بینی نشده یا از دست دادن ناگهانی درآمد یا عدم پیش بینی درست توانایی های مالی برای باز پرداخت وامهای گرفته شده و مخارج انجام شده توسط کارت اعتباری حاصل شود.
وجود فشارهای مالی و  داشتن مشکل در مدیریت بدهی ها ، می تواند باعث ایجاد استرس برای شما و خانواده شما شده و سابقه اعتباری شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد. چنانچه برای مدیریت بدهی ها و صورتحسابها نیاز به کمک داشته باشید ، میتوانید با یکی از سازمانهای مشاوره اعتبار تماس بگیرید. 
این سازمان ها می توانند با توجه به وضعیت مالی شما به شما کمک کنند. خدمات این سازمانها رایگان بوده و بصورت محرمانه انجام می شود.
سازمان های مشاوره اعتبار، اطلاعات مورد نیاز در مورد نحوه تثبیت کارت اعتباری و بدهی ها ، مشاوره بودجه و روش ساماندهی و مدیریت بدهی ها را برای شما ارائه نموده و همچنین تعدادی از امکانات و منابع آنلاین را که می تواند در مدیریت بهتر بودجه و بدهی شما مفید باشد ، معرفی می نمایند.

معروف ترین کارتهای اعتباری در کانادا ویزا Visa و مسترکارت Master Card و آمریکن اکسپرس American Express می باشد.همچنین بعضی فروشگاه ها کارت اعتباری صادر می نمایند مانند:فروشگاه هاسون بی : La Bay یا The Bay که باید کردیت هیستوری خوب داشته باشید. اگر از این فروشگاه قصد خرید دارید در بعضی مواقع با ارسال تقاضا برای کردیت آن در همان روز میتوانید 15تا25درصد تخفیف روی تمام اجناس بگیرید و بعدا با پرداخت کردیت امتیاز کسب کنید و کارت طوسی رنگ خود را به مشکی VIP تبدیل کنید که هر امتیاز 4برابر به شما پوینت تعلق می گیرد البته سالانه باید خرید شما بیش از 1200 دلار باشد. این پوینت های بعدا قابل خرج کردن روی تمام اجناس فروشگاه است.فروشگاه وال مارت: Wal Mart که خرید با کارت اعتباری خودش باعث کسب امتیاز خوبی برای فرد مخصوصا در پمپ بنزین خواهد بود.فروشگاه کنیدین تایر: Canadian Tire 
بعضی کارت ها دارای امتیاز می باشند و بعد از هر تراکنش خرید شما به عنوان جایزه به کارت شما تعلق می گیرد که به دو صورت زیر است:- کش بک Cash Back: بعد از خرجکرد هر دلار به شما مبلغی پول پرداخت میشود . میزان پول بازگشتی برابر 1 تا 6 درصد است که در صورت استفاده از کارت کردیت همان فروشگاه یا بانک و یا خرجکرد برای بنزین و لبنیات و سبزی و …. بازگشت بالاتری خواهید داشت.- پوینت Point: بعد از خرید هر یک دلار یک امتیاز (نرخ ها متفاوت است) به شما تعلق می گیرد و شما بعدا با این امتیازات میتوانید بلیط هواپیما رزرو کنید کارت هدیه بخرید یا تبدیل به دلار کنید مثلا آر بی سی برای هر 40هزار امتیاز به شما 250 دلار می دهد(نرخ ها متفاوت است).
بعد از دریافت کردیت کارت به تاریخ پرداخت بدهی خود که معمولا در آنلاین بانک به نام Due Date (آخرین زمان پرداخت بدهی) معروف است دقت کنید و بدهی خود را قبل از این تاریخ بپردازید یا در تنظیمات حساب خود پرداخت بدهی کردیت را اتوماتیک از روی دبیت کارت مشخص نمایید.نکته:بیشتر کردیت کارت ها برای استفاده نیاز به دستگاه پوز POS یا همان پایانه خرید و فروش + رمز شما دارند. بعضی دستگاه ها اگر کارت شما دارای چیپ ست باشد با تماس روی دستگاه پوز و بدون رمز کار می کند(البته بعضی افراد برای امنیت این قابلیت را با تماس با پشتیبانی بانک خود برمی دارند) کردیت هیستوری یا سابقه اعتبارسنجی در کانادا:تمام اطلاعات مالی و سابقه پرداخت وام یا کردیت یا میزان خوش حسابی شما توسط چند شرکت که معروف ترین آنها Capital One است نگهداری می شود و شما در بانک یا با ایمیل خود میتوانید از آن مطلع شوید( اطلاع یافتن زیاد در طی یکسال برای شما مناسب نخواهد بود و روی کردیت شما تاثیر خواهد گذاشت زیرا سنجش این اعتبار نشان دهنده درخواست شما برای یک کردیت جدید است و تعدد آن برای شرکت ها نگران کننده است) 
اگر مهاجر تازه وارد به کانادا Newcomers Canada هستید میتوانید از بانک آر بی سی در ابتدا کردیت طلایی 2000 دلاری دریافت کنید . روی بانک های تی دی و اسکوشیا حساب باز نکنید که مشکل سازند.برای کردیت کارت خود و نحوه کسب امتیاز از سایت های زیر بازدید کنید:MoneysenseRewardscanada.caratesupermarket.ca

