تم دارک سایت آماده است
اگر برای حالت مطالعه در حالت دارک راحت تر هستید آن را فعال کنید.

اقامت آمریکا با ویزای تحصیلی از طریق NIW

وی والت آمریکا ایالات متحده تحصیلات اقامت آمریکا با ویزای تحصیلی از طریق NIW

اقامت آمریکا با ویزای تحصیلی NIW

NIW یا National Interest Waiver یک کتگوری از EB2 است که نیاز به جاب آفر ندارید. و EB1 برای افراد قابلیت ویژه است.

شما اگر واجد شرایط باشید با ویزای تحصیلی از طریق NIW میتوانید به اقامت دست یابید.

موافقت اداره مهاجرت با درخواست EB-2/NIW با اثبات شرایط ذیل به حقیقت خواهد پیوست:

  • فرد باید به مدارج عالی تحصیلی (مدرک کارشناسی ارشد به بالا یا کارشناسی با ۵ سال سابقه کار در حوزه مربوطه) نائل شده یا از استعداد استثنایی در هنر (طبق رویه و خط مشی اداره مهاجرت، عبارت “هنر” ورزش را نیز دربرمی گیرد)، علوم یا بازرگانی برخوردار باشد.
  • باید بتوان ارزش قابل توجهی به فعالیت پیشنهادی تبعه خارجی نسبت داد. علاوه بر این، اهمیت ملی فعالیت پیشنهادی باید به اثبات رسیده باشد.
  • تبعه خارجی باید شایستگی به انجام رسانیدن فعالیت پیشنهادی را دارا باشد.
  • در مجموع، چشم پوشی از شرط پیشنهاد کاری و گواهی کار منافعی را عاید ایالات متحده آمریکا نماید.

رزومه خوبی داشته باشید در حین تحصیل یا احتمالا بعد از تحصیل میتونید برای گرفتن اقامت از طریق NIW اپلای کنید برای PhD با رزومه خوب شانس گرفتن اقامت از این طریق بالاتر است.

داشتن ریکامندیشن های متعدد و معتبر, کار کردن توی حوزه های دیمندینگ, داشتن پابلیکیشن های ارزشمند, عضویت در مجامع علمی و…موثر است

به جز این بعد از تحصیل میتوانید تا حدود دو سال و نیم از طریق H1B کار کنید و بعدش کارفرما برایتان تقاضای کار از طریق OPT بدهد

آموزش عملی اختیاری (OPT) نوعی مجوز کار است که به دانشجویان F-1 اجازه می دهد در حین تحصیل در ایالات متحده تجربه کاری در زمینه تحصیلی خود کسب کنند. OPT ویزا نیست ؛ در عوض ، این یک نوع مزایای اشتغال برای دانشجویان F-1 است که وضعیت ویزای خود را حفظ می کنند.

(شانس گرفتن این مجوز برای افرادی که توی امریکا ارشد یا PHD خوندن کم نیست و با تغییر قوانین امسال بیشتر هم شده )

همزمان با این فرایند میتوانید تقاضای Card Green بدهید ، ممکن از طی یک سال و یا چند سال این فرایند تحقق پیدا کند.

.به خاطر تغییر احتمالی قوانین .اگه شخص توی محیط آکادمیک بماند برای تدریس، این پروسه را میتواند سریع تر طی کند.


ارائه درخواست Waiver ویزای J-1

برای ارائه درخواست Waiver ویزای J-1، اطلاعات کمی روی اینترنت وجود داره. البته برای ایرانیها کمه وگرنه لینک های انگلیسی هست که من در همین متن به اون لینک ها اشاره میکنم که میتونید اطلاعات تکمیلی رو از اونجا دریافت کنید. من خودم حدود یک سال سرچ و جستجو کردم تا این اطلاعات رو بدست آوردم و در این پست سعی میکنم تمام مراحل رو به طور کامل شرح بدم و امیدوارم که بقیه دوستان و هموطنان بتونن ازش استفاده کنند.

اول از اینجا شروع میکنم که محدودیت دو سال اقامت در کشور مبداء یا خانه چیست؟

افرادی که ویزای J-1 دریافت میکنند، در سه صورت زیر subject میشن به قانون دوسال اقامت در خانه یا کشور مبداء:

1- در صورتیکه با فاند دولتی وارد آمریکا شوند. فاند دولتی یعنی اینکه شما قراردادتون مربوط به دوره ای باشه که دولت ایران و یا دولت آمریکا به طور کامل و یا بخشی از هزینه تحصیل و یا اقامت شما رو پرداخت کنه. مثلا اساتید یا دانشجوهای ایرانی که برای فرصت مطالعاتی با آمریکا میروند مصداق اشخاصی هستند که فاند دولتی گرفتند. هرچند ممکنه دولت پول به اونها پرداخت نکرده باشه! ولی شما مشمول این قضیه هستید چون دولت ایران به شما نامه حمایت مالی ارائه میکنه و شما این نامه رو موقع دریافت ویزا به سفارتخانه ارائه میدین. یه حالت خاص هم هست برای اشخاصی که در دوره هایی شرکت کنند که دولت آمریکا پولش رو بده. در حال حاضر چنین دوره هایی خیلی اندک هست ولی مثالش دوره های فولبرایت (Fulbright) هستش که مستقیما فاندش رو Dept. of State پرداخت میکنه. توجه کنید که اگر شما از یک دانشگاه یا استاد فاند گرفتید، حتی اگر اون فاند روی پروژه و با قراردادی با یک سازمان دولتی آمریکا باشه، به احتمال بسیار قوی شما مشمول این مورد نیستید چون شما قراردادتون رو با دولت آمریکا نبستید! به هر حال راهی وجود داره که کسب اطمینان کنید که در ادامه متن عرض میکنم.

2- اینکه شما در یک دوره تخصصی ای شرکت کنید که برای کشور مبداء شما جزء رشته های حیاتی و بحرانی برای توسعه باشه. این مورد مطابق قرارداد بین آمریکا و اون کشور، جهت تربیت متخصص هست که از اونجا که ایران با آمریکا چنین قراردادی نداره، خود به خود برای ما کنسله. ولی لینک اطلاعات بیشتر در این ارتباط و برای موارد خاص، در ادامه متن وجود داره.

3- کسانی که در رشته های پزشکی در آمریکا دوره دیده باشند. (من به شخصه اطلاعاتم در این زمینه خیلی اندکه! در واقع فقط به همین جمله ختم میشه!)

این سه موردی که گفتیم، به همراه اطلاعات تکمیلی و مراحل ارائه درخواست Waive در لینک معتبر زیر توضیح داده شدند. این توضیحات توسط خود Dept. of State ارائه شدند و کاملا معتبرند.

travel.state.gov/content/tra…igibility.html

تا اینجا کمی متوجه شدیم که چه اشخاصی subject هستند. ولی مطمئنم همچنان ابهامات و شرایط خاصزیادی وجود داره و شما براتون سوال پیش اومده که آیا واقعا subject هستید یا نه! بنابراین خود DOS امکانی رو فراهم کرده که پاسخ شما رو میده! بهش میگن Advisory_Opinionsبه این ترتیب شما ایمیل میزنید و شرایطتون رو توضیحمیدید و به شما اعلام میکنند که آیا Subject هستید یاخیر! مواردی بودند که حتی در ویزای اونها خورده subject به قانون 212(e) ولی وقتی advisory گرفتنمتوجه شدند که subject نیستند. بنابراین اول از اینجاشروع کنید. لینک مربوط به این کار رو در همان لینک بالا که ارائه کردم میتونیدپیدا کنید.