مدیریت مالی در کانادا

حقوق و درآمد و مالیات در کانادا

مالیات Taxes کانادا

پرداخت مالیات در کانادا



در کانادا ، مانند بسیاری از دیگر کشورها ، یک سیستم مالیاتی برای جمع آوری پول از افراد و بیزینسها وجود دارد.در اینجا نظام مالیاتی توسط آژانس مالیات کانادا (CRA) اداره می شود.
درآمدهای حاصله از مالیات، برای ارائه خدمات و برنامه های دولتی صرف می گردند. این پول ها برای مواردی مانند اسفالت جاده ها، مراقبت های پزشکی، مدارس دولتی، برنامه های محرک اقتصادی، برنامه های اشتغال زایی، فعالیت های فرهنگی و غیره پرداخت می گردد.
 
انواع مالیات

مالیات بر درآمد



اصلی ترین نوع مالیات در کانادا، مالیات بر درآمد است. این مالیات در موارد زیر باید پرداخت شود:
داشتن شغل- کارفرمای شما، مالیات بر درآمدتان را از فیش حقوقی شما کسر کرده و آن را با عنوان شما، برای CRA ارسال می کند.
داشتن یک بیزینس شخصی- شما ملزم هستید تمام درآمدها و هزینه های بیزینس خود را بصورت سالانه به CRA گزارش نموده و مالیات آنرا بر اساس سود حاصله پرداخت نمایید.
کسب درآمد –  درآمدهای جانبی مانند سود حاصله از سرمایه گذاری، نیز شامل پرداخت مالیات می گردد.
 
نکته:

در کانادا ، تمام افراد باید اظهارنامه مالیات بر درآمد خود را تا قبل از 30 آوریل هر سال تکمیل و ارسال نمایند. بعنوان مثال اظهارنامه مالیات بر درآمد سال مالیاتی 2013 باید تا قبل از 30 آوریل 2014 تکمیل شده باشد.
افرادی که دارای بیزنس می باشند و همسران و یا شرکای مشترک آنان، می توانند مالیات بر درآمد را تا 15 ژوئن هر سال ارائه دهند.
 

مالیات بر فروش کالا

هنگامی که شما چیزی را (کالا یا خدمات) در کانادا خریداری می نمایید، مالیات فروش را پرداخت می کنید. سیستم مالیات بر فروش و مقدار آن در تمام استانهای کانادا یکسان نمی باشد.
بعضی از استان ها مالیات فروش فدرال و استانی را به طور جداگانه استفاده می نمایند. مالیات فدرال 5٪ بر (کالا و خدمات مالیاتی – GST) در تمام استان ها یکسان می باشد، در حالی که مالیات فروش استانی (PST) از استان به استان متفاوت است.
استان های دیگر، از مالیات فروش هماهنگ (HST) استفاده می نماید. HST مقدار مالیات ترکیبی است که شامل هر دو یعنی مالیات فدرال (GST) و مالیات فروش استانی می باشد، و توسط دولت فدرال اداره می شود.
 
نکته:

مقدار مالیات بر فروش، معمولا بر روی برچسب قیمت محصولات یا خدمات ذکر نمی گردند. بنابراین، مبلغ نهایی که شما به صندوق پرداخت می کنید، عموما بالاتر از قیمت درج شده بر روی محصول خواهد بود.
 

پر کردن اظهارنامه مالیات بر درآمد



 یک تازه وارد به کانادا، از زمان آغاز الزام اقامت خود در کانادا، به عنوان یک مقیم کانادا برای ارائه مالیات بر درآمد محسوب می شود. این معمولا همزمان با همان تاریخی است که شما وارد کانادا می شوید.
 
در اینجا دو روش برای تکمیل اظهارنامه مالیات بر درآمد وجود دارد:

شیوه الکترونیکی، این شیوه استفاده از سرویس اینترنتی NETFILE به همراه استفاده از نرم افزارهای محاسباتی یا برنامه های اینترنتی تایید شده می باشد.
شیوه دستی، شما باید پس از پر کردن فرم مالیات بر درآمد با دست، آنرا بوسیله پست یا شخصا به مرکز مالیاتی محل ارسال نمایید. برای دریافت فرم میتوانید به دفاتر پستی یا دفاتر CRA محلی مراجعه و یا آنرا بصورت آنلاین تهیه نمایید.
 
نکته:
شما اگر هیچ درآمدی نداشته یا حتی اگر در حال دریافت کمک مالی هستید، باید هر سال اظهارنامه مالیات بر درآمد را پر کرده و به CRA تحویل نمایید. اینکار میتواند  به شما برای دریافت مزایای دولتی فدرال یا استانی کمک نماید.
 

چگونگی دریافت کمک برای پرکردن اظهارنامه مالیات بر درآمد



در اینجا راههای مختلفی وجود دارد که می تواند برای پر کردن اظهارنامه به شما کمک کند:

 –  فراگیری دوره آنلاین CRA با عنوان Learn About Taxes. 
 – واگذاری کار به افراد حرفه ای  مانند حسابدار ، کمک حسابدار ، و یا مشاوران مالیاتی و پرداخت دستمزد مربوطه.
 – تنظیم وقت ملاقات با برنامه جامعه داوطلبین مالیاتی (CVITP). این برنامه کلینیک هایی را برای آماده سازی اظهارنامه مالیاتی سازماندهی می کند تا کمکی باشد برای افراد کم درآمدی که توانایی پر کردن فرمها را نداشته و قادر به پرداخت دستمزد افراد حرفه ای نیز نیستند. شما میتوانید بوسیله تماس با دفاتر CRA یا مراجعه به وبسایت آنها، یکی از این کلینیک ها را در پیدا کنید.

کمکهای مالیاتی Tax Help

کمک های مالیاتی در کانادا


در کانادا مزایای مالیاتی متعددی از طرف دولت فدرال برای افراد و خانواده ها وجود دارد. اغلب مزایای مالیاتی برای افراد کم درآمد یا دارای درآمد متوسط در نظر گرفته شده است. برخی از این مزایا بشرح زیر است:
 

1. مزایای مالیاتی فرزندان در کانادا (CCTB)



مزایای مالیاتی فرزندان در کانادا (CCTB)مبلغی غیر مشمول مالیات است که بصورت ماهیانه به خانواده هاییکه فرزند زیر 18 سال داشته و دارای درآمد کم یا متوسط باشند پرداخت می گردد. این مبلغ به خانواده ها برای ارتقاء زندگی فرزندان کمک می کند.

 درخواست برای CCTB


روش های متفاوتی برای درخواست CCTB وجود دارد و انتخاب روش بستگی به محل تولد فرزند شما (خارج از کانادا یا داخل کانادا) دارد.
اگر فرزند شما در خارج از کانادا متولد شده است ، شما باید فرمهای زیر را پر کنید:

 – فرم درخواست مزایای مالیاتی فرزندان
 – وضعیت در کانادا / صورت وضعیت درآمد
 – مزایای مالیاتی فرزندان – صورت وضعیت درآمد
شما لازم است مدرک تولد فرزند خود را بهمراه فرم درخواست ارائه نمایید. یک فتوکپی از مدرک تاییدیه اقامت دائم (IMM5452) یا کارت اقامت دائم (PR Card) صادره توسط اداره تابعیت و مهاجرت کانادا می تواند بعنوان مدرک تولد در نظر گرفته شود.
شما باید تمام فرم های تکمیل شده را همراه کپی مدرک تولد فرزندتان، به مرکز مالیاتی سامرساید (Summerside) ارسال نمایید.
 
نکته:

حتی اگر شما احساس می کنید که بعلت بالابودن درآمد خانوادگی، برای دریافت CCTB واجد شرایط نیستید ، باز هم باید درخواست آنرا انجام دهید.
 