اما اگر متاسفانه subject هستید، به5 طریق این امکان رو دارید که بتوانید درخواست Waiver بدین. این موارد هم در همان لینک بالا توضیح داده شدند، ولی مناینجا مختصرا عرض میکنم:

1- ارائه درخواست Waive بر اساس نامه No_objection یا همان نامه عدم تعهد
اگر شما از دولت ایران حمایت مالی دریافت کرده باشید، یا اینکه در ایران شاغل دولت باشید (مثلا اساتید دانشگاه) و از مرخصیآموزشی یا تحقیقاتی استفاده کرده باشید و لذا تعهد بازگشت و خدمت به کشور رو داشته باشید، باید نامه ای از ایران تهیه کنید و به Dept. of State یا در واقع کمیته waiver ارائه بدید که توش نوشته باشه شما تعهد خدمت به ایران ندارید. حالا این کار رو به چه شکل میشه انجام داد؟ قطعاباید اول تعهد مالیتون رو با دولت تسویه کنید ولی مراحلش رو به عنوان آخرین مطالب این کامنتم در پایین عرض میکنم، چون مفصله و هدف اصلیم از نوشتن این متن در واقع همینه.

2- پذیرش کار و یا ارائه درخواستwaiver شما توسط یک سازمان دولتی یا فدرال آمریکا
در صورتیکه شما در یک سازمان دولتی یا فدرال آمریکا کار پیدا کنید، اونها میتوانند به سادگی محدودیت دوسال شما رو waive کنند. البته با پاسپورت ایرانی، این گزینه تقریبا محاله.

3- Persecution یا در واقع همان موارد بشر دوستانه
باید ثابت کنید که اگر برگردید ایران، به دلایل سیاسی و یا مذهبی دچار اذیت و آزاد خواهید شد و درخواست ملتجی بودن را بدید. برای این کار بهتره سراغ وکلای مهاجرتی برید.

4- اگر یکی ازاعضای خانواده درجه یک شما آمریکایی باشه و در صورت رفتن به ایران دچار مشکل بشه
5- ارائه این درخواست توسط یک سازماندولتی در زمینه پزشکی و سلامت، برای شما

مجددا میگیم که تمام موارد فوق،در همان لینک اول که بالا ارائه کردیم توضیح داده شدند و خوبه که مطالعه کنید.


مراحل اخذ نامه عدم تعهد و ارائه درخواست Waiver از طریق نامه No Objection

نامه No Objection مطابق روال عادی، باید توسط سفارتخانه هر کشور در واشنگتن DC به کمیته Waiver ارسال شود. از آنجاییکه ایران سفارت خانه در واشنگتن نداره، این کار از طریق دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن DC انجام میشه. خیلی ها شک میکنند و یا میترسن! من خودم اولش که فهمیدم نامه No objection باید توسط سفارتخانه هر کشور ارسال بشه، تا سه ماه کلا قضیه رو کنار گذاشتم و باورم نمیشد که دفتر حافظ منافع ایران هیچ گونه مکاتباتی با مثلا Dept. of State داشته باشه! ولی بر خلاف این ترسها و باورها، خوشبختانه این یکی از خدمات کنسولی ای است که دفتر حافظ منافع ایران ارائه میکنه و انصافا خیلی هم خوب و شسته رفته این کار رو انجام میده. مراحلش به این ترتیبه:

کارمندی که در دفتر حافظ منافع ایران مسئول این کار هست، نامش آقای پیروی است. به نظر پسر جوان و مطلع و خوبی میاد. شما باید ابتدا با آقای پیروی تماس بگیرید. این خودش مراحلی داره! منشی دفتر به این راحتی وصل نمیکنه به آقای پیروی! راستش این دیگه به توانایی های خودتون ربط داره! تماس بگیرید و به منشی بگید که درخواست اخذ نامه No objection دارید. بعد احتمالا منشی به شما میگه که از طریق ما کار رو نباید شروع کنید و باید اول برید از وزارت علوم ایران درخواست نامه عدم تعهد بدید و بعد ارسال بشه به دفتر حافظ منافع و بعد شما شما تماس بگیرید تا نامه رو برای شما ارسال کنند به Dept. of State. راست هم میگه بنده خدا! ظاهرا قبلا مراحل همین بوده ولی در تابستان 1397 که من اقدام کردم، وزارت علوم میگفت اول باید دفتر حافظ منافع استعلام بگیره تا ما جوابش رو بدیم! اینه که من دو ماه بین این دو تا پاسکاری میشدم و کلی سخت بود تا بتونم با آقای پیروی صحبت کنم و براشون توضیح بدم که وزارت علوم این کار رو انجام نمیده یا ظاهرا روالشون عوض شده! حالا امیدوارم دیگه روال کار عادی تر شده باشه و برای شما این مشکل پیش نیاد! در هر حال قبلا روال اداری به صورت زیر بوده ظاهرا:

ارائه درخواست ارباب رجوع به وزارت علوم/وزارت بهداشت ======> صدور نامه عدم تعهد از وزارت علوم/بهداشت به وزارت امور خارجه =====> ارسال همان نامه به دفتر حافظ منافع ====> صدور نامه No Objection به طور مستقیم به کمیته Waiver
توجه کنید که مکاتبات بین دفتر حافظ منافع و هر سازمانی، از مجرای یک دفتری در وزارت امور خارجه صورت میگیره

اما الان ظاهرا روند اداری به شکل زیر شده. حداقل برای من اینجوری بود

ارائه درخواست ارباب رجوع به دفتر حفاظت منافع ====> استعلام دفتر حفاظت منافع در مورد تعهد شما به دولت ایران، به وزارت امور خارجه ====> ارسال استعلام به وزارت علوم/بهداشت، توسط وزارت امور خارجه =====> بررسی پرونده شما در وزارت علوم/بهداشت و پاسخ به نامه استعلام ======> ارسال نتیجه استعلام توسط وزارت امور خارجه به دفتر حافظ منافع ====> صدور نامه No Objection به طور مستقیم به کمیته Waiver

بدیهی است که کارهای ایران رو باید بستگان شما پیگیری کنند. برای پیگیری امور مربوطه در دفتر حافظ منافع ایران هم میتونید با شماره تماسی که در اینترنت هست تماس بگیرید یا آدرس ایمیل danesh@daftar.org که فکر میکنم خود آقای پیروی چک میکنه و اگر خوش شانس باشید، زود جواب میده. خلاصه بعد از اینکه توانستید مراحل فوق را طی کنید و نتیجه استعلام عدم تعهدتان رو به آقای پیروی در دفتر حافظ منافع ایران برسانید، باید در سامانه آنلاین کمیته Waiver در وبسایت Dept. of State درخواست Waive رو بدین و اساس و مبنای درخواست waive رو نامه No Objection انتخاب کنید. لینک صفحه مربوطه باز هم در همان لینک بالا یافت میشه ولی من برای راحتتر پیدا شدن، در خط زیر لینک رسمی جهت ارائه درخواست waive رو ارائه میکنم:

j1visawaiverrecommendation.state.gov

تمام مراحل و instruction مربوطه در این صفحات نوشته شده. شما باید فرم DS-3035 رو پر کنید که کار سختی نیست. منتها باید یک Statement of Reasons بنویسید که واقعا کیس با کیس فرق داره! باید توضیح بدید که چرا نمیخواید اون دو سال رو برگردید ایران و کشورتان خدمت کنید. اگر نامه No-Objection از ایران دارید خوب احتمالا کار ساده ای دارید چون استدلال میکنید که دولت نیازی به خدمات من نداره. ولی همانطور که گفتم کیس با کیس فرق داره. فقط توصیه من اینه که خیلی بیش از حد دم از اوضاع خراب ایران و اینکه اونجا ممکنه با مشکلات و مسائلی مواجه بشید نزنید چون این سوءتفاهم پیش میاد که اگر شما برای بازگشت به کشور مشکلی دارید، باید از طریق موارد بشر دوستانه یعنی مورد شماره 3 اقدام میکردید! البته یه کوچول بگید زیاد عیبی نباید داشته باشه ولی مبنای استدلالتون رو روی این مباحث نگذارید. برای نوشتن نامه No-Objection دو تا لینک در زیر میدم که hint های خوبی ارائه کردند. در ادامه یک نمونه نامه No-Objection هم میدم که میتونید ازش استفاده کنید. این مال کسی هست که Waive شده 

j1waivertips.com/sample-s…dept-of-state

hlplab.wordpress.com/2009/04…e-requirement

نمونه نامه Statement of Reason:

Dear Sir/Madam

I am requesting the waiver on the basis of No-Objection certificate. My home country “Government of Iran” has issued a No-Objection letter and has clarified that they have no-objection to me if I don’t go back to Iran and if I choose to remain in the United States. Based on this letter, I have no commitment to satisfy in my home country and no objection to serve any organization or institute there. On the other hand, considering the economic situation of Iran, there wouldn’t be enough available job opportunities where I can use my expertise and knowledge in case of my return. So, my choice would be between unemployment or the great opportunity of experiencing high quality education and work environment in the United States.

Moreover, my advisor Dr. ….. in the University of …. has offered me a PhD program in the form of a GRA (Graduate Research Assistant) position, and I am so enthusiastic and committed to taking this opportunity. The acceptance letter is attached to this request (if you can get it….. otherwise delete this sentence). Alternatively, I am so interested in finding a job to apply my knowledge and experience practically in the industry and private sector of the U.S. to both learn from them and contribute to the progress of this international working environment.

Please kindly consider my application.
Sincerely,

همانطور که قبلا گفتم نوشتن نامه No-objection کیس با کیس فرق داره و نامه بالا صرفا یک نمونه بود. امیدوارم که مفید باشه.

بعد از اینکه درخواست رو به صورت آنلاین ثبت کردید و فرم DS3035 رو به صورت آنلاین پر کردین و مطابق instruction فرم رو به همراه هزینه پست کردین، باید صفحه آخر فرم DS-3035 رو که حاوی بارکد مربوط به درخواست آنلاین شما هست، به آقای پیروی بفرستید. بعد آقای پیروی اون صفحه رو پیوست نامه No Objection شما میکنه و خودش میفرسته برای کمیته waiver در Dept. of State. شما میتونید از آقای پیروی کد رهگیری Fedex بگیرید تا از رسیدن نامه به Dept of State کسب اطمینان کنید. البته در صفحه پرتال خودتان مربوط به درخواستتون هم میتونید رسیدن مدارک مختلف اعم از مدارکی که خودتان ارسال کردید و یا نامه No Objection که دفتر حافظ منافع میفرسته را چک کنید. صفحه زیر هستش که البته بعد از پر کردن فرم DS 3035 و گرفتن Case Number میتونید واردش بشید.

j1visawaiverstatus.state.gov

بعد حدود 2 ماه اگر شرایط خاصی نداشته باشید، تصمیم در مورد Waive شدنتون گرفته میشه و به شما اعلام میشه.


بهترین لینک مربوط به waver پروگرام برای two-year home-country physical presence requirement. اگر شهروند ایران و اغلب کشور های اروپائی هستین مشمول این قانون نمیشد. اما هنوز باید چک کنید که آیا فاند شما دولتی هست یا خیر:

travel.state.gov/content/tra…ills-list.html


دستورالعمل اداره خدمات شهروندی و مهاجرتی ایالات متحده در رابطه با اعمال قاعده موسوم به 90 روز در رابطه با تشخیص تقلب در دریافت ویزا و تاثیر آن در رد درخواست های مهاجرتی:

urldefense.proofpoint.com

در رابطه با سوالی که بارها پرسیده شده که ایا باید ۹۰ روز صبر کرد بعد از “تمدیدِ” وضعیت هم. این لینک بالا نشون میده 90 روزِ مصوبِ امورخارجه ارتباطی با تشخیصِ تقلب توسطِ یو‌اس‌سی‌ای‌اس نداره.


جهت کسب اطلاعات تکمیلی درمورد NIW؛ معرفی روش NIW ، چه شرایط داشته باشیم تا بتوانیم برای NIW اقدام کنیم؟ چه مدارک، عناوین و موفقیتهایی من را در مسیر لازم قرار می دهد؟ لطفا این وبینار با موضوع تقاضای گرین کارت از طریق NIW را در یوتوب ببینید.

مطالب مرتبط :

بازگشت بازگشت
خانه جستجو پشتیبانی