2.  مزایای عمومی مراقبت از کودکان (UCCB)


مزایای عمومی مراقبت از کودکان (UCCB) برای خانواده هایی است که کودک زیر شش سال داشته باشند. این مزایا به تمام خانواده های کانادایی ، بدون در نظر گرفتن میزان درآمد ، تعلق می گیرد.
شما بصورت ماهانه مبلغ 100 دلار دریافت خواهید کرد تا کمکی باشد برای برقراری تعادل بین کار و نگهداری از فرزندان کوچک . این مبلغ مشمول مالیات می باشد.
درخواست  UCCB
اگر شما برای CCTB  درخواست کرده باشید و سن فرزند شما کمتر از شش سال باشد، بطور خودکار در برنامه UCCB قرار خواهید گرفت. بعبارت دیگر، الزامی برای درخواست جداگانه UCCB وجود ندارد.
ولی اگر شما هرگز برای CCTB درخواست نکرده باشید و کودک زیر شش سال داشته و مایل به دریافت UCCB باشید، باید از طریق فرایند درخواست CCTB اقدام نمایید.
 

.3مزایای تکمیلی فرزندان (NCBS)

مزایای تکمیلی فرزندان (NCBS) مبلغی است که بصورت ماهیانه به خانواده های با درآمد کم یا متوسط و دارای فرزند زیر 18 سال، پرداخت می گردد.
درخواست NCBS
چنانچه درخواست CCTB را انجام داده باشید، آژانس مالیات کانادا، بطور خودکار شرایط NCBS را نیز بررسی نموده و در صورت وجود شرایط، آن را هم برای شما اعمال می نماید، لذا نیازی به درخواست آن بطور جداگانه وجود ندارد.
 

.4مزایای معلولیت فرزندان (CDB)

مزایای معلولیت فرزندان (CDB) مبلغی است که معاف از مالیات بوده و بصورت ماهیانه به خانواده هایی که مراقب یک فرزند زیر 18 سال، با معلولیت جسمی یا ذهنی هستند ، پرداخت می گردد.
 
نکته:

چنانچه در حال دریافت UCCB هستید، نمی توانید NCBS دریافت نمایید.
در کانادا چنانچه شما تحت حمایت و دریافت کننده درآمدهای حمایتی خدمات اجتماعی بوده یا بعنوان یک فرد تحت حمایت بشر دوستانه ، دریافت کننده کمکهای ساماندهی از اداره شهروندی و مهاجرت کانادا (CIC) هستید، مبلغ NCBS از مبلغ چک شما توسط ادارات دولتی مربوطه کسر می گردد.

 درخواست CDB


به منظور دریافت CDB ، شما باید گواهی دریافت مالیات معلولیت را کامل نمایید. شما قسمت A را پر نمایید و قسمت B فرم باید توسط پزشک واجد شرایط تکمیل گردد. سپس فرم تکمیل شده را به مرکز مالیات سامرساید Summerside ارسال نمایید.
 

.5برنامه اعتبار GST / HST



مالیات کالاها و خدمات (GST) یا مالیات بر فروش هماهنگ (HST)، مالیاتی است که شما هنگام خرید در کانادا پرداخت می نمایید. برنامه اعتبار GST / HST پرداخت مبلغی معاف از مالیات است که هر سه ماه یکبار به افراد و خانواده های دارای درآمد پایین و متوسط پرداخت می شود تا کمکی باشد برای جبران تمام یا بخشی از GST یا HST که توسط آنها پرداخت شده است.

 درخواست دریافت GST / HST


اگر شما مقیم کانادا بوده و می خواهید برای درخواست دریافت GST / HST اقدام نمایید، فرم “تقاضانامه درخواست دریافت GST / HST برای شروع اقامت در کانادا ” را کامل نمایید.  
تقاضانامه خود را پس از پر کردن به مرکز مالیاتی سامرساید Summerside ارسال نمایید.
 

.6مزایای مالیات بر درآمد کار (WITB)

مزایای مالیات بر درآمد کار (WITB)، یک اعتبار مالیاتی قابل استرداد است که به افراد یا خانواده های کم درآمد که مشغول کار بوده و واجد شرایط بخشودگی مالیاتی هستند، داده می شود.
درخواست WITB
شما می توانید WITB مالیات بر درآمدتان را در اظهارنامه خود مطالبه نمایید. با این حال ، افراد و خانواده های واجد شرایط می توانند برای آن تقاضای پیش پرداخت نمایند.
 
نکته:

شما می توانید در هنگام پر کردن اظهارنامه مالیاتی نیز، برای درخواست دریافت GST / HST اقدام نمایید. فقط کافی است در جواب سوال ” آیا مایل به دریافت GST/HST هستید؟” مربع “بله” را علامت بزنید.
بمنظور تداوم تایید هر کدام از مزایای مالیاتی فدرال، شما باید هرسال اظهار نامه مالیاتی را تکمیل و ارسال نمایید.
 

مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